Listing 1 - 10 of 181 << page
of 19
>>
Sort by

Book
Grensoverschrijdende integrale leerlingenzorg : een (re)actief proces
Authors: ---
ISBN: 9044116479 Year: 2004 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Handelingsgericht werken: een handreiking voor het schoolteam
Authors: --- ---
ISBN: 9789033475993 Year: 2009 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Er is veel belangstelling voor Handelingsgericht werken (HGW). Maar wat is het precies? Hoe kunnen we handelingsgericht werken? Wat betekent het concreet voor het onderwijs en de begeleiding van leerlingen en de samenwerking met elkaar? HGW gaat over omgaan met verschillen. Het is een werkwijze die de kwaliteit van het onderwijs en de begeleiding voor alle leerlingen beoogt te verbeteren. Het maakt adaptief onderwijs en doeltreffende leerlingbegeleiding concreet. De volgende uitgangspunten zijn daarbij essentieel: (1) De onderwijsbehoeften van leerlingen staan centraal: Wat hebben zij nodig om bepaalde onderwijsdoelen te behalen? Het gaat om afstemming en wisselwerking tussen deze leerling, deze groep, deze leerkracht, deze school en deze ouders. (2) Samenwerking tussen leerkrachten, leerlingen, ouders, interne en externe begeleiders is noodzakelijk om passend onderwijs te kunnen realiseren. (3) Het schoolteam formuleert lange- en kortetermijndoelen voor het leren, de werkhouding en het sociaal-emotioneel functioneren van alle leerlingen en evalueert deze in een cyclus van planmatig handelen. Het groepsplan staat hierbij centraal. (4) De onderwijs- en begeleidingsroute verloopt systematisch, in stappen en transparant. Het is eenieder duidelijk hoe de school wil werken en waarom. Dit boek is bedoeld voor leerkrachten, interne begeleiders en leidinggevenden in het regulier en speciaal (basis)onderwijs. Het is tevens interessant voor ambulant begeleiders, remedial teachers en andere leer- en gedragsspecialisten. (Bron: covertekst)


Book
Studie- en beroepskeuzeadvisering in nieuwe banen : bij de start van de Adviesbureaus voor opleiding en beroep
Author:
ISBN: 902651333X Year: 1993 Publisher: Lisse Swets en Zeitlinger


Book
Leerlingbegeleiding in de praktijk : Werken als leraar en als mentor
Authors: ---
ISBN: 9014035403 Year: 1986 Publisher: Alphen aan den Rijn Samsom


Book
Het onzekere voor het zekere : kwetsbaarheid als kracht in loopbaandialogen
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789044131963 Year: 2014 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Meestal wordt als vanzelfsprekend aangenomen dat in goede loopbaangesprekken alles draait om cognitieve reflectie. In de gesprekken die in het onderwijs met leerlingen worden gevoerd, is van een dergelijke reflectie meestal geen sprake. Studenten en loopbaanbegeleiders zijn veelal gefocust op 'reflectie doen' en niet op 'reflectief zijn'. Reflectief zijn is het vermogen om open te staan voor nieuwe inzichten en ervaringen. Dit betekent eerst en vooral stil staan bij concrete ervaringen die ons raken en ruimte maken voor de ideeën en intuïties die daaruit kunnen groeien. Studenten noch loopbaanbegeleiders hebben de ervaring dat ze reflectie stoelen op - in de woorden van Norman E. Amundson - "embeddedness in being". Paradoxaal genoeg zijn het vaak onzeker makende gebeurtenissen in het leven, zogenoemde grenservaringen, die ons kunnen verleiden tot openheid en receptiviteit. Grenservaringen maken ons kwetsbaar. Het is een natuurlijke reactie om deze kwetsbaarheid zowel voor onszelf als voor anderen te verbergen, maar het is ook een potentiële bron van kracht. Kwetsbaarheid wordt kracht wanneer men de moed heeft om niet meteen te vluchten voor de onzekerheid dan wel ze te overschreeuwen. Deze moed wordt ontwikkeld in een dialoog met begeleiders die de negatieve gevoelens durven te accepteren die onzekerheid veroorzaakt, en die nieuwe en creatieve manieren kunnen aanbieden om de kwetsbaarheid te laten uitgroeien tot een nieuw inzicht, tot inspiratie en tot daadkracht. Om te zorgen dat reflectie niet slechts een activiteit is die met wilskracht moet worden uitgevoerd, is het belangrijk om ruimte en tijd te scheppen voor een meer contemplatieve vorm van reflectie. Daarvoor is openheid en receptiviteit nodig, zowel aan de kant van de leerling als aan de kant van de begeleider of coach. Er moet letterlijk en op een intentionele manier tijd en ruimte zijn voor angst en pijn en het 'nog niet weten'.


Book
Begeleiden, luxe of noodzaak? Leerlingbegeleiding in het voortgezet onderwijs.
Authors: ---
ISBN: 9027595674 Year: 1980 Publisher: Zeist NIB


Book
Instrumenten voor interne begeleiders
Authors: ---
ISBN: 905574431X Year: 2005 Publisher: Baarn HB Uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Cd-rom met Word- en Exceldocumenten bij het gelijknamige boek. Interne begeleiders en andere professionals met IB-taken in het basisonderwijs, hanteren dagelijks uiteenlopende gereedschappen. Maar: welke instrumenten zijn écht goed bruikbaar en hoe kun je ze het beste inzetten? Dit boek presenteert een zestigtal geselecteerde instrumenten die in de praktijk van het basisonderwijs betrouwbaar en effectief zijn gebleken. Bij elk instrument bieden de auteurs een bondige Toelichting en Gebruikersinstructie. De meeste gereedschappen zijn bedoeld voor de leerlingzorg, maar verscheidene instrumenten zijn bestemd voor de interne begeleider zelf. Aan dit boek is een gebruiksvriendelijke cd-rom toegevoegd, met een selectie van de instrumenten voor direct gebruik in de praktijk. (Bron: covertekst)


Book
Zelfonderzoek als leerlingbegeleiding
Authors: --- --- ---
ISBN: 9014037546 Year: 1987 Publisher: Alphen aan den Rijn Samsom


Book
Consultatieve leerlingbegeleiding : professionalisering en onderwijsverbetering
Author:
ISBN: 9789463711159 Year: 2019 Publisher: Oud-Turnhout / 's-Hertogenbosch Gompel&Svacina

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Consultatieve leerlingbegeleiding: meer dan leerlingbesprekingen.Hoe kunnen leraren en begeleiders samenwerken om de kwaliteit van de onderwijspraktijk te verbeteren? Wat kan gedaan worden om leerlingen zoveel mogelijk het onderwijs te bieden dat bij hen past, zonder dat leraren worden overbelast? Hoe kunnen schoolleiders en begeleiders leraren in hun directe werkomgeving ondersteuning bieden? Dit boek presenteert consultatieve leerlingbegeleiding als methodiek, waarbij de vragen van leraren over leerlingen consequent worden benaderd vanuit een onderwijsgezichtspunt. Consultatieve leerlingbegeleiding is ook een denkwijze over zorg en onderwijs, waarbij preventie voorop staat: de wens dat zoveel mogelijk leerlingen profiteren van het geboden onderwijs. Preventief werken vraagt om een gericht zorgbeleid van iedere school. Deze publicatie is geschreven voor begeleiders, leraren en schooldirecties in het basis- en het secundair onderwijs. Ze bestaat uit vier delen. Het eerste deel schetst de kenmerken van consultatieve leerlingbegeleiding, de plaats ervan in het zorgcontinuüm en de wijze waarop leraar en begeleider kunnen samenwerken. In het tweede deel ligt de nadruk op de betekenis van consultatieve leerlingbegeleiding voor leraren. In het derde deel wordt de methodiek onderbouwd en uitgewerkt als handreiking voor begeleiders. Deel vier staat in het teken van een preventieve zienswijze op zorg en onderwijs. Wat betekent dit voor scholen die consultatieve leerlingbegeleiding duurzaam willen invoeren?Bron: https://gompel-svacina.eu/product/consultatieve-leerlingbegeleiding-professionalisering-en-onderwijsverbetering/


Book
Grensoverschrijdende integrale leerlingenzorg : een (pro)actief proces.
Authors: ---
ISBN: 9044118951 9789044118957 Year: 2005 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit is de tweede publicatie in boekvorm over de opbrengsten van het project 'Grensoverschrijdende Integrale leerlingenzorg'. Dit driejarig project is uitgevoerd in het kader van INTERREG III A: grensregio Vlaanderen-Nederland, deelgebied Benelux-Middengebied. De Provincie Antwerpen en Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg zijn de partners aan weerszijde van de grens. Een achttal Vlaamse en Nederlandse scholen hebben binnen dit project gezamenlijk gewerkt aan de ontwikkeling en optimalisering van Integrale Leerlingenzorg op scholen voor Secundair Onderwijs (Vlaanderen) en Voortgezet Onderwijs (Nederland). Evenals in het eerste boek 'Grensoverschrijdende Integrale Leerlingenzorg: Een (re)actief proces' (2004) wordt het ontwikkelen van Leerlingenzorg ook in dit boek opgevat als een integraal proces dat iedere school op zijn eigen manier doorloopt, passend bij de eigen visie op onderwijs en zorg en aansluitend bij de eigen 'cultuur. De 'zorg' is gericht op ontwikkeling van leerlingen én docenten. (Bron: covertekst)

Listing 1 - 10 of 181 << page
of 19
>>
Sort by