Listing 1 - 10 of 181 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Encadrement des élèves --- Leerlingbegeleiding --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- #KVHB:Leerlingbegeleiding --- leerlingbegeleiding --- 371.21
Choose an application
Er is veel belangstelling voor Handelingsgericht werken (HGW). Maar wat is het precies? Hoe kunnen we handelingsgericht werken? Wat betekent het concreet voor het onderwijs en de begeleiding van leerlingen en de samenwerking met elkaar? HGW gaat over omgaan met verschillen. Het is een werkwijze die de kwaliteit van het onderwijs en de begeleiding voor alle leerlingen beoogt te verbeteren. Het maakt adaptief onderwijs en doeltreffende leerlingbegeleiding concreet. De volgende uitgangspunten zijn daarbij essentieel: (1) De onderwijsbehoeften van leerlingen staan centraal: Wat hebben zij nodig om bepaalde onderwijsdoelen te behalen? Het gaat om afstemming en wisselwerking tussen deze leerling, deze groep, deze leerkracht, deze school en deze ouders. (2) Samenwerking tussen leerkrachten, leerlingen, ouders, interne en externe begeleiders is noodzakelijk om passend onderwijs te kunnen realiseren. (3) Het schoolteam formuleert lange- en kortetermijndoelen voor het leren, de werkhouding en het sociaal-emotioneel functioneren van alle leerlingen en evalueert deze in een cyclus van planmatig handelen. Het groepsplan staat hierbij centraal. (4) De onderwijs- en begeleidingsroute verloopt systematisch, in stappen en transparant. Het is eenieder duidelijk hoe de school wil werken en waarom. Dit boek is bedoeld voor leerkrachten, interne begeleiders en leidinggevenden in het regulier en speciaal (basis)onderwijs. Het is tevens interessant voor ambulant begeleiders, remedial teachers en andere leer- en gedragsspecialisten. (Bron: covertekst)
Onderwijs --- Teamwerk --- Begeleiding --- Leerlingbegeleiding --- Basisonderwijs. --- Primary education --- Secondary education --- Orthopedagogics
Choose an application
#SBIB:316.334.1O290 --- #SBIB:HIVA --- #KVHB:Studie- en beroepsorientering --- Studiebegeleiding en beroepsoriëntering: algemeen --- Beroepskeuze --- Studiekeuze --- leerlingbegeleiding --- Nederland --- Nederland. --- Leerlingbegeleiding
Choose an application
Enseignement --- Onderwijs --- Opvoedkunde --- Pédagogie --- 484.23 --- Leerlingbegeleiding ; s.o. --- Pedagogiek --- Leerlingbegeleiding --- Leraren --- Mentoren --- Lerarenopleiding --- Pedagogiek en onderwijskunde --- algemeen --- didactische theorieën --- fundamentele pedagogiek --- algemeen. --- didactische theorieën. --- fundamentele pedagogiek. --- Leerlingbegeleiding ; s.o
Choose an application
Meestal wordt als vanzelfsprekend aangenomen dat in goede loopbaangesprekken alles draait om cognitieve reflectie. In de gesprekken die in het onderwijs met leerlingen worden gevoerd, is van een dergelijke reflectie meestal geen sprake. Studenten en loopbaanbegeleiders zijn veelal gefocust op 'reflectie doen' en niet op 'reflectief zijn'. Reflectief zijn is het vermogen om open te staan voor nieuwe inzichten en ervaringen. Dit betekent eerst en vooral stil staan bij concrete ervaringen die ons raken en ruimte maken voor de ideeën en intuïties die daaruit kunnen groeien. Studenten noch loopbaanbegeleiders hebben de ervaring dat ze reflectie stoelen op - in de woorden van Norman E. Amundson - "embeddedness in being". Paradoxaal genoeg zijn het vaak onzeker makende gebeurtenissen in het leven, zogenoemde grenservaringen, die ons kunnen verleiden tot openheid en receptiviteit. Grenservaringen maken ons kwetsbaar. Het is een natuurlijke reactie om deze kwetsbaarheid zowel voor onszelf als voor anderen te verbergen, maar het is ook een potentiële bron van kracht. Kwetsbaarheid wordt kracht wanneer men de moed heeft om niet meteen te vluchten voor de onzekerheid dan wel ze te overschreeuwen. Deze moed wordt ontwikkeld in een dialoog met begeleiders die de negatieve gevoelens durven te accepteren die onzekerheid veroorzaakt, en die nieuwe en creatieve manieren kunnen aanbieden om de kwetsbaarheid te laten uitgroeien tot een nieuw inzicht, tot inspiratie en tot daadkracht. Om te zorgen dat reflectie niet slechts een activiteit is die met wilskracht moet worden uitgevoerd, is het belangrijk om ruimte en tijd te scheppen voor een meer contemplatieve vorm van reflectie. Daarvoor is openheid en receptiviteit nodig, zowel aan de kant van de leerling als aan de kant van de begeleider of coach. Er moet letterlijk en op een intentionele manier tijd en ruimte zijn voor angst en pijn en het 'nog niet weten'.
Leerlingbegeleiding --- Loopbaanbegeleiding --- mondelinge communicatie --- gespreksmodellen --- loopbaanontwikkeling --- Personnel management --- Lerarenopleiding : CVO --- reflectie --- 37.04
Choose an application
Choose an application
Cd-rom met Word- en Exceldocumenten bij het gelijknamige boek. Interne begeleiders en andere professionals met IB-taken in het basisonderwijs, hanteren dagelijks uiteenlopende gereedschappen. Maar: welke instrumenten zijn écht goed bruikbaar en hoe kun je ze het beste inzetten? Dit boek presenteert een zestigtal geselecteerde instrumenten die in de praktijk van het basisonderwijs betrouwbaar en effectief zijn gebleken. Bij elk instrument bieden de auteurs een bondige Toelichting en Gebruikersinstructie. De meeste gereedschappen zijn bedoeld voor de leerlingzorg, maar verscheidene instrumenten zijn bestemd voor de interne begeleider zelf. Aan dit boek is een gebruiksvriendelijke cd-rom toegevoegd, met een selectie van de instrumenten voor direct gebruik in de praktijk. (Bron: covertekst)
Lager onderwijs --- Interne pedagogische begeleiding --- Basisonderwijs --- 043388.jpg --- 043389.jpg --- Leerlingbegeleiding: lagere school --- Pedagogische begeleiding
Choose an application
Teaching --- Pupil counseling. Pupil guidance --- Adolescentiepsychologie --- Psychologie de l'adolescent --- Leerlingbegeleiding --- 454.22 --- leerlinggedrag --- studiebegeleiding --- adolescentie --- persoonlijkheidsleer --- psychologische tests --- Leerlingbegeleiding: secundair onderwijs --- 371.21 --- 159.987 --- 159.93 --- 159.99 --- Psychodiagnostiek --- persoonlijkheidsonderzoek --- persoonlijkheidsonderzoek. --- Persoonlijkheidsonderzoek.
Choose an application
Consultatieve leerlingbegeleiding: meer dan leerlingbesprekingen.Hoe kunnen leraren en begeleiders samenwerken om de kwaliteit van de onderwijspraktijk te verbeteren? Wat kan gedaan worden om leerlingen zoveel mogelijk het onderwijs te bieden dat bij hen past, zonder dat leraren worden overbelast? Hoe kunnen schoolleiders en begeleiders leraren in hun directe werkomgeving ondersteuning bieden? Dit boek presenteert consultatieve leerlingbegeleiding als methodiek, waarbij de vragen van leraren over leerlingen consequent worden benaderd vanuit een onderwijsgezichtspunt. Consultatieve leerlingbegeleiding is ook een denkwijze over zorg en onderwijs, waarbij preventie voorop staat: de wens dat zoveel mogelijk leerlingen profiteren van het geboden onderwijs. Preventief werken vraagt om een gericht zorgbeleid van iedere school. Deze publicatie is geschreven voor begeleiders, leraren en schooldirecties in het basis- en het secundair onderwijs. Ze bestaat uit vier delen. Het eerste deel schetst de kenmerken van consultatieve leerlingbegeleiding, de plaats ervan in het zorgcontinuüm en de wijze waarop leraar en begeleider kunnen samenwerken. In het tweede deel ligt de nadruk op de betekenis van consultatieve leerlingbegeleiding voor leraren. In het derde deel wordt de methodiek onderbouwd en uitgewerkt als handreiking voor begeleiders. Deel vier staat in het teken van een preventieve zienswijze op zorg en onderwijs. Wat betekent dit voor scholen die consultatieve leerlingbegeleiding duurzaam willen invoeren?Bron: https://gompel-svacina.eu/product/consultatieve-leerlingbegeleiding-professionalisering-en-onderwijsverbetering/
leerlingbegeleiding --- 371.21 --- onderwijsverbetering --- Pupil counseling. Pupil guidance --- Secondary education --- basisonderwijs --- leerlingenbegeleiding --- leraren-leerling relatie --- Apprenticeship programs --- Kwaliteitszorg --- Onderwijs --- Leerlingbegeleiding --- Basisonderwijs --- Secundair onderwijs --- Preventie --- Samenwerkingsverbanden --- Consultaties --- Professionalisering --- Samenwerkingsverband --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Dit is de tweede publicatie in boekvorm over de opbrengsten van het project 'Grensoverschrijdende Integrale leerlingenzorg'. Dit driejarig project is uitgevoerd in het kader van INTERREG III A: grensregio Vlaanderen-Nederland, deelgebied Benelux-Middengebied. De Provincie Antwerpen en Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg zijn de partners aan weerszijde van de grens. Een achttal Vlaamse en Nederlandse scholen hebben binnen dit project gezamenlijk gewerkt aan de ontwikkeling en optimalisering van Integrale Leerlingenzorg op scholen voor Secundair Onderwijs (Vlaanderen) en Voortgezet Onderwijs (Nederland). Evenals in het eerste boek 'Grensoverschrijdende Integrale Leerlingenzorg: Een (re)actief proces' (2004) wordt het ontwikkelen van Leerlingenzorg ook in dit boek opgevat als een integraal proces dat iedere school op zijn eigen manier doorloopt, passend bij de eigen visie op onderwijs en zorg en aansluitend bij de eigen 'cultuur. De 'zorg' is gericht op ontwikkeling van leerlingen én docenten. (Bron: covertekst)
School management --- Pupil counseling. Pupil guidance --- Netherlands --- Flanders --- Encadrement des élèves --- Enseignement secondaire --- Leerlingbegeleiding --- Middelbaar onderwijs --- 371.048 --- 371.01 --- Leerlingbegeleiding ; secundair onderwijs ; Nederland --- Leerlingbegeleiding ; secundair onderwijs ; Vlaanderen --- leerlingbegeleiding --- Onderwijsbegeleiding. Schoolbegeleiding. Onderwijsadviezen. Pms centra. Keuze studierichting. Schoolkeuze. Studiekeuze. Schoolorientering. Beroepsvoorlichting. Beroepskeuze --- Onderwijskunde:theorie --(algemeen) --- 371.21 --- 371.01 Onderwijskunde:theorie --(algemeen) --- 371.048 Onderwijsbegeleiding. Schoolbegeleiding. Onderwijsadviezen. Pms centra. Keuze studierichting. Schoolkeuze. Studiekeuze. Schoolorientering. Beroepsvoorlichting. Beroepskeuze
Listing 1 - 10 of 181 | << page >> |
Sort by
|