Listing 1 - 10 of 60 << page
of 6
>>
Sort by

Book
Ouders en school
Author:
ISBN: 9001206778 Year: 1974 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Thuis in de buurt : hoe ouderparticipatie meer kan zijn dan onbetaalde moederhulp
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9027626979 Year: 1982 Volume: vol 296 Publisher: Tilburg [Meerhout Zwijsen Infoboek]

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Naast meer beschouwde hoofdstukken over de problematiek van derelatie school, ouders en buurt op stimuleringsscholen, komen er aantal praktische thema's aan de orde, zoals de organisatievan de samenwerking tussen school, ouders en buurtinstellingen, de participatie van ouders in buurtgerichteprojecten, de aanpak van de problematiek van culturele minderheden. dit boekje is bestemd voor scholen, opleidingen en schoolbegeleidingsdiensten; met name voor schoolteams die zichbij het ontwikkelen van hun schoolwerkplan bezighouden met de relatie tussen school, ouders en buurt.


Book
Contact met ouders - een werkboek : informatie over het werken met groepen Nederlandse en buitenlandse ouders
Authors: --- ---
ISBN: 9060016629 Year: 1981 Publisher: Deventer Van Loghum Slaterus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Ouders en schoolsucces : activiteiten om ouders bij het onderwijs te betrekken
Author:
ISBN: 9026513763 9789026513763 Year: 1994 Publisher: Lisse Swets en Zeitlinger

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Ouders kunnen veel bijdragen aan het schoolsucces van hun kinderen. De stimulansen die hoger opgeleide ouders bieden, komen meestal in grote lijnen overeen met hetgeen de school verwacht. Maar lager opgeleide ouders en ook allochtone ouders hebben soms minder interesse in de schoolloopbaan van hun kinderen en beschikken meestal evenmin over de kennis en vaardigheden om hun kinderen op een vergelijkbare manier te stimuleren. Toch kunnne ook zij een bijdrage leveren aan schoolsucces door bijvoorbeeld school en diploma's belangrijk te vinden, door hun kinderen aan te sporen huiswerk te maken, enzovoort. Daarnaast lopen in Nederland en daarbuiten veel projecten om ouders toe te rusten met voldoende kennis en vaardigheden om hun kinderen inhoudelijk te helpen. De activiteiten die scholen ontwikkelen, spelen daarbij een belangrijke rol. In dit boek wordt een aantal projecten waarin leerkrachten, ouders en kinderen op een stimulerende wijze samenwerken, uitgebreid beschreven en geëvalueerd. Op grond daarvan worden aanbevelingen geformuleerd voor scholen en instellingen die dergelijke activiteiten willen opzetten. (Bron: covertekst)


Book
De participatiebarometer. : Ontwikkeling van een instrumentarium voor het meten van leerkracht- en ouderparticipatie.
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789033479199 Year: 2010 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

"Samen school maken" is een slogan die steeds vaker opduikt. Onderzoek toont aan dat participatie de kwaliteit van het schoolbeleid kan verhogen. Participatie betekent immers dat met de mening van de betrokken partijen rekening wordt gehouden en een gedeelde verantwoordelijkheid voor de gezamenlijke beslissingen ontstaat. Bij leerkrachten leidt participatie tot een verhoogde jobtevredenheid. Bovendien zijn er evidenties dat ouderparticipatie een positieve inpact op de studievooruitgang en leerwinst van het kind heeft. 'Samen school maken' is een slogan die steeds vaker opduikt. Onderzoek toont aan dat participatie de kwaliteit van het schoolbeleid kan verhogen. Participatie betekent immers dat met de mening van betrokken partijen rekening wordt gehouden en een gedeelde verantwoordelijkheid voor de gezamenlijke beslissingen ontstaat. Bij leerkrachten leidt participatie tot een verhoogde jobtevredenheid. Bovendien zijn er evidenties dat ouderparticipatie een positieve impact op de studievooruitgang en leerwinst van het kind heeft. Het toenemende belang van participatie in het Vlaamse onderwijs vertaalde zich in 2004 in een decreet dat de participatie van onder meer leerkrachten en ouders op school regelt. Het onderzoek waarover in dit boek gerapporteerd wordt, is er in geslaagd een instrumentarium te ontwikkelen om de participatie van leerkrachten en ouders in kaart te brengen op een wetenschappelijk verantwoorde wijze. Aan de hand van dit instrumentarium kunnen scholen die willen meestappen in het participatiedenken hun huidige situatie in kaart brengen. Ook de overheid kan hiermee nagaan welke gevolgen het decreet in de praktijk heeft. (Bron: covertekst)


Book
Ouderbetrokkenheid voor elkaar : in tien stappen naar een goede samenwerking tussen school en ouders
Authors: --- ---
ISBN: 9789065086501 9065086501 Year: 2012 Publisher: Amersfoort CPS

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek is bedoeld om schoolbestuurders, schoolleiders en leraren uit het primair en voortgezet onderwijs (in Vlaanderen: lager en secundair onderwijs) op weg te helpen op hun weg (soms zoektocht) naar een zo optimaal mogelijke samenwerking met ouders. Als ondersteuning formuleerde de Stichting LLO (leraar - leerling - ouder) tien criteria voor ouderbetrokkenheid. Deze tien voorwaarden voor ouderbetrokkenheid bieden scholen heldere, unanieme en eenduidige richtlijnen om goed samen te werken met ouders, met veel ruimte voor eigen invulling. In dit boek werden de tien 'voorwaarden voor succes' bewerkt tot een praktisch stappenplan, aangevuld met inspirerende praktijkvoorbeelden en allerhande concrete tips, suggesties en ervaringsverhalen van schoolleiders, leraren, ouders en leerlingen. (Bron: cataloug Docatlas, Antwerpen)


Book
Samenwerking tussen ouders en school
Author:
ISBN: 9044111779 9789044111774 Year: 2001 Publisher: Leuven Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Om de school te helpen een beleids- en actieplan uit te werken, vertaalt de Raad voor het Basisonderwijs de visietekst over de samenwerking tussen ouders en school in een aantal basisvragen : krijgen de ouders informatie over wat zij van de school mogen verwachten en over wat de school van hen verwacht, worden ze betrokken bij beslissingen over schoolwerking, enz. Daarnaast somst de Raad specifieke factoren op die de samenwerking tussen ouders en school kunnen beïnvloeden en inventariseert hij inspirerende praktijkvoorbeelden. Het derde deel geeft inzicht in de actiemogelijkheden voor de ouders. De Raad gaat ervan uit dat elke ouder door zijn schoolkeuze instemt met het pedagogisch project van de school. Dat is voor de ouders het vertrekpunt om mee te werken aan het schoolbeleid of om nieuwe initiatieven te stimuleren. Van die actiemogelijkheden geeft de visietekst voorbeelden uit het concrete school- of ouderverenigingsleven. Vervolgens wordt de visie toegepast op de rol van de overheid. Als algemeen principe geldt alle overheidsactoren de school voldoende speelruimte moet gunnen voor creativiteit, deskundigheid en flexibiliteit. De Raad kent de overheid twee hoofdopdrachten toe. Ze moet de minimale rechten en plichten van alle actoren in de samenwerking tussen ouders en school waarborgen, en ze moet voorwaarden scheppen voor optimale samenwerking.


Book
Ouderkontakt in de kleuterschool
Authors: ---
ISBN: 9020882821 Year: 1980 Publisher: Den Bosch Malmberg

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Samen sterk : ouders & school
Authors: ---
ISBN: 9789033489464 Year: 2012 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kinderen gaan met meer plezier naar school en leren beter als hun ouders betrokken zijn bij de school. Ouders dragen dus bij aan het schoolsucces van hun kinderen. Ouderbetrokkenheid staat volop in de belangstelling. Er is veel over geschreven. Meestal vanuit het perspectief van de school: Wat kunnen leraren doen om de betrokkenheid van ouders te vergroten? Dit boek hanteert een ander perspectief: dat van de ouders zelf! Vanuit een kader dat populair is in het onderwijs en waarbij het kind centraal staat: handelingsgericht werken (HGW). Het boek pleit voor een bundeling van krachten en biedt ouders een kader voor communicatie. Het geeft hen tips hoe op een positieve manier met leraren in gesprek te gaan en te blijven. Wat kun je vragen? Wat is belangrijk om te vertellen? Het bevat ook tips hoe met je kind over school te praten en hoe mee te denken bij een aanpak die past bij je dochter of zoon. Want als ervaringsdeskundige weet je als geen ander wat werkt bij je kind. De samenwerking tussen ouders en leraren verbetert immers aanzienlijk als ouders weten wat zij van leraren kunnen verwachten en wat die van hen verwachten. Hoe beter de samenwerking, hoe hoger het schoolplezier van kinderen. En dat is het doel van dit boek: dat kinderen met plezier naar school gaan, zich er veilig en gewaardeerd voelen, zin in leren hebben en zich gezien hun mogelijkheden optimaal ontwikkelen


Book
Ouders en scholen
Author:
ISBN: 9789038210360 Year: 2006 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De rol van ouders in het onderwijs neemt aan belang toe. Steeds meer worden zij gezien als partners van de school in het opleiden van hun kinderen. Ouders worden door beleidsmaatregelen aangemoedigd om hun betrokkenheid bij de school te vergroten. Hun mening over het onderwijs van hun kind heeft meer en meer aan invloed gewonnen. Ook worden zij alsmaar meer actief betrokken bij het schoolgebeuren. In vier lagere scholen werd gedurende twee schooljaren op basis van interviews met verschillende betrokkenen, participerende observatie tijdens vergaderingen van oudercomité, ouderraad en/of participatieraad aangevuld met een beperkte survey bij de leraren nagegaan hoe de relatie tussen de ouders en de school in de praktijk vorm krijgt. (Bron: www.academiapress.be)

Listing 1 - 10 of 60 << page
of 6
>>
Sort by