Narrow your search
Listing 1 - 10 of 14 << page
of 2
>>
Sort by

Book
De leraar als manager van een krachtige leeromgeving
Author:
ISBN: 9789463710107 9463710108 Year: 2018 Publisher: Oud-Turnhout Gompel&Svacina

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek biedt (toekomstige) leerkrachten uit het primair, secundair en tertiair onderwijs een antwoord op de vraag hoe je van een diverse klasgroep een krachtige leeromgeving maakt.Deze vraag is cruciaal omdat uit onderzoek naar effectiviteit van leraren blijkt dat zowel didactische als organisatorische factoren de kwaliteit van leren en onderwijzen bepalen. Didactische factoren betreffen de doelen die de leraar nastreeft, de gekozen leerstof, de didactische werkvormen, de gebruikte leermiddelen en de wijze van evalueren. De organisatorische factoren verwijzen naar het klasmanagement, het creëren van de noodzakelijke voorwaarden voor individuen en groepen om de beoogde leeruitkomsten mogelijk te maken. De wijze waarop een klas of leergroep wordt georganiseerd, bepaalt immers onrechtstreeks de leeruitkomsten.Klasmanagement heeft het grootste effect op de prestaties van leerlingen. Klasorganisatie is een complex gebeuren. Daarom moet elke leraar een grondig inzicht verwerven in de klas of groep als omgeving, met daaraan gekoppeld de vaardigheid om die te beïnvloeden in de richting van de gestelde doelen.Luc Dekeyser is sociaal pedagoog en heeft vele jaren ervaring als docent in het hoger onderwijs. Aan de KU Leuven, waar hij ook promoveerde, doceert hij onder meer 'Doelgerichte communicatie en taakgericht werken met groepen in het onderwijs'.(Bron: gompel-svacina.eu)


Book
Voorbij de kaders : verwondering over onze leer-kracht, bewondering voor onze leer-kracht : activiteitenboek
Author:
ISBN: 9789077834237 Year: 2007 Publisher: Utrecht Agiel

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

ij het studieboekHet pakket bestaat uit : studieboek met cd-rom, activiteitenboek


Book
Uitdagend leren : culturele en maatschappelijke activiteiten als leeromgeving
Author:
ISBN: 9062832229 Year: 2001 Publisher: Bussum Coutinho


Book
E-learning en onderwijsvernieuwing
Authors: ---
ISBN: 9050033652 Year: 2002 Publisher: 's-Hertogenbosch CINOP


Book
De leraar als klasmanager : naar een goede omgang met de klasgroep
Author:
ISBN: 9789462921719 Year: 2015 Publisher: Leuven : Acco,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De leraar als klasmanager wil (toekomstige) leerkrachten uit het basisonderwijs, het secundair onderwijs, het hoger onderwijs en het volwassenenonderwijs uit Vlaanderen en Nederland een antwoord bieden op de vraag hoe je van een klasgroep een krachtige leeromgeving maakt. Het antwoord op deze vraag is cruciaal omdat uit onderzoek naar effectiviteit van leraren blijkt dat zowel didactische als organisatorische factoren de kwaliteit van leren en onderwijzen bepalen. Didactische factoren betreffen de doelen die men met het onderwijs nastreeft, de gekozen leerstof, de didactische werkvormen, de gebruikte leermiddelen en de wijze van evalueren. De organisatorische factoren verwijzen naar het klasmanagement, m.a.w. het creëren van de noodzakelijke voorwaarden voor individuen en groepen om de beoogde leeruitkomsten mogelijk te maken. De wijze waarop een klas of leergroep wordt georganiseerd, bepaalt immers onrechtstreeks de leereffecten. Klasmanagement heeft dus een groot effect op de prestaties van leerlingen. De complexiteit van een klasorganisatie is groot. Er zijn veel aspecten die een rol spelen en er is geen enkelvoudig antwoord te geven op de vraag hoe men op een juiste manier met de klas moet omgaan. Daarom dient elke leraar grondig inzicht te verwerven in de klas als omgeving, met daaraan gekoppeld de vaardigheid om deze omgeving te beïnvloeden in de richting van de gestelde doelen. We behandelen in dit boek volgende vijf grote onderdelen om leraren voor zichzelf een antwoord te laten geven op de vraag hoe je een krachtige leeromgeving creëert: 1. Klasmanagement: beter voorkomen dan genezen 2. Communicatie: get the basics right 3. Groepsdynamica: gras groeit ook niet door er aan te trekken 4. Leerkrachtenteams: je kan het niet alleen 5. Een krachtige leeromgeving: investeren in de klasgroep


Book
Krachtig leren : cognitief neurowetenschappelijk benaderd
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789462921795 Year: 2015 Volume: *10 Publisher: Brussel VLOR

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoe leren kinderen en jongeren? En hoe kunnen leraren zorgen voor krachtige onderwijsleeromgevingen, die leerlingen en studenten zo optimaal en efficiënt mogelijk tot leren brengen?Experts uit verschillende lerarenopleidingen gingen na of en hoe de cognitieve neurowetenschappen een antwoord kunnen geven op deze vragen. Zij konden daarvoor rekenen op de inbreng van enkele cognitieve neurowetenschappersen lieten zich inspireren door de inzichten uit de wetenschappelijke literatuur. Tegelijk peilden ze naar verwachtingen en vragen die leven in de onderwijspraktijk.Krachtig leren ontkracht enkele hardnekkige neuromythes, maar geeft ook een kader om neurowetenschappelijke onderzoeksresultaten te begrijpen, waardoor ze betekenisvol worden voor het onderwijs. Zo wordt dit boek een handig instrument voor leraren om neurowetenschappelijke literatuur te lezen en te interpreteren.Onderwijspractici vinden in dit boek ook nieuwe handvatten voor de uitbouw van een krachtige leeromgeving, aansluitend bij de uitdagingen waarmee leraren dagelijks te maken krijgen in de onderwijspraktijk. De auteurs richten zich daarbij op drie kenmerken van effectief leren volgens de sociaal-constructivistische visie: zelfregulerend leren, leren op maat (differentiatie) en (inter)actief leren. Het boek sluit af met vragen, waarmee de lezer aan de slag kan om ander neurowetenschappelijk onderzoek te beoordelen op zijn waarde.Hoe leren kinderen en jongeren? En hoe kunnen leraren zorgen voor krachtige onderwijsleeromgevingen, die leerlingen en studenten zo optimaal en efficiënt mogelijk tot leren brengen?Experts uit verschillende lerarenopleidingen gingen na of en hoe de cognitieve neurowetenschappen een antwoord kunnen geven op deze vragen. Zij konden daarvoor rekenen op de inbreng van enkele cognitieve neurowetenschappersen lieten zich inspireren door de inzichten uit de wetenschappelijke literatuur. Tegelijk peilden ze naar verwachtingen en vragen die leven in de onderwijspraktijk.Krachtig leren ontkracht enkele hardnekkige neuromythes, maar geeft ook een kader om neurowetenschappelijke onderzoeksresultaten te begrijpen, waardoor ze betekenisvol worden voor het onderwijs. Zo wordt dit boek een handig instrument voor leraren om neurowetenschappelijke literatuur te lezen en te interpreteren.Onderwijspractici vinden in dit boek ook nieuwe handvatten voor de uitbouw van een krachtige leeromgeving, aansluitend bij de uitdagingen waarmee leraren dagelijks te maken krijgen in de onderwijspraktijk. De auteurs richten zich daarbij op drie kenmerken van effectief leren volgens de sociaal-constructivistische visie: zelfregulerend leren, leren op maat (differentiatie) en (inter)actief leren. Het boek sluit af met vragen, waarmee de lezer aan de slag kan om ander neurowetenschappelijk onderzoek te beoordelen op zijn waarde.


Book
Puzzelen aan een uitdagende leeromgeving : basisdidactiek voor de leraar lager onderwijs
Authors: ---
ISBN: 9789030193197 Year: 2008 Publisher: Mechelen Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De belangrijkste opdracht van de leraar lager onderwijs is een uitdagende leeromgeving creëren voor de leerlingen zodat zij gemotiveerd en betrokken kunnen bijleren. De vraag die elke leraar zich daarbij stelt, is 'Hoe doe ik dat?. De auteurs van dit boek zijn ervan overtuigd dat de leraar bij het opzetten van een uitdagende leeromgeving, best twee bakens voor ogen houdt als vertrekpunt. 'De leerlingen' waarmee hij werkt en 'de doelen' die hij wenst te bereiken. Dit handboek vertrekt vanuit een uitgebreide verkenning van deze bakens in al hun facetten. Van zodra de leraar goed weet waarop hij zich oriënteert, wordt ingegaan op alle elementen die een rol spelen bij het vormgeven van een uitdagende leeropgeving. Om zo'n leeromgeving te ontwerpen heeft men kennis nodig over de rol van de leraar, leerinhouden, werkvormen, media en evaluatie. Dit zijn puzzelstukken waarmee we een uitdagende leeromgeving kunnen bouwen. De didactische handvatten zoals doelgericht leren, concreet werken, enz. zijn richtingaangevend voor wat we onder een uitdagende leeromgeving verstaan. Ze vormen de rode draad doorheen het handboek.


Book
Ervaringsgericht werken in het basisonderwijs met 6- tot 12-jarigen: Basiswerkvormen voor een krachtige leeromgeving
Authors: ---
ISBN: 9789401461948 Year: 2019 Publisher: LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Onderwijzers en opvoeders die kijken vanuit het perspectief van het kind, hebben een streepje voor. Aandacht hebben voor kinderen en hun leefwereld maakt hen sterker en meer betrokken, al vraagt dat een juiste aanpak. Ervaringsgericht werken in de basisschool met 6- tot 12-jarigen is de ideale gids voor (toekomstige) leraren in de basisschool. Door de bevattelijke taal en de vele cases helpt dit boek onderwijzers en opvoeders op weg in de zoektocht naar wat kinderen bezighoudt. Behalve voor opleidingen presenteert het boek zich als werkinstrument om leraren actief te begeleiden rond alle aspecten van de ervaringsgerichte praktijk. Het bevat talrijke voorbeelden, tips voor betere communicatie en suggesties om de klas levendig in te richten.


Book
Projectonderwijs : sturen en begeleiden van leren en werken
Authors: --- ---
ISBN: 9033449145 9789033449147 Year: 2002 Publisher: Leuven/Leusden Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Projectonderwijs is een vaste waarde in het hoger en het universitair onderwijs, zowel om zelfsturend teamwerk te leren toepassen in de praktijk, als om probleemoplossend te leren werken. Begeleiders van studenten moeten bij projectonderwijs echter over andere vaardigheden beschikken dan bij doceerwerkvormen. Dit handboek combineert een theoretisch kader voor projectonderwijs en voor het leren en werken in groep, met een praktisch pakket van taken en vaardigheden die in projectonderwijs aan bod komen. De structuur van dit praktisch pakket is tweeledig. Enerzijds worden de verschillende aspecten chronologisch behandeld: het voorbereiden, oriënteren en plannen; de taken en vaardigheden tijdens het projectwerk; de eindevaluatie en het afronden van een project. Anderzijds maken de auteurs onderscheid tussen taak- en groepsaspecten. Zo vallen kennismaken, communiceren, feedback geven en ontvangen onder het groepsgerichte, terwijl doelstellingen bepalen, taken verdelen, afspraken maken, plannen en evalueren bij de taakgerichte aspecten behoren. Elk aspect wordt kort theoretisch toegelicht en de relevantie voor projectonderwijs wordt aangegeven. Daarnaast reiken de auteurs instrumenten, oefeningen en checklists aan die kunnen helpen om de verschillende aspecten voor projecten in het projectonderwijs op een goede manier te laten verlopen.


Book
Een procesgerichte aanpak voor 6- tot 12- jarigen in het basisonderwijs
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789077343784 Year: 2013 Publisher: Leuven Cego Publishers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek is de langverwachte herwerking van "Ervaringsgericht werken met 6- tot 12-jarigen in het basisonderwijs". Het bevat de kernelementen van een procesgerichte aanpak. In deze zowel qua vorm als qua inhoud gereviseerde editie hebben de auteurs de aanpakfactoren van 5 naar 7 uitgebreid.Leerkrachtstijl wordt daarbij als overkoepelende factor beschouwd, zodat leerkrachten een omgeving kunnen scheppen waar kinderen op hun gaven en talenten worden aangesproken en zich als unieke persoon kunnen ontplooien. Zo wordt voor elk kind binnen kwaliteitsvol onderwijs de juiste output gedefinieerd en wordt het fundament gelegd voor een succesvolle toekomst.

Listing 1 - 10 of 14 << page
of 2
>>
Sort by