Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Dit boek biedt (toekomstige) leerkrachten uit het primair, secundair en tertiair onderwijs een antwoord op de vraag hoe je van een diverse klasgroep een krachtige leeromgeving maakt.Deze vraag is cruciaal omdat uit onderzoek naar effectiviteit van leraren blijkt dat zowel didactische als organisatorische factoren de kwaliteit van leren en onderwijzen bepalen. Didactische factoren betreffen de doelen die de leraar nastreeft, de gekozen leerstof, de didactische werkvormen, de gebruikte leermiddelen en de wijze van evalueren. De organisatorische factoren verwijzen naar het klasmanagement, het creëren van de noodzakelijke voorwaarden voor individuen en groepen om de beoogde leeruitkomsten mogelijk te maken. De wijze waarop een klas of leergroep wordt georganiseerd, bepaalt immers onrechtstreeks de leeruitkomsten.Klasmanagement heeft het grootste effect op de prestaties van leerlingen. Klasorganisatie is een complex gebeuren. Daarom moet elke leraar een grondig inzicht verwerven in de klas of groep als omgeving, met daaraan gekoppeld de vaardigheid om die te beïnvloeden in de richting van de gestelde doelen.Luc Dekeyser is sociaal pedagoog en heeft vele jaren ervaring als docent in het hoger onderwijs. Aan de KU Leuven, waar hij ook promoveerde, doceert hij onder meer 'Doelgerichte communicatie en taakgericht werken met groepen in het onderwijs'.(Bron: gompel-svacina.eu)
Teacher education. Teacher's profession --- Teaching --- Didactics --- Didactic strategies --- #SBIB:316.334.1O252 --- Klassenmanagement --- Onderwijs: rol en opleiding van het personeel: leraars --- Relatie leraar - leerling --- Groepsdynamiek --- Lager onderwijs --- Secundair onderwijs --- Hoger onderwijs --- krachtige leeromgeving --- klasmanagement
Choose an application
ij het studieboekHet pakket bestaat uit : studieboek met cd-rom, activiteitenboek
Kunstzinnige vorming --- Leren --- Kunsten --- #PBIB:+116.15 --- brein --- kunsteducatie --- meervoudige intelligentie --- krachtige leeromgeving --- bewegingstussendoortjes --- leerprocessen --- Leerprocessen --- Meervoudige intelligentie --- Creativiteit --- Kunst --- 433.3 --- creativiteit (ler) --- Kunst : Kunsteducatie en onderwijs --- #BSCH: vak: didactiek --- Cultuureducatie --- Verbeelding
Choose an application
32229
levenslang leren --- activiteitenbegeleiding --- Adult education. Lifelong learning --- Sociology of cultural policy --- sociaal-cultureel werk --- #PBIB:2001.4 --- hoger onderwijs --- krachtige leeromgeving --- onderwijsvernieuwing --- 493.1 --- Leren = methodiek --- Sociaal-cultureel werk --- cultuurparticipatie --- individualisering --- mondiale vorming --- onderwijssociologie --- volwassenenvorming --- Sociaal-cultureel vormingswerk --- 008 --- 301.17 --- 374 --- 374.7 --- Onderwijs --- Transculturele verpleegkunde --- Pedagogiek --- Opvoeding --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
3-365-2
School management --- Computer architecture. Operating systems --- #KVHA:Didactiek --- #KVHA:E-learning --- #KVHA:Onderwijs --- ICTO --- e-learning --- krachtige leeromgeving --- onderwijsvernieuwing --- 451.3 --- 454.52 --- 489.4 --- E-learning --- didactisch proces --- elektronische leeromgeving --- informatica --- informatietechnologie --- internet --- leeromgeving --- onderwijs --- Onderwijsvernieuwing --- Computer ondersteund onderwijs --- Didactiek (hoger onderwijs)
Choose an application
De leraar als klasmanager wil (toekomstige) leerkrachten uit het basisonderwijs, het secundair onderwijs, het hoger onderwijs en het volwassenenonderwijs uit Vlaanderen en Nederland een antwoord bieden op de vraag hoe je van een klasgroep een krachtige leeromgeving maakt. Het antwoord op deze vraag is cruciaal omdat uit onderzoek naar effectiviteit van leraren blijkt dat zowel didactische als organisatorische factoren de kwaliteit van leren en onderwijzen bepalen. Didactische factoren betreffen de doelen die men met het onderwijs nastreeft, de gekozen leerstof, de didactische werkvormen, de gebruikte leermiddelen en de wijze van evalueren. De organisatorische factoren verwijzen naar het klasmanagement, m.a.w. het creëren van de noodzakelijke voorwaarden voor individuen en groepen om de beoogde leeruitkomsten mogelijk te maken. De wijze waarop een klas of leergroep wordt georganiseerd, bepaalt immers onrechtstreeks de leereffecten. Klasmanagement heeft dus een groot effect op de prestaties van leerlingen. De complexiteit van een klasorganisatie is groot. Er zijn veel aspecten die een rol spelen en er is geen enkelvoudig antwoord te geven op de vraag hoe men op een juiste manier met de klas moet omgaan. Daarom dient elke leraar grondig inzicht te verwerven in de klas als omgeving, met daaraan gekoppeld de vaardigheid om deze omgeving te beïnvloeden in de richting van de gestelde doelen. We behandelen in dit boek volgende vijf grote onderdelen om leraren voor zichzelf een antwoord te laten geven op de vraag hoe je een krachtige leeromgeving creëert: 1. Klasmanagement: beter voorkomen dan genezen 2. Communicatie: get the basics right 3. Groepsdynamica: gras groeit ook niet door er aan te trekken 4. Leerkrachtenteams: je kan het niet alleen 5. Een krachtige leeromgeving: investeren in de klasgroep
Mass psychology --- Psychologie [Sociale ] --- Psychologie sociale --- Psychology [Social ] --- Social psychology --- Sociale psychologie --- Klassenmanagement --- Onderwijskunde --- # BIBC : Academic collection --- Klasmanagement --- Communicatie --- Krachtige leeromgeving --- Groepsdynamiek --- Leeromgeving --- 454.22 --- groepsdynamica --- Onderwijsstijlen --- Klassenmanagement. --- Teacher education. Teacher's profession --- klassenmanagement --- Teaching --- leraren --- Didactic strategies --- didactiek --- Classroom management --- Handbooks, manuals, etc.
Choose an application
Hoe leren kinderen en jongeren? En hoe kunnen leraren zorgen voor krachtige onderwijsleeromgevingen, die leerlingen en studenten zo optimaal en efficiënt mogelijk tot leren brengen?Experts uit verschillende lerarenopleidingen gingen na of en hoe de cognitieve neurowetenschappen een antwoord kunnen geven op deze vragen. Zij konden daarvoor rekenen op de inbreng van enkele cognitieve neurowetenschappersen lieten zich inspireren door de inzichten uit de wetenschappelijke literatuur. Tegelijk peilden ze naar verwachtingen en vragen die leven in de onderwijspraktijk.Krachtig leren ontkracht enkele hardnekkige neuromythes, maar geeft ook een kader om neurowetenschappelijke onderzoeksresultaten te begrijpen, waardoor ze betekenisvol worden voor het onderwijs. Zo wordt dit boek een handig instrument voor leraren om neurowetenschappelijke literatuur te lezen en te interpreteren.Onderwijspractici vinden in dit boek ook nieuwe handvatten voor de uitbouw van een krachtige leeromgeving, aansluitend bij de uitdagingen waarmee leraren dagelijks te maken krijgen in de onderwijspraktijk. De auteurs richten zich daarbij op drie kenmerken van effectief leren volgens de sociaal-constructivistische visie: zelfregulerend leren, leren op maat (differentiatie) en (inter)actief leren. Het boek sluit af met vragen, waarmee de lezer aan de slag kan om ander neurowetenschappelijk onderzoek te beoordelen op zijn waarde.Hoe leren kinderen en jongeren? En hoe kunnen leraren zorgen voor krachtige onderwijsleeromgevingen, die leerlingen en studenten zo optimaal en efficiënt mogelijk tot leren brengen?Experts uit verschillende lerarenopleidingen gingen na of en hoe de cognitieve neurowetenschappen een antwoord kunnen geven op deze vragen. Zij konden daarvoor rekenen op de inbreng van enkele cognitieve neurowetenschappersen lieten zich inspireren door de inzichten uit de wetenschappelijke literatuur. Tegelijk peilden ze naar verwachtingen en vragen die leven in de onderwijspraktijk.Krachtig leren ontkracht enkele hardnekkige neuromythes, maar geeft ook een kader om neurowetenschappelijke onderzoeksresultaten te begrijpen, waardoor ze betekenisvol worden voor het onderwijs. Zo wordt dit boek een handig instrument voor leraren om neurowetenschappelijke literatuur te lezen en te interpreteren.Onderwijspractici vinden in dit boek ook nieuwe handvatten voor de uitbouw van een krachtige leeromgeving, aansluitend bij de uitdagingen waarmee leraren dagelijks te maken krijgen in de onderwijspraktijk. De auteurs richten zich daarbij op drie kenmerken van effectief leren volgens de sociaal-constructivistische visie: zelfregulerend leren, leren op maat (differentiatie) en (inter)actief leren. Het boek sluit af met vragen, waarmee de lezer aan de slag kan om ander neurowetenschappelijk onderzoek te beoordelen op zijn waarde.
Studievaardigheden. --- leren leren --- Didactics --- actief leren --- onderwijspraktijk --- Research on teaching --- didactiek --- cognitieve wetenschappen --- 720 Onderwijs --- Onderwijsonderzoek --- Leren --- 450.8 --- hersenen --- Didactiek --- Leren leren --- Actief leren --- zelfregulatie --- methodiek van het studeren --- brein --- leren --- #PBIB:+110.10 --- onderwijs --- #KVHB:Cognitieve psychologie --- #KVHB:Neuropsychologie --- #KVHB:Leerpsychologie --- #KVHB:Didactiek --- formation --- enseignement --- Methodiek van het studeren --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- opleiding --- Teaching methods --- Education --- Research --- Methodology --- PXL-Education 2015 --- onderwijskunde --- onderwijsonderzoek --- leeromgevingen --- Krachtige leeromgeving --- Neurologie --- Verpleegkunde
Choose an application
De belangrijkste opdracht van de leraar lager onderwijs is een uitdagende leeromgeving creëren voor de leerlingen zodat zij gemotiveerd en betrokken kunnen bijleren. De vraag die elke leraar zich daarbij stelt, is 'Hoe doe ik dat?. De auteurs van dit boek zijn ervan overtuigd dat de leraar bij het opzetten van een uitdagende leeromgeving, best twee bakens voor ogen houdt als vertrekpunt. 'De leerlingen' waarmee hij werkt en 'de doelen' die hij wenst te bereiken. Dit handboek vertrekt vanuit een uitgebreide verkenning van deze bakens in al hun facetten. Van zodra de leraar goed weet waarop hij zich oriënteert, wordt ingegaan op alle elementen die een rol spelen bij het vormgeven van een uitdagende leeropgeving. Om zo'n leeromgeving te ontwerpen heeft men kennis nodig over de rol van de leraar, leerinhouden, werkvormen, media en evaluatie. Dit zijn puzzelstukken waarmee we een uitdagende leeromgeving kunnen bouwen. De didactische handvatten zoals doelgericht leren, concreet werken, enz. zijn richtingaangevend voor wat we onder een uitdagende leeromgeving verstaan. Ze vormen de rode draad doorheen het handboek.
Teacher education. Teacher's profession --- didactische processen --- Didactics --- Primary education --- lesgeven --- lerarenopleiding --- lager onderwijs --- didactiek --- #PBIB:+SLO 220.92 --- krachtige leeromgeving --- 474 --- basisonderwijs --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Lager onderwijs --- Leeromgeving --- 474 ) * BASISONDERWIJS - METHODIEK EN DIDACTIEK --- 474.23 --- didactiek : basisonderwijs (ler) --- leeromgeving --- 37.02 --- Basisonderwijs --- Competenties --- Didactiek ; basisonderwijs --- Didactiek --- Leeromgevingen --- Evaluatie --- Leerprocessen --- Werkvormen --- Basisonderwijs ; didactiek --- Hoger onderwijs en achtergrond secundair onderwijs : Onderwijs : Leeromgeving --- didactiek basisonderwijs --- Didactiek basisonderwijs; algemeen --- Education --- Belgium --- Handbooks, manuals, etc. --- Teaching --- Aids and devices
Choose an application
Onderwijzers en opvoeders die kijken vanuit het perspectief van het kind, hebben een streepje voor. Aandacht hebben voor kinderen en hun leefwereld maakt hen sterker en meer betrokken, al vraagt dat een juiste aanpak. Ervaringsgericht werken in de basisschool met 6- tot 12-jarigen is de ideale gids voor (toekomstige) leraren in de basisschool. Door de bevattelijke taal en de vele cases helpt dit boek onderwijzers en opvoeders op weg in de zoektocht naar wat kinderen bezighoudt. Behalve voor opleidingen presenteert het boek zich als werkinstrument om leraren actief te begeleiden rond alle aspecten van de ervaringsgerichte praktijk. Het bevat talrijke voorbeelden, tips voor betere communicatie en suggesties om de klas levendig in te richten.
Didactic strategies --- Didactics of primary education --- basisonderwijs --- didactische werkvormen --- Centrum voor Ervaringsgericht Onderwijs [Leuven] --- Ervaringsgericht basisonderwijs --- Ervaringsgericht werken --- #PBIB:+110.51 --- Onderwijs : Didactiek : Lager onderwijs : Algemeen --- Basisonderwijs --- Lager onderwijs --- Krachtige leeromgeving --- Welbevinden --- Betrokkenheid --- Opvoeding en onderwijs --- ervaringsgericht onderwijs --- 474.2 --- didactiek --- onderwijsstrategieën --- didactiek basisonderwijs - onderwijsstrategieën --- basisvaardigheden --- ervaringsleren --- PXL-Education 2019 --- Ervaringsleren ; basisonderwijs --- Ervaringsgericht onderwijs --- Opvoeding --- Buitengewoon onderwijs --- Hoger onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Onderwijs --- Patiënt --- Centre for Experiential Education [Leuven] --- Basisonderwijs. --- Ervaringsgericht werken.
Choose an application
Projectonderwijs is een vaste waarde in het hoger en het universitair onderwijs, zowel om zelfsturend teamwerk te leren toepassen in de praktijk, als om probleemoplossend te leren werken. Begeleiders van studenten moeten bij projectonderwijs echter over andere vaardigheden beschikken dan bij doceerwerkvormen. Dit handboek combineert een theoretisch kader voor projectonderwijs en voor het leren en werken in groep, met een praktisch pakket van taken en vaardigheden die in projectonderwijs aan bod komen. De structuur van dit praktisch pakket is tweeledig. Enerzijds worden de verschillende aspecten chronologisch behandeld: het voorbereiden, oriënteren en plannen; de taken en vaardigheden tijdens het projectwerk; de eindevaluatie en het afronden van een project. Anderzijds maken de auteurs onderscheid tussen taak- en groepsaspecten. Zo vallen kennismaken, communiceren, feedback geven en ontvangen onder het groepsgerichte, terwijl doelstellingen bepalen, taken verdelen, afspraken maken, plannen en evalueren bij de taakgerichte aspecten behoren. Elk aspect wordt kort theoretisch toegelicht en de relevantie voor projectonderwijs wordt aangegeven. Daarnaast reiken de auteurs instrumenten, oefeningen en checklists aan die kunnen helpen om de verschillende aspecten voor projecten in het projectonderwijs op een goede manier te laten verlopen.
Projectonderwijs --- Hoger onderwijs. --- HO (hoger onderwijs) --- projectonderwijs --- Pupil counseling. Pupil guidance --- Study methods --- didactische werkvormen --- Didactic strategies --- Higher education --- Flanders --- Hoger onderwijs ; didactiek --- #PBIB:2002.1 --- #PBIB:gift 2002 --- Academic collection --- #KVHB:Didactiek --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- #KVHB:Projectonderwijs --- krachtige leeromgeving --- leren --- 489.4 --- didactiek --- 454.21 --- evaluatie --- hoger onderwijs --- onderwijsbeleid --- Hoger onderwijs --- 489.5 --- leermethoden (gez) --- 371.385 --- Begeleiding --- Evaluaties --- Groepen --- Leren --- Secundair onderwijs --- leermethoden --- studentenbegeleiding --- zelfsturend leren --- hoger onderwijs - didactiek, modulair onderwijs --- Didactische werkvormen --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Didactiek --- 371.3 --- 371.21 --- zelfsturing --- Zelfsturend leren --- Leeromgeving --- Universitair onderwijs --- Onderwijs --- Leerprocessen --- Projectwerking --- Studiebegeleiding --- Zelfgestuurd onderwijs --- Didactische werkvorm --- Academisch onderwijs --- Leerproces --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Dit boek is de langverwachte herwerking van "Ervaringsgericht werken met 6- tot 12-jarigen in het basisonderwijs". Het bevat de kernelementen van een procesgerichte aanpak. In deze zowel qua vorm als qua inhoud gereviseerde editie hebben de auteurs de aanpakfactoren van 5 naar 7 uitgebreid.Leerkrachtstijl wordt daarbij als overkoepelende factor beschouwd, zodat leerkrachten een omgeving kunnen scheppen waar kinderen op hun gaven en talenten worden aangesproken en zich als unieke persoon kunnen ontplooien. Zo wordt voor elk kind binnen kwaliteitsvol onderwijs de juiste output gedefinieerd en wordt het fundament gelegd voor een succesvolle toekomst.
basisonderwijs --- Primary education --- onderwijsmethoden --- ervaringsleren --- School management --- didactiek --- onderwijskwaliteit --- Ervaringsleren ; basisonderwijs --- 474.21 --- didactische werkvormen --- ervaringsgericht onderwijs --- procesgericht onderwijs --- Betrokkenheid --- Competenties --- Contractwerk --- Ervaringsgericht lager onderwijs --- Hoekenwerk --- Onderwijsstijlen --- Projectonderwijs --- Procesgericht werken --- 473 --- Basisonderwijs --- Ervaringsgericht basisonderwijs --- Klasinrichting --- Klasklimaat --- Kringactiviteiten --- Leeromgeving --- Schoolklimaat --- Welbevinden --- Zorgverbreding (Zorgbreedte) --- 474.4 --- betrokkenheid --- contractwerk --- ervaringsgericht lager onderwijs --- hoekenwerk --- klasinrichting --- klasklimaat --- leeromgeving --- onderwijsstijlen --- kringactiviteiten --- welbevinden --- Didactische werkvormen --- Didactiek : basisonderwijs --- ervaringsgericht werken --- didactiek basisonderwijs - didactische werkvormen, geprogrammeerde instructie, groepswerk, projectonderwijs --- Didactische principes --- Vernieuwing van het basisonderwijs --- (zie ook: Kwaliteitszorg) --- Lager onderwijs --- Kwaliteitszorg --- Procesgericht onderwijs --- Krachtige leeromgeving --- Ervaringsgericht werken --- Onderwijsstijl
Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|