Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|
Choose an application
De deur gaat open en een vriendelijke lach komt me tegemoet. Ik zie een kleine, fijne dame voor me staan. Dit is niet wat ik had verwacht. Aan de telefoon klonk haar stem luid en vastberaden. Ze neemt me mee naar binnen, in een klein en kraaknet appartement. Nog voor ik zit, komt er koffie en taart op tafel. Ik kijk rond en schrik. Links van mij zit heel stil een man in de zetel. Haar man. Hij lacht naar me en begint te hoesten. Een geluid dat ik de komende drie uur nog geregeld zal horen. Zij vertelt haar verhaal& van bij het begin... Jeanne is een van de 1.202 kinderen die in de periode tussen 1945 en 1984 als weeskind in de stad Gent werd geregistreerd. 'Wees', hoewel haar beide ouders op dat moment nog leefden.Dit was voor meer dan 95% van deze kinderen het geval. Waarom kwamen zij in een weeshuis terecht? Waarom zagen broers en zussen elkaar niet of zo weinig mogelijk? Wat betekent het om dag in dag uit met hetzelfde uniformpje de straat op te trekken? Wat als een nummer - jouw nummer - de plaats inneemt van jouw naam?Op basis van beleidsdocumenten, observatieschriften, persoonlijke dossiers en foto's uit het archief van het OCMW Gent, wordt de geschiedenis van de Gentse weeskinderen gereconstrueerd. Hun verhaal komt helemaal tot leven door de spraakmakende getuigenissen van zowel oud-wezen als ex-personeelsleden van het weeshuis. Dit boek schetst de vaak bewogen levens van deze 'instellingskinderen'. Tegelijk staat het spanningsveld tussen het weeskind en de samenleving van toen centraal. Vormden deze kinderen een gevaar voor de samenleving, of waren ze veeleer in gevaar? In hun analyse belichten de auteurs 'het weeshuis' vanuit de pedagogische paradoxen die haar kenmerken
weeskinderen --- Gent --- weeshuis --- onderwijs --- 1945 - 1984 --- History of Belgium and Luxembourg --- Social policy and particular groups --- Ghent --- 323 --- Weeshuizen --- Weeskinderen --- instellingen --- 181 Kindbeeld en positie van kinderen in de samenleving --- instellingen jeugdzorg --- internaten --- waar gebeurde verhalen --- jeugdzorg --- Sociale problemen van en zorg voor jeugdigen --- 362.7 --- Geschiedenis --- Weeskind --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Gent. --- onderwijs. --- weeshuis. --- 1945 - 1984.
Choose an application
weeskinderen --- kinderen --- Social problems --- jeugdbescherming --- sociale geschiedenis --- jeugdrecht --- verwaarlozing --- Criminal law. Criminal procedure --- Social policy and particular groups --- anno 1500-1799 --- anno 1800-1899 --- Netherlands --- 343.9 --- Orphans --- -Orphans and orphan-asylums --- Children --- Criminologie --(algemeen) --- History --- History. --- -Criminologie --(algemeen) --- 343.9 Criminologie --(algemeen) --- Orphans and orphan-asylums --- Orphaned children
Choose an application
De Hulpgids dyslexie biedt praktische informatie en vele oefeningen om lees- en spellingsproblemen te leren bedwingen. Aan bod komen: - achtergrondinformatie over lezen en dyslexie - vroege diagnose bij kinderen - latere diagnose bij jongvolwassenen en volwassenen - stapsgewijze instructies voor ouders en begeleiders - een programma om dyslexie te overwinnen - strategieën om te werken aan zelfvertrouwen - het kiezen van een school - speciale voorzieningen - gevalsbeschrijvingen en commentaar van dyslectische lezers die hun handicap hebben overwonnen, zoals de succesvolle schrijver John Irving Voor ouders, docenten, begeleiders en studenten is de Hulpgids dyslexie hét complete, actuele en praktische instrument voor het oplossen van lees- en spellingsproblemen bij kinderen.
#PBIB:2005.2 --- dyslexie --- leerproblemen --- leesproblemen --- spellingproblemen --- 464 --- Dyslexie --- Kinderen met leerproblemen --- Cognitive psychology --- leesvaardigheden --- Orthopedagogics --- Educational psychology --- hulpverlening --- Diagnostiek --- Remediëring --- Behandeling --- Signalering --- Hulpmiddelen --- Lezen --- Wetenschappelijk onderzoek --- Oorzaken --- Leesproblemen --- Spellingproblemen --- Weeskinderen --- Volwassenen --- Diagnose --- Hulpmiddel --- Oorzaak --- Leesprobleem --- Spellingsprobleem --- Weeskind --- Volwassene --- Schrijven --- Spel --- Natuurwetenschappen --- Onderzoek (wetenschap) --- Leesstoornis --- Dyslexie.
Choose an application
In seventeenth century Italy, overcrowding, violent political uprising, and plague led an astonishing number of abandoned and orphaned children to overwhelm the cities. Out of the piety of private citizens and the apathy of local governments, the system of conservatori was created to house, nurture, and train these fanciulli vaganti (roaming children) to become hatters, shoemakers, tailors, goldsmiths, cabinet makers, and musicians--a range of practical trades that might sustain them and enable them to contribute to society. Conservatori were founded across Italy, from Venice and Florence to Parma and Naples, many specializing in a particular trade. Four music conservatori in Naples gained particular renown for their exceptional training of musicians, both performers and composers, all boys. By the eighteenth century, the graduates of the Naples conservatories began to spread across Europe, with some 600 boys formerly in residence beginning to dominate the European musical world. Other conservatories in the country--including the Paris Conservatory--began to imitate the principles of the Naples' conservatory's training, known as the partimento tradition. The daily lessons and exercises associated with this tradition were largely lost--until author Robert Gjerdingen discovered evidence of them in the archives of conservatories across Italy and the rest of Europe. Compellingly narrated and richly illustrated, Child Composers in the Old Conservatories follows the story of these boys as they undergo rigorous training with the conservatory's maestri and eventually become maestri themselves, then moves forward in time to see the influence of partimenti in the training of such composers as Claude Debussy and Colette Boyer. Advocating for the revival of partimenti in modern music education, the book explores the tremendous potential of this tradition to enable natural musical fluency for students of all ages learning the craft today.
Conservatories of music --- Child composers --- Composition (Music) --- Composing (Music) --- Music --- Music composing --- Music composition --- Musical composition --- Concertante style --- Juvenile composers --- Child musicians --- Composers --- Music conservatories --- Music schools --- Schools --- Music school administrators --- History --- Instruction and study --- Composition --- Conservatories --- muzikale vorming --- muziekgeschiedenis --- weeskinderen --- Italië
Choose an application
Kinderen groeien op in oneindig veel varianten van leefvormen en culturen, en hebben daarmee doorgaans weinig moeite. Hun aanpassingsvermogen is verbazend groot. Maar er zijn grenzen aan hun veerkracht. Genocidaal geweld, mishandeling in het gezin of structurele verwaarlozing in tehuizen laten diepe sporen na. Toch weten kinderen ook dergelijke traumatische ervaringen te overleven. Door een drastische verandering in hun levensomstandigheden zijn ze in staat een verrassende inhaalslag maken. Zonder het belang van genetische verschillen te onderschatten, wordt in dit boek betoogd dat opvoeding uiteindelijk het zwaarste stempel drukt op de ontwikkeling van kinderen. In Opvoeding over de grens worden culturele variaties maar ook afwijkingen in de opvoeding en gehechtheid besproken, en wordt aangetoond dat het gezin in welke vorm dan ook de onvermijdelijke plek is voor opvoeding en herstel. Dit boek presenteert daarmee een beknopte psychopathologie van de opvoeding.
psychotrauma's --- hechting (psychologie) --- psychopathologie --- pedagogische verwaarlozing --- Educational psychology --- pedagogische psychologie --- Opvoeding ; psychoanalyse --- Trauma's ; kinderen --- Gehechtheidsrelatie ; kinderen --- Acculturatie --- Opvoeding en onderwijs --- Hechting --- Trauma --- Jeugdbescherming --- Psychopathologie --- Kinderpsychologie --- Kinderen --- Weeskinderen --- Adoptie --- Cultuurverschillen --- Holocaust --- Kindermishandeling --- Verwaarlozing --- Pubers --- #KVHB:Opvoeding --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Trauma --- #KVHB:Hechting --- 432 --- Gezinsopvoeding --- Opvoeding --- Trauma's --- 37.013 --- Veerkracht --- Theoretische opvoedkunde --- Hechting (psychologie) --- Psychotrauma --- Jeugdpsychologie --- Kind --- Weeskind --- Cultuurverschil --- Puber --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Onderwijs --- Trauma's ; kinderen
Choose an application
weeskinderen --- History of the Netherlands --- sociale geschiedenis --- Social policy and particular groups --- Child welfare --- -Children --- -Orphanages --- -Orphans --- -Poor children --- -Children of the poor --- Economically disadvantaged children --- Poor children --- Children --- Orphans and orphan-asylums --- Orphan asylums --- Childhood --- Kids (Children) --- Pedology (Child study) --- Youngsters --- Age groups --- Families --- Life cycle, Human --- Child protective services --- Child protective services personnel --- CPS (Child protective services) --- Humane societies --- Protection of children --- Family policy --- Public welfare --- Social work with children --- Social work with youth --- History --- Institutional care --- -History --- Services for --- Economic conditions --- Charities --- Charities, protection, etc. --- Protection --- Orphanages --- Orphans --- History. --- Children of the poor --- Institutional care&delete& --- Services for&delete& --- Care --- Netherlands --- Orphaned children
Choose an application
BMLIK
Widows --- History. --- Ghent (Belgium) --- Histoire sociale --- --Veuve et orphelin --- Flandres --- --Moyen âge, --- 6181 --- History --- Veuves --- Orphelins --- Gand (Belgique) --- weeskinderen --- -Ghent (Belgium) --- -Marital status --- -Feminisme. Vrouwenbeweging. Vrouw en maatschappij--Middeleeuwen --- -949.34 GENT Geschiedenis van België: provincie Oost-Vlaanderen:--reg./lok.--GENT --- 396 "04/14" --- 949.34 GENT --- Geschiedenis van België: provincie Oost-Vlaanderen:--reg./lok.--GENT --- 396 "04/14" Feminisme. Vrouwenbeweging. Vrouw en maatschappij--Middeleeuwen --- Feminisme. Vrouwenbeweging. Vrouw en maatschappij--Middeleeuwen --- 949.34 GENT Geschiedenis van België: provincie Oost-Vlaanderen:--reg./lok.--GENT --- Marital status --- Women --- Gand (Belgium) --- Gent (Belgium) --- Gante (Belgium) --- anno 500-1499 --- anno 1200-1499 --- Belgium --- Ghent --- Gent --- Histoire familiale --- Histoire urbaine --- Moyen-âge --- Orphans --- Histoire --- Social conditions --- Conditions sociales --- Social conditions. --- --Flandres --- sociale geschiedenis --- geschiedenis van de vrouw --- Gent geschiedenis --- Veuve et orphelin --- Moyen âge, 476-1492 --- Widows - Belgium - Ghent - History --- Ghent (Belgium) - History --- geschiedenis --- Children --- Custody --- Book
Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|