Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
Beter leraren kunnen opleiden door het onderzoeken van je eigen praktijk als lerarenopleider, dat is de inzet van dit boek. Het is ook de inzet van LOEP: Lerarenopleiders Onderzoeken hun Eigen Praktijk. Met de LOEP-benadering introduceren we in het Nederlandse taalgebied het gedachtegoed van de “Self-Study of Teacher Education Practices”-beweging, die zich de voorbije twee decennia prominent ontwikkelde in het internationale onderzoek over de lerarenopleiding. In de LOEP-benadering gaan lerarenopleiders op zoek naar onderbouwde inzichten in hun eigen praktijk, met de bedoeling die praktijk te verbeteren. Door die kennis ook publiek te maken, dragen ze bouwstenen aan voor een gefundeerde didactiek van de lerarenopleiding. Leraren opleiden is immers een vak apart, dat vraagt om aparte professionals. Het boek gaat van start met de onderwijskundige uitgangspunten en principes van de LOEPbenadering. De systematische, theoretische introductie wordt meteen geconcretiseerd door uitvoerige voorbeelden van LOEP-onderzoek, die te maken hebben met het begeleiden van aspirant-leerkrachten in hun praktijkopleiding (stages, portfolio, reflectie). Ten slotte gaat het boek in op de vraag hoe lerarenopleiders (methodologisch en theoretisch) ondersteund kunnen worden bij het realiseren van hun LOEP-projecten.
didactische werkvormen --- Teacher education. Teacher's profession --- didactiek --- lerarenopleiding --- lerarenopleiders --- lerarenbegeleiding --- Leraren ; professionalisering --- 450.7 --- professionalisering --- Werkplekleren --- Reflecteren (Terugblikken) --- Zelfsturing --- Leraren (Kleuterleid(st)ers, Leerkrachten, Onderwijzers) --- 691 --- 472.7 --- Lerarenbegeleiding --- Professionalisering --- Opleiding en bijscholing --- Pedagogie en didactiek --- De onderwijzer en zijn opleiding --- Lerarenopleiding --- Leraren hoger onderwijs --- Praktijkonderzoek --- Onderwijsonderzoek --- Secundair onderwijs --- Lager onderwijs --- Leraar hoger onderwijs
Choose an application
De auteurs pleiten voor een aanvangsbegeleiding waarbij men 'samen voor de spiegel zit'. De mentor geeft feedback op wat hij gezien heeft bij zijn beginnende collega. In commentaren, suggesties, vragen houdt hij de collega een spiegel voor én helpt hem in die spiegel te kijken. Tegelijkertijd kijkt hij ook naar zichzelf in de spiegel. Samen onderzoeken en bevragen ze het spiegelbeeld. Ze kijken niet alleen naar het zichtbare gedrag, maar richten de blik ook op de opvattingen en de kennis die aan de basis ervan liggen. Impliciete opvattingen worden zo ter sprake gebracht, waardoor ze kritisch bevraagd en (eventueel) aangepast kunnen worden. Op die manier kan aanvangsbegeleiding een belangrijke bijdrage leveren tot de professionel groei van de beginnende leerkracht, maar ook van de begeleidende mentor.
371.3 --- 371.13 --- 373 --- #SBIB:37H0 --- Academic collection --- #KVHB:Didactiek --- #KVHB:Lerarenopleiding --- Ann Deketelaere, Geert Kelchtermans, Danny Robben, Raf Sondervorst --- begeleiding --- didactiek --- lerarenopleiding --- mentoren --- onderwijs --- pedagogie --- stages --- 450.7 --- Begeleiding --- Begeleiding(Coaching) --- Beginnende leraren --- Beginners --- Beleid --- Leergroepen --- Leraren --- Leraren (Kleuterleid(st)ers, Leerkrachten, Onderwijzers) --- Reflecteren (Terugblikken) --- 481.7 --- Begeleiding (Coaching) --- Beginnende onderwijsgevenden --- Coachen --- Lerarenbegeleiding --- didactiek (ler) --- mentors (ler) --- 454.2 --- Onderwijsstrategieën --- Lerarenopleiding --- leerkrachten --- leerkrachten, opleiding --- 373 Algemeen vormend onderwijs --- Algemeen vormend onderwijs --- 371.13 Opleiding van onderwijzend personeel. Lerarenvakopleiding --- Opleiding van onderwijzend personeel. Lerarenvakopleiding --- 371.3 Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- Pedagogie --- Opleiding en bijscholing --- De leraar en zijn opleiding --- 371.22 --- 371 --- Teacher education. Teacher's profession --- lerarenbegeleiding --- Secundair onderwijs --- Onderwijspraktijk --- Leraar --- Beginnende leraar --- Directie
Choose an application
De TGI -Themagecentreerde interactie, ontwikkeld door Ruth C. Cohn, is momenteel een van de meest gebruikte methodieken voor het werken met groepen. Overal waar groepen mensen hun samenwerkingsen communicatlevaardigheden willen verbeteren, blijkt TGI daartoe een efficiënte methode te zijn. Dit beknopte boek maakt duidelijk wat er schuilgaat achter de benaming TGI. Het legt de filosofische en theoretische uitgangspunten uit en beschrijft de praktijkprincipes. Hoe TGI in de praktijk werkt, leert het verhaal van Inge, dat door het hele boek loopt. De vlotte leesbaarheid en het inleidende karakter maken dit boek ook geschikt voor opleidingen in onderwijs, vormingsen welzijnswerk. Het bevat tevens de adressen van de internationale beweging rond TGI. Inhoudsopgave : Wat is TGI ? -Grondslagen van TGI -TGI en het mensbeeld van de humanistische psychologie en pedagogiek Maatschappijtherapeutisch streefdoel van de TGI Kritische waardering van TGI -TGI-opleiding.
Lerarenopleiding --- Algemeen. --- Themagecentreerde interactie. --- TGI (themagecentreerde interactie) --- Social psychology --- onderwijsstrategieën --- groepsbegeleiding --- communicatie --- Social welfare methods --- Research on teaching --- Social policy and particular groups --- Themagecentreerde interactie --- thematische interactie --- 364 --- Academic collection --- #KVHB:Groepen --- #KVHB:Groepswerk --- #KVHB:Interactie --- 304 --- sociale vaardigheden --- 364.044 --- Begeleiding --- Groepen --- Groepsleiding --- Therapie --- leiding geven --- 364 Maatschappelijke hulpverlening --- Maatschappelijke hulpverlening --- 361.13 --- Sociale pedagogie - Agogie --- Thematisch gecentreerde interactie --- Groepswerk --- Groepsdynamiek --- Relaties --- Communicatie --- 691 --- Pedagogie en didactiek
Choose an application
Onderwijs lokt sinds eeuwen heftige discussies uit en is de inspiratiebron voor evenveel geëngageerde bespiegelingen als fundamenteel wetenschappelijk onderzoek. Bovendien belangt onderwijs als complex en gelaagd fenomeen direct of indirect ook heel diverse maatschappelijke actoren aan – leerlingen, leraren, directies, ouders, beleidsmakers, werknemers en werkgevers. Om aan deze actoren een goed of beter begrip van onderwijs te geven en hen te stimuleren tot een proactieve rol , reikt dit boek belangrijke basisinzichten aan vanuit een wetenschappelijk perspectief. Het doet recht aan de complexiteit en de gelaagdheid van onderwijs. Het verheldert zonder te simplificeren. Het biedt denkkaders, onderzoekskaders en standpunten op het niveau van het onderwijsbestel, de school en de klas. Het geeft leraren en bij uitbreiding allen die in onderwijs geïnteresseerd zijn de basis om op en over al deze niveaus zelf te reflecteren, te beslissen en te oordelen.
37(035) --- 37.02 --- Communicatie --- Onderwijs en diversiteit --- Onderwijs ; handboeken --- Onderwijs ; algemene vraagstukken van didactiek en methode --- onderwijs --- onderwijspraktijk --- didactiek --- pedagogie --- 691 --- Pedagogie en didactiek --- onderwijsonderzoek --- onderwijs en maatschappij --- MAD-faculty 20 --- Teacher education. Teacher's profession --- School management --- Teaching --- onderwijsbeleid --- lerarenopleiding --- 371.012 --- Leraren --- Pedagogie --- Didactiek --- 370 --- 371.012 Onderwijsresearch. Methoden voor onderwijs --- Onderwijsresearch. Methoden voor onderwijs --- 2020-2021 Educatieve Master in de economie - SLO --- OO Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs --- Leraren€ --- Education --- Academic Training --- Educational Technics --- Educational Techniques --- Pedagogy --- Teaching Methods --- Technics, Educational --- Techniques, Educational --- Training Activities --- Training Technics --- Training Techniques --- Teaching Method --- Training Activity --- Training Technique --- Activities, Training --- Activity, Training --- Educational Technic --- Educational Technique --- Method, Teaching --- Methods, Teaching --- Pedagogies --- Technic, Educational --- Technic, Training --- Technics, Training --- Technique, Educational --- Technique, Training --- Techniques, Training --- Training Technic --- Training, Academic --- Activities, Educational --- Educational Activities --- Workshops --- Literacy Programs --- Training Programs --- Activity, Educational --- Educational Activity --- Literacy Program --- Program, Literacy --- Program, Training --- Programs, Literacy --- Programs, Training --- Training Program --- Workshop --- Students --- education --- OF 3 2021-2022 --- OO Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1 --- 371 --- Onderwijskunde --- Onderwijsinnovatie --- Onderwijsvernieuwing --- Evidence-informed education --- OF 3 2022-2023 --- OF 3 2023-2024
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|