Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
'De klas in de hand' (Acco, 1996) voorzag al in een aantal hulpmiddelen en methoden om tucht en leiding te houden in de klas, ingebed in een totaalvisie op de taak van de leraar. Trainingen en gesprekken met leraren leerden de auteur dat een verdere uitdieping van deze problematiek zeer welkom was. Van Mossevelde ging daarom op zoek naar andere mogelijkheden om tucht te houden, om klas en leerlingen te leiden. In de dagelijkse lespraktijk valt immers op dat dit relationeel aspect van lesgeven meestal intuïtief wordt aangepakt en al vlug wordt afgedaan met de vraag 'hoe kan je het meest effectief straffen?'. In PUBERS IN DE KLAS wordt duidelijk dat humor brengen in de klas en verrassingseffecten inbouwen positieve stimulansen zijn om tot een goede sfeer in de klas te komen. Bovendien blijken de in dit boek behandelde topics universeel te zijn en zelfs van toepassing in levensgevaarlijke situaties. Zo erg is het met onze klassen wel niet gesteld, maar vele leraren hebben toch dagelijks het gevoel met hun leerlingen te moeten strijden om de leiding in de klas. Daarnaast ervaren ze ook dat de methoden die het vroeger goed deden, niet langer opgaan voor de leerlingen van vandaag. Dit boek handelt over relationele inzichten en een werkbare benadering ervan voor dagelijks gebruik in de klas. De verworvenheden van gedrags- en communicatietheorieën, systeemdenken, de nieuwe benaderingen van de emotionele intelligentie en neurolinguïstische programmering (NLP) bieden de leraar kansen op een nieuwe kijk én tot anders handelen. Immers, lezen en denken zijn maar zinvol als je gedrag in de klas erdoor verandert. De praktijk blijft dan ook nog steeds dé toetssteen en barometer. Dit boek gaat over de relatie leraar-leerling. Het is een pedagogisch boek dat probeert duidelijk te maken hoe naast vakkennis voor de leraar het ook noodzakelijk voor hem is de leerlingen aan te kunnen. Het gaat met name om leraren in het voortgezet onderwijs. Van groot belang is het pedagogisch kl
Gedragsstoornissen --- Leerlingbegeleiding --- Orde houden --- Secundair onderwijs. --- Onderwijs. --- Teacher education. Teacher's profession --- Didactics --- klassfeer --- puberteit --- Initial didactic situation --- Personality development --- moeilijk opvoedbare kinderen --- 159.922.736.4 --- #gsdbP --- belonen en straffen --- gezag --- klasmanagement --- pubers --- secundair onderwijs --- straffen --- tucht --- 373 --- Eddy van Mossevelde --- didactiek --- lerarenopleiding --- pedagogie --- 481.7 --- Belonen --- Communicatie --- Emotionele intelligentie --- Interactie --- Klaslokalen --- Leerkrachten --- Leerlingen --- Lichaamstaal --- Onderwijzen --- Pubers --- Schoolreglementen --- Sociale vaardigheden --- Straffen --- Tuchtproblemen --- 484.22 --- omgang leerkracht-leerling (ler) --- 443 --- 484.23 --- Pedagogie : pubers --- orde houden --- 691 --- Klassenmanagement --- leerlingen --- Pedagogie ; methodiek --- 159.922.736.4 Psychologie van de puberteit --- Psychologie van de puberteit --- De leraar en zijn opleiding --- Pedagogie en didactiek --- 371.21 --- onderwijsstijlen --- 454.22 --- onderwijsstijlen, beloningen, omgang leerkracht-leerling, straffen --- #PBIB:+110.61 --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- #KVHB:Pedagogie --- Klasorganisatie --- Leerlingenbegeleiding --- Lesgeven --- Orde --- Schoolreglement --- Tucht --- Onderwijs : Didactiek : Secundair onderwijs : Algemeen --- Onderwijsstijlen --- onderwijspsychologie --- Didactiek --- Secundair onderwijs --- Didactische werkvormen --- didactiek. --- onderwijsstijlen. --- pubers. --- secundair onderwijs. --- Onderwijsstijlen, beloningen, omgang leerkracht-leerling, straffen. --- ordeproblemen (onderwijs) --- Puber --- Didactische werkvorm --- Primary education --- Secondary education
Choose an application
In dit boek gaat het om de lichaamstaal binnen de school en vooral in de klassituatie. Hoe interpreteren leerlingen, collega's of ouders bepaald non-verbaal gedrag van de docent? En hoe kan de leraar lichaamstaal gebruiken in zijn omgang met leerlingen? Hoe kan hij bepaalde non-verbale uitingen van leerlingen uitleggen? De auteur laat aan de hand van vele voorbeelden en fot's zien welke uitingen van lichaamstaal in dit verband relevant zijn. Met behulp van oefeningen kan de (aankomende) docent zichzelf trainen in het signaleren en analyseren van specifieke vormen vanlichaamstaal van met name leerlinge, maar ook collega's en ouders. Vooral komt aan de orde hoe hij met zijn eigen houding en gedrag de juiste boodschappen kan uitzenden. (Bron: inleiding)
Lerarenopleiding --- Algemeen. --- onderwijs --- lichaamstaal --- 305.8 --- 371.3 --- Lichaamstaal --- Non-verbale communicatie --- communicatie --- didactiek --- doceren --- leidinggeven --- lesgeven --- vergaderen --- 415.3 --- Communicatie --- Leidinggeven --- Lichaamshouding --- Relatie leraar - leerling --- 415.2 --- Communicatie ; algemeen --- Onderwijsmethoden en onderwijsprocedures. Onderwijs- en opleidingssystemen. --- Uitvoerende functies --- Onderwijsmethoden en onderwijsprocedures. Onderwijs- en opleidingssystemen --- 415 --- Leerkracht-leerling --- Leiderschap --- Lesgeven --- Onderwijsgevenden (leraar, onderwijzer(es), kleuterleid(st)er) --- Vergaderen --- Algemene psychologie --- Onderwijsstijlen --- Opvoeding en onderwijs --- Onderwijs --- Communicatieve vaardigheden --- 691 --- Pedagogie en didactiek --- Onderwijsstijl --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Opvoeden in de klas wil helpen in de zoektocht die elke lesgever onderneemt om in relatie tot de leerlingen een opvoedkundige meerwaarde te betekenen.Het boek biedt afwisselend principes en technieken waarmee elke leerkracht zijn eigen aanpak verder kan uitbouwen. Aan de samenwerking met collega's binnen de typische schoolomgeving wordt eveneens de nodige aandacht besteed.
Educational sciences --- didactiek --- leraren-leerling relatie --- opvoeding --- #GSDBP --- #PBIB:+107.10 --- #WWIS:AGGR --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- #KVHB:Opvoeding --- communicatie --- pedagogiek --- vergadertechnieken --- 454.22 --- Assertiviteit --- Communicatie --- Mondeling --- Onderwijs --- Onderwijzend personeel --- Opvoeders --- Opvoedkunde --- Organisatiecultuur --- Scholen --- Spreekkunst --- Straffen --- Taalvaardigheid --- Vergadertechnieken --- 433 --- Cultuur-school --- Feedback --- Klasklimaat --- Leerkracht --- Leerkracht-leerling --- Leerling-gedrag --- Leerling-leerkracht/interactie --- Lesgeven --- Opvoeding-klas --- Vergaderen --- 454 --- opvoeden (ler) --- 433.4 --- D100150.jpg --- Didactiek --- 371.3 --- Onderwijs : Opvoeding : Algemeen --- Onderwijsstijlen --- Opvoeding in de praktijk --- 37.018.2 --- #GBIB:IDGP --- 37.018.2 Schoolopvoeding --- Schoolopvoeding --- 691 --- Pedagogie en didactiek
Choose an application
Als leraar toon je niet graag kwetsbaarheid: je wil niet onzeker overkomen of de controle over de groep verliezen. Toch is kwetsbaarheid de sleutel naar diepgaand vertrouwen tussen jou, je leerlingen en hun ouders.In je blootje voor de klas geeft je alle ingrediënten voor het scheppen van een positief klasklimaat. Het biedt inspiratie om voorbij discussies te kijken en toont hoe je op school een hechte band aangaat met anderen.Met talrijke speelse oefeningen en voorbeelden geeft dit boek je houvast om in te zetten op empathie en verbinding. Door subtiele aanpassingen te maken in het kijken en luisteren naar elkaar, en door het samen te doen, maak je op de cruciale momenten het verschil.(https://www.lannoo.be/nl/je-blootje-voor-de-klas)
Didactiek --- kwetsbaarheid --- leerkracht --- 371.21 --- vertrouwen --- verbinding --- 371.213 --- Leerling-leraarrelatie --- Leraren --- Kwetsbaarheid --- Verbinding --- Klasklimaat --- 454.22 --- 305.2 --- klasklimaat --- verbindende communicatie --- onderwijsstijlen, beloningen, omgang leerkracht-leerling, straffen --- psychologie van groepen --- Teacher education. Teacher's profession --- Didactics --- klassenmanagement --- didactische werkvormen --- leraren-leerling relatie --- Verbindende communicatie --- Verbindend werken --- Onderwijs --- Relatie leraar - leerling --- Pedagogisch klimaat --- Empathie --- klassfeer --- pedagogisch klimaat --- lerarenbegeleiding --- Leraar --- Klassfeer --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Directie --- Sport --- Leraars --- Educational psychology --- Gedragingen --- 454.2 --- didactische principes --- welzijn --- 172 --- Communicatievaardigheden --- inclusief onderwijs --- empathie --- Onderwijsstrategieën --- Ethiek, levenskunst en zelfopvoeding --- kunsteducatie --- Inclusief onderwijs --- leerling-leraarrelatie --- didactiek
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|