Listing 1 - 10 of 118 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
"En dépit de la brièveté de sa carrière, les huit années de création d'Evelyne Axell témoignent d'une oeuvre foisonnante et cohérente. Par son style et son imagerie, celle-ci s'inscrit sans détour dans l'esprit du Pop Art, tout en adoptant une position ouvertement féministe. À travers ses collages, peintures, dessins, assemblages et installations, Axell a su synthétiser les bouleversements d'une époque libération de la femme, avènement de la société de consommation, révolution sexuelle... De plus, l'obsession contemporaine pour le plastique la conduit à expérimenter de nouveaux matériaux, dont l'usage se généralise, et qui offrent alors de nombreuses possibilités. La récente "redécouverte" de son oeuvre, dans la perspective d'une relecture féministe et plus égalitaire de l'histoire de l'art, a permis, en retour, de jeter un nouvel éclairage sur la création artistique des années 1960 et 1970. À ce titre, l'oeuvre d'Axell constitue un formidable enjeu de critique historique." --
Choose an application
Cette monographie propose aujourd'hui l'ensemble le plus complet d'oeuvres de Stéphane Mandelbaum (1961-1986) jamais publié. Plus de 500 oeuvres et documents reproduits dont de très nombreux inédits ; avec les commentaires et analyses d'oeuvre de Myriam Bucquoit, Bernard Crespin, Bruno Jean, Margit Rowell, Gilles Sebhan, Catherine Wermester, Anne Wolfers.0.
Art --- Mandelbaum, Stéphane --- Painting, Belgian --- Mandelbaum, Stéphane,
Choose an application
Painting, Belgian --- Painting, Abstract --- Environment (Art) --- Peire, Luc,
Choose an application
In de tweede helft van de 19de eeuw veroorzaakte de opgangkomende industrialisering als reactie een toenemende belangstelling voor de natuur en vonden kunstenaars hun inspiratie in de Brabantse landschappen naar het voorbeeld van de schilders van Barbizon in het woud van Fontainebleau, waar sommigen onder hen naartoe trokken. Het Zoniënwoud werd de geliefde trekpleister van verscheidene schildersgroepen, waar zij zich in het pleinairisme konden uitleven: de 'School van Tervuren', de schilders van Roodklooster te Oudergem, de schilders van de zgn. 'Vallée des Artistes' (Wijnborredal) te Linkebeek en de schildersgroep 'Uccle Centre d'Art' te Ukkel. Dit boek nodigt uit tot een ware herontdekkingstocht doorheen het Zoniënwoud verheerlijkt door het oog van de schilder. In het kader van de honderdste verjaring van de tweetalige natuurbeschermingsvereniging 'De Vrienden van het Zoniënwoud / Les Amis de la Forêt de Soignes' brengt het Museum van Elsene voor het eerst onder deze thematiek o.a. de schilders Hippolyte Boulenger, Jean Degreef, Rik Wouters, Isidore Verheyden, Rodolphe en Juliette Wytsman samen evenals de Amerikaanse schilders Joseph Raphaël en Paul-Jean Martel die men zal kunnen herontdekken.
Painting --- anno 1800-1999 --- Belgium --- Landscape painting, Belgian --- Peinture de paysages belge --- Exhibitions --- Expositions --- Soignes Forest (Belgium) --- Forêt de Soignes (Belgique) --- In art --- Dans l'art --- Painting, Belgian --- Forêt de Soignes (Belgique) --- Pictorial works
Choose an application
kunst --- België --- eenentwintigste eeuw --- schilderkunst --- Stallaerts Helmut --- 75.071 STALLAERTS --- Painting, Belgian --- Artists' books --- Stallaerts, Helmut, --- Stallaerts, Helmut
Choose an application
The music boy' exhibition at the New Art Gallery Walsall is the artist's first in the United Kingdom. A 168-page hardback, illustrated catalogue featuring extensive essays by Andrew Graham-Dixon and Martin Herbert, as well as a foreword by Charlotte Mullins was published on the occasion. The exhibition is titled after a quadriptych of paintings depicting the artist's grandmother and his uncle playing an accordion. Jan Vanriet's work mainly concerns the memory of history and the construction of pictorial surface. As Martin Herbert writes: 'Vanriet builds up his paintings in layers, and the strata of underpainting have, in his case, a polyvalent quality. In some cases they form glazes that gift the paintings with an internal glow.' Exhibition: The New Art Gallery Walsall, Walsall, UK (29.01-08.05.2016).
Vanriet, Jan --- Painting, Belgian --- 75.07 --- Schilderkunst ; 21ste eeuw ; 2010-2015 ; Jan Vanriet --- Vanriet, Jan °1948 (°Antwerpen, België) --- Belgische kunstenaars --- Belgian painting --- Schilderkunst ; schilders --- Vanriet, Jan, --- Exhibitions --- Ванрит, Ян, --- Vanrit, I︠A︡n, --- Painting --- Belgium --- 21st century --- Gogh, Vincent van --- Painting, Belgian - 20th century - Exhibitions. --- Painting, Belgian - 21st century - Exhibitions. --- Vanriet, Jan, - 1948- - Exhibitions. --- Vanriet, Jan. --- Van Gogh, Vincent. --- Van Gogh, Vincent
Choose an application
Baugniet, Marcel-Louis --- Baugniet, Marcel-Louis, --- Exhibitions. --- 75.07 --- Schilderkunst ; schilders --- Baugniet, M.-L. --- Exhibitions --- schilderkunst --- Painting --- Painting, Belgian --- Avant-garde (Aesthetics) --- Baugniet, M.L. --- Baugniet, Marcel-Louis.
Choose an application
Villers, Bernard --- kunst --- twintigste eeuw --- schilderkunst --- 7.071 VILLERS --- 75.071 VILLERS --- Villers Bernard --- kleurenleer --- kleur --- installaties --- beeldhouwkunst --- België --- Exhibitions --- Villers, Bernard, --- Painting, Belgian
Choose an application
According to Geyskens, in the context of contemporary art painting acts like one of the undead, a restless zombie from the past that cannot justify its presence. Thats why he consistently continues to question the absolute autonomy, the materials and the physical pleasure of painting. The seven rooms on the first floor of S.M.A.K. contain works that are loosely grouped according to recurring themes in Geyskens painting over the last fifteen years. In addition, Geyskens has selected a number of works of contemporary art from the S.M.A.K. collection that he sees as displaying links with aspects of his own artistic practice. According to Geyskens, the ideological conflict between figurative and abstract painting as pursued in the last century is completely passé. Anyone painting today knows that he is alone. Painting is a personal way of thinking. It is an activity in which ideas take material form and it is of no importance whether it is figurative or abstract. Geyskens is interested in the physical and material nature of the painting itself, and this applies to both his figurative and his abstract works. Publication A catalogue is published in conjunction with the UnDEAD exhibition.
Painting, Belgian --- Peinture belge --- Exhibitions --- Expositions --- Geyskens, Vincent, --- kunst --- België --- twintigste eeuw --- eenentwintigste eeuw --- schilderkunst --- collages --- Geyskens Vincent --- 75.071 GEYSKENS --- Geyskens, Vincent --- Painting
Choose an application
Membre fondatrice de La Jeune Peinture Belge, Anne Bonnet reçoit enfin les hommages d’une monographie. Artiste singulière, elle personnifie ce passage essentiel dans l’art du XXe siècle de la figuration à l’abstraction. Au gré de ses voyages, ses sensations se condensent en un dépaysement poétique, matérialisé tant par l’agencement de la composition que par la répartition des couleurs lumineuses. Grâce à une patiente enquête à travers toutes les sources disponibles, Marcel Daloze, conservateur du Musée Marthe Donas et fin connaisseur de l’art belge du siècle dernier, retrace les grandes étapes de la carrière d’une artiste trop tôt disparue, proposant une analyse de son univers pictural au fil de ses œuvres.
75.071 --- kunst --- kunstenaars --- België --- twintigste eeuw --- schilderkunst --- Bonnet Anne --- abstractie --- BPB9999 --- BPB2301 --- Painting, Belgian --- Bonnet, Anne, --- Femmes peintres --- Bonnet, Anne --- Bonnet, Anne.
Listing 1 - 10 of 118 | << page >> |
Sort by
|