Narrow your search

Library

KU Leuven (2)

MMB (2)

UCLouvain (2)

ULB (2)

ARB (1)

EHC (1)

KBR (1)

KMSKA (1)

Rubenianum (1)

UAntwerpen (1)

More...

Resource type

book (2)


Language

English (1)

French (1)


Year
From To Submit

2021 (1)

2009 (1)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Book
Les formes du visible : une anthropologie de la figuration
Author:
ISSN: 19540558 ISBN: 9782021476989 2021476987 Year: 2021 Publisher: Paris : Éditions du Seuil,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

"La figuration n’est pas tout entière livrée à la fantaisie expressive de ceux qui font des images. On ne figure que ce que l’on perçoit ou imagine, et l’on n’imagine et ne perçoit que ce que l’habitude nous a enseigné à discerner. Le chemin visuel que nous traçons spontanément dans les plis du monde dépend de notre appartenance à l’une des quatre régions de l’archipel ontologique : animisme, naturalisme, totémisme ou analogisme. Chacune de ces régions correspond à une façon de concevoir l’ossature et le mobilier du monde, d’en percevoir les continuités et les discontinuités, notamment les diverses lignes de partage entre humains et non-humains. Masque yup’ik d’Alaska, peinture sur écorce aborigène, paysage miniature de la dynastie des Song, tableau d’intérieur hollandais du XVIIe siècle : par ce qu’elle montre ou omet de montrer, une image révèle un schème figuratif particulier, repérable par les moyens formels dont elle use, et par le dispositif grâce auquel elle pourra libérer sa puissance d’agir. Elle nous permet d’accéder, parfois mieux que par des mots, à ce qui distingue les manières contrastées de vivre la condition humaine. En comparant avec rigueur des images d’une étourdissante diversité, Philippe Descola pose magistralement les bases théoriques d’une anthropologie de la figuration."


Book
The Steenwyck family as masters of perspective : Hendrick van Steenwyck the Elder (c. 1550-1603), Hendrick van Steenwyck the Younger (1580/82-1649), Susanna van Steenwyck (dates unknown - active 1639-c. 1660)
Authors: ---
ISBN: 9782503515090 2503515096 Year: 2009 Volume: 12 Publisher: Turnhout Brepols

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

The Steenwyck family – Hendrick the Elder and his son Hendrick the Younger, together with the latter’s wife Susanna Gaspoel, represent a remarkable group of artists, successful and well regarded in their own time, but now somewhat overlooked. They were among the first artists to concentrate on making use of the science of perspective to produce idealised and meticulously painted architectural scenes, enhanced by elegant figures, sometimes executed by artists of the quality of Jan Brueghel I, as the basis of a new style of painting. Spanning the turbulent period from the late 16th to the mid 17th centuries they succeeded in producing a new art form that found favour with connoisseurs in much of Europe, including the court of King Charles I in London, where Steenwyck the Younger worked for over 20 years. This book, the first ever written on the Steenwycks, covers the work of this talented family and explores the social, economic and religious conditions which help to explain the appeal of this elegant new style to their patrons. The catalogue raisonné covers the known works of the artists and contains detailed provenances and bibliographic references. The book contains a number of illustrations, including a number which will be barely known except by specialists in the subject. (brepols)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by