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Daroema wordt beschouwd als de grondlegger van Chan, een Chinese boeddhistische strekking, in het Westen beter bekend onder de Japanse naam Zen. Aanvankelijk blijkbaar bedoeld als summiere handleiding inzake vechtkunst - doyuu genoemd - ontvouwt de tekst zich als levensbeschouwelijke mijmering over Taô, dat men kan vertalen als Weg. Terecht werd herhaaldelijk gewezen op parallellen met Het Boek van Weg en Deugd, Tau-te-tsing, toegeschreven aan Lau-tze. Vandaar overigens de titel Daroema's Taô.
Comparative religion --- Art contemporain --- Hedendaagse kunst --- Fabre, Jan --- China --- Fabre, Jan.
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" Un lieu saint peut-il être partagé par plusieurs religions ? Cela semble a priori impossible dans un univers monothéiste. Pourtant, ce phénomène est fréquent en Méditerranée. D'Istanbul à Djerba, de Marseille à Jérusalem, juifs, chrétiens et musulmans n'hésitent pas à aller prier dans le lieu saint d'une autre religion. Peu éclatantes et souvent discrètes, ces circulations interreligieuses représentent une basse continue derrière le tumulte des guerres de religion. Autour de l'exposition présentée au MuCEM, des chercheurs de différentes disciplines nous invitent à emprunter ces chemins de traverse entre les monothéismes, à contre-courant de l'actualité médiatique."--P. [4] of cover.
religies --- geschiedenis --- heiligen --- Maria --- Comparative religion --- Christianity --- shrines [structures] --- Judaism --- Islam --- religies. --- geschiedenis. --- heiligen. --- Maria.
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Oude kunst --- beeldhouwwerken --- hedendaagse kunst --- menselijk lichaam --- Pondick, Rona --- Art, Comparative --- Sculpture --- Stonework, Decorative --- Art --- Bas-relief --- Statues --- Comparative art --- Pondick, Rona, --- Pondiḳ, Ronah, --- פונדיק, רונה --- Exhibitions --- sculpturen --- Sculpture, Primitive --- sculpturen. --- hedendaagse kunst. --- menselijk lichaam. --- Oude kunst. --- Pondick, Rona.
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Comparative literature --- Surrealist --- Art styles --- anno 1900-1999 --- surrealisme --- 20ste eeuw --- 20ste eeuw. --- stijlen in Westerse kunst
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Painting --- Comparative religion --- Iconography --- anno 1700-1799 --- mythology [literary genre] --- Art --- mythologische figuren --- 18de eeuw --- Frankrijk --- 75.04 --- CDL --- Exhibitions --- Franse school --- 18de eeuw. --- Frankrijk.
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Painting --- Nazarene [style] --- Comparative religion --- religious art --- Romantic [modern European styles] --- Art --- Religious studies --- anno 1800-1999 --- Nazareners --- romantiek --- 19de eeuw --- Duitsland --- Rome --- 19de eeuw. --- Duitsland. --- Rome.
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Thematology --- Comparative literature --- Iconography --- Zoology --- eenhoorns --- 7.042 --- 398.3 --- 398.3 Volksgeloof. Volksgebruiken. Kalenderfeesten --- Volksgeloof. Volksgebruiken. Kalenderfeesten --- fabeldieren --- iconografie --- eenhoorn --- fabeldieren. --- eenhoorn. --- iconografie.
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Painting, Modern --- Art, Comparative --- Exhibitions --- Exhibitions. --- Picasso, Pablo, --- Picabia, Francis, --- Apollinaire, Guillaume --- Picabia, Francis --- Picasso, Pablo --- Picasso, Pablo. --- Picabia, Francis. --- Apollinaire, Guillaume.
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Des météores dans la nuit où se confondent les milliers de manieurs de pinceaux. Jacques-Émile Blanche, Essais et portraits, 1912. Chez Manet et Degas, figures essentielles de la modernité des années 1860-1880, les analogies ne manquent pas, qu'il s'agisse des sujets qu'ils imposent, des genres qu'ils réinventent ou encore des cercles où ils se croisent. Ce qui les différencie, voire les oppose, est tout aussi marquant. À la sociabilité ouverte de Manet répond l'entourage restreint de Degas. Leurs convictions politiques ne s'expriment pas de la même manière, et leurs choix en matière d'exposition et de carrière sont source de dissensions, malgré l'amitié qui les lie. Cet ouvrage, qui confronte les chefs-d'œuvre de Manet et de Degas dans un dialogue inédit, nous invite ainsi à renouveler notre regard sur l'éphémère complicité et la durable rivalité de ces deux géants
Peinture --- Manet, Édouard --- Degas, Edgar --- Manet, Édouard --- Painting --- paintings [visual works] --- simile --- Manet, Edouard --- France --- Art, Comparative --- Art, Comparative. --- Manet, Édouard, --- Degas, Edgar, --- Manet, Édouard. --- Degas, Edgar. --- Morisot, Berthe. --- Valéry, Paul. --- Dumas, Alexandre. --- 19de eeuw. --- Morisot, Berthe --- Valéry, Paul --- Dumas, Alexandre --- 19de eeuw
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Manifest van elf vrouwelijke schrijvers over de ongelijke positie van vrouwen in de letteren. Veel mensen geven openlijk toe nauwelijks boeken van vrouwen te lezen. Leeslijsten op scholen worden gedomineerd door boeken van (witte hetero)mannen. Vrouwen winnen minder literaire prijzen dan mannen. Is dat erg? Ja, want het weerspiegelt en vormt de verhoudingen in de samenleving. Elf vrouwelijke schrijvers zijn verontwaardigd over de ongelijke positie van vrouwen in de letteren, en verenigden zich in het collectief Fixdit. Vanuit bondgenootschap strijden ze voor verandering, in de literaire wereld én in de canon. In de elf stukken van dit manifest diepen zij het probleem uit. Woedend, strijdvaardig, en vooral: optimistisch. Fixdit bestaat uit Yra van Dijk, Sanneke van Hassel, Rachida Lamrabet, Jannah Loontjens, Munganyende Hélène Christelle, Christine Otten, Gaea Schoeters, Shantie Singh, Fleur Speet, Manon Uphoff en Annelies Verbeke.
Sociology of the family. Sociology of sexuality --- literature [discipline] --- sex discrimination --- Literature --- Femmes écrivains néerlandaises. --- Féminisme --- Sexisme. --- Droits des femmes. --- Colère. --- Discrimination. --- Traitement national (droit international) --- Essays --- Equal opportunities --- Comparative literature --- Literary criticism --- Sexism --- Book --- seksisme --- vrouwen --- literatuur
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