Listing 1 - 10 of 21 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Wereldoorlog I --- Paerels, Willem --- Schmalzigaug, Jules --- Scheveningen
Choose an application
Belgisch kunstenaar Jules Schmalzigaug (1882, Antwerpen) groeit op in een welgesteld milieu in het Antwerpse fin-de-siècle. Hij reist door Italië en Duitsland, leeft een tijd in Parijs, en installeert zich uiteindelijk in Venetië. Daar maakt hij al snel deel uit van een groep jonge avant-gardekunstenaars die de strijd aangaan met het nostalgische passeïsme. Hij is de eerste Belg die deelneemt aan de Italiaanse futuristische beweging. Na de uitbraak van de Eerste Wereldoorlog werkt hij verder in Nederland aan zijn intrigerende experimenten met licht en kleur. Op vierendertigjarige leeftijd pleegt Schmalzigaug zelfmoord en daarmee komt een abrupt eind aan een veelbelovende carrière. Het werk van Jules Schmalzigaug wordt in 1980 herontdekt: verschillende van zijn werken worden getoond op de grote overzichtstentoonstelling Futurismo & Futurismi in het Palazzo Grassi in Venetië in 1986. En ook in eigen land wordt hij — na tentoonstellingen in Brussel, Gent en Oostende — eindelijk erkend als een van de belangrijkste Belgische voorlopers van de modernistische avant-garde. Deze nieuwe, ambitieuze publicatie hoopt bij te dragen aan de internationale waardering die Jules Schmalzigaug verdient. De uitgave bestaat uit twee delen in een foedraal. Het eerste deel, van de hand van Peter J.H. Pauwels, is een monografie en beschrijft het oeuvre van de kunstenaar in verhouding tot de Europese artistieke stromingen van zijn tijd. Het tweede deel is een catalogue raisonné die voor het eerst het volledige oeuvre van Schmalzigaug documenteert.
Painting --- drawings [visual works] --- etchings [prints] --- exhibitions [events] --- provenance [history of ownership] --- easel paintings [paintings by form] --- Futurist --- Schmalzigaug, Jules --- Schmalzigaug, Jules, --- Drawing, Belgian --- Painting, Belgian --- Drawing, Belgian. --- Painting, Belgian. --- 1900-1999 --- Futurism (Art) --- Schmalzigaug, Jules.
Choose an application
Jules Schmalzigaug en het kookboek van het futurisme wil een eerbetoon brengen aan het korte maar intense leven van deze Belgische futurist. In 2017 zal het honderd jaar geleden zijn dat Schmalzigaug het leven liet in Den Haag. Hij was de allereerste Belgische schilder die zich kon manifesteren in de kern van een internationale avant-gardestroming: het Italiaanse futurisme: zijn artistieke hoogtepunt bereikte hij in 1914! 0Deze retrospectieve blikt terug op de korte, maar zeer krachtige futuristische periode die Schmalzigaug in Italië en later als vluchteling in Den Haag heeft doorgemaakt. 0Geënt op de artistieke inspiratie van de Italiaanse futuristen Filippo Tommaso Marinetti, Giacomo Balla, Umberto Boccioni, Carlo Carrà en Gino Severini, genoot zijn authentieke stijl veel respect: zij beschouwden hem als talentvolle zielsverwant en vriend. 0Deze tentoonstelling brengt het futurisme van Schmalzigaug in dialoog met dat van zijn Italiaanse deelgenoten én met werk van andere Belgische avant-gardekunstenaars, zoals Paul Joostens, Pierre-Louis Flouquet, Prosper De Troyer, Edmond Van Dooren en enkele anderen? die na 1917 kortstondig de invloed van het futurisme ondergingen. 0Exhibition: MuZEE, Oostende, Belgium (29.10.2016-05.03.2017).
Futurist --- Schmalzigaug, Jules --- C3 --- schilderkunst --- Kunst en cultuur --- Exhibitions --- België --- 75.071 SCHMALZIGAUG --- kleurenleer --- kleur --- futurisme --- Schmalzigaug Jules --- twintigste eeuw --- kunst --- Futurism (Art) --- Artists --- Artists. --- Schmalzigaug, Jules, --- Belgium. --- Futurisme (Art) --- Artistes --- Exhibitions. --- Biography. --- Expositions --- Biographies --- kleurentheorie --- futuristisch manifest --- Balla, Giacomo --- 1909 - 1940 --- 20ste eeuw --- futurisme. --- kleurentheorie. --- futuristisch manifest. --- Schmalzigaug, Jules. --- Balla, Giacomo. --- 1909 - 1940. --- 20ste eeuw. --- België.
Choose an application
interbellum --- avant-garde --- kunstkritiek --- Schmalzigaug, Jules --- 20ste eeuw --- België --- Berlijn --- Parijs
Choose an application
interbellum --- avant-garde --- primitivisme --- surrealisme --- Schmalzigaug, Jules --- 20ste eeuw --- België --- Berlijn --- Parijs
Choose an application
moderne kunst --- abstracte kunst --- minimalisme --- Hoste, Huib --- Peeters, Jozef --- Schmalzigaug, Jules
Choose an application
Les fours à chaux de Chercq ont été construits en 1840 et ont cessé de fonctionner à la fin de la seconde guerre mondiale. Ce site industriel en friche fait l'objet actuellement d'un intérêt grandissant. Le livre qui leur est consacré, reproduit de superbe photographies noir et blanc de cet ensemble qui relève de l'archéologie industrielle.
futurisme --- Schmalzigaug, Jules --- België --- Italië --- Venetië --- 75.07 --- 75.037(493) --- Schilderkunst ; 1900-1917 ; Jules Schmalzigaug --- Schmalzigaug, Jules 1882-1917 (°Antwerpen, België) --- Futurisme --- Belgische avant-garde --- Belgische kunstenaars --- Tentoonstellingscatalogi ; Brussel ; Kon. Musea voor Schone Kunsten --- kunst --- schilderkunst --- twintigste eeuw --- Schmalzigaug Jules --- tekenkunst --- 75.071 SCHMALZIGAUG --- Schilderkunst ; schilders --- Schilderkunst ; 1900 - 1950 ; België --- Exhibitions --- Archéologie industrielle --- Chaux --- Friche industrielle --- Patrimoine industriel --- Photographie --- Belgique --- Wallonie-région --- futurisme. --- Schmalzigaug, Jules. --- België. --- Italië. --- Venetië.
Choose an application
Dans l'ouvrage "Modernisme. L'art abstrait belge et l'Europe (1912-1930)", l'avant-garde historique belge des environs de 1920 est pour la première fois située dans une perspective européenne plus large. Non seulement des protagonistes comme Jules Schmalzigaug, Georges Vantongerloo et Marthe Donas ont directement adhéré au futurisme italien, au néo-plasticisme et au postcubisme. Mais à partir de 1920, Karel Maes, Jozef Peeters et Victor Servranckx allaient occuper une place importante dans le constructivisme européen. L'aspiration à un art communautaire ne resta pas limitée aux arts plastiques, puisqu'on en retrouve des traces dans l'architecture et les arts appliqués, ainsi que dans la littérature, la musique et les arts de la scène. La photographie belge et le cinéma ont également reflété le modernisme international. Un ouvrage qui explore la spécificité du modernisme belge.
Art, Abstract --- Art, European --- Modernism (Art) --- Art abstrait --- Art européen --- Modernisme (Art) --- Exhibitions. --- Exhibitions --- Expositions --- modernisme --- abstracte kunst --- avant-garde --- dadaïsme --- expressionisme --- constructivisme --- film --- fotografie --- architectuur --- tijdschriften --- vormgeving --- gesamtkunstwerken --- Schmalzigaug, Jules --- Vantongerloo, Georges --- Donas, Marthe --- Joostens, Paul --- 1912 - 1940 --- 20ste eeuw --- België --- Europa --- Influence européenne --- 7 <493> --- Kunst. Ruimtelijke ordening. Architectuur. Sport en spel--België --- 7 <493> Kunst. Ruimtelijke ordening. Architectuur. Sport en spel--België --- Art européen --- Belgium --- History --- 20th century --- Avant-Garde (Aesthetics) --- Europe --- tijdschrift --- 7 <493> Kunst. Ruimtelijke ordening. Architectuur. Sport en spel--België --- Kunst. Ruimtelijke ordening. Architectuur. Sport en spel--België --- Influence européenne. --- abstracte, niet-figuratieve kunst --- Art, Abstract - Belgium - Exhibitions --- Art, European - 20th century - Exhibitions --- Kunst. Ruimtelijke ordening. Architectuur. Sport en spel--België --- modernisme. --- abstracte kunst. --- avant-garde. --- dadaïsme. --- expressionisme. --- constructivisme. --- film. --- architectuur. --- tijdschriften. --- vormgeving. --- gesamtkunstwerken. --- Schmalzigaug, Jules. --- Vantongerloo, Georges. --- Donas, Marthe. --- Joostens, Paul. --- 1912 - 1940. --- 20ste eeuw. --- België. --- Europa.
Listing 1 - 10 of 21 | << page >> |
Sort by
|