Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|
Choose an application
Der Sturm (1910-1932) --- Die Brücke (1905-1913) --- Duits expressionisme --- Wereldoorlog I --- dans --- dodendans --- naakt --- satire --- seksualiteit --- trauma's --- Kirchner, Ernst Ludwig --- Nietzsche, Friedrich --- Richter, Hans --- 20ste eeuw --- Duitsland --- General ethics --- Art styles --- Painting --- Graphic arts --- prints [visual works] --- ethics [philosophical concept] --- easel paintings [paintings by form] --- taboo --- Entartete Kunst --- Expressionist [style] --- anno 1900-1999 --- dansen --- historische gebeurtenissen en situaties (spotprent, satire van een historische gebeurtenis) --- Die Brücke --- Duits expressionisme. --- Die Brücke. --- seksualiteit. --- trauma's. --- dansen. --- dodendans. --- historische gebeurtenissen en situaties (spotprent, satire van een historische gebeurtenis). --- Wereldoorlog I. --- Der Sturm (1910-1932). --- naakt. --- Kirchner, Ernst Ludwig. --- Richter, Hans. --- Nietzsche, Friedrich. --- 20ste eeuw. --- Duitsland. --- trauma (kunst)
Choose an application
"Do artists travel away from or towards trauma? Is trauma encrypted or inscribed in art? Or can aesthetic practices (after-images) bring about transformation of trauma, personal trauma or historical traumas? Can they do this in a way that does not imply cure or resolution of the traces (after-affects) of trauma? How do artists themselves process these traces as participants in and sensors for our life-worlds and histories, and how does the viewer, coming belatedly or from elsewhere, encounter works bearing such traces or seeking forms through which to touch and transform them?
gender --- kunsttheorie --- trauma's --- psychoanalyse --- vrouwelijke kunstenaars --- Bourgeois, Louise --- Maiolino, Anna Maria --- Mendieta, Ana --- Szapocznikow, Alina --- Frenkel, Vera --- Kofman, Sarah --- Ackerman, Chantal --- kunst --- eenentwintigste eeuw --- twintigste eeuw --- kunst en psychoanalyse --- trauma --- kunst en feminisme --- Mendieta Ana --- Bourgeois Louise --- Szapocznikow Alina --- Maiolino Anna Maria --- Frenkel Vera --- Kofman Sarah --- Akerman Chantal --- 7.01 --- Feminism and art --- Psychic trauma in art --- Psychic trauma in art. --- Feminism and art. --- Féminisme et art --- Féminisme et art --- Avant-garde (Aesthetics) --- Women artists --- Traumatisme psychique dans l'art --- Avant-garde (Art) --- Femmes artistes --- Attitudes --- Iconografie ; verschillende onderwerpen --- 7.049 --- Kunst en trauma --- Kunst en feminisme --- Kunst ; theorie, filosofie, esthetica --- gender. --- kunsttheorie. --- trauma's. --- psychoanalyse. --- vrouwelijke kunstenaars. --- Bourgeois, Louise. --- Maiolino, Anna Maria. --- Mendieta, Ana. --- Szapocznikow, Alina. --- Frenkel, Vera. --- Kofman, Sarah. --- Ackerman, Chantal.
Choose an application
De unieke selectie uit het werk van William Kentridge en de uitzonderlijke locatie - het Brugse Sint-Janshospitaal, met zijn 800 jaar een van de oudste nog bestaande ziekenhuiscomplexen in Europa - maken van deze tentoonstelling een niet te missen gebeuren over trauma en heling. Centraal staat een hedendaagse interpretatie van de middeleeuwse dodendans: More Sweetly Play the Dance, een video-installatie van Kentridge uit 2015. De dialoog tussen de opmerkelijke setting en de geëxposeerde kunstwerken - onder meer van Marcel Broodthaers, met wie Kentridge een aantal dingen gemeen heeft - daagt de bezoeker uit om laag na laag van de geschiedenis te 'doorwerken'. 0De catalogus bevat vier verfrissende essays. Margaret Koster Koerner, curator van de tentoonstelling, biedt de lezer een beeld van Kentridge en van Brugge. Benjamin Buchloh gaat in op de manier waarop Kentridge de historische avant-garde begrijpt: vanuit het perspectief van de balling, dus vanuit een heel andere invalshoek dan de Amerikaanse en Europese naoorlogse neo-avant-gardisten. Joseph Leo Koerner laat zich door het voormalige ziekenhuis en de historische gelaagdheid van Brugge inspireren om de kunst van Kentridge te zien als een eigenzinnig verwerkingsproces waarin het verleden zowel verminkend als verlossend werkt. Harmon Siegel onderzoekt Kentridges benadering van de filmgeschiedenis en brengt daarbij ook het werk van Broodthaers ter sprake.0'Smoke, Ashes, Fable: William Kentridge in Bruges' biedt een nieuwe, indringende kijk op een van de grootste kunstenaars van onze tijd.00Exhibition: Memlingmuseum, Bruges, Belgium (21.10.2017-25.02.2018).
kunstgeschiedenis --- tentoonstelling --- Brugge --- assemblages [sculpture] --- tapestries --- collages [visual works] --- artists' films --- video art --- drawing [image-making] --- graphic arts --- Art --- Broodthaers, Marcel --- Kentridge, William --- 7.07 --- 741.07 --- Beeldende kunst ; tekeningen ; 21ste eeuw ; 1994-2016 ; W. Kentridge --- Kentridge, William °1955 (°Johannesburg, Zuid-Afrika) --- Wandtapijten --- Film ; animatiefilm ; time-lapsefotografie --- Kunst en politiek ; Zuid-Afrika ; apartheid --- Tentoonstellingscatalogi ; Brugge ; (oude) Sint-Janshospitaal --- Kunstenaars met verschillende disciplines, niet traditioneel klasseerbare, conceptuele kunstenaars A - Z --- Tekenkunst ; tekenkunstenaars A - Z --- Exhibitions --- Kentridge, William, --- Experimental films --- Artists --- Interviews --- Attitudes --- MAD-faculty 18 --- hedendaagse kunst --- Memlingmuseum --- dodendans --- trauma's --- Zuid-Afrika --- Art, South African --- Medicine in the Arts --- Psychological Trauma --- Delivery of Health Care --- Exhibitions as Topic --- Mental Healing --- Healing, Mental --- Religion --- Trauma, Psychological --- Medicine in Art --- Medicine in Arts --- South African art --- Exhibits as Topic --- Exhibits as Topics --- Topics, Exhibitions as --- Community-Based Distribution --- Contraceptive Distribution --- Delivery of Healthcare --- Dental Care Delivery --- Distribution, Non-Clinical --- Distribution, Nonclinical --- Distributional Activities --- Healthcare --- Healthcare Delivery --- Healthcare Systems --- Non-Clinical Distribution --- Nonclinical Distribution --- Delivery of Dental Care --- Health Care --- Health Care Delivery --- Health Care Systems --- Activities, Distributional --- Activity, Distributional --- Care, Health --- Community Based Distribution --- Community-Based Distributions --- Contraceptive Distributions --- Deliveries, Healthcare --- Delivery, Dental Care --- Delivery, Health Care --- Delivery, Healthcare --- Distribution, Community-Based --- Distribution, Contraceptive --- Distribution, Non Clinical --- Distributional Activity --- Distributions, Community-Based --- Distributions, Contraceptive --- Distributions, Non-Clinical --- Distributions, Nonclinical --- Health Care System --- Healthcare Deliveries --- Healthcare System --- Non Clinical Distribution --- Non-Clinical Distributions --- Nonclinical Distributions --- System, Health Care --- System, Healthcare --- Systems, Health Care --- Systems, Healthcare --- Hôpital Saint Jean (Bruges, Belgium) --- Belgium. --- dodendans. --- trauma's. --- Kentridge, William. --- Broodthaers, Marcel. --- Zuid-Afrika.
Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|