Narrow your search

Library

KU Leuven (4)

LUCA School of Arts (4)

Odisee (4)

Thomas More Kempen (4)

Thomas More Mechelen (4)

UCLL (4)

VIVES (4)

FARO (3)

Vlaams Parlement (3)

UCLouvain (2)

More...

Resource type

book (4)


Language

Spanish (2)

English (1)

French (1)


Year
From To Submit

2021 (1)

2019 (2)

2016 (1)

Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Book
Grand Hotel Abyss : desire, recognition and the restoration of the subject
Authors: ---
ISBN: 9461661932 9789461661937 9789462700628 9462700621 Year: 2016 Publisher: Leuven, Belgium : Leuven University Press,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In the last two decades recognition - arguably one of the most central notions of the dialectical tradition since Hegel - has once again become a crucial philosophical theme. Nevertheless, the new theories of recognition fail to provide room for reflection on transformation processes in politics and morality. This book aims to recover the disruptive nature of the dialectical tradition by means of a severe critique of the dominance of an anthropology of the individual identity in contemporary theories of recognition. This critique implies a thorough rethinking of basic concepts such as desire, negativity, will and drive, with Hegel, Lacan and Adorno being our main guides. The Marxist philosopher György Lukács said that the Frankfurt School (Horkheimer, Adorno, etc.) left us with nothing but negativity towards the state of the world. Their work failed to open up a concrete possibility of practical engagement in this world. All too eager to describe the impasses of reason, the Frankfurt philosphers remained trapped in a metaphorical Grand Hotel Abyss (Grand Hotel Abgrund). It was as living and being guardian of lettered civilization in a beautiful and melancholy grand hotel, of which the balconies face a gaping abyss. But perhaps in this way Lukács gave -- and no doubt without realizing it himself -- a perfect definition of contemporary philosophy, namely to confront chaos, to peer into what appears to a certain rationality as an abyss and to feel good about it. Touching Hegelian dialectics, critical theory and psychoanalysis, Grand Hotel Abyss gives a new meaning to the notion of negativity as the first essential step for rethinking political and moral engagement.


Book
Circuito de los afectos : Cuerpos políticos, desamparo y el fin del individuo
Authors: ---
Year: 2019 Publisher: Santiago de Cali, Colombia : Editorial Bonaventuriana, Universidad de San Buenaventura Cali,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

We must always bear in mind that certain forms of life are based on specific affects. That is to say, they need these affects to continue to repeat themselves, to impose their modes of ordering, thus defining the field of the possible. There is a social adhesion that is constructed through affects. In this sense, when societies are transformed, they open up to the production of singular forms of life and, in this sense, affects begin to circulate in a different way, to be agenticulated in such a way that other objects and effects are produced.


Book
¿Podemos construir la paz? : perspectivas, ritualidades, encuentros
Authors: ---
Year: 2019 Publisher: Colombia, Suramérica : Editorial Bonaventuriana,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Théorie critique de la propagande
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 2735127834 2735126919 9782735126910 Year: 2021 Publisher: Paris : Éditions de la Maison des sciences de l’homme,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

La publication en 2013 d'une version reconstruite du texte de Kracauer Die totalitäre Propaganda (1937-1938) a renouvelé la perception que l’on pouvait avoir de cette dimension de son œuvre et de son apport à une « théorie critique de la propagande ». La réflexion sur la propagande s’inscrit dans le contexte plus vaste de l’élaboration par les exilés allemands, au tournant des années 1930-1940, d’une grille de lecture du national-socialisme, vu comme une pathologie de la modernité, ainsi que dans celui des grands projets de recherches américains sur la propagande nazie (auxquels Adorno et Kracauer ont été associés). Au sein de la nébuleuse de la « Théorie critique » Kracauer exprime, comme Benjamin, un point de vue à certains égards dissonant. À rebours d’une approche qui insiste surtout sur la continuité entre capitalisme et nazisme, il se montre particulièrement sensible à la séduction esthétique du fascisme, et à sa mise en scène d’une réalité de substitution, qui est selon lui l’expression d’une fuite en avant nihiliste : ses analyses concrètes ne portent pas tant sur les contenus du message que sur le langage même de la propagande, et la vision de la société et de l’histoire qu’elle véhicule, dans sa forme même. Le débat complexe qui se développe à cette époque entre Adorno, Benjamin et Kracauer met notamment en œuvre les catégories de « fétichisme » (Adorno), de « fantasmagorie » et d’« esthétisation du politique » (Benjamin), d’« apparence » et de « pseudo-réalité » (Kracauer). Il présente en premier lieu un intérêt historique, en tant que l’analyse du nazisme constitue pour le projet d’une théorie critique une mise à l’épreuve, qui suscite de vifs débats internes et aboutit chez Adorno et Horkheimer, dans la Dialectique de la raison (1944-1947), à une reformulation de ce projet. Mais dans un contexte aujourd’hui bien différent, les thèmes qui sont débattus entre ces protagonistes, comme celui de la dérive autoritaire du libéralisme, des manipulations de…

Listing 1 - 4 of 4
Sort by