Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Education - Netherlands - History --- Education --- Geschiedenis --- Nederland --- Onderwijs --- 371 <09> <492> --- 371 <09> <492> Geschiedenis van het onderwijs--Nederland --- Geschiedenis van het onderwijs--Nederland --- History --- History of education and educational sciences --- Netherlands --- Historische en vergelijkende pedagogiek.
Choose an application
History of philosophy --- History of education and educational sciences --- Historical linguistics --- Dutch language --- anno 1600-1699 --- anno 1500-1599 --- 839.3.07 --- 371 <09> <492> --- Nederlandse literatuur: verklaring van teksten --- Geschiedenis van het onderwijs--Nederland --- 371 <09> <492> Geschiedenis van het onderwijs--Nederland --- 839.3.07 Nederlandse literatuur: verklaring van teksten
Choose an application
Iedereen heeft als kind op de schoolbanken gezeten en koestert daar voornamelijk mooie herinneringen aan. Tien op tien en een kus van de juffrouw geeft onze eigen herinneringen een plaats in de omvangrijke geschiedenis van het lager onderwijs in Vlaanderen. Deze geschiedenis begint al bij Karel de Grote, en zelfs lang daarvoor. Door de eeuwen heen is het dagelijkse reilen en zeilen op school drastisch veranderd. Maar de hoofrolspelers zijn altijd de onderwijzer, de kinderen en hun klas gebleven. Dit rijkelijk geïllustreerde naslagwerk bevat een schat aan historische feiten, leuke weetjes en pittige anekdotes over de lagere school in Vlaanderen en biedt tevens een antwoord op vele intrigerende vragen. (Bron: covertekst)
onderwijsgeschiedenis --- History of education and educational sciences --- Primary education --- Flanders --- onderwijs --- Vlaanderen --- 373.3 --- 371 <09> <493> --- #SBIB:949.3H1 --- #SBIB:316.334.1O120 --- 472.1 --- Didactiek --- Geschiedenis --- ICT --- Kinderen --- Lager onderwijs --- Onderwijsgevenden (leraar, onderwijzer(es), kleuterleid(st)er) --- Participatie --- Uitwisselingsproject --- Zorgschool --- Basisonderwijs ; Vlaanderen ; geschiedenis --- 081610.jpg --- Basisonderwijs --- Geschiedenis van het onderwijs--België --- Geschiedenis van België: godsdienst en cultuur --- Onderwijssociologie: geschiedenis van de opvoeding en onderricht --- "(zie ook: wiskunde (didactiek; s.o.))" --- (zie ook: filosoferen (kinderen)) --- 371 <09> <493> Geschiedenis van het onderwijs--België --- Provincie West-Vlaanderen --- Socioculturele geschiedenis na 1830 (kennisdomein) --- basisonderwijs --- geschiedenis --- Vlaanderen.
Choose an application
History of education and educational sciences --- Stedelijk Onderwijsmuseum [Ieper] --- Enseignement --- Onderwijs --- Stedelijk Onderwijsmuseum (Ieper) --- museumcollecties --- onderwijsgeschiedenis --- Academic collection --- #PBIB:gift 2000 --- #PBIB:2000.1 --- overzicht --- geschiedenis --- onderwijs --- middeleeuwen (x) --- nieuwe tijd (x) --- nieuwste tijd (x) --- 451.1 --- Brochure --- Geschiedenis van opvoeding en onderwijs --- Musea --- 450.1 ) Geschiedenis van het onderwijs --- Onderwijsgeschiedenis België --- Exhibitions --- museumcollecties. --- onderwijsgeschiedenis.
Choose an application
Onderwijs ; geschiedenis --- #KVHB:Pedagogie --- 450.1 ) Geschiedenis van het onderwijs --- België --- beroepsbekwaamheid --- beroepsonderwijs --- infantilisatie --- onderwijs --- onderwijsgeschiedenis --- opvoeding --- technisch onderwijs --- 430.2 --- Onderwijs ; algemeen ; geschiedenis --- Opvoeding en onderwijs ; tijdschriften --- Education --- Geschiedenis van opvoeding en onderwijs --- handboeken en inleidingen --- Onderwijs --- Opvoeding --- 371 --- handboeken en inleidingen. --- Handboeken en inleidingen. --- #BSCH : vak : didactiek --- Schoolbooks - Didactic material
Choose an application
Based on the study of over 500 surviving manuscript school books, this comprehensive 2001 study of the curriculum of school education in medieval and Renaissance Italy contains some surprising conclusions. Robert Black's analysis finds that continuity and conservatism, not innovation, characterize medieval and Renaissance teaching. The study of classical texts in medieval Italian schools reached its height in the twelfth century; this was followed by a collapse in the thirteenth century, an effect on school teaching of the growth of university education. This collapse was only gradually reversed in the two centuries that followed: it was not until the later 1400s that humanists began to have a significant impact on education. Scholars of European history, of Renaissance studies, and of the history of education will find that this deeply researched and broad-ranging book challenges much inherited wisdom about education, humanism and the history of ideas.
Latin language --- Latin language, Medieval and modern --- Latin philology --- Educational innovations --- Education, Humanistic --- Humanism --- Education, Medieval --- Humanists --- Classical languages --- Italic languages and dialects --- Classical philology --- Education --- Medieval education --- Seven liberal arts --- Civilization, Medieval --- Learning and scholarship --- Philosophy --- Classical education --- Philosophical anthropology --- Renaissance --- Education, Liberal --- Humanistic education --- Liberal arts education --- Liberal education --- Innovations, Educational --- Technological change in education --- Educational planning --- Educational change --- Educational technology --- Latin literature --- Study and teaching --- History --- Innovations --- Technological innovations --- Experimental methods --- 371 <09> <45> --- 094:371 --- 378.4 <45> --- -Education, Medieval --- -Educational innovations --- -Humanism --- -Humanists --- -Latin language --- -Latin language, Medieval and modern --- -Classical languages --- Scholars --- 378.4 <45> Universiteiten--Italië --- Universiteiten--Italië --- 094:371 Oude en merkwaardige drukken. Kostbare en zeldzame boeken. Preciosa en rariora-:-Onderwijs. Schoolwezen --- Oude en merkwaardige drukken. Kostbare en zeldzame boeken. Preciosa en rariora-:-Onderwijs. Schoolwezen --- 371 <09> <45> Geschiedenis van het onderwijs--Italië --- Geschiedenis van het onderwijs--Italië --- -History --- -Study and teaching --- Italy --- Intellectual life --- Arts and Humanities --- -Philosophy --- -378.4 <45> Universiteiten--Italië
Choose an application
"Democracy has to be born anew every generation, and education is its midwife," wrote John Dewey in his classic work The School and Society. In School, Society, and State, Tracy Steffes places that idea at the center of her exploration of the connections between public school reform in the early twentieth century and American political development from 1890 to 1940.American public schooling, Steffes shows, was not merely another reform project of the Progressive Era, but a central one. She addresses why Americans invested in public education and explains how
Educational change --- Education and state --- School management and organization --- Schools --- Education, Compulsory --- Democracy and education --- Educational sociology --- Education and sociology --- Social problems in education --- Society and education --- Sociology, Educational --- Sociology --- Education --- Education and democracy --- Compulsory education --- Compulsory school attendance --- Educational law and legislation --- Public institutions --- Administration, Educational --- Educational administration --- Inspection of schools --- Operation policies, School --- Policies, School operation --- School administration --- School inspection --- School operation policies --- School organization --- Management --- Organization --- History --- Centralization --- Aims and objectives --- Inspection --- Management and organization --- 371 <09> --- 371 <73> --- 371 <73> Onderwijs. Schoolwezen--Verenigde Staten van Amerika. VSA. USA --- Onderwijs. Schoolwezen--Verenigde Staten van Amerika. VSA. USA --- Geschiedenis van het onderwijs --- 371 <09> Geschiedenis van het onderwijs --- government, education, democracy, public school, reform, progressive era, urbanization, industrialization, authority, children, management, administration, history, politics, centralization, power, state control, capitalism, localism, collectivism, individualism, sociology, law, political science, state-building, personal responsibility, success, failure, academic achievement, learning outcomes, nonfiction.
Choose an application
Homer was the gateway to education, to the skills of reading and writing. These skills were necessary for the nascent Church. Knowledge of Homer's writings was a sign of Greekness, of at-home-ness in the society. Education was embedded in the mythology, immorality and idolatry of these writings. This challenged the Christians. This study presents how Christians responded to this. The opinions varied from rejection of Homer and all pagan literature, considering them works of the Devil, to critical involvement with this literature. This study attempts to trace the discourse on Homer and educatio
Religion and poetry. --- Education, Ancient. --- Church history --- Homère --- Criticism and interpretation. --- Bible. --- Bible --- Criticism, interpretation, etc. --- History. --- Religion and poetry --- Homer --- Criticism and interpretation --- Criticism, interpretation, etc --- History --- 371 <09> --- 225.08*9 --- 225.08*9 Theologie van het Nieuw Testament: relatie met het hellenisme --- Theologie van het Nieuw Testament: relatie met het hellenisme --- 371 <09> Geschiedenis van het onderwijs --- Geschiedenis van het onderwijs --- Education, Ancient --- Poetry and religion --- Poetry --- Education --- Apostolic Church --- Christianity --- Church, Apostolic --- Early Christianity --- Early church --- Primitive and early church --- Primitive Christianity --- Fathers of the church --- Great Apostasy (Mormon doctrine) --- Homeros --- Epistles of Paul --- Paul, Epistles of --- Paul Sŏsin --- Pauline epistles --- Risālat al-Qiddīs Būlus al-rasūl al-thāniyah ilá Tīmūthīʼūs --- Homerus --- Biblia --- Hóiméar --- Hūmīrūs --- Gomer --- Omir --- Omer --- Omero --- Ho-ma --- Homa --- Homérosz --- האמער --- הומירוס --- הומר --- הומרוס --- هومر --- هوميروس --- 荷马 --- Ὅμηρος --- Гамэр --- Hamėr --- Омир --- Homero --- 호메로스 --- Homerosŭ --- Homērs --- Homeras --- Хомер --- ホメーロス --- ホメロス --- Гомер --- Homeri --- Hema --- Pseudo-Homer --- Pseudo Omero --- Religious aspects. --- Church history - Primitive and early church, ca. 30-600 --- Homer - Criticism and interpretation
Choose an application
Educational sciences --- History of Belgium and Luxembourg --- anno 1800-1999 --- De Vroede, M. --- Enseignement --- Geschiedenis van de nieuwste tijden --- Histoire contemporaine --- Huldeboeken --- Maatschappij --- Mélanges --- Onderwijs --- Opvoedkunde --- Pédagogie --- Société --- Vroede, Maurits De --- Education --- Comparative education. --- History --- Vroede, Maurits de, --- Enseignement, histoire --- Histoire --- -Education --- -Comparative education --- -378.4 <493> --- 378.4 <493 KUL> --- 37 <09> --- #GSDBP --- Academic collection --- 19de eeuw (x) --- 20ste eeuw (x) --- C6 --- gelegenheidspublicatie --- hoogleraren --- onderwijs --- opvoeding --- 19de eeuw --- 20ste eeuw --- 450.1 --- 450.1 ) Geschiedenis van het onderwijs --- België --- geschiedenis --- jeugdbescherming --- jeugddelinquentie --- mentaal gehandicapten --- onderwijsstructuur --- pedagogiek --- Children --- Education, Primitive --- Education of children --- Human resource development --- Instruction --- Pedagogy --- Schooling --- Students --- Youth --- Civilization --- Learning and scholarship --- Mental discipline --- Schools --- Teaching --- Training --- Education, Comparative --- -History --- -Universiteiten--België --- Universiteiten: Katholieke Universiteit Leuven--KUL --- Geschiedenis van opvoeding en onderwijs --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- onderwijsgeschiedenis --- Vroede, Maurits de --- De Vroede, Maurits --- Vroede, M. de --- Vroede, Maurice de --- Festschrift - Libri Amicorum --- Vroede, Maurits de. --- 37 <09> Geschiedenis van opvoeding en onderwijs --- 378.4 <493 KUL> Universiteiten: Katholieke Universiteit Leuven--KUL --- 378.4 <493> Universiteiten--België --- Universiteiten--België --- Comparative education --- 378.4 <493>
Choose an application
In 1893 werd tijdens het congres van de Belgische Volksbond voor het eerst een afzonderlijke afdeling voor onderwijzers opgericht. Initiatiefnemer was de Vlaamsgezinde, christen-democratische dorpsonderwijzer Kamiel Van Caeneghem. Deze eerste bijeenkomst van christelijke onderwijzers was de aanzet tot de stichting van het Algemeen Christelijk Onderwijzersverbond - COV. Naast het verbeteren van de beroepsbekwaamheid van zijn leden wilde het COV de materiële belangen van de leerkrachten behartigen. Gedurende al die jaren is deze doelstelling nauwelijks veranderd. Tot op vandaag blijven de syndicale en pedagogische werking de twee belangrijkste pijlers van deze vakbond. Hoewel het COV zich van bij zijn ontstaan als een christelijke vakbond wilde profiteren, duurde het tot na de Tweede Wereldoorlog voor het officieel deel ging uitmaken van het ACV. Het is intrigerend hoe de onderwijzersbond al die tijd, en ook de daaropvolgende decennia, zijn eigen weg wenste te volgen. Onderwijzerssyndicalisme kon volgens de vele leden niet vergeleken worden met arbeiderssyndicalisme. Treffend is dan ook de moeite die de leerkrachten hadden om zich met syndicale actiemiddelen zoals betoging en staking te verzoenen. (Bron: covertekst) Voorwoord: De geschiedenis van het COV en de relatie van het COV met de geschiedenis - Inleiding - 1. De groei naar een zelfbewust onderwijzerssyndicalisme 1893-1940. - 2. De naoorlogse jaren 1944-1950. - 3. De schoolstrijd 1950-1958 - 4. Van schoolpact tot herziening 1958-1973. - 5. Crisis en federalisering 1973-1983. Algemeen besluit
History of education and educational sciences --- Christen Onderwijzersverbond van België --- Belgium --- Geschiedenis van het onderwijs --- Histoire de l'enseignement --- Syndicalisme --- Vakbeweging --- Teachers' unions --- History --- Christelijk Onderwijzers Verbond --- 37 <09> <493> --- 371.16 --- 331.105.44 --- #PBIB:2003.4 --- #PBIB:gift 2003 --- #gsdb8 --- overzicht --- geschiedenis --- Christelijk Onderwijzersverbond (1893-) --- syndicalisme --- onderwijzend personeel --- vakbonden --- lager onderwijs (x) --- KADOC (x) --- C5 --- arbeidersbeweging --- #A0405A --- 453.1 Vakbonden --- 750 Onderwijspersoneel --- vakbond --- onderwijs --- 331.881 ACV-COV --- 37.014.3 --- 37.014.5 --- 37 (091) --- 371 --- 090867.jpg --- Christelijk Onderwijzersverbond --- Vakbewegingen en onderwijs ; Vlaanderen --- Geschiedenis van opvoeding en onderwijs--België --- Onderwijzenden:organisaties --- Vakbeweging. Vakvereniging. Vakbond --- Maatschappelijke organisaties en maatschappelijk leven --- ACV, Algemeen Christelijk Onderwijzersverbond van België - COV --- onderwijshervormingen --- onderwijspolitiek - schoolpact --- onderwijs en opvoeding, geschiedenis --- onderwijs - school --- 94 --- 331.881 --- Geschiedenis van opvoeding en onderwijs --- handboeken en inleidingen --- handboeken en inleidingen. --- 331.105.44 Vakbeweging. Vakvereniging. Vakbond --- 371.16 Onderwijzenden:organisaties --- 37 <09> <493> Geschiedenis van opvoeding en onderwijs--België --- Handboeken en inleidingen. --- Teacher associations --- Teacher organizations --- Teachers --- Labor unions --- COV --- C.O.V. --- History. --- ACV, Algemeen Christelijk Onderwijzersverbond van België - COV --- Geschiedenis van opvoeding en onderwijs--België --- Teachers' unions - Belgium - History - 20th century
Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|