Narrow your search

Library

Odisee (22)

UCLL (20)

Arteveldehogeschool (19)

VIVES (19)

AP (17)

Hogeschool Gent (15)

Thomas More Kempen (15)

Thomas More Mechelen (15)

KDG (14)

Hogeschool West-Vlaanderen (12)

More...

Resource type

book (22)

film (1)


Language

Dutch (20)

Undetermined (2)


Year
From To Submit

2015 (2)

2013 (1)

2011 (1)

2010 (2)

2009 (2)

More...
Listing 1 - 10 of 22 << page
of 3
>>
Sort by

Book
Autisme-wijzer : begeleiding van leerlingen met autisme
Authors: ---
ISBN: 9044116606 Year: 2004 Volume: 2 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Ernstige reken-wiskundeproblemen en dyscalculie
Authors: --- ---
ISBN: 9789023247630 Year: 2011 Publisher: Assen Koninklijke Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De Nederlandse Vereniging tot Ontwikkeling van het Reken-Wiskunde Onderwijs (NVORWO) heeft het initiatief genomen om het onderwerp ernstige rekenwiskunde-problemen en dyscalculie op de onderwijsagenda te zetten en stappen te ondernemen om te komen tot landelijke eenduidigheid. Het ministerie van OCW heeft in 2008 een subsidie toegekend om het protocol te ontwikkelen. Het landelijk protocol voor leerlingen van 4 tot 12 jaar met (Ernstige) RekenWiskunde-problemen en Dyscalculie (protocol ERWD) richt zich op het basisonderwijs, het speciaal basisonderwijs en het speciaal onderwijs. Het doel van rekenwiskunde-onderwijs is functionele gecijferdheid, afgestemd op de mogelijkheden van iedere individuele leerling. Hierbij gaat het om adequaat handelen in functionele, dagelijkse situaties. Het protocol geeft aanwijzingen om dit doel langs een aantal stappen te bereiken, met name wanneer de rekenwiskundige ontwikkeling van een leerling niet optimaal verloopt. Het protocol is geschreven voor allen die zich direct of indirect met het rekenwiskunde-onderwijs bezig houden binnen de scholen en daaromheen, maar bevat ook nuttige informatie voor ouders.


Book
Pesten aanpakken : lessenserie voor groep 4 tot 8 van het regulier en speciaal onderwijs
Authors: ---
ISBN: 9789023251521 Year: 2013 Publisher: Assen Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Met 'pesten aanpakken' kan een leraar in 5 lesdagen alle rollen met de klas bespreken die voor kunnen komen in een pestproces. De oefeningen uit deze lessenserie kunnen echter ook worden ingezet in het normale lesrooster, en door trainers en andere opleiders. 'Pesten aanpakken' kan preventief worden ingezet, maar ook wanneer er al wordt gepest op school. De aanpak is doeltreffend in het regulier én in het speciaal onderwijs.


Book
Even op adem komen? : een brede en praktische kijk op time-out in het buitengewoon basisonderwijs
Author:
ISBN: 9789462921825 Year: 2015 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leerlingen in het buitengewoon basisonderwijs worden bij gedragsproblemen of ernstige conflicten soms tijdelijk uit de klassituatie gehaald. Die time-out en andere vrijheidsberovende maatregelen roepen vragen op bij zowel scholen, ouders als leerlingen. Wanneer en hoe wordt time-out als beschermende maatregel bij deze doelgroep het best toegepast?


Book
Bewegingsonderwijs aan ZML
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789072335456 Year: 2009 Publisher: Zeist Jan Luiting Fonds

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek worden 12 leerlijnen beschreven met daarbinnen een vergelijkbare bewegingsuitdaging. Deze leerlijnen zijn uitgewerkt in 29 bewegingsthema's met daarbinnen activiteiten uitgewerkt naar vijf verschillende niveaus. Op deze manier kunnen alle leraren in het ZML-onderwijs activiteiten kiezen voor iedere groep met leerlingen tussen de 4 en 18 jaar, ook die groep met erg grote onderlinge verschillen. Speciale aandacht is besteed aan de leerlingen met geringe bewegingsmogelijkheden en leerlingen in een rolstoel. (Bron: covertekst)


Book
Wijzer onderwijs : autisme : auti-wijzer ; begeleidings-wijzer ; plan-wijzer ; methodewijzer
Author:
ISBN: 9058191931 Year: 2004 Publisher: Rotterdam Partners


Book
Muziek leren : handboek voor het basis- en speciaal onderwijs
Authors: --- --- ---
ISBN: 9023241177 Year: 2005 Publisher: Assen Koninklijke Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek geeft een goed gedocumenteerd en actueel beeld van het vak muziek in het primair onderwijs. Het is een bijzonder inspirerende bundeling van artikelen geschreven door lerarenopleiders, onderzoekers en ervaringsdeskundigen. Vanuit drie invalshoeken wordt dieper ingegaan op het lerende kind, de muziek en de school, de veranderende rol van leraren en de sociaal-culturele context waarin muziekonderwijs zich manifesteert.


Book
Handelingsplanning in het basisonderwijs
Authors: ---
ISBN: 9789044124989 Year: 2009 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Cd-rom bij het gelijknamige boek. Kwaliteitsvol onderwijs bieden gaat niet vanzelf. Meer en meer stellen we vast dat kinderen, leerlingengroepen, ouders, teamleden, scholen, gemeenschappen enorm verschillen. Deze verscheidenheid daagt uit om gericht te zoeken naar een gepast antwoord. Handelingsplanning werkt hierbij ondersteunend. Het is een effectieve manier om het onderwijsaanbod weloverwogen af te stemmen op de specifieke onderwijsbehoeften van kinderen. De auteurs staan naast het systematische en cyclische proces stil bij de verschillende niveaus van handelingsplanning die elkaar voortdurend wederzijds beïnvloeden: het schoolwerkplan, het groepshandelingsplan en het individueel handelingsplan. De betrokkenheid van leerkrachten, paramedici, psychologisch en pedagogisch personeel, kinderen en ouders vormen de rode draad in dit dynamisch proces. Handelingsplanning is immers meer dan steriel papierwerk. Het is een manier van werken, ingebed in een ontwikkelings- en teamgericht klimaat.


Book
Het muziekspelenboek : spelsuggesties voor (ortho)pedagogisch gebruik
Author:
ISBN: 9055740241 Year: 1995 Publisher: Schoten Baarn Westland Intro

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De auteur heeft in de loop van haar werkpraktijk veel muziekspelen ontwikkeld. Daarvan worden er veertig in dit boek beschreven. De onderwerpen liggen dicht bij de belangstellingswereld van de doelgroepen : Dierentuin, Manege, Ik zing jouw naam. Onderliggende thema's zijn onder meer sociaal gevoel, fantasie, sferen, stem- en bewegingsexpressie, aanpassing en tolerantie, oog-hand-en oog-voet-coördinatie. Na enkele theoretische hoofdstukken over invloed en therapeutische werking van muziek en het gebruik van instrumenten worden, volgens een vast model, de muziekspelen beschreven. Daarbij komen raakvlakken met andere vakken en werkdisciplines aan de orde, zoals taal, schrijven, tekenen, bewegen, fysiotherapie en logopedie. Voorin het boek zijn de ontwikkelingsgebieden vermeld die aan de spelen ten grondslag liggen ( motorisch, sociaal, emotioneel, intellectueel). (Bron: boekcover)


Book
Een kind met mogelijkheden
Authors: ---
ISBN: 9789031382514 Year: 2010 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Door de jaren heen zijn moeilijk lerende kinderen, zwakbegaafde kinderen of licht verstandelijk gehandicapte kinderen door de maatschappij en de zorg gedefinieerd op basis van negatieve kenmerken. In dit boek houdt de auteur een warm pleidooi voor meer maatwerk in de zorg, waarbij wordt gekeken naar zowel de sterke als de zwakke vaardigheden van deze groep bijzondere kinderen. In het eerste deel van het werk gaat hij in op de gangbare manier van kijken naar deze groep. Zo komen de pogingen om de problematiek van deze kinderen in definities en beschrijvingen te vangen aan bod. In het tweede deel wordt met andere ogen naar deze groep kinderen gekeken. Er worden suggesties gedaan om hun problematiek beter in beeld te brengen; beter weten wat een kind wel en niet kan maakt het mogelijk om de begeleiding en behandeling beter op maat te krijgen

Listing 1 - 10 of 22 << page
of 3
>>
Sort by