Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|
Choose an application
Het verhaal van het onbegrepen kind gaat over kinderen met een opvallende eigenschap die vraagt om een specifieke aanpak. Na elke narratief volgt een theoretische beschouwing, zodat u zich een goed beeld kunt vormen van het kind. U wordt uitgedaagd na te denken over het kind en zijn vraag. De opgedane kennis over en het gegroeide begrip voordeze 'onbegrepen kinderen' kunt u gebruiken om uw handelen (nog) beter afstemmen op de specifieke vragen van deze kinderen. Achter in het boek wordt een aantal theorieën over de aanpak van het onbegrepen kind besproken, gevolgd door beschrijvingen van deskundigen op het gebied van gedrag en bijbehorende problemen. Dit biedt een basis voor verdieping en observatie.
leerproblemen --- hoogbegaafdheid --- zelfbeeld --- angststoornissen --- gedragsstoornissen --- Developmental psychology --- Orthopedagogics --- kinderen --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- gedragsproblemen --- ADHD --- contactstoornissen --- hooggevoeligheid --- Gedragsproblemen --- Contactstoornissen --- Jeugd met opvoedingsproblemen --- Leerproblemen --- Ontwikkelingspsychologie --- Kinderen --- Psychosociale problemen --- Kind --- Gedragsprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Psychosociaal probleem
Choose an application
Kinderen met ADHD of een contactstoornis krijgen vaak te horen dat ze druk zijn of raar doen. Dit boekje is speciaal voor hen geschreven. Hierin wordt uitgelegd wat er met hen aan de hand is, welke problemen zij daardoor kunnen tegenkomen en hoe zij hiermee om kunnen leren gaan. Ook geeft het boek opdrachten en richtlijnen voor hun opvoeders; handvatten vvor een betere omgang tussen opvoeder en kind. Voor opvoeders wordt het gemakkelijker om naast het kind te gaan staan, terwijl het voor de kinderen gemakkelijker wordt om de steun van volwassenen te accepteren.
ADHD ; kinderen. --- Orthopedagogics --- leerproblemen --- autisme --- zelfhulptechnieken --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- 464 --- ADHD --- Contactstoornissen --- Kinderen en dood --- Kinderen --- Lerarenopleiding : CVO --- ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder, hyperkinetisch syndroom, MBD) --- 616.89 --- Kinderen met leerproblemen --- (zie ook: Hyperkinetische kinderen) --- kinderen --- 469 --- contactstoornissen --- opvoeding --- Overige onderwerpen (linkshandigen, ADHD) --- adhd (ler) --- #KVHB:ADHD --- #KVHB:Contactstoornissen --- Voorlichting --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Communicatietheorie
Choose an application
376.44 --- APOS --- Behandelingen --- Contactstoornissen --- Gedrag --- Groepstherapie --- Sociale vaardigheden --- #KVHB:Communicatiestoornissen; kinderen --- #KVHB:Contactstoornissen --- pervasieve ontwikkelingsstoornissen --- Perzische oorlogen --- groepsbehandeling --- peabody developmental motor sc --- Contactmoeilijkheden --- PDD-NOS-kinderen --- Gedragsstoornissen --- Ontwikkelingsstoornissen --- Kinderen. --- #KVHB:Ontwikkelingsstoornissen --- #KVHB:Orthopedagogie --- contactstoornissen --- sociale vaardigheden --- 467 --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen
Choose an application
Hoeveel ouderen zijn sociaal geïsoleerd, hoeveel voelen zich eenzaam en welke zijn de bepalende risicofactoren? Niet elke ouder is gelijk. Tot deze en andere conclusies kwam de Koning Boudewijnstichting na een enquête bij 1.500 65-plussers in België. Hoeveel ouderen zijn sociaal geïsoleerd, hoeveel voelen zich eenzaam, welke zijn de bepalende risicofactoren? (2012) Oud word je niet alleen. Een enquête over eenzaamheid en sociaal isolement bij ouderen in België. In de context van de veroudering van de bevolking en de pensioengolf ('papy-boom'), ziet de Koning Boudewijnstichting eenzaamheid en sociaal isolement bij ouderen als belangrijke uitdagingen. Om deze fenomenen onder de aandacht te brengen, publiceert de Stichting dit onderzoeksverslag, gebaseerd op een enquête bij 1.500 65-plussers in België. In de studie wordt het sociaal kapitaal van ouderen vanuit verschillende invalshoeken gemeten en geanalyseerd. De enquête toont dat niet iedere oudere gelijk is als het over deze kwesties gaat. Eén conclusie is alvast duidelijk: eenzaamheid is een levensbedreigend, maar geen louter individueel probleem. Het voorkomen van en de strijd tegen eenzaamheid en sociaal isolement bij ouderen verdienen daarom de volle aandacht van iedereen: van beleidsverantwoordelijken en professionelen uit de sectoren in kwestie, maar ook van de burgers die allemaal kind, kleinkind, familielid, kennis of buur zijn van ouderen ' en zelf toekomstige ouderen. (Bron: website KBS)
Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Geriatrics --- eenzaamheid --- gerontagogie --- Belgium --- Bejaarden --- Eenzaamheid --- Sociaal isolement --- Ouderen --- #SBIB:316.8H14 --- Bejaarden / ouderen (bejaardenzorg, ouderen) --- 159.942 --- Onderzoek --- Contactstoornissen --- Eenzaamheid ; ouderen --- Welzijns- en sociale problemen: bejaarden --- 159.94 --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
Kinderen met ODD (Oppositioneel Opstandige Gedragsstoornis) en CD (antisociale gedragsstoornis) zijn opstandig, dwars en driftig. Ze hebben veel moeite om hun emoties te beheersen en krijgen daardoor driftaanvallen. Vaak lopen ze tegen allerlei problemen aan op school, thuis en in sociale situaties. ODD en CD zijn onzichtbare en onbekende handicaps, waardoor er vaak weinig begrip en erkenning van de buitenwereld is. Vaak wordt er van de ouders gedacht dat zij hun kind niet goed opvoeden. Ook denkt men vaak dat het kind zich expres dwars en opstandig gedraagt. Een kind met ODD of CD opvoeden is uiterst moeilijk. Een gewone opvoeding is ontoereikend, er is veel meer kennis en begrip voor nodig. Dit praktische handboek geeft alle basisinformatie over ODD en CD. (Bron: covertekst)
Gedragsstoornissen --- Kinderen. --- opvoedingsondersteuning --- puberteit --- gedragsstoornissen --- Orthopedagogics --- agressie --- moeilijk opvoedbare kinderen --- Academic collection --- OOD --- kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- 467 --- 606.3 --- DSM IV --- contactstoornissen --- oppositioneel gedrag --- opvoeding --- 376.42 --- CD (Conduct Disorder) --- Hulpverlening --- ODD --- Opvoeding --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Psychopathologie - Psychiatrische ziektekunde --- Orthopedagogiek --- 120143.jpg --- Conduct disorder --- Zorgverbreding --- Leerlingbegeleiding --- 364.42
Choose an application
Psychologisch contact wordt door Carl Rogers de eerste voorwaarde genoemd voor een therapeutische relatie. Bij mensen die in het algemeen als 'therapieresistent' worden bestempeld ontbreekt volgens auteur dit 'psychologisch contact'. Hij ontwikkelde een persoonsgerichte methode die uitgaat van het principe van 'reflecties', dat wil zeggen dat de therapeut ingaat op wat bij de patiënt en in zijn onmiddellijke omgeving waargenomen kan worden en dit empathisch spiegelt. Door middel van dit aanbod wordt de cliënt uitgenodigd en geholpen om opnieuw contact te leggen met de hem omgevende realiteit, met zichzelf en met anderen.
#KVHB:Contactstoornissen --- pre-therapie --- Overige individuele psychotherapie --- Rogeriaanse therapie. --- personen met een mentale beperking --- psychosen --- Psychiatry --- psychotherapie --- Psychotherapie. --- #KVHB:Psychotherapie --- 606.3 --- 607.3 --- 607.39 --- 613.66 --- gezondheidszorg --- psychiatrie --- psychiatrische patiënt --- psychiatrische verpleegkunde --- Psychopathologie - Psychiatrische ziektekunde --- Individuele psychotherapie --- Psychiatrische verpleegkunde --- 607.2 --- geestelijke gezondheidszorg (gez) --- therapie (gez)
Choose an application
In dit boek staan kinderen met de diagnose PDDNOS centraal. Deze kinderen hebben problemen in de ontwikkeling van sociaal begrip en sociaal gedrag. Een redelijk groot aantal van hen heeft ook last van aandachtsproblemen en hyperactiviteit, symptomen die passen bij de diagnose ADHD. Daarom komt ook ADHD regelmatig aan de orde in dit boek. Het eerste deel van het boek beschrijft de problemen van kinderen met PDDNOS en de gevolgen voor de opvoeding en het gezin. Ook komt aan bod hoe de diagnose gesteld kan worden. Enkele veel gestelde vragen van ouders worden beantwoord. Het tweede deel gaat over de opvoeding van kinderen met PDDNOS. Deze kinderen stellen speciale eisen aan hun omgeving en aan hun opvoeders. Dit boek geeft opvoeders een groot aantal tips en concrete adviezen die de opvoeding makkelijker kunnen maken. Iedere ouder kan zelf kiezen welke tips in zijn of haar situatie bruikbaar zijn en welke niet. Het boek is in eerste instantie bedoeld voor ouders, als een ondersteuning bij de opvoeding van kinderen met PDDNOS. Het is ook geschikt voor beroepsgroepen die te maken krijgen met ouders van kinderen met PDDNOS/ADHD, zoals hulpverleners, leerkrachten of (huis)artsen. Het boek kan ook gebruikt worden als ondersteuning bij de begeleiding van ouders. (Bron: covertekst)
Ontwikkelingspsychologie --- Speciale problemen. --- Educational sciences --- ontwikkelingsstoornissen --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- #KVHB:ADHD --- #KVHB:PDDNOS --- #KVHB:Orthopedagogie --- 465 --- 467 --- Communicatie --- Contactstoornissen --- Gedragsproblemen --- Kinderen --- Pervasieve ontwikkelingsstoornissen --- Regels --- Sociale ontwikkeling --- Straffen --- Kinderen met socio-educatieve belemmeringen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- ADHD --- 376.4 --- APOS --- Diagnostiek --- Gedragsstoornissen --- Opvoeding --- Autisme --- Kinder- en jeugdpsychiatrie --- 030152.jpg --- PDDNOS --- Pédopsychiatrie --- Primary education --- Secondary education
Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|