Listing 1 - 10 of 38 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Een herziene en sterk uitgebreide uitgave, verbeterd en aangepast aan recente, veranderde inzichten. Oplossingsgericht werken is onderdeel en doel van ieder hulpverlenend en dienstverlenend beroep. Het benadert een breed veld van therapie, dienstverlening, advies, onderwijs, gezondheidszorg, zelfs zielzorg enzovoort. Maar zo nieuw is het ook weer niet; in vele methodieken kom je dezelfde uitgangspunten tegen. Een duidelijk en overzichtelijk handboek. Problemen oplossen is problemen construeren, anders duiden. De onderwerpen zijn onder meer communicatieve vaardigheden, de positie van de cliënt, doelen formuleren, de kracht van de cliënt, feedback formuleren, effect meten, de onwillige cliënt, crisissituaties, beroepsethiek, groepen en organisaties, dat alles met veel casuïstiek. Dit oorspronkelijk Amerikaanse boek is aangepast aan de Nederlandse situatie. Kloeke, mooie uitgave. © NBD Biblion - Frans Peterse
Gesprekstherapie --- gespreksvaardigheden --- feedbackgesprekken --- Gesprekstherapie. --- gesprekstherapie (groepsgesprekstherapie) --- gesprekstechnieken --- Hulpverlening : gespreksvoering --- Probleemoplossend denken --- oplossingsgerichte therapie --- 615.851 --- gezinstherapie --- deontologie --- Psychiatry --- cliënt-hulpverlener relatie --- gesprekstherapie --- PXL-Social Work 2015 --- methodisch handelen --- client-centered -therapy
Choose an application
De kracht van oplossingen kan met recht een klassieker worden genoemd. Sinds de verschijning van de Engelstalige versie in 1998 heeft het boek zijn weg al naar vele mensen gevonden. De oplossingsgerichte gesprekstherapie laat een spannende en unieke benadering voor de gezondheidszorg zien. Deze gaat ervan uit dat cliënten competent zijn, en helpt hen de veranderingen die zij wensen te visualiseren. Vertrekpunt is altijd datgene dat cliënten doen en dat al blijkt te werken.
gesprekstherapie --- psychotherapie --- Hulpverlening : gespreksvoering --- Gesprekstechnieken --- 364.044 --- #KVHB:Gesprekstherapie --- S20110119.jpg --- Gesprekstechnieken agogische beroepen --- oplossingsgericht --- Gesprekstherapie. --- Gesprekstherapie --- Gesprekstechnieken ; agogische beroepen --- welzijnswerk, methoden --- 607.3 --- feedback --- 361.1 --- 615.8 --- Individuele psychotherapie --- cliënt-hulpverlener relatie --- Psychiatry --- gezinstherapie --- deontologie
Choose an application
043
psychotherapie --- Psychiatry --- individuele hulpverlening --- psychiatrie --- oplossingsgerichte therapie --- 607.3 --- emoties --- gesprekstherapie --- Communicatie --- Oplossingsgerichte therapie --- S20090204.JPG --- Therapie --- Individuele psychotherapie --- 615.8 --- Gesprekstherapie
Choose an application
Mia Leijssen schreef deze gids voor gesprekstherapeuten die in hun dagelijks werk behoefte hebben aan een praktisch houvast bij onder andere- het eerste gesprek- het ontwikkelen van een goede professionele relatie- het werken met heftige emoties als angst, kwaadheid, verdriet, verliefdheid- het contact maken met de innerlijke gids in de cliënt via focusing en dromen- het beëindigen van de therapieDe auteur laat met heldere beschrijvingen zien hoe een goed gestructureerd therapieproces eruit kan zien. Talrijke voorbeelden en gespreksfragmenten illustreren het verloop van de therapie. Mia Leijssen geeft aan welke moeilijkheden therapeuten kunnen tegenkomen en hoe zij deze kunnen overwinnen. Zo worden ingewikkelde processen op een concreet niveau beschreven en verhelderd. Boek voor gesprekstherapeuten met onder andere info over : het eerste gesprek, goede professionele relatie, werken met emoties, focusing en dromen, beëindiging van de therapie.
Gesprekstherapie. --- Klinische psychologie --- Psychotherapie. --- non-directieve therapie --- focussen --- counseling --- communicatie in de hulpverlening --- Academic collection --- #GSDBP --- communicatie --- therapieën --- gesprekstherapie --- Gesprekstherapie --- 615.853 --- 607.2 --- Angst --- Emoties (gevoelens, haat) --- angst (gez) --- Empathie --- emoties (gez) --- gesprekstherapie (gez) --- Focusingproces --- psychotherapie (gez) --- Kwaadheid --- Liefde --- Rouw --- emoties --- maatschappelijk werk --- psychiatrie --- psychologie --- psychotherapie --- 615.82 --- 615.88 --- 361.12 --- 361.2 --- Gespreksvoering --- Psychotherapie --- 499.4 --- slecht-nieuwsgesprek --- sociale vaardigheden --- therapie
Choose an application
This book combines relevant theoretical insights and concrete communication skills necessary for effective psychological counseling and coaching. The book first explores the counselor's basic attitude, and then it examines the views of various client-centered, cognitive behavioral and social learning theories that are important for good counseling. Bridging theory and practice, the book describes the counselor in four roles, as confidant, communicative detective, teacher, and coach. The counselor uses these roles within a three-stage helping model: problem clarification, gaining new insights,
Social psychology --- Sociology of social welfare --- toegepaste psychologie --- gesprekstechnieken --- gesprekstherapie --- psychosociale hulpverlening --- Psychology. --- Information theory.
Choose an application
De trein van Boos naar Middel is een in de praktijk gevormd model dat succesvol wordt gebruikt door onderwijzers, psychologen, verpleegkundigen, coaches, mediators en managers. Het is een gespreksmethode voor iedereen die iemand wil helpen die klem zit in negatieve emoties. 'De trein' biedt een simpel (maar niet eenvoudig) systeem om vanuit die negatieve positie te komen tot positieve actie. Een houvast in woelige omstandigheden.De trein van Boos naar Middel is gefundeerd op de methode 'oplossingsgericht werken'. Die methode is creatief, praktisch en optimistisch. Zo ook dit boek. Het is een avontuurlijke tocht langs plekken waar de schrijvers hun ervaring hebben opgedaan: een opvang voor zwerfjongeren, een school, een psychiatrische kliniek, een gezin met een moeilijke puber, de coaching van een jonge wedstrijdzwemster.Ondertussen wordt het oplossingsgerichte gedachtengoed binnenste buiten gekeerd. De baron van Münchhausen komt langs, maar ook John Nash, wiens biografie verfilmd is als 'a beautifull mind'. Elmo uit Sesamstraat doet mee, maar ook een onderzoek naar het effect van denken in metaforen. Dat heeft allemaal iets met elkaar te maken.De trein van Boos naar Middel is een boek dat u op ideeën brengt. Het is bedoeld om associatief te lezen. Onderweg zult u denken: "wat grappig, wat een onzin, waar halen ze dat nu weer vandaan, wat interessant". Maar vooral: "hmmm, daar kan ik misschien iets mee....dit doet me denken aan....". En als u die alinea er dan nog eens bij pakt op een bewolkte dag, dan is het goed.De trein van Boos naar Middel voorkomt niet dat U gesprekken moet voeren over moeilijke onderwerpen. Het helpt U tijdens deze gesprekken wel een heel eind op weg. Bron : http://www.bol.com
Gesprekstechnieken. --- Psychiatry --- gesprekstherapie --- 467 --- communicatie --- gesprekstechnieken --- jeugdhulpverlening --- oplossingsgericht handelen --- optimisme --- positivisme --- 364.044 --- Gesprekstechnieken --- Methodiek --- Oplossingsgericht werken --- Gesprekstechnieken ; maatschappelijk werk --- communicatie in de hulpverlening --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- 361.2 --- Gesprekstherapie --- Conflicten --- Communicatie --- Verbale communicatie --- Conflicthantering --- Gesprekstechniek --- Conflict
Choose an application
Narratieve therapie is een grensverleggende en zeer praktische therapievorm die door steeds meer therapeuten wordt toegepast. Een van de belangrijkste uitgangspunten van deze therapie is dat een probleem niet in de cliënt wordt gezocht, maar in de verhalen waarmee iemand zijn of haar werkelijkheid creëert. Door de cliënt te laten vertellen over momenten waarop een probleem niet of nauwelijks van invloed was, wordt een ander verhaal geconstrueerd: een nieuwe werkelijkheid waarin het probleem een kleinere rol speelt.Narratieve therapie in de praktijk biedt de laatste stand van zaken over deze fascinerende en zeer effectieve therapievorm. Het is het magnum opus van Michael White, de grondlegger van de narratieve therapie. In zeer heldere, toegankelijke bewoordingen voert White de lezer stap voor stap langs de zes belangrijkste aandachtsgebieden: externaliserende gesprekken, reautoriserende gesprekken, re-membering gesprekken, definitionele ceremonies, gesprekken met unieke resultaten, en scaffolding gesprekken. Met levendige voorbeelden en letterlijke transcripties van therapeutische dialogen uit zijn eigen praktijk laat White zien hoe de verschillende gespreksvormen van elkaar verschillen, hoe ze effectief zijn in te zetten, en hoe ze cliënten kunnen helpen. Hierdoor is dit uiterst praktische en inspirerende handboek niet alleen zeer geschikt voor iedereen die met deze therapie wil kennismaken, maar ook voor meer ervaren professionals.Bron: https://www.standaardboekhandel.be/seo/nl/boeken/psychologie/9789079729036/m-white/narratieve-therapie-in-de-praktijk
Psychiatry --- gesprekstherapie --- communicatie --- gespreksvormen --- narratieve psychologie* --- psychotherapie --- verhalen --- 607.2 --- 615.851 --- Narratieve therapie --- Psychotherapie; algemeen --- PXL-Social Work 2015 --- methodiek --- Narratieve psychologie --- Levensverhalen --- Therapie --- Gesprekstherapie --- Levensverhaal --- narratieve therapie
Choose an application
Leidraad voor professionele en niet-professionele hulpverlening bij persoonlijke problemen.RedactieDit boek voorziet in de behoefte om goede psychologische gesprekken te voeren. Het is geschreven door twee Nederlandse (emeritus) hoogleraren en ontdaan van moeilijke vaktaal; helder, concreet en zeer praktisch. Het is ook goed te gebruiken buiten de psychologie of geestelijke gezondheidszorg, bv. door bedrijven die een menselijk accent leggen in het management en het personeelswerk, of door artsen. Het helpen van mensen is tasten en zoeken, maar het uitgangspunt van dit boek is dat mensen te helpen zijn. Er is inzicht nodig in de bedoelingen van de cliënt en de hulpverlener. Wat willen zij bereiken en waarom? Hoe beïnvloeden zij elkaar? Het boek baseert zich op de humanistische psychologie, de Rogeriaanse cliëntgerichte benadering, de cognitieve psychologie van Wexler en de methode van sociaal leren van Bandura. Veel oefenstof en voorbeelden uit de praktijk zijn opgenomen. Zeer aanbevolen voor het onderwijs. Didactisch een goed werkboek. Met een uitgebreide literatuurlijst om de weg verder te wijzen. Bij dit boek hoort een website (een eenmalig te gebruiken toegangscode is toegevoegd) met oefeningen in de vorm van videofragmenten. In deze 18e druk is het taalgebruik geactualiseerd en zijn recente literatuurverwijzingen toegevoegd.© NBD Biblion
Gesprekstechnieken --- Gezondheidszorg --- Hulpverlening --- Methodiek --- Psychosociale problemen --- Gesprekstherapie --- Zelfsturing --- Psychologische theorieën --- Theorieën --- gesprekstechnieken --- gespreksvaardigheden --- communicatie --- hulpverlening --- Gespreksvoering --- Communicatie --- Counseling. --- Gesprekstechniek. --- Hulpverlening. --- Psychosociale hulpverlening. --- Social psychology --- Mass communications --- interpersonele communicatie --- gesprekstherapie --- psychosociale hulpverlening --- Sociology of social welfare --- toegepaste psychologie --- Gesprekstechniek
Choose an application
Interactieve vaardigheden in de zorg leert de verpleegkundige in opleiding de communicatie met de patiënt en zijn sociale omgeving op een professionele wijze vorm te geven. Aan de hand van een stapsgewijze methodiek wordt de student vertrouwd gemaakt met:- luisterend helpen;- oplossingsgerichte gespreksvoering;- gezamenlijke besluitvorming;- motiverende gespreksvoering;- begeleiden/coachen van collega's;- het behartigen van de belangen van patiënten en hun naasten.De sterke theoretische basis wordt telkens gekoppeld aan de praktijk. Zo bevat het boek veel praktijkvoorbeelden en staan op MyLab onder andere cases en speciaal voor deze editie gemaakte video's over diverse vormen van gespreksvoering om praktijksituaties te oefenen
Sociology of social care --- Nursing --- SPH (socio-pedagogische hulpverlening) --- luisteren --- sociale vaardigheden --- patiënt-verpleegkundige relatie --- verpleegplannen --- coping --- verpleegkunde --- gesprekstherapie --- Vaardigheidstraining --- Luisteren --- Gesprekstechnieken --- Gesprekstherapie --- communicatie --- gesprekstechnieken --- Code activeren --- Mass communications --- 601 --- patiëntenvoorlichting --- arts-patiënt-verpleegkundige relatie --- geneeskunde, gezondheidszorg algemeen --- Gesprekstechniek --- Gedrag
Choose an application
In het midden tussen sturen en volgen bevindt zich de gidsende stijl. Gidsen maakt zich sterk voor gezamenlijk zoeken naar richting, het is een samenkomen van expertise, waarbij gezamenlijk gezocht wordt naar de focus voor behandeling. De agendapunten van de cliënt zijn belangrijk, naast de beperkingen die de context met zich meebrengt worden meegenomen. Ook de expertise van de hulpverlener is een mogelijke bron van doelen. Het proces van focussen begint bij MGV meestal in dit midden tussen richting geven en volgen, waarbij de focus, de dynamiek en de inhoud gemeenschappelijk gevormd worden. Als je zo, met twee voeten stevig in het gidsende midden staand begint, kun je naar beide uiteinden bewegen, wanneer je daar de noodzaak voor voelt.(https://www.boompsychologie.nl/product/100-2193_Motiverende-gespreksvoering)
mondelinge communicatie --- coaching --- communicatievaardigheden --- Social psychology --- gespreksmodellen --- sociale psychologie --- cliënt-hulpverlener relatie --- Social welfare methods --- Sociology of social care --- methoden van het sociaal werk --- motivatie --- gesprekstechnieken --- 159.947 --- Gesprekstherapie --- #KVHB:Gesprekstherapie --- Welzijnswerk : veranderingsprocessen --- Hulpverlening : gespreksvoering --- Psychologie van de wil. Wilskracht --- 159.947 Psychologie van de wil. Wilskracht --- psychotherapie --- #KVHB:Motivatie --- #KVHB:Veranderkunde --- 364.044 --- 607.2 --- hulpverlening --- geestelijke gezondheidszorg --- HRM --- 615.8 --- human resources management --- PXL-Healthcare 2017 --- communicatie --- zorgrelaties --- Gezondheidszorg --- Gedragstherapie --- Gesprekstechnieken --- Motivatie --- Coaching --- Gesprekstechniek --- gesprekstherapie --- veranderkunde
Listing 1 - 10 of 38 | << page >> |
Sort by
|