Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Klasmanagement gaat over de agogogische en organisatorische inzichten en vaardigheden die nodig zijn voor een doeltreffende omgang met de klas. Voor de aanstaande leraar als student op stage en voor de beginnende lesgever lijkt ordehandhaving daarbij een eerste bekommernis. Dit boek presenteert een kader van waaruit gedacht en gewerkt kan worden aan dit traditioneel nogal verwaarloosde aspect van de lerarenopleiding. Een dergelijk ordeningskader is essentieel voor het scheppen van een optimale leeromgeving. Het bewijst echter evengoed zijn nut bij het ondervangen van de sociale angst en de gevoelens van onzekerheid die de beginner gewoonlijk ten deel vallen.Uit de inhoud:Klasbeheer ? Middelen voor een doeltreffend klasbeheer ? Maatregelen en schikkingen ? Tempo ? Motivatie ? Duidelijkheid ? Scheppen van een gunstig klasklimaat: sociaal-affectief, gedragstheoretisch ? Omgaan met probleemgedrag ? Aanstiplijst.
didactische werkvormen --- Teacher education. Teacher's profession --- lerarenopleiding --- Didactic strategies --- klasgroepen --- 454.2 --- Klasklimaat --- Klassenmanagement --- Motivatie --- Probleemgedrag --- Regels --- Straffen --- 474.22 ) Onderwijsstijlen --- klasbeheer --- klasklimaat --- klasmanagement --- 060315.jpg --- Orde houden ; onderwijs --- 474.2 --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Klasmanagement --- Klassfeer --- Motivatie (Studiemotivatie) --- Onderwijsstijlen --- Tucht (Discipline, Gezag, Orde, Ordeproblemen) --- Onderwijsstrategieën --- Provincie West-Vlaanderen
Choose an application
'Roy, ik hoop niet dat je het erg vindt dat ik verder ga met het uitleggen van de breuken, terwijl jij probeert in slaap te vallen!' - Aldus een leraar die een leerling met een kwinkslag weer bij de les betrekt. Een leraar die met succes een klas runt, klaart een stevige klus. Hoe doet hij dat? Leraar, jij maakt het verschil! is een toegankelijk praktijkboek ter ondersteuning van leraren in het basisonderwijs. De focus ligt op het ontwikkelen van een positieve, flexibele houding. De auteur beschrijft vanuit haar eigen ervaring als leraar en coach strategieën om moeilijke situaties meester te worden en reikt handvatten aan om effectiever en met meer plezier te werken. Zij illustreert dit met vele voorbeelden uit de praktijk die stof bieden tot reflectie en discussie, waardoor de leraar meer zicht krijgt op het eigen handelen en dat van anderen. Dit alles helpt bij het ontwikkelen van een professionele houding voor de klas. De voorbeelden en tips maken dit boek tot een praktische gids die elke leraar gelezen zou moeten hebben. Leraar, jij maakt het verschil! behandelt de praktische dilemma's waar leraren in het basisonderwijs dagelijks mee te maken hebben vanuit vier perspectieven: de leerling, de leraar, leerlingen en leraar als groep, en de ouders. Daarmee is dit een uniek boek, dat bij uitstek geschikt is om pabostudenten en (startende) leraren te ondersteunen. Lucie Nijmeijer-Snellers werkt ruim dertig jaar in het onderwijs, waarvan het grootste deel in het basisonderwijs. Daarnaast is ze als coach en lerarenbegeleider verbonden aan de Stichting Katholiek Onderwijs Midden Twente en heeft ze een eigen praktijk voor coaching en advies, Perspectief.
Didactics of Kindergarten --- basisonderwijs --- leraren --- Leraren --- Leraren basisonderwijs --- Relatie leraar - ouder --- Didactiek --- Onderwijsstijlen --- Relatie leraar - leerling --- Leraar --- Leraar basisonderwijs --- Onderwijsstijl --- Directie --- 474.22 --- 474.23 --- Interactie --- Klasmanagement --- Klassfeer --- Lerarenopleiding --- Opvoedingsproblemen --- Relatie leraar-leerling --- Relatie ouders-school (Ouderparticipatie) --- Tucht (Discipline, Gezag, Orde, Ordeproblemen) --- Klasklimaat --- Relatie leraar-klas --- Leerkrachten --- Basisonderwijs --- Leerlingen --- Ouders --- didactische principes --- Relatie ouder - school --- Onderwijsstijlen ; basisonderwijs --- Didactische vaardigheid --- Relatie ouders-school --- Didactische principes
Choose an application
Opvoeden in de klas is een unieke bundeling van werkbare principes en concrete technieken waarmee leerkrachten dadelijk aan de slag kunnen gaan. Het boek is doorspekt met tips om je interactiestijl te perfectioneren. Het gaat in op kernthema's als assertiviteit, omgaan met pesten en het belang van emotionele intelligentie.
Leerlingbegeleiding - Onderwijs en opvoeding. --- Teacher education. Teacher's profession --- onderwijspsychologie --- leraren-leerling relatie --- opvoeding --- Didactic strategies --- didactiek --- Leerlingbegeleiding --- Onderwijs en opvoeding --- 454 --- Communicatie --- Conflicten --- Denken --- Emotionele intelligentie --- Feedback --- Interactie --- Klasmanagement --- Klassfeer --- Schoolcultuur --- Straffen --- Tucht (Discipline, Gezag, Orde, Ordeproblemen) --- Leraren (Kleuterleid(st)ers, Leerkrachten, Onderwijzers) --- Leraren --- klasmanagement (ler) --- interactief handelen --- 454.22 --- Talenten --- Tucht --- Pesten --- Intelligentie --- Didactiek; algemeen --- Classroom management --- Handbooks, manuals, etc. --- Onderwijs --- Opvoeding --- Opvoeding en onderwijs --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Er is geen mooiere manier om kinderen te zien ontwikkelen dan door het geven van onderwijs. Iedere dag doen zich leuke en mooie momenten voor, en gedragen leerlingen zich precies zoals jij het wilt. Maar als je regelmatig in een machtsstrijd verwikkeld raakt, wordt tegengesproken, leerlingen de les verstoren of geen respect voor je hebben, dan is lesgeven helemaal niet zo leuk en bevredigend. Het in de hand houden van gedrag is dan ook een belangrijke vaardigheid voor alle leerkrachten. De basis hiervan is het doorzien van gedrag: waarom doet een leerling iets, welke functie heeft zijn gedrag, wat wil hij of zij ermee bereiken?In Waar komt dat gedrag vandaan? worden twintig tips gegeven voor leerkrachten, waardoor probleemgedrag van leerlingen sterk zal afnemen en de sociale omgang zal verbeteren. Er wordt ingegaan op het maken van gedragsfunctieanalyses en het opstellen van interventiestrategieën, die onmisbaar zijn bij leerlingen bij wie het gedrag het leren in de weg staat, zowel in het regulier als in het speciaal onderwijs.
Leerlingbegeleiding. --- orthopedagogiek --- Primary education --- gedragsstoornissen --- Orthopedagogics --- Personality development --- pedagogiek --- moeilijk opvoedbare kinderen --- onderwijspraktijk --- basisonderwijs --- gedrag --- gedragsproblemen --- gezag --- lesgeven --- onderwijsstijlen --- probleemgedrag --- 454.22 --- 467 --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Opvoedingsstijlen --- Tucht (Discipline, Gezag, Orde, Ordeproblemen) --- Gedragsproblemen --- Kinderen met psychosociale problemen --- Relatie leraar - leerling --- 091542.jpg --- Gedrag ; kinderen --- Onderwijsstijlen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- PXL-Education 2016 --- leerlingbegeleiding --- sociale ontwikkeling --- behandelingsmethoden --- Tucht --- Lager onderwijs --- Secundair onderwijs --- Buitengewoon onderwijs --- Basisonderwijs --- Gedragsprobleem --- Onderwijsstijl
Choose an application
'Als je geen orde kunt houden in de klas, ben je geen goede leraar', luidt het vooroordeel. Veel leraren hebben moeite met de vaardigheid om orde te houden. Een bijkomende factor is dat wat bij de ene leraar niet mag, bij de andere geen enkel probleem is. Het is daarom niet alleen van belang dat leraren orde kunnen houden in hun eigen klas, maar ook leren hun aanpak zo op elkaar af te stemmen dat er sprake is van uniforme leefregels binnen de school. Leerlingen leren immers het best in een veilige, plezierige omgeving. Lessen in orde biedt (aanstaande) leraren een methode voor het creëren van zo'n stimulerend werkklimaat. De methodiek is op vier niveaus uitgewerkt: het niveau van de klas, van de school, van de individuele leraar en van de individuele leerling. Zo reikt dit boek de leraar concrete instrumenten aan om orde te houden en tal van praktische tips over hoe in te grijpen bij ordeverstoringen. Ook biedt het handvatten om tot een gezamenlijke aanpak te komen binnen de school. Verder is er onder meer aandacht voor zorgleerlingen en het sturen van groepsprocessen. (Bron: covertekst)
Lerarenopleiding --- Algemeen. --- Initial didactic situation --- lerarenberoep --- klassenmanagement --- ordeproblemen (onderwijs) --- lerarenopleiding --- didactische werkvormen --- Didactic strategies --- onderwijspraktijk --- 100734.jpg --- Didactiek --- gezag --- klasmanagement --- onderwijsstijlen --- relatie leraar - leerling --- tucht --- 454.22 --- didactiek --- 454.23 --- Concentratie (Aandacht) --- Gedrag --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Interactie --- Klasmanagement --- Klassfeer --- Onderwijsstijlen --- Opvoedingsproblemen --- Relatie leraar-leerling --- Tucht (Discipline, Gezag, Orde, Ordeproblemen) --- Relatie leraar - leerling --- klasmanagement (ler) --- onderwijsstrategieën --- Didactische principes --- Onderwijspraktijk --- onderwijskunde --- onderwijsstijlen, beloningen, omgang leerkracht-leerling, straffen --- Klassenmanagement --- Tucht --- Gedragsproblemen --- Gedragsprobleem
Choose an application
Competenties --- Lerarenopleiding --- 450.7 --- onderwijzer --- competentie (ler) --- leraren (ler) --- Bijscholing ; onderwijs --- Leidinggeven ; onderwijs --- Didactiek basisonderwijs; algemeen --- competenties --- lesgeven --- basiscompetenties --- basisonderwijs --- leraren lager onderwijs --- onderwijs --- 474 --- 489.4 --- Beginnende leraren --- Didactische werkvormen --- Gesprekstechnieken --- Klasmanagement --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Leidinggeven --- Leren --- Observatie --- Onderwijsleerprocessen --- Professionele ontwikkeling --- Tucht (Discipline, Gezag, Orde, Ordeproblemen) --- Vieringen --- lerarenopleiding (ler) --- Didactiek --- opleiding van onderwijsgevenden --- opleiding en bijscholing, onderwijsbegeleiding, onderwijswinkels, pedagogisch hoger onderwijs, pedagogische centra, beroep --- Opleiding en bijscholing
Choose an application
In dit boek wordt uitgebreid ingegaan op het groepsproces in de klas. Centraal staat hoe je als leerkracht via allerlei oefeningen een positieve groep kunt creëren en wat het effect hiervan is op het leef- en leerklimaat in de klas. In een positieve groep is de ordeproblematiek niet of nauwelijks aanwezig. De ordeprobelematiek wordt in 'Grip op de groep' specifiek benaderd vanuit het perspectief van de groepsdynamica.
gezag --- groepen --- waardenopvoeding --- 474.23 --- basisonderwijs --- didactiek --- groepsdynamica --- groepsgedrag --- groepspsychologie --- groepswerk --- normen --- waarden --- 305.2 --- 454.23 --- Conflicten --- Gezag --- Groepsdynamica --- Groepsdynamiek --- Normen --- Relaties --- Tucht (Discipline, Gezag, Orde, Ordeproblemen) --- Waarden --- 474.22 --- Basisonderwijs --- Gedragsregels --- Groepering van leerlingen --- Groepsgedrag --- Groep --- Groepspyschologie --- Intergroepsrelaties --- Leerkrachten --- Leren --- Sociaal-emotionele ontwikkeling --- Didactische principes --- Groepspsychologie --- Leerkracht-leerling --- Onderwijsstijlen --- Onderwijzend personeel --- 474.2 --- Groepen --- 071873.jpg --- Klassenmanagement --- didactiek basisonderwijs - didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs --- Psychologie van groepen --- (zie ook: interactief leren) --- Primary groups --- Social problems --- ordeproblemen (onderwijs) --- communicatie --- Didactics of Dutch --- Social psychology --- 431.6 --- Groepspsychologie. --- Onderwijs --- Nederland.
Choose an application
In dit boek staat de onderwijsleersituatie centraal, vooral het denken en handelen van leraren. Het gaat om hun visie, houding, overtuigingen en gevoelens ten opzichte van gedragsproblemen en hun strategieën: Wat doen ze om gedragsproblemen te voorkómen, te beperken of op te lossen? Goed onderwijs is de belangrijkste en meest effectieve preventie van gedragsproblemen, maar ook doeltreffende curatie blijft van belang. Door de integratie van eigen onderzoek naar praktijkkennis van leraren met onderwijskundige, (ortho)pedagogische en psychologische literatuur vormt dit boek eenrijke bron voor iedereen die tegemoet wil komen aan specifieke onderwijsbehoeften van leerlingen. Tegelijkertijd wordt rekening gehouden met de eis om voor alle leerlingen in een klas een uitdagende en ondersteunende leeromgeving te creëren. Dit boek is bedoeld voor (aanstaande) leraren en schoolteams in het primair en (de eerste fase van)het secundair onderwijs.
Gedragsstoornissen --- Onderwijs. --- orthopedagogiek --- lerarenberoep --- gedragsstoornissen --- leraren --- leraren-leerling relatie --- Orthopedagogics --- onderwijs --- Personality development --- pedagogiek --- schoolproblemen --- Neurobehavioral disorders --- Teachers --- Professional ethics --- #KVHB:Gedragsproblemen --- #KVHB:Leerlingbegeleiding --- #KVHB:Probleemgedrag --- #KVHB:Zorgverbreding --- gedragsproblemen --- leerlingbegeleiding --- probleemgedrag --- welbevinden --- 467 --- psychosociale problemen --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Preventie --- Probleemsituaties --- Reflecteren (Terugblikken) --- Relatie leraar-leerling --- Tucht (Discipline, Gezag, Orde, Ordeproblemen) --- Zorgverbreding --- leerlingenbegeleiding --- Gedragsprobleem --- Gedragsproblemen --- Leerlingbegeleiding --- Leerlingenbegeleiding (Centra voor Leerlingenbegeleiding, CLB, schoolmaatschappelijk werk) --- Leerlingenbegeleiding --- Probleemgedrag --- Welbevinden --- zorgverbreding --- Kinderen met gedrags- en gevoelsproblemen --- Zorgverbreding ; onderwijs --- 093153.jpg --- Gedragsstoornissen ; onderwijs --- klasmanagement --- kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- schoolkinderen --- probleemoplossend denken --- PXL-Education 2015 --- Onderwijs --- Lager onderwijs --- Secundair onderwijs --- Leraren --- Begeleiding --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Leraar --- Directie
Choose an application
Een leraar van klasse biedt leraren in het voortgezet onderwijs steun bij hun dagelijks werk. De auteurs vertalen een schat aan onderwijskundige, didactische en pedagogische kennis naar de concrete onderwijspraktijk. Het boek biedt inspiratie voor allerlei onderwijscontexten, van traditionele scholen tot scholen die volop met vernieuwingen bezig zijn. Drie hoofdthema's in het boek zijn: didactiek, orde houden en de relatie van de leraar met de klas. Een vierde hoofdthema is de voortgaande professionele ontwikkeling van docenten in de beroepspraktijk. De auteurs ontwikkelen een visie op onderwijs waarbij de leerlingen geleidelijk steeds meer verantwoordelijkheid leren dragen voor hun leerproces en het leerresultaat. Ze laten met veel voorbeelden zien hoe leraren dat voor elkaar kunnen krijgen.
Lerarenopleiding --- algemeen. --- Teacher education. Teacher's profession --- leraren-leerling relatie --- ordeproblemen (onderwijs) --- School management --- didactiek --- onderwijspraktijk --- Didactique Didactiek --- Formateurs Opleiders --- gezag --- lesgeven --- 454.22 --- Beginnende leraren --- Coöperatief leren (Samenwerkend leren) --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Hoger onderwijs --- Lager onderwijs --- Onderwijsstijlen --- Professionele ontwikkeling --- Reflecteren (Terugblikken) --- Relatie leraar-leerling --- Secundair onderwijs --- Tucht (Discipline, Gezag, Orde, Ordeproblemen) --- begeleid zelfstandig leren --- docent --- straffen --- 474.22 --- 454.2 --- 489.4 --- Didactiek --- Klassenmanagement --- Leraren --- Leren --- Reflectie --- Relatie leraar - leerling --- Straffen --- Zelfstandig werk --- 484.2 --- Relatie leraar-klas --- Tucht --- Vaardigheden --- Onderwijsstrategieën --- Leraren hoger onderwijs --- Leraar hoger onderwijs
Choose an application
De meest voorkomende klacht van leerkrachten gaat over disciplineproblemen in de klas. Vanuit de vaststelling dat ook probleemgedrag wordt aangeleerd, analyseert de auteur de oorzaken van probleemgedrag bij leerlingen. Met Probleemgedrag in de klas en agressie op school biedt de auteur een houvast om met probleemgedrag om te gaan. Stap voor stap wordt beschreven hoe onaangepast en storend gedrag aangepakt kan worden. Daarbij wordt zo nauw mogelijk aangesloten bij de concrete dagelijkse lespraktijk. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen leerlingen die af en toe probleemgedrag vertonen en leerlingen die voortdurend de orde verstoren en als onhandelbaar worden beschouwd. In een apart hoofdstuk wordt aandacht besteed aan crisismanagement, dat nodig is bij bv. een bommelding, gijzelneming of bij schietincidenten. Ook het algemeen veiligheidsbeleid op de school en de goede samenwerking met ouders en jeugdhulpverlening komen aan bod.
Age group sociology --- gedragsstoornissen --- Educational psychology --- Personality development --- pedagogiek --- agressie --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- Gedragsstoornissen ; onderwijs --- Geweld ; scholen --- #PBIB:+107.21 --- #KVHB:Agressie --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Probleemgedrag --- 301.185.1 --- 37.015.3 --- 37.03 --- geweld --- probleemgedrag --- 467 --- gedragsproblemen --- onderwijs --- orthopedagogiek --- psychosociale problemen --- 454.22 --- 455.9 --- Agressie --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Geweld --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Relatie ouders-school (Ouderparticipatie) --- Schoolcultuur --- Secundair onderwijs --- Tucht (Discipline, Gezag, Orde, Ordeproblemen) --- agressiviteit --- 454.9 --- ADHD --- Gedragsproblemen --- Hulpverlening --- Jeugd --- Kinderen --- Klasklimaat --- Onderwijs --- Probleemgedrag --- School --- Schoolklimaat --- 37.064 --- 465 --- Gedragsstoornissen --- Leerlingen --- Methodiek --- Samenwerking --- Scholen --- Onderwijs : Opvoeding : Gedragsproblemen : Algemeen --- Sociologie van de leeftijdsgroepen --- Pedagogische psychologie --- Persoonlijkheidsontwikkeling --- kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Onderwijsstijlen --- Overige onderwerpen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Didactiek ; algemeen ; overige onderwerpen --- agressie (ler) --- tucht
Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|