Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|
Choose an application
Wereldoorlog II --- Geschiedenis ; basisonderwijs --- 476.44 --- C5 --- kinderen --- 928 --- Jodenvervolging --- Wereldoorlog II (Tweede Wereldoorlog) --- lager onderwijs --- leerboeken --- wereldoriëntatie --- wereldoorlog II (zie WO II ) --- 476.4 --- geschiedenis --- Tweede Wereldoorlog --- Maatschappelijke organisaties en maatschappelijk leven --- 1939-1945; 2e wereldoorlog --- Basisonderwijs --- Lager onderwijs --- Wereldoriëntatie --- Didactics of social education --- WO (wereldoriëntatie) --- Belgium
Choose an application
Het Sint-Aloysiuscollege van Menen (SAM) is een actieve School Zonder Racisme. Toen hier het idee kwam aanwaaien om met de scholieren een boek te maken over de laatste overlevenden uit de concentratiekampen, was er meteen interesse. Toen de groep van SAM het secretariaat van School Zonder Racisme in Brussel bezocht, waren ze in het Centraal Station getuige van een schermutseling. Er werd een jongen neergestoken om een mp3-speler. Toen drie weken later de boekgroep van SAM voor het eerst bijeenkwam, liep het ontstellende bericht binnen van de racistische moordpartij in Antwerpen: een tweejarige peuter, haar Malinese oppas en een Turkse vrouw waren door een jongen van 18 neergeschoten. De wereld van vandaag drong zich aan het boek op. Het boek moest dan ook veel meer worden dan een verzameling kampenverhalen. Het zou de ontmoeting worden van twee generaties tieners: die van 1940 en die van vandaag. Het resultaat is een jong Niet Opnieuw dat tegenover fascisme en racisme de vrede plaatst, en de vriendschap, en de solidariteit.(Bron: www.epo.be)
Didactics of history --- Tweede Wereldoorlog (themawoord fictie) --- racisme --- History of Belgium and Luxembourg --- anno 1940-1949 --- 946 Tweede Wereldoorlog --- concentratiekampen --- 928.8 --- wereldoorlog 2 (ler) --- adolescenten (ler) --- 949.3.036 --- 323.12 <=924> --- 102789.jpg --- Overlevenden ; concentratiekampen --- School Zonder Racisme --- Concentratiekampen --- Wereldoorlog II (Tweede Wereldoorlog) --- 323.12 <=924> Antisemitisme. Jodenvervolging --- Antisemitisme. Jodenvervolging --- 949.3.036 Geschiedenis van België: 2de wereldoorlog; repressie (1940-1945) --- Geschiedenis van België: 2de wereldoorlog; repressie (1940-1945) --- Gevangenissen en concentratiekampen in Europa --- Herinneringseducatie --- Holocaust survivors --- Belgium --- Interviews
Choose an application
Kinderen vanaf 10 jaar duiken met dit boek de geschiedenis in en maken kennis met de Holocaust. Een omkeerboek met aan de ene kant een verhaal en aan de andere kant feitelijke informatie. Met het verhaal van Hannah vertelt Aline Sax een van de miljoenen verhalen van mensen die gedeporteerd werden. Dit boek begint waar de meeste verhalen voor kinderen ophouden, aan de poort van het concentratiekamp. Het verhaal van Hannah is niet alleen een verhaal over de kampen, maar ook een verhaal over niet opgeven en over hoop. Niet alleen de Joden, maar ook andere vervolgde groepen komen aan bod.
Dutch literature --- Tweede Wereldoorlog (themawoord fictie) --- lager onderwijs 3de graad (doelgroep) --- holocaust (themawoord fictie) --- Holocaust --- Concentratiekampen --- Wereldoorlog II --- JAL (Jeugd- en adolescentenliteratuur) --- Jeugdboeken 13-16 jaar --- Holocaust. --- Wereldoorlog II. --- 433.7 --- Fiction --- Geschiedenis --- Jeugdboeken --- Jodenvervolging --- Oorlog --- Wereldoorlog II (Tweede Wereldoorlog) --- concentratiekampen --- jeugdboeken --- jodenvervolging --- nazisme --- 10+ --- Hitler --- Concentratiekampen ; Wereldoorlog II ; verhalen --- Jeugdliteratuur ; verhalend --- Jeugdliteratuur --- Joden ; verhalen --- Leesopvoeding --- Concentratiekamp --- Young adultliteratuur --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- 880 --- kind en oorlog --- jeugdliteratuur --- littérature jeunesse --- History of Europe --- anno 1940-1949
Choose an application
Regine Beer: meer dan 1.000 keer is ze in scholen gaan spreken over haar ervaringen in het concentratiekamp van Auschwitz. Op haar arm kreeg ze er het nummer 5148 getatoeëerd. Dit boek brengt het verhaal van de familie Beer in de jaren voor de oorlog en over het gruwelijke lot van de familieleden in de nazikampen. Mijn leven als KZ A 5148 beschrijft ook hoe Regine Beer moeizaam maar toch zelfzeker deze periode van vervolging en totale ontmenselijking tracht te verwerken en na de oorlog een nieuw leven opbouwt, hoe zijn evolueert van een levenslustige, wat naïeve adolescent tot een karaktervolle vrouw, een bewustere volwassene en een alerte bjaarde dame vandaag. Getuigenis brengen is haar leven geworden.
Beer, Regine. --- Concentratiekampen --- Jodenvervolging --- Overlevenden --- Auschwitz. --- Wereldoorlog II. --- Psychologie. --- concentratiekampen --- History of Europe --- Beer, Regine --- anno 1940-1949 --- Belgium --- Concentratiekampen ; Auschwitz --- BPB0703 --- #KVHA:Concentratiekampen --- #KVHA:Deportatie --- #KVHA:Geschiedenis; Duitsland --- #KVHA:Jodenvervolging --- #KVHB:Concentratiekampen --- #KVHB:Jodendom --- 928.8 --- Auschwitz --- geschiedenis --- Rechten van de mens (Mensenrechten) --- Wereldoorlog II (Tweede Wereldoorlog) --- historische jeugdboeken --- jodenvervolging --- nazisme --- oorlog --- tweede wereldoorlog --- 928 --- Oorlog --- 972.2 ) * TWEEDE WERELDOORLOG --- Wereldoorlog II --- 94 --- Biografieën --- Tweede Wereldoorlog --- 343.819 --- nazikampen --- 070838.jpg --- S2007114.JPG --- oorlogsslachtoffers --- sociale ongelijkheid --- geschiedenis - WOII : gevangenissen en concentratiekampen in Europa, krijgsgevangenenkampen, interneringskampen --- Gevangenissen en concentratiekampen in Europa --- 362.9 --- 301.17 --- Geschiedenis --- Oorlogstrauma --- Levenskwaliteit --- Concentratiekamp --- Biografie --- Boekdrukkunst --- Film (cinematografie) --- Literatuur --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Noorwegen --- Kafka, Franz --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Vrouw --- 960 --- levensbeschrijvingen --- biographies et mémoires --- Second World War --- Book --- Concentration camps --- Experiences
Choose an application
Herinneringen aan ingrijpende gebeurtenissen blijven ons beroeren, vaak tot lang na de feiten. Ze kleuren het publieke bewustzijn en dwingen ons tot nadenken: welke plaats geven we aan collectieve herinneringen? Kunnen we eruit leren? En hoe geven we herinneringen door aan de volgende generatie? Vroeger gaat niet over geeft een antwoord op deze en meer vragen. Het bundelt de vele mogelijkheden van herinneringseducatie, adviseert met bijdragen van gerenommeerde historici, didactici en praktijkdeskundigen en toont je op welke manier je op school of met je organisatie aan de slag kunt met herinneringseducatie. Het is een boek vol inspiratie, met verhelderende toelichtingen, diepgravende focusteksten, didactische suggesties en praktijkvoorbeelden. Veel aandacht gaat daarbij naar 'dragers van herinneringen'. Games, films, strips of kunst brengen het verleden tastbaar in beeld. De talrijke voorbeelden vormen een aanzet om zelf te reflecteren en het verleden kritisch in een educatieve context te brengen.https://www.lannoo.be/nl/vroeger-gaat-niet-over
Memorials --- History --- Historiography --- Education --- Social aspects --- Philosophy --- Western countries --- Intellectual life --- Didactics of history --- historische figuren --- geschiedenisonderwijs --- motion pictures [visual works] --- Didactics of social education --- photographs --- educational games --- comics [documents] --- reenactments --- historic sites --- living history museums --- historiografie --- artists [visual artists] --- oral history [discipline] --- easel paintings [paintings by form] --- herinneringen --- Geschiedenis ; didactiek --- geschiedenis --- concentratiekampen --- jodenvervolging --- 928.8 --- Herinneringseducatie --- Jodenvervolging --- Holocaust --- Wereldoorlog II (Tweede Wereldoorlog) --- Geschiedenis : didactiek --- herinneringseducatie --- Wereldoorlog II --- 456.6 --- didactiek --- onderwijs --- 940.53 --- Geschiedenis --- Concentratiekampen --- didactiek algemeen - geschiedenis, maatschappijleer --- Geschiedenis - Maatschappijleer --- PXL-Central Office 2017 --- geschiedenisdidactiek --- historische pedagogie --- kunst en maatschappij --- Oorlog --- Didactiek --- Basisonderwijs --- Secundair onderwijs --- 373.5 --- Geschiedenis--didactiek --- 485.6 --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Propaganda --- Recht --- Scheepvaart --- identiteit, wereldburgerschap en diversiteit --- Memorials - Social aspects --- History - Philosophy --- Historiography - Philosophy --- Education - Philosophy --- Western countries - Intellectual life
Choose an application
Thema's : Even terugblikken - De wereld rond - De ruimte in - Stilstaan bij schoonheid - Samen leven - In ontwikkeling - Zoveel overtuigingen als er mensen zijn - Weer en klimaat - Energie -Geweld...ig - Wondere wereld.
Wereldoriëntatie --- Lager onderwijs --- 6e leerjaar lager onderwijs --- Natuurkennis --- Aardrijkskunde --- Geschiedenis --- 371.67 --- 373.3 --- lager onderwijs --- leerboeken --- wereldoriëntatie --- 476.1 --- schoolboeken --- Aarde --- Ademhaling --- België --- Biotopen --- Boeddhisme --- Bruggen --- Christendom --- Contractwerk --- Cultuurverschillen --- Democratie --- Dieren --- Differentiatie --- EU(Europese Unie, Europese gemeenschap) --- Elektriciteit --- Energie --- Energiebronnen --- Europa --- Evolutieleer --- Fossielen --- Gebergten(Bergen) --- Geboorte --- Gemeenten --- Geneeskunde --- Geweld --- Godsdiensten --- Heelal (Kosmos, Ruimte) --- Hefbomen --- Hersenen --- Hindoeïsme --- Hoekenwerk --- Hoge Venen --- Islam --- Jodendom --- Klimaat --- Koningen --- Kunst --- Kunstzinnige vorming(Beeldende vorming, esthetische opvoeding) --- Kusten --- Lichaam (Menselijk lichaam) --- Mensen --- Middeleeuwen --- Milieubescherming --- Mundiale vorming --- Natuur --- Natuurbeleving --- Nieuwe Tijd --- Nieuwste Tijd --- Nobelprijzen --- Ontwikkelingslanden --- Oorlog en vrede --- Oudheid --- Planeten --- Planten --- Poolgebieden --- Prehistorie (Oertijd, Oudste tijden) --- Reizen --- Ruimtevaart --- Satellieten --- Schoolboeken --- Schoonheid (Mooi zijn) --- Staatsinrichting --- Technologische opvoeding --- Tijd --- Tunnels --- VN (Verenigde Naties) --- Verkeersveiligheid --- Vlaanderen --- Voortplanting --- Weer (Metereologie) --- Wereldoorlog I(Eerste Wereldoorlog) --- Wereldoorlog II (Tweede Wereldoorlog) --- Wereldverhoudingen --- Zeeën --- Zintuigen --- Zwangerschap --- 476.3 --- 476.4 --- 476.5 --- 6e leerjaar l.o --- Anders zijn --- Handboek/cursus --- Natuur- en milieueducatie --- Ruimte --- Weer --- Wereld --- aarde --- aardrijkskunde --- ademhaling --- atmosfeer --- biotoop --- broeikaseffect --- dampkring --- derde wereld --- dieren-groepsleven --- ecotoerisme --- energie --- fauna --- flora --- geschiedenis --- geweld --- godsdienst --- handboek --- heelal --- hersenen --- klimaat --- kosmos --- kunst --- luchtdruk --- maansverduistering --- middeleeuwen --- milieu --- natuurkennis --- nieuwste tijd --- ontspanning --- onze tijd --- oorlog --- oudheid --- oudste tijd --- planeten --- plantengroei-bergen --- plantengroei-poolgebieden --- plantengroei-regenwoud --- plantengroei-woestijn --- politiek --- reizen --- ruimte --- satellieten --- sterren --- stress --- technologie --- toerisme --- voortplanting --- vrede --- weer --- wero --- ziek zijn --- zintuigen --- zonnestelsel --- zonsverduistering --- zwaartekracht --- 476 WERELDORIENTATIE O.N --- Hitler, Adolf --- Internet --- Kongo --- Napoleon --- Vlaamse primitieven --- Zuidpoolgebied --- barok --- burchten --- didactuur --- dieren --- dierenriemen --- dierenwereld --- fossielen --- kalenders --- klonen --- leiders --- natuur --- planten --- plantenwereld --- pop-art --- postzegels --- puberen --- raket --- renaissance --- steenkoolgebieden --- uranium --- waterloo --- woestijn --- Aardrijkskunde ; basisonderwijs --- Geschiedenis ; basisonderwijs --- Natuurkennis ; basisonderwijs --- Wereldoriëntatie ; basisonderwijs --- 476 --- 476.11 --- Aardrijkskunde; ba.o --- Geschiedenis; ba.o --- Natuurkennis; ba.o --- Wereldoriëntatie; ba.o --- Aardrijkskunde ; basisonderwijs ; leermiddelen --- Geschiedenis ; basisonderwijs ; leermiddelen --- Natuurkennis: handboek lagere school --- Natuurkunde ; basisonderwijs ; leermiddelen --- Wereldoriëntatie ; basisonderwijs ; leermiddelen --- Wereldoriëntatie: handboek lagere school --- #BSCH: vak: WO - wereldoriëntatie --- 371.67 Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Lager en basisonderwijs --- didactiek basisonderwijs - wereldoriëntatie --- Wereldoriëntatie; algemeen --- (zie ook: Milieuzorg op school) --- Schoolbooks - Didactic material --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Didactics of biology --- Didactics of history --- Didactics of primary education --- Natuurwetenschappen. --- Basisonderwijs. --- Aardrijkskunde. --- Geschiedenis. --- Natuuronderwijs ; basisonderwijs ; leermiddelen --- Wereldoriëntatie ; basisonderwijs ; leermiddelen
Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|