Listing 1 - 10 of 18 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Dit boek laat zien dat een goede werkhouding méér is dan alleen een goede concentratie. Ook lichamelijke factoren, alertheid en motivatie hebben invloed op de werkhouding.
Cognitive psychology --- werkhoudingsproblemen --- neuropsychologie --- concentratieproblemen --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- cognitieve psychologie --- brein --- #PBIB:+105.64 --- motivatie (ler) --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Leerstoornissen : Concentratiestoornissen --- 464.3 --- Concentratie (Aandacht) --- Concentratieproblemen --- Werkhoudingsproblemen --- Kinderen met concentratieproblemen --- Didactische werkvormen --- Executieve functies --- Didactische werkvorm --- Concentratieprobleem --- Werkhoudingsprobleem --- Executieve functie
Choose an application
Kinderen geven geregeld blijk van problemen in het aanbrengen van structuur in hun dagelijks leven. Dat kan uiterlijk zichtbaar zijn door chaos, paniek of weigeren een taak uit te voeren, maar kan zich ook afspelen op denkniveau (werkhoudingsproblemen). Dit bemoeilijkt het functioneren van begaafde kinderen enorm. Zij kunnen goed leren, maar ontwikkelen daarvoor niet altijd de juiste leerstrategieën. Deze aanpakkaarten zijn een hulpmiddel voor het aanbrengen van structuur, gericht op diverse deelgebieden en onafhankelijk van een methode. Ze vormen een verzameling van werkstrategieën voor taal, rekenen, (begrijpend) lezen en wereldoriëntatie, waaruit de leraar een voor elk kind afzonderlijk helder stappenplan kan distilleren. Ze kunnen worden gebruikt bij begaafde kinderen, kinderen met leerproblemen en/of leerstoornissen zoals ASS, NLD, beelddenkers en kinderen met dyslexie.
Orthopedagogics --- gedragsstoornissen --- leerstoornissen --- concentratieproblemen --- leerstrategieën --- hoogbegaafdheid --- stappenplannen --- werkhoudingsproblemen --- kinderen met leerproblemen --- Learning [Psychology of ] --- Behavior disorders in children
Choose an application
Inhoud: I. Analyse en interpretatie van werkhouding: 1. Wat is een werkhoudingsprobleem? 2. Meten van een werkhouding 3. Hoe analyseren we werkhouding? 4. Interpretratie van werkhouding vanuit beïnvloedende factoren 5. Werkhouding en cognitieve stijl II. Het A.D.(H.)D.-syndroom: 1. De term A.D.(H.)D. 2. De subtypes 3. De stoornis 4. Kenmerken van een A.D.(H.)D.-kind 5. De diagnose 6. Een voobeeld III. Begeleiding van kinderen met werkhoudingsproblemen: 1. Basisprincipes 2. Schematische voorstelling van de zelfinstructiemethode van Meichenbaum: een synthese 3. Concrete aanpak vanuit de praktijk
Historische en vergelijkende pedagogiek. --- ADHD --- Concentratiemoeilijkheden --- Kinderen. --- Onderwijs. --- Social problems --- Orthopedagogics --- Educational psychology --- orthopedagogiek --- berengroepen --- Social policy and particular groups --- leerproblemen --- concentratieproblemen --- kinderen --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- ADHD ; kinderen --- Concentratiemoeilijkheden ; kinderen --- Concentratiemoeilijkheden ; onderwijs --- concentratiemoeilijkheden --- MBD-kinderen --- kinderen met leerproblemen --- werkhoudingsproblemen --- 464 --- #KVHB:ADHD --- #KVHB:Aandachtsstoornissen --- #KVHB:Hyperkinetische kinderen --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Werkhoudingsproblemen --- 464.3 --- ADHD (Hyperkinetische kinderen, MBD) --- Concentratieproblemen --- Feuerstein, Reuven --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Meichenbaum, Donald --- Orthopedagogie --- Werkhoudingsproblemen --- concentratiestoornissen --- probleemgedrag --- 464 ) Kinderen met leerproblemen --- A.D.H.D.-kinderen --- aandachtsproblemen --- basisonderwijs --- concentratiemoeilijkheden (ler) --- kleuteronderwijs --- werkhoudingsproblemen (ler) --- 376.4 --- Diagnostiek --- Meichenbaum --- Omgevingsfactoren --- Leerstoornissen --- Kinderen met leerproblemen --- Kinderen met concentratieproblemen --- Schoolbooks - Didactic material --- leermoeilijkheden --- ADHD : attention deficit hyperactive disorder
Choose an application
De auteur belicht in zijn boek een bijzondere oorzaak van schools mislukken, namelijk de 'werkhouding', omschreven als de manier waarop leerlingen leerstof opnemen, verwerken en weergeven. Hij onderscheidt vanuit zijn onderwijservaring en vanuit de literatuur een achttal verschijningsvormen van werkhoudingsproblemen die voor leerkrachten zeker herkenbaar zijn. De ADHD-problematiek wordt afzonderlijk behandeld.
ADHD --- Concentratiemoeilijkheden --- Kinderen. --- Onderwijs. --- Orthopedagogics --- onderwijsonderzoek --- werkhoudingsproblemen --- Educational psychology --- Flanders --- #KVHB:ADHD --- #KVHB:Leerstoornissen --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- kinderen met leerproblemen --- zorgverbreding --- 464 --- leerproblemen --- onderwijskunde --- orthodidactiek --- orthopedagogiek --- basisonderwijs --- concentratiestoornissen --- kinderen --- leraren --- remedial teaching --- 467 --- Basisonderwijs --- Differentiatie --- Feuerstein --- Instructie --- Kinderen --- Koning, L --- Onderwijskunde --- Probleemoplossingsvaardigheden --- Werkhoudingsproblemen --- Zelfstandig werk --- 464 ) Kinderen met leerproblemen --- kinderen met ADHD --- kinderen met concentratieproblemen --- kinderen met werkhoudingsproblemen --- werkhoudingsproblemen (ler) --- Werkhouding ; basisonderwijs --- 090737.jpg --- leerlingbegeleiding --- leerlinggedrag --- leermoeilijkheden --- studiebegeleiding --- Kinderen met leerproblemen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- (zie ook: Hyperkinetische kinderen) --- (zie ook: filosoferen (kinderen)) --- (zie ook: Pedagogiek) --- 371.21 --- 376 --- ADHD : attention deficit hyperactive disorder --- concentratiemoeilijkheden --- onderwijs --- NLD : Non-Verbal Learning Disorder --- Meichenbaum --- Zorgverbreding --- Meichenbaum, Donald --- Feuersteinmethode --- Remediërend onderwijs --- Lager onderwijs --- Leerproblemen --- Kind --- Werkhoudingsprobleem --- Feuerstein methode --- Leerprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
planning werkvloer --- werkhoudingsproblemen --- Neuropathology --- Personnel management --- Psycholinguistics --- arbeidsbelasting --- volwassenen --- informatieverwerking --- dyslexie --- #KVHB:Dyslexie --- 464 --- Taalproblemen --- communicatie --- kinderen --- leerproblemen --- leermoeilijkheden --- orthopedagogiek --- 616.8 --- Dyslexie --- Kinderen met leerproblemen --- Werk --- Volwassenen --- Lezen --- Schrijven --- Leesproblemen --- Schrijfproblemen --- Volwassene --- Leesprobleem --- Schrijfprobleem --- Spel
Choose an application
Aandachts- en werkhoudingsproblemen kunnen optreden bij kinderen en jongeren met het AD(H)D-syndroom, maar evenzeer bij kinderen en jongeren met een andere problematiek, zoals leer- en ontwikkelingsstoornissen. Dit boek biedt een overzicht van de typerende kenmerken van aandachts- en werkhoudingsproblemen aan de hand van de DSM-5-kenmerken. Elk kenmerk wordt geïllustreerd met concrete voorbeelden.Dit boek steunt op de zelfinstructiemethode van Meichenbaum, die toegepast wordt bij kleuters, kinderen en jongeren. Uiteraard verschillen de aanpak en het doel naargelang de leeftijd. Het oefenmateriaal in dit boek is een verzameling uit vele jaren therapie.Nieuw in deze herwerkte editie is het hoofdstuk voor ouders van kinderen en jongeren met werkhoudingsproblemen. Zij vinden er tal van tips die zij kunnen toepassen tijdens bijvoorbeeld huiswerksituaties. Ook huiswerkbegeleiders vinden in dit hoofdstuk inspiratie voor de opvolging van kinderen en jongeren.(Ortho)pedagogen, psychologen, logopedisten, ergotherapeuten, psychomotorisch therapeuten, klas- en zorgleerkrachten in het kleuter-, basis- en secundair onderwijs en ook ouders vinden in dit boek een handig instrument om kinderen en jongeren met aandachts- en werkhoudingsproblemen te begeleiden.Ook interessant is de werkmap met oefenbladen van dezelfde auteur: Aandachts- en werkhoudingsproblemen bij kinderen en jongeren.(Bron: www.acco.be)
leerproblemen --- probleemkinderen --- werkhoudingsproblemen --- concentratieproblemen --- gedragsstoornissen --- Orthopedagogics --- kinderen --- jeugd --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- #PBIB:+105.64 --- Concentratiemoeilijkheden ; kinderen --- aandachtsstoornissen --- jongeren --- probleemgedrag --- concentratiestoornissen --- Werkhoudingsproblemen --- Orthopedagogie --- Meichenbaum, Donald --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Feuerstein, Reuven --- Concentratieproblemen --- ADHD (Hyperkinetische kinderen, MBD) --- ADHD --- 464.3 --- 464 --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Leerstoornissen : Concentratiestoornissen --- Kinderen met concentratieproblemen --- Kinderen met leerproblemen --- Leerproblemen --- Zelfinstructiemethoden --- Kinderen --- Adolescenten --- Pubers --- Concentratieprobleem --- Werkhoudingsprobleem --- Leerprobleem --- Zelfinstructiemethode --- Kind --- Adolescent --- Puber --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Analyse en interpretatie van werkhouding - Het A.D.(H.)D.-syndroom - Begeleiding van kinderen met werkhoudingsproblemen - Het AD(H)D-syndroom bij pubers en adolescenten
ADHD --- Concentratiemoeilijkheden --- Adolescenten. --- Kinderen. --- Onderwijs. --- concentratieproblemen --- Educational psychology --- kinderen --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- puberteit --- 464 --- Aandachtsproblemen --- A.D.H.D.-syndroom --- Werkhoudingsproblemen --- 606.4 --- ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder, hyperkinetisch syndroom, MBD) --- adolescenten --- kinderpsychiatrie --- pubers (puberteit) --- Leerstoornissen --- ADHD ; kinderen --- Kinderen met leerproblemen --- (zie ook: orthopedagogiek) --- 616.2 --- MBD-kinderen --- concentratiemoeilijkheden --- kinderen met leerproblemen --- werkhoudingsproblemen --- 464.3 --- ADHD (Hyperkinetische kinderen, MBD) --- Concentratieproblemen --- Feuerstein, Reuven --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Meichenbaum, Donald --- Orthopedagogie --- concentratiestoornissen --- probleemgedrag --- Hyperkinetische kinderen --- Kinderen met concentratieproblemen --- #PBIB:+105.64 --- Concentratiestoornis --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Leerstoornissen : Concentratiestoornissen --- Denken --- Feuersteinmethode --- Zelfinstructiemethoden --- Lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Kinderen --- Kleuters --- Remediëring --- Secundair onderwijs --- Adolescenten --- Pubers --- Leerproblemen --- #KVHB:ADHD --- #KVHB:Aandachtsstoornissen --- #KVHB:Hyperkinetische kinderen --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Werkhoudingsproblemen --- Meichenbaum --- aandachtsstoornissen --- Geheimschrift --- Logisch denken --- Oog-handcoördinatie --- Visuele perceptie --- 032321.jpg --- Leermoeilijkheden --- Orthopedagogics --- coördinatie --- orthopedagogiek --- berengroepen --- gezichtsvermogen --- Concentratieprobleem --- Werkhoudingsprobleem --- Feuerstein methode --- Zelfinstructiemethode --- Kind --- Kleuter --- Adolescent --- Puber --- Leerprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Als kinderen zich niet kunnen uiten: praten met kinderen en gespreksvoering met kinderen, teneinde hen te stimuleren tot verbale expressie.Hoe help je kinderen zich uit te drukken, tot interactie te komen?Hoe leer je hen praten over feitelijke zaken, vooral ook over hun persoonlijke ervaringen, emoties en gedachten?In dit werkboek krijgt u hiervoor een scala aan werkvormen, waaronder expressieve technieken (zoals tekenen en kleuren) en communicatieve technieken (zoals praten aan de hand van een stappenplan.
433.4 --- Emotionele ontwikkeling(affectieve ontwikkeling) --- Emotionele opvoeding(Affectieve opvoeding) --- Persoonlijkheidskenmerken --- Sociaal-emotionele opvoeding --- 464 --- Emoties (Gevoelens) --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Lager onderwijs --- Persoonlijkheidsontwikkeling --- Sociaal-emotionele ontwikkeling --- Sociale-, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- Kinderen met leerproblemen --- concentratieoefeningen --- concentratieproblemen --- faalangst --- leerproblemen --- motivatieproblemen --- werkhoudingsproblemen --- motivatie --- orthopedagogiek --- 464.3 --- Concentratieproblemen --- Faalangst --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Motivatie (Studiemotivatie) --- Werkhoudingsproblemen --- 467 --- Concentratie --- kinderen met leerproblemen --- Kinderen met concentratieproblemen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Contains audio-visual material --- Communicatie --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Relationele opvoeding --- Gesprekken met kinderen --- Angsten --- Bang zijn --- Begeleiding(Coaching) --- 376 --- Angststoornissen --- Kinderen --- Motivatieproblemen --- Tempo --- Efficiëntie --- Planning --- Emotionele problemen --- Gedragsproblemen --- Basisonderwijs --- Emoties --- Angst --- Werkhoudingsprobleem --- Concentratieprobleem --- Motivatieprobleem --- Emotioneel probleem --- Gedragsprobleem --- Emotie
Choose an application
KWIK omvat een doos met al het nodige materiaal om de diagnostische screenings uit "Kleuters met extra zorg" van Marc Boone uit te voeren bij risicokleuters. De screenings gebeuren volledig in spelvorm. Het spel bevat verschillende opdrachten en materiaal voor de zeven competenties : wiskundige initiatie, leesinitiatie, motoriek, taal- en spraakontwikkeling, cognitieve ontwikkeling, sociaal-emotionele ontwikkelng en spel-en werkhouding.
kleuteronderwijs --- zorgverbreding --- 471.4 --- educatieve spellen --- Cognitieve ontwikkeling --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Handelingsplannen --- Kleuterbegeleiding --- Leerlingvolgsystemen(Kindvolgsystemen, Kleutervolgsystemen) --- Motorische ontwikkeling --- Ontluikende geletterdheid --- Remediëring --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Spelen met opdrachtmateriaal --- Taalontwikkeling --- Werkhoudingsproblemen --- Wiskundige initiatie --- Zorgverbreding --- Zorgverbreding (Zorgbreedte) --- didactiek kleuteronderwijs --- Didactiek algemeen --- Schoolbooks - Didactic material --- Kleuteronderwijs --- Boerderijen --- didactiek --- Boerderijen. --- didactiek. --- Didactiek. --- kleuterdidactiek --- Didactics of Kindergarten --- educatieve spelen --- Didactiek; algemeen --- Ruimtevaart. --- Indianen. --- Kastelen. --- Educatieve spellen --- Kleuteronderwijs. --- Heksen. --- Remediëring
Choose an application
Op de basisschool wordt onderpresteren zelden als problematisch ervaren, maar om 'echt' en hardnekkig onderpresteergedrag op de middelbare school te voorkomen, is het nodig om de wortels van dat gedrag te zien. Dit boek wil zowel ouders als leraren ondersteunen en inspireren bij het begeleiden van het leerproces van hun kind/leerling en hen bovendien stimuleren tot samenwerking. De auteur brengt helder in kaart hoe je onderpresteren herkent, wat de oorzaken kunnen zijn en wat je eraan kunt doen. Met behulp van de leercirkel kan je werkhoudingsproblemen signaleren en onderpresteren voorkomen: je ziet waar het leren vastloopt en hoe je er weer een positieve draai aan kunt geven.
lager onderwijs --- Primary education --- prestaties --- Educational psychology --- School management --- pedagogische psychologie --- onderwijsorganisatie --- #KVHB:Leerstoornissen --- #KVHB:Basisonderwijs --- #KVHB:Leerlingbegeleiding --- 464 --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Leren leren --- Onderpresteren --- Werkhoudingsproblemen --- Leerlingbegeleiding ; basisonderwijs --- Leerprestaties --- Kinderen met leerproblemen ; basisonderwijs --- Kinderen met leerproblemen --- Lager onderwijs --- Onderwijsstrategieën --- Onderwijsstrategie
Listing 1 - 10 of 18 | << page >> |
Sort by
|