Listing 1 - 10 of 18 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Werken met aandacht : een neuropsychologische benadering van de werkhouding
Author:
ISBN: 9789074233910 Year: 2010 Publisher: Vlissingen Den Haag Bazalt HCO

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek laat zien dat een goede werkhouding méér is dan alleen een goede concentratie. Ook lichamelijke factoren, alertheid en motivatie hebben invloed op de werkhouding.


Multi
Aanpakkaarten voor kinderen met aandachts- en werkhoudingsproblemen
Authors: ---
ISBN: 9789044129014 Year: 2012 Publisher: Antwerpen Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kinderen geven geregeld blijk van problemen in het aanbrengen van structuur in hun dagelijks leven. Dat kan uiterlijk zichtbaar zijn door chaos, paniek of weigeren een taak uit te voeren, maar kan zich ook afspelen op denkniveau (werkhoudingsproblemen). Dit bemoeilijkt het functioneren van begaafde kinderen enorm. Zij kunnen goed leren, maar ontwikkelen daarvoor niet altijd de juiste leerstrategieën. Deze aanpakkaarten zijn een hulpmiddel voor het aanbrengen van structuur, gericht op diverse deelgebieden en onafhankelijk van een methode. Ze vormen een verzameling van werkstrategieën voor taal, rekenen, (begrijpend) lezen en wereldoriëntatie, waaruit de leraar een voor elk kind afzonderlijk helder stappenplan kan distilleren. Ze kunnen worden gebruikt bij begaafde kinderen, kinderen met leerproblemen en/of leerstoornissen zoals ASS, NLD, beelddenkers en kinderen met dyslexie.


Book
Kinderen met aandachts-en werkhoudingsproblemen.
Author:
ISBN: 9033433125 9789033433122 Year: 1998 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Inhoud: I. Analyse en interpretatie van werkhouding: 1. Wat is een werkhoudingsprobleem? 2. Meten van een werkhouding 3. Hoe analyseren we werkhouding? 4. Interpretratie van werkhouding vanuit beïnvloedende factoren 5. Werkhouding en cognitieve stijl II. Het A.D.(H.)D.-syndroom: 1. De term A.D.(H.)D. 2. De subtypes 3. De stoornis 4. Kenmerken van een A.D.(H.)D.-kind 5. De diagnose 6. Een voobeeld III. Begeleiding van kinderen met werkhoudingsproblemen: 1. Basisprincipes 2. Schematische voorstelling van de zelfinstructiemethode van Meichenbaum: een synthese 3. Concrete aanpak vanuit de praktijk


Book
Superleerkrachten gevraagd! : de onderwijskundige aanpak van werkhoudingsproblemen
Author:
ISBN: 9033449013 Year: 2001 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De auteur belicht in zijn boek een bijzondere oorzaak van schools mislukken, namelijk de 'werkhouding', omschreven als de manier waarop leerlingen leerstof opnemen, verwerken en weergeven. Hij onderscheidt vanuit zijn onderwijservaring en vanuit de literatuur een achttal verschijningsvormen van werkhoudingsproblemen die voor leerkrachten zeker herkenbaar zijn. De ADHD-problematiek wordt afzonderlijk behandeld.

Keywords

ADHD --- Concentratiemoeilijkheden --- Kinderen. --- Onderwijs. --- Orthopedagogics --- onderwijsonderzoek --- werkhoudingsproblemen --- Educational psychology --- Flanders --- #KVHB:ADHD --- #KVHB:Leerstoornissen --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- kinderen met leerproblemen --- zorgverbreding --- 464 --- leerproblemen --- onderwijskunde --- orthodidactiek --- orthopedagogiek --- basisonderwijs --- concentratiestoornissen --- kinderen --- leraren --- remedial teaching --- 467 --- Basisonderwijs --- Differentiatie --- Feuerstein --- Instructie --- Kinderen --- Koning, L --- Onderwijskunde --- Probleemoplossingsvaardigheden --- Werkhoudingsproblemen --- Zelfstandig werk --- 464 ) Kinderen met leerproblemen --- kinderen met ADHD --- kinderen met concentratieproblemen --- kinderen met werkhoudingsproblemen --- werkhoudingsproblemen (ler) --- Werkhouding ; basisonderwijs --- 090737.jpg --- leerlingbegeleiding --- leerlinggedrag --- leermoeilijkheden --- studiebegeleiding --- Kinderen met leerproblemen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- (zie ook: Hyperkinetische kinderen) --- (zie ook: filosoferen (kinderen)) --- (zie ook: Pedagogiek) --- 371.21 --- 376 --- ADHD : attention deficit hyperactive disorder --- concentratiemoeilijkheden --- onderwijs --- NLD : Non-Verbal Learning Disorder --- Meichenbaum --- Zorgverbreding --- Meichenbaum, Donald --- Feuersteinmethode --- Remediërend onderwijs --- Lager onderwijs --- Leerproblemen --- Kind --- Werkhoudingsprobleem --- Feuerstein methode --- Leerprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie


Book
Slimmer dan je baas : dyslexie op het werk
Authors: ---
ISBN: 9789085750345 9085750342 Year: 2010 Publisher: Antwerpen Cyclus


Book
Aandachts- en werkhoudingsproblemen bij kinderen en jongeren
Author:
ISBN: 9789463442398 Year: 2017 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Aandachts- en werkhoudingsproblemen kunnen optreden bij kinderen en jongeren met het AD(H)D-syndroom, maar evenzeer bij kinderen en jongeren met een andere problematiek, zoals leer- en ontwikkelingsstoornissen. Dit boek biedt een overzicht van de typerende kenmerken van aandachts- en werkhoudingsproblemen aan de hand van de DSM-5-kenmerken. Elk kenmerk wordt geïllustreerd met concrete voorbeelden.Dit boek steunt op de zelfinstructiemethode van Meichenbaum, die toegepast wordt bij kleuters, kinderen en jongeren. Uiteraard verschillen de aanpak en het doel naargelang de leeftijd. Het oefenmateriaal in dit boek is een verzameling uit vele jaren therapie.Nieuw in deze herwerkte editie is het hoofdstuk voor ouders van kinderen en jongeren met werkhoudingsproblemen. Zij vinden er tal van tips die zij kunnen toepassen tijdens bijvoorbeeld huiswerksituaties. Ook huiswerkbegeleiders vinden in dit hoofdstuk inspiratie voor de opvolging van kinderen en jongeren.(Ortho)pedagogen, psychologen, logopedisten, ergotherapeuten, psychomotorisch therapeuten, klas- en zorgleerkrachten in het kleuter-, basis- en secundair onderwijs en ook ouders vinden in dit boek een handig instrument om kinderen en jongeren met aandachts- en werkhoudingsproblemen te begeleiden.Ook interessant is de werkmap met oefenbladen van dezelfde auteur: Aandachts- en werkhoudingsproblemen bij kinderen en jongeren.(Bron: www.acco.be)


Book
Kinderen met aandachts- en werkhoudingsproblemen
Author:
ISBN: 9033449544 9033453878 Year: 2002 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Analyse en interpretatie van werkhouding - Het A.D.(H.)D.-syndroom - Begeleiding van kinderen met werkhoudingsproblemen - Het AD(H)D-syndroom bij pubers en adolescenten

Keywords

ADHD --- Concentratiemoeilijkheden --- Adolescenten. --- Kinderen. --- Onderwijs. --- concentratieproblemen --- Educational psychology --- kinderen --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- puberteit --- 464 --- Aandachtsproblemen --- A.D.H.D.-syndroom --- Werkhoudingsproblemen --- 606.4 --- ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder, hyperkinetisch syndroom, MBD) --- adolescenten --- kinderpsychiatrie --- pubers (puberteit) --- Leerstoornissen --- ADHD ; kinderen --- Kinderen met leerproblemen --- (zie ook: orthopedagogiek) --- 616.2 --- MBD-kinderen --- concentratiemoeilijkheden --- kinderen met leerproblemen --- werkhoudingsproblemen --- 464.3 --- ADHD (Hyperkinetische kinderen, MBD) --- Concentratieproblemen --- Feuerstein, Reuven --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Meichenbaum, Donald --- Orthopedagogie --- concentratiestoornissen --- probleemgedrag --- Hyperkinetische kinderen --- Kinderen met concentratieproblemen --- #PBIB:+105.64 --- Concentratiestoornis --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Leerstoornissen : Concentratiestoornissen --- Denken --- Feuersteinmethode --- Zelfinstructiemethoden --- Lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Kinderen --- Kleuters --- Remediëring --- Secundair onderwijs --- Adolescenten --- Pubers --- Leerproblemen --- #KVHB:ADHD --- #KVHB:Aandachtsstoornissen --- #KVHB:Hyperkinetische kinderen --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Werkhoudingsproblemen --- Meichenbaum --- aandachtsstoornissen --- Geheimschrift --- Logisch denken --- Oog-handcoördinatie --- Visuele perceptie --- 032321.jpg --- Leermoeilijkheden --- Orthopedagogics --- coördinatie --- orthopedagogiek --- berengroepen --- gezichtsvermogen --- Concentratieprobleem --- Werkhoudingsprobleem --- Feuerstein methode --- Zelfinstructiemethode --- Kind --- Kleuter --- Adolescent --- Puber --- Leerprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie


Book
Het gevoelige en angstige kind
Authors: ---
ISBN: 9789055745869 9789055745890 9789055745838 9789055745845 9789055745852 Year: 2007 Publisher: Baarn HB

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Als kinderen zich niet kunnen uiten: praten met kinderen en gespreksvoering met kinderen, teneinde hen te stimuleren tot verbale expressie.Hoe help je kinderen zich uit te drukken, tot interactie te komen?Hoe leer je hen praten over feitelijke zaken, vooral ook over hun persoonlijke ervaringen, emoties en gedachten?In dit werkboek krijgt u hiervoor een scala aan werkvormen, waaronder expressieve technieken (zoals tekenen en kleuren) en communicatieve technieken (zoals praten aan de hand van een stappenplan.


Object
KWIK : Kijk Wat Ik Kan. 3-jarigen.
Authors: --- ---
ISBN: 9789030130888 9789030130895 9789030130901 Year: 2011 Publisher: Mechelen Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

KWIK omvat een doos met al het nodige materiaal om de diagnostische screenings uit "Kleuters met extra zorg" van Marc Boone uit te voeren bij risicokleuters. De screenings gebeuren volledig in spelvorm. Het spel bevat verschillende opdrachten en materiaal voor de zeven competenties : wiskundige initiatie, leesinitiatie, motoriek, taal- en spraakontwikkeling, cognitieve ontwikkeling, sociaal-emotionele ontwikkelng en spel-en werkhouding.


Book
Onderpresteren op de basisschool
Author:
ISBN: 9789023247661 Year: 2011 Publisher: Assen Koninklijke Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Op de basisschool wordt onderpresteren zelden als problematisch ervaren, maar om 'echt' en hardnekkig onderpresteergedrag op de middelbare school te voorkomen, is het nodig om de wortels van dat gedrag te zien. Dit boek wil zowel ouders als leraren ondersteunen en inspireren bij het begeleiden van het leerproces van hun kind/leerling en hen bovendien stimuleren tot samenwerking. De auteur brengt helder in kaart hoe je onderpresteren herkent, wat de oorzaken kunnen zijn en wat je eraan kunt doen. Met behulp van de leercirkel kan je werkhoudingsproblemen signaleren en onderpresteren voorkomen: je ziet waar het leren vastloopt en hoe je er weer een positieve draai aan kunt geven.

Listing 1 - 10 of 18 << page
of 2
>>
Sort by