Listing 1 - 10 of 15 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Interne audits volgens ISO 19011:2027 als verbeterinstrument voor gezond en veilig werken, kwaliteit en milieu
Author:
ISBN: 9789046611715 Year: 2022 Publisher: Antwerpen Maklu

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Crisismanagement. : Organisaties bij crises en calamiteiten.
Author:
ISBN: 9789046903131 Year: 2012 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Bij een crisis wordt een manager of bestuurder geconfronteerd met een heel ander soort management dan hij gewend is. Binnen zijn organisatie veranderen structuren, komen verantwoordelijkheden anders te liggen en worden de lijnen korter. Tegelijkertijd zijn de belangen groot: er kan sprake zijn van direct menselijk leed, maar ook juridische en financiële complicaties, personeelsproblemen en imagoschade liggen op de loer.Met Crisismanagement komen managers en bestuurders van bedrijven én de overheid beter beslagen ten ijs als zich een crisis of calamiteit voordoet. In de eerste hoofdstukken wordt een theoretische basis gelegd met behulp van de inzichten over cri¬sismanagement. Vervolgens komen organisatiekundige en gedragsaspecten tijdens een crisis aan de orde en ten slotte wordt de uitvoering van crisismanagement besproken. Achter in het boek zijn praktische modellen en voorbeelden opgenomen, zodat het boek ook in de praktijk als naslagwerk geschikt is. Op de website bij dit boek staat casuïstiek over crisissituaties met bijbehorende vragen. Crisismanagement is bedoeld voor managers in organisaties, studenten van de opleidingen integrale veiligheid, Public Safety, bestuurskunde, bedrijfskunde en management & organisatie, en voor professionals in deze vakgebieden.Arthur Zanders is directeur van ZANDERS Consulting & Training B.V., een bureau dat gespecialiseerd is in risico- en crisismanagement en is als coördinator en docent actief voor Delft TopTech van de TU Delft. Hij heeft een maritieme studie en een brandweerofficiersopleiding gevolgd en is arbeids- en organisatiepsycholoog. Na jarenlange ervaring in verschillende functies in het vakgebied houdt hij zich sinds 1999 bezig met onderwijs, training en advisering op het gebied van risico- en crisismanagement.


Book
Pokerspel geneeskunde : psychiatrie, spel van het toeval ?
Author:
ISBN: 9028997202 Year: 1974 Publisher: Antwerpen Utrecht De Nederlandsche Boekhandel


Book
La prévention des maladies professionnelles
Authors: ---
ISBN: 9789046528075 9046528073 Year: 2010 Volume: 2010/5 Publisher: Waterloo : Kluwer,


Book
L² zorg : lean leiderschap in de praktijk
Authors: --- ---
ISBN: 9789059319493 Year: 2013 Publisher: Den Haag Boom Lemma

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Lean heeft zijn intrede gedaan in menige zorginstelling. Lean is een managementfilosofie om elke dag en met iedereen in de organisatie doelgericht te verbeteren om tot reductie van verspilling in processen te komen. Dit boek gaat over lean in de zorg. In het bijzonder gaat het over de eisen die aan de lijn worden gesteld om de toepassing van lean tot een succes te maken. Kjeld Aij en Bas Lohman ervaren dagelijks de resultaten, maar ook de weerstanden en knelpunten die het invoeren van lean oplevert. De rol van de leidinggevende is hierbij essentieel. Maar wat maakt een echte lean leider en wat zijn de verschillen met traditioneel management? Daarover gaat dit boek. Het is een zoektocht naar de eigenschappen van een lean leider en het gedrag dat hij tentoonspreidt.De casus van het fictieve UMC Zorgelo vormt de rode draad in dit boek. Over de schouder van Jeanine Dekker, afdelingshoofd Spoedeisende Hulp, zien we hoe het welslagen van lean staat of valt met het (voorbeeld)gedrag van haar en haar collega-leidinggevenden. Daarbij worden de essentiële aspecten van leiderschap, management, organisatiekunde en communicatie apart belicht. Zo biedt dit boek behalve een praktische leidraad ook theoretische verdieping, waarbij telkens bruggen tussen praktijk en theorie worden geslagen.Dit boek onderscheidt zich van andere publicaties over lean omdat het voor een belangrijk deel in een verhalende stijl een zoektocht beschrijft naar de essentie en succesfactoren van lean in relatie tot leiderschap in de zorg.


Book
Gezondheidsbevordering op het werk : een handleiding.
Author:
ISBN: 9020958879 Year: 2005 Publisher: Leuven : LannooCampus,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De Handleiding gezondheidsbevordering op het werkgeeft bedrijven en organisaties een houvast om aan de slag te gaan met gezondheidsbevordering. Het is een leidraad om op een systematische en planmatige manier, veranderingen in het bedrijf of de organisatie te realiseren en daarbij een kwalitatieve aanpak te verzekeren. De handleiding stelt de gebruiker in staat zelfstandig een gezondheidsbevorderend beleid te ontwikkelen, in te voeren en te evalueren. Bij elke stap horen bijlagen: kant-en-klare hulpmiddelen zoals PowerPoint presentaties, vragenlijsten en vergaderagenda's. Deze handleiding hoort bij de andere stappenplannen in de reeks 'Gezondheidsbevordering op het werk'. Deze plannen zijn bedoeld om leefstijlfactoren aan te pakken. Hierbij worden telkens dezelfde 7 stappen doorlopen. Daarnaast biedt de handleiding, via het theoretische kader en de achtergrondinformatie, motieven om gezondheid in de brede betekenis van het woord te benaderen. Werken beïnvloedt de gezondheid. De risico's verbonden aan een onregelmatig werkritme, blootstelling aan schadelijke stoffen, lichamelijke overbelasting of stress, enz. zetten reeds vele bedrijven aan om een gezondheidsbevorderend beleid te voeren. Deze handleiding vormt een leidraad om projectmatig stap voor stap zulke veranderingen te realiseren. Het stappenplan bestaat uit zeven fasen: men creëert een draagvlak, zet de nodige structuren op, onderzoekt welke behoeften er bestaan, stelt het plan op, voert het uit, evalueert het, brengt de nodige aanpassingen aan en verankert het project. Elke stap is op dezelfde wijze opgebouwd: situering, doelstellingen, aanpak en evaluatie. In bijlagen worden praktische hulpmiddelen, te gebruiken bij de verschillende stappen, gepresenteerd. De handleiding bevat ook een begrippenkader dat informatie levert over de theoretische onderbouwing van het stappenplan. Achtergrondinformatie tracht de lezer te overtuigen van de effecten van de gevolgde strategie. Hier wordt ook de situatie in Vlaanderen weergegeven op het gebied van arbeidstevredenheid, betrokkenheid en arbeidsverzuim. Ten slotte is er ook nog een lijst met nuttige adressen, een literatuurlijst en een trefwoordenregister. Bij de uiteenzetting van het zevenstappenplan worden reële gevallen beschreven die de lezer moeten overtuigen dat 'het werkt'.


Book
Stress, vriend en vijand : de aanpak van stress, thuis en op het werk
Author:
ISBN: 9789077432105 9077432108 Year: 2006 Publisher: Tielt Lannoo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoe kunnen we goed omgaan met stress, thuis en op het werk? Het is vandaag een van de belangrijkste uitdagingen voor iedereen. Wie al te gestrest is, presteert minder goed, is minder creatief, neemt meer verkeerde beslissingen en loopt veel meer kans ziek te worden. Stress is een heel gemene vijand, maar het kan ook een fantastische, stimulerende vriend zijn, die je helpt om topprestaties te leveren. Dit hangt af van de manier waarop je met je stress omgaat. In dit onmisbare vlot leesbare basisboek over stressmanagement komen de verschillende aspecten van stress gedetailleerd aan bod, zoals: - Wat is stress? Hoe kun je stress voorkomen en je ertegen verdedigen? - Wat zijn de gevolgen van stress voor jezelf, je gezin, je werk? - Hoe kun je je stressweerstand verhogen? - Hoe kun je de weerstand van je team, je afdeling, je bedrijf verhogen? - Hoe weet je op tijd dat je verkeerd met je stress omgaat? - Welke invloed heeft stress op je gezondheid? - Hoe vorm je stress om tot een motor voor Succes?Inhoudsopgave Deel 1: Stress en veerkracht 1 De kosten van stress, de baten van stressmanagement 2 Stress: bedreiging, uitdaging of genot 3 Stress zit voornamelijk in je hoofd 4 Stress en het ontstaan van ziekten 5 Stress: levensreddende oerreacties 6 Stressverschijnselen, stresssignalen en alarmsignalen 7 Veerkracht 8 Omgevingsfactoren die de veerkracht benvloeden 9 Stress en steun vanuit het gezin 10 Veerkracht bevorderen in het bedrijf 11 Veerkrachtondermijnende factoren 12 Veerkrachtondermijnende gebeurtenissen Deel 2: Stressmanagement, op het werk en individueel 1 Stressmanagement door en voor het bedrijf 2 Het stresssignaaldagboek 3 Bewuste, willekeurige ontspanning 4 Kanaliseer je type-A gedrag 5 Houd op met micro-multitasking en continu online zijn 6 Duidelijke persoonlijke prioriteiten 7 Anders denken 8 Timemanagement 9 Het uiten van emoties 10 Voor jezelf opkomen 11 Het sociaal netwerk bevorderen 12 Bewegen tegen stress 13 Goed slapen 14 Goede eetgewoonten 15 Ontspannings- En vakantiemanagement 16 Het veranderen van ingebakken gewoontes


Book
Goed ziek : Hoe we onze gezondheidszorg veel beter kunnen maken
Author:
ISBN: 9789461319975 9461319975 Year: 2019 Publisher: Van Halewyck

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In België zijn we vaak best positief over onze gezondheidszorg – tot we ernstig ziek worden. Tijd voor een wake-upcall! Ons systeem is duur, onrechtvaardig, weinig menselijk en te zeer gestuurd door belangen in de medische wereld, de farma en de politiek. Onze gezondheidszorg heeft meer baat bij zieke mensen dan bij gezonde, wat leidt tot onnodige procedures, overmedicalisering en de verspilling van middelen.In Goed ziek vertelt Ri De Ridder waarom we in een sukkelstraatje zitten en hoe we eruit raken. De Ridder houdt een warm pleidooi voor buurtzorg, bundeling van de financiering op streekniveau en een verregaande integratie van welzijn en gezondheid tussen sectoren. Zo kunnen we werken aan een systeem waarin we op een goede manier ziek kunnen zijn, een systeem dat ons gezonder en gelukkiger maakt, dat minder druk zet op de zorgverleners, dat niemand uitsluit en bovendien niet meer kost.

Listing 1 - 10 of 15 << page
of 2
>>
Sort by