Listing 1 - 10 of 32 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
jeugdliteratuur --- historische roman --- oudheid (x) --- Roma [gemeente in provincie Roma - IT] --- racisme
Choose an application
Op een kwade dag gaf generaal Isimo het bevel om alle lelijke kinderen op te pakken. Iedereen praatte erover, maar er gebeurde niets. Het gewone leven ging verder en de mensen begonnen het bevel te vergeten. Tot op een kwade dag Paul met een vreemd verhaal thuiskwam. Een fotograaf had van het dak van de school een foto van alle leerlingen genomen. Zijn zus wist te vertellen dat een aantal kinderen op de foto met stift waren omcirkeld. Een paar dagen later reed er een bus het schoolplein op en alleen de omcirkelde kinderen mochten mee om een uitstapje te maken. En daarmee begon voor Paul een groot avontuur...
Dutch literature --- uitsluiten (themawoord fictie) --- diversiteit (themawoord fictie) --- mooi zijn (themawoord fictie) --- racisme (themawoord fictie) --- 9+ --- Mooi --- 080166.jpg --- Avonturenverhalen
Choose an application
Met een voorwoord van Bruno Vanobbergen. Er is iets vreemds aan de hand met het debat over racisme. We discuteren over arbeidsmarkt, onderwijs en huisvesting. We voeren pennentwisten over geschiedenisboeken. We klagen het racisme van de politie aan. Dat is allemaal meer dan terecht en we moeten dat vooral blijven doen. Maar het valt op dat we het nooit over de ondersteuning van de slachtoffers hebben. Alsof je je op een levensgevaarlijk kruispunt zou beperken tot het stellen van structurele eisen voor meer verkeersveiligheid … terwijl wie van zijn sokken wordt gereden nooit een dokter of verpleger te zien krijgt. Dit boek pleit vurig voor meer slachtoffercultuur. Want racisme doét iets met mensen, pepert Naima Charkaoui ons aan de hand van tientallen voorbeelden in. Ze reikt handvatten aan om met de gevolgen om te gaan en focust op veerkracht, weerbaarheid en hoop. ‘Wanneer iemand praat, wordt het dag’, schrijft uittredend kinderrechtencommissaris Bruno Vanobbergen in zijn voorwoord. ‘Deze gedachte geeft treffend mijn ervaring weer bij het lezen van dit boek.’ (Informatie van uitgever)
#SBIB:316.8H16 --- Welzijns- en sociale problemen: migranten, rassenrelaties --- Sociologie van de minderheden --- sociale psychologie --- racisme --- 325 --- Sociology of minorities --- Social problems --- Victims --- Diversiteit --- Racismebestrijding --- Slachtofferhulp --- Racisme --- Discriminatie --- Wereldburgerschap --- Geestelijke gezondheidszorg --- Sociale welzijnszorg --- Onderwijs --- Culturele diversiteit --- Gelijke kansen --- Migratie --- Welbevinden --- Stereotypen --- Beeldvorming --- Trauma --- Uitsluiting --- Identiteit --- PXL-Social Work 2020 --- mensenrechten --- diversiteit --- 323.1 --- discriminatie - rassenvraagstukken - nationaliteitenvraagstukken - racisme - diversiteit --- Stereotype (vooroordeel) --- Psychotrauma --- Inclusie --- Maatwerk --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Patiënt --- sociologie --- cultuursociologie --- maatschappijkritiek --- 130.2 --- Racisme.
Choose an application
De auteur liet zich voor een reportage voor een Vlaams periodiek enige tijd opsluiten in een Belgisch asielzoekerscentrum. Na deze reportage bleven zijn ervaringen hem bezighouden, wat resulteerde in deze verhalenbundel. De helft van deze verhalen is verzonnen, zo stelt Verhulst, maar geen enkel verhaal bevat een leugen. Het zijn schrijnende verhalen over mensonterende, hopeloos stemmende situaties. De grenzeloze verveling, het wachten en hopen op een verblijfsvergunning, de spanningen tussen bewoners, de hoop op ontsnapping (via containers): het krijgt hier allemaal gestalte. In de verhalen kruipt de schijver in de huid van Bipul Masli, in de eerste verhalen nog fotograaf van onmenselijke situaties verweg, later (met een fraaie spiegeling aan het einde) asielzoeker (Jos Radstake)
Vluchtelingen --- Opvangcentra --- Racisme --- Romans --- Asielzoekers (politieke vluchtelingen, vluchtelingen) --- Migranten / allochtonen (allochtonen, buitenlandse werknemers, etnische minderheden, gastarbeiders) --- (zie ook: rechten (vluchtelingen)) --- Dutch literature --- departement Lerarenopleiding 09 --- roman --- Vluchteling --- Opvangcentrum
Choose an application
Een meisje leert haar vader niet meer bang te zijn voor zwarte mensen door hem mee te nemen naar de verjaardag van haar vriendinnetje. Prentenboek met eenvoudige tekeningen in kleur. Vanaf ca. 4 jaar.Hannelore RubieIn dit in groot formaat en stevig uitgegeven prentenboek vertelt de ik-figuur over wat haar vader allemaal kan en durft. Haar vader is echter bang voor vreemdelingen, voor zwarten. Als haar vriendinnetje uit Tanzania jarig is en haar uitnodigt, neemt ze haar vader mee, zonder iets te vertellen over de achtergrond van haar vriendinnetje en haar familie. Door er kennis te maken en te merken dat 'vreemde' mensen ook mensen zijn is haar vader niet meer bang! Op een speelse, voor kinderen herkenbare manier wordt de zware problematiek van racisme en vreemdelingenangst duidelijk beschreven en bespreekbaar gemaakt. Jammer dat bij deze problematiek gesproken wordt over 'zwarten'! De getekende prenten ondersteunen het verhaal, soms, door de hoeveelheid, als bij een strip. Zonder druk te worden geven ze de gebeurtenissen en gevoelens goed weer. Over de auteurs wordt geen informatie verstrekt. Een goed boek om, waar nodig, met kinderen in gesprek te gaan over deze specifieke problematiek. Vanaf ca. 4 jaar.© NBD Biblion
German literature --- vaders (themawoord fictie) --- familie (themawoord fictie) --- lager onderwijs 1ste jaar (doelgroep) --- prentenboeken (genre) --- Bang zijn --- Cultuurverschillen --- Allochtonen --- Ouders --- Multiculturele samenleving --- Prentenboeken --- Jeugdboeken 03-06 jaar --- Jeugdboeken 07-09 jaar --- Anders zijn --- Lezen --- Racisme --- Voorlezen --- Bang zijn ; verhalen --- Cultuurverschillen ; verhalen --- Gezin ; verhalen --- Prentenboeken ; informatief --- Prentenboeken ; kleuteronderwijs --- Prentenboeken ; verhalend --- Tanzania --- 043806.jpg --- Vooroordelen --- 684.94 --- boekillustraties --- fiction --- jeugdboeken --- kinderboekillustraties --- racisme --- het boek, boekillustratie --- Bang zijn. --- Cultuurverschillen. --- Vooroordelen. --- Cultuurverschil --- Allochtoon --- Gesprek --- Autochtoon --- Persoon met een migratieachtergrond --- Diversiteit
Choose an application
Opgroeien als een bruin meisje in het Westen brengt heel wat uitdagingen mee. Je ziet jezelf weinig weerspiegeld in de beelden die je te zien krijgt. Op televisie, in films en ook in boeken blijft het speuren naar iemand die eruitziet en die hetzelfde meemaakt als jij. Brown Girl Magic wil deze leegte mee opvullen. Het is een boek voor, door én over bruine meisjes. Over kroeshaar en gouden huid, over pesten en liefhebben, over alle maten, vormen en soorten bruine meisjes. Het is een boek dat die meisjes (nog) sterker hoopt te maken. Want geef nu toe: ze zijn gewoon magisch!
Dutch literature --- childhood --- children's books --- illustrations [layout features] --- racisme --- Illustratoren --- Illustratietechnieken --- Ramos, Fatinha --- Diversiteit --- Huidskleur --- Emoties --- Anders zijn --- Discriminatie --- Pesten --- Houden van --- Engels --- Meertaligheid --- Meisjes --- Magie --- Identiteit --- Rijmen --- Jeugdpoëzie --- Welbevinden --- Voorlezen --- Jeugdboeken 03-06 jaar --- Prentenboeken --- Jeugdboeken 07-09 jaar --- prentenboeken --- pesten --- Racisme --- PXL-Education 2020 --- kinderboek in Engels --- vanaf 6 jaar --- Illustrator (tekenaar) --- Illustratietechniek --- Emotie --- Meisje --- Rijm (poëzie) --- Inclusie --- Maatwerk --- Patiënt --- #breakthecanon --- Sociology of culture --- Didactics of social education --- prentenboek. --- 6+ --- Haar --- Children's book --- Girls --- Blackness --- Book
Choose an application
Waarom zijn mensen racistisch? Zijn we terecht bang van andere culturen? Is integratie wel mogelijk? Racisme is er altijd en overal. Het zit in de mens ingebakken om leden van een andere groep op een andere manier te benaderen. Discussies over migratie en de multiculturele samenleving zijn nauwelijks weg te denken uit onze maatschappij. Maar wat is racisme nu eigenlijk? In dit boek krijgt het wij-zij-denken een objectieve verklaring vanuit de sociale psychologie. Op basis van een genuanceerde analyse toont expert Alain Van Hiel aan dat harmonieus samenleven niet evident is, maar tegelijkertijd zeker niet onmogelijk. Iedereen racist vertolkt een centrale positie binnen het multiculturele debat, los van enige politieke overtuigingen en waar nodig van politieke correctheid. Het boek toont de basis van racisme en onverdraagzaamheid, maar ook hoe eraan weerwerk te bieden en verandering te realiseren.
sociale psychologie --- Sociology of minorities --- racisme --- Social psychology --- Racisme --- PXL-Social Work 2017 --- maatschappijkritiek --- multiculturele samenleving --- BPB1609 --- Pluralisme culturel --- Sociale psychologie --- Multiculturele samenleving --- #KVHB:Cross-culturele psychologie --- #KVHB:Racisme --- #SBIB:316.8H16 --- 316.64 --- Sociaal werk --- 316.64 Maatschappelijke attitudes --(sociale psychologie) --- Maatschappelijke attitudes --(sociale psychologie) --- Culturele verscheidenheid --- 325 --- Welzijns- en sociale problemen: migranten, rassenrelaties --- Migratie --- kulturell mångfald --- kulturní pluralismus --- kultūru daudzveidīgums --- culturele verscheidenheid --- културен плурализъм --- kultuuride paljusus --- kulttuurin monimuotoisuus --- pluralism cultural --- pluralizëm kulturor --- културни плурализам --- wielokulturowość --- cultural pluralism --- kulturni pluralizem --- kultūrinis pliuralizmas --- pluralismo cultural --- kultúrny pluralizmus --- pluralismo culturale --- multikulturalnost --- πολιτιστικός πλουραλισμός --- kulturelle Vielfalt --- културен плурализам --- kulturális pluralizmus --- pluraliżmu kulturali --- kulturel pluralisme --- multikulturāla sabiedrība --- mångkulturalism --- dvojkultúra --- monikulttuurisuus --- kultūrų pliuralizmas --- diversité culturelle --- културна разноличност --- kaksikulttuurisuus --- shoqëri multikulturore --- културна разноврсност --- multikulturalizmus --- pluralita kultur --- bikulturalizëm --- pluralitatea culturilor --- dubbele cultuur --- cultureel pluralisme --- biculturalismo --- societate multiculturală --- πολιτιστική πολυφωνία --- multicultural society --- plurality of cultures --- mitmekultuuriline ühiskond --- bikulturālisms --- kulturní rozmanitost --- priklausymas dviem kultūroms --- multiculturalismo --- rozmanitosť kultúr --- multikulturalisme --- multikulturális társadalom --- sameksistens mellem to kulturer --- daugiakultūrė visuomenė --- мултикултурно друштво --- mnohokultúrna spoločnosť --- mångkulturalitet --- mitmekultuurilisus --- společnost mnoha kultur --- мултикултурализам --- dvojí kultura --- multiculturalisme --- biculturalism --- kulturni pluralizam --- Kulturpluralismus --- bikulturalizmus --- multiculturaliteit --- културна разноликост --- biculturalisme --- мултикултурно општество --- πολιτιστική συνύπαρξη --- shumësi e kulturave --- rozmanitost kultur --- културна различност --- rasismus --- rasizmas --- ρατσισμός --- razzismo --- rasizmus --- Rassismus --- razziżmu --- racismo --- rasizam --- rasizm --- rassism --- расизъм --- rotuerottelu --- расизам --- rasisms --- racizëm --- rasism --- rasizem --- racism --- ciníochas --- rasszizmus --- bestrijding van het racisme --- bekæmpelse af racisme --- luta contra o racismo --- lupta contra rasismului --- lutte contre le racisme --- luftë kundër racizmit --- rasismbekämpning --- fight against racism --- rotusyrjinnän torjuminen --- kova su rasizmu --- καταπολέμηση του ρατσισμού --- cīņa pret rasismu --- rasisma apkarošana --- Kampf gegen den Rassismus --- борба против расизам --- lotta al razzismo --- boj proti rasizmu --- превенција на расизам --- lucha contra el racismo --- спречување расизам --- antirazzismo --- rassisimivastane võitlus --- borba protiv rasizma --- rasszizmus elleni küzdelem --- antirracismo --- diversitate culturală --- diversidade cultural --- kulturális sokszínűség --- kultúrna rozmanitosť --- kulturel mangfoldighed --- diversità kulturali --- kultuuriline mitmekesisus --- kulturna raznolikost --- culturele diversiteit --- kulttuurinen moninaisuus --- kultūrinė įvairovė --- kultūru daudzveidība --- diversità culturale --- diversidad cultural --- cultural diversity --- културно многообразие --- πολιτισμική πολυμορφία --- różnorodność kulturowa --- iolrachas cultúrtha --- #KVHB:Cross-culturele psychologie. --- #KVHB:Racisme. --- BPB1609. --- Multiculturele samenleving. --- Racisme. --- Sociaal werk. --- Sociale psychologie. --- Welzijns- en sociale problemen: migranten, rassenrelaties. --- Maatschappelijke attitudes --(sociale psychologie). --- 325.
Choose an application
BSO (beroepssecundair onderwijs) --- Didactics of social education --- PAV (project algemene vakken) --- kinderarbeid --- discriminatie --- racisme --- cybercultuur --- internet --- concentratiekampen --- Tweede Wereldoorlog --- holocaust --- TV (televisie) --- consumenten --- distributie --- productie --- toerisme --- excursies --- tijdsbesteding --- 485.6 --- project algemene vakken --- 485.9 --- schoolboeken --- C6 --- 486.8 --- Geschiedenis - Maatschappijleer --- didactiek secundair onderwijs - gezondheidseducatie, verkeersopvoeding, overige vakken --- PAV --- Schoolbooks - Didactic material --- Project algemene vakken ; leermiddelen --- handboeken secundair onderwijs --- PXL-Education 2017 --- leerboeken --- secundair onderwijs --- 3e graad secundair onderwijs --- Beroepssecundair onderwijs --- 5e leerjaar secundair onderwijs --- Toerisme --- Eerlijke handel --- Televisie --- Filmtechnieken --- Holocaust --- Internet --- Veiligheid --- Facebook --- Racisme --- Discriminatie --- Maatschappelijk welzijn --- Werk --- Arbeidsongevallen --- Kinderarbeid --- Project algemene vakken --- Filmtechniek --- Onderzoek --- Geweld --- Thuis --- Arbeidsongeval --- Project algemene vakken ; secundair onderwijs ; leermiddelen
Choose an application
Studieboek voor lerarenopleidingen basisonderwijs en voortgezet onderwijs over een effectieve aanpak van culturele diversiteit in de klas. Het boek bestaat uit drie delen. Deel 1 beschrijft de migratiegeschiedenis tot en met de multiculturele samenleving anno nu. Deel 2 gaat in op sociaalpsychologische en sociologische inzichten. In deel 3 staat de leraar centraal en komen onderwerpen als de inrichting van de school, de samenstelling van de klas en de rollen van de leraar aan de orde.
Sociology of culture --- basisonderwijs --- multiculturele samenleving --- intercultureel onderwijs --- culturele diversiteit --- voortgezet onderwijs --- Intercultureel onderwijs --- Nederland --- Didactiek --- Multiculturele samenleving --- Onderwijsachterstand --- Onderwijsbeleid --- 454.6 --- Basisonderwijs --- Diversiteit --- diversiteit --- 474.6 --- #PBIB:+107.31 --- 484.6 --- Onderwijs : Opvoeding : Intercultureel onderwijs : Algemeen --- kunsteducatie --- didactisch proces --- didactische principes --- didactische werkvormen --- identiteit --- racisme --- discriminatie --- migratie --- vluchtelingen --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur --- Intercultureel onderwijs. --- Leraren ; opleidingen
Choose an application
Inaya. Zo zal het eerste kind van Bleri Lleshi heten. Terwijl de auteur vol ongeduld op haar geboorte zit te wachten, staan zijn gedachten niet stil. Hij besluit ze te bezweren met een brief. Over zijn eigen roots diep in de Albanese Alpen. Over Brussel, de geboortestad van Inaya. Over de wereld waarin ze zal opgroeien. 'Ik kan niet alles over deze tijden vertellen', schrijft hij. 'Je zal ze zelf moeten beleven. Maar de dag dat je dit boek in handen neemt, zal je een aantal reflecties van je vader kunnen lezen over de geest van onze tijd. Ik wil je bewust maken over ongelijkheid en uitsluiting. Over het racisme en het seksisme die je zal meemaken. Maar ik wil je ook vertellen over hoopvolle mensen en initiatieven. En over de verrijking die je in jou hebt. Over de verschillende werelden en hoe je het beste uit die werelden moet nemen om jouw eigen levensverhaal te maken. Een verhaal gebaseerd op het goede doen, op rechtvaardigheid, verbondenheid en zorgzaamheid.
Dutch literature --- Sociology of culture --- migranten --- Community organization --- samenlevingsproblemen --- multiculturele samenleving --- migrantenproblematiek --- PXL-Social Work 2017 --- sociale ethiek --- maatschappijkritiek --- culturele diversiteit --- Brussel --- sociale ongelijkheid --- sociale problemen --- Maatschappijkritiek --- Sociale ongelijkheid --- Sociale problematiek --- Samenleving --- Maatschappelijke verhoudingen --- Multiculturele samenleving --- Racisme --- Sociale uitsluiting --- Romans --- Maatschappelijke verhouding
Listing 1 - 10 of 32 | << page >> |
Sort by
|