Listing 1 - 10 of 68 << page
of 7
>>
Sort by

Book
Psychologie
Authors: --- ---
ISBN: 9789038223308 Year: 2014 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het boek behandelt in 17 hoofdstukken de wetenschappelijke psychologie. Achtereenvolgens komen aan bod: de biologie van het gedrag en de menselijke functies zoals waarnemen, aandacht, leren, taal, denken, motivatie en emotie, de intelligentie en de persoonlijkheid, de psychopathologie en de psychoqtherapie, de gezondheidspsychologie, de sociale psychologie en de toegepaste psychologie.


Book
Beknopte handleiding bij de diagnostische criteria van de DSM-IV-TR.
Author:
ISBN: 9026517319 Year: 2003 Publisher: Lisse Swets en Zeitlinger

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

nopte handleiding bij de diagnostische criteria van de DSM-IV-TR awnr: 2004/477 en siso: 606.2.


Book
Lessen uit emotionele intelligentie : meer oog hebben voor jezelf en voor anderen
Authors: --- ---
ISBN: 9020945815 Year: 2002 Publisher: Tielt Lannoo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Lessen uit emotionele intelligentie toont hoe je kracht kan halen uit jezelf en uit interactie met anderen. Het boek leert je hoe belangerijk het is een positieve keuze te maken. Daartoe reiken de auteurs je een handige EQ-sleutel aan. (Bron: covertekst)


Book
De lerende mens
Authors: ---
ISBN: 9789089536495 Year: 2016 Publisher: Amsterdam Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Passend onderwijs, Engels in groep 1, iPad-scholen - de vernieuwingen in het onderwijs buitelen over elkaar heen. Maar hoe leert de mens eigenlijk? En passen de vernieuwingen daar wel bij? Over deze onderwerpen gaat De lerende mens.Neurowetenschappers Van der Helden en Bekkering schetsen op toegankelijke en vaak vermakelijke wijze belangrijke inzichten ten aanzien van de lerende mens, beginnend bij Aristoteles en Nietzsche en eindigend bij de meest recente neurowetenschappelijke onderzoeken. De auteurs laten zien hoe het brein leert en hoe belangrijk menselijke autonomie en sociale verbondenheid zijn voor optimaal leren. Zij bieden handreikingen voor de educatieve praktijk op het gebied van taal en rekenen, maar ook voor de grote rol van sociale interactie daarin. Daarnaast zal een goed begrip van de gevolgen van belonen en straffen docenten en ouders helpen bij hun uitdagende taak. De sleutel tot beter onderwijs ligt volgens de auteurs in het optimaal aansluiten bij de individuele verschillen en het creëren van een sociale omgeving waarin ieder kind tot zijn recht komt.


Book
Emotiecoachen in de wedstrijdsport : driftkikkers en angsthazen.
Author:
ISBN: 9789054721376 Year: 2010 Publisher: Nieuwegein Arko Sports Media

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Sport en emotie vormen een onafscheidelijk koppel. Door wedstrijdsporters, hun begeleiders en hun thuisfront, worden deze emoties beleefd als te duchten fenomenen, aangezien ze tot een ernstig prestatieverval (of daling van het prestatieniveau) kunnen leiden. Aan de andere kant is er de ervaring dat emoties de motor kunnen zijn voor schitterende prestaties. Een topprestatie wordt verklaard als gestuwd door een emotie die nu eens woede dan weer plezier kan zijn. En de zaken worden nog ingewikkelder als blijkt dat angst de ene sporter verlamt, terwijl het een andere atleet in een ideale prestatietoestand kan brengen. Om te zwijgen over de verschillen tussen sporttakken en de verschillende context waarin moet worden gepresteerd. Het loont dus de moeite om emoties te bekijken vanuit een sportpsychologisch perspectief. In deel 1 worden de startknoppen van emoties bekeken, evenals de rechtstreekse gevolgen voor de aandacht, de denkprocessen, de motivatie en de gedragingen van de sporter. Ook de effecten op omstanders, scheidsrechters, teamgenoten en tegenstanders worden op een rij gezet. Deel 2 behandelt de verschillende manieren om emoties te sturen. Zowel lichamelijke als cognitieve en gedragsmatige methoden van emotiemanagement worden toegelicht in hun bruikbaarheid binnen de wedstrijdsport. In deel 3 worden de krijtlijnen uitgetekend voor een begeleide zelfsturing bij het omgaan met angst. Een geïndividualiseerde aanpak, waarbij de inbreng van de trainer/coach en het thuisfront onmisbaar is, staat hierbij centraal.


Book
Ik kan denken, voelen wat ik wil
Author:
ISBN: 9789043035828 Year: 2020 Publisher: Amsterdam Pearson Benelux

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Denken is in gesprek zijn met jezelf. En van alle gesprekken in je leven zijn de gesprekken met jezelf de belangrijkste. Dit is een uniek boek. Al ruim veertig jaar heeft het honderdduizenden mensen geholpen hun gevoelens en gedachten beter te begrijpen en er grip op te krijgen. Het is daarmee een enorme steun en inspiratiebron gebleken voor tallozen. Ik kan denken/voelen wat ik wil gaat uit van een eenvoudige, maar uiterst effectieve gedachte: Wat je voelt, wordt sterk beïnvloed door wat je denkt.Aan de hand van de 5G’s laat René Diekstra zien wat het verschil is tussen helpende en niet-helpende gedachten en hoe die laatste je ongelukkig, verdrietig of depressief maken. Ze maken het je moeilijker je zo te voelen en te gedragen als je graag wilt. Het is vaak niet de Gebeurtenis zelf, maar het zijn je Gedachten erover die bepalen welk Gevoel en welk Gedrag je aan die gebeurtenis verbindt. En welk Gevolg dat heeft of kan hebben. Dit boek biedt je handreikingen om die niet-helpende gedachten om te zetten in helpende en je daardoor minder verdrietig, boos of wanhopig te voelen. Aan de hand van herkenbare voorbeelden en zelfoefeningen word je stap voor stap geholpen voor jou helpende gedachten op te sporen en eigen te maken. In deze 30e editie zijn opnieuw de meest recente wetenschappelijke inzichten opgenomen in hoe wij mensen denken en hoe we kunnen denken/voelen wat we willen. Bij het boek hoort de website www.levensvaardigheden.nl, met onder andere oefeningen om niet-helpende gedachten in helpende om te zetten, en zo het gevoel, gedrag of gevolg te bereiken dat jou en de mensen om je heen gelukkiger maakt.


Book
Atlas van de menselijke levensloop
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789033476570 Year: 2009 Publisher: Leuven/Den Haag Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De menselijke levensloop is een boeiend gegeven. Maar net als het spannend wordt, als de jonge mens klaar is om de wereld in te gaan, houdt de wetenschappelijke interesse op. Dit boek beschrijft de totale menselijke levensloop, van pasgeborene over adolescent en volwassene tot en met de hoogbejaarde, en niet alleen de levensloop van het individu, maar ook die van partner en gezin. De mens maakt kennis met een wereld die voor hem geconstrueerd is. Hij neemt afscheid van een wereld waarin hijzelf een nieuwe constructie achterlaat. Elke bouwsteen die hij gebruikt is onderworpen aan universele regels. De constructie die hij daarmee ontwerpt vormt echter een hoogst individuele biografie. De constructieve spanning tussen individualiteit en universaliteit tekent de menselijke levensloop.Dit boek is een werkinstrument: het biedt de lezer een synthese van ruim 100 jaar wetenschappelijk onderzoek naar de ontwikkeling van het individu. Het stelt vragen bij het mens- en wereldbeeld in de levenslooppsychologie. Het peilt naar het reflectievermogen van de lezer t.a.v. persoonlijke levenservaringen. Het daagt de lezer uit om de menselijke levensloop te percipiëren als een blijvend groeiproces tot en mét het laatste afscheid


Book
Encyclopedisch woordenboek van de psychologie
Author:
ISBN: 9789044118483 Year: 2007 Publisher: Antwerpen/Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

48-3

Listing 1 - 10 of 68 << page
of 7
>>
Sort by