Narrow your search
Listing 1 - 10 of 13 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Ik kan proeven.
Authors: --- ---
ISBN: 9026254059 Year: 1995 Publisher: Baarn Dijkstra

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Onze zintuigen zijn nodig om allerlei te weten te komen over onze omgeving. Met deze serie levendige, informatieve kijk-lees-boekjes proberen we kinderen duidelijk te maken hoe wij (en andere diersoorten) die zintuigen gebruiken. In elk boekje staan ook tips voor leerkrachten. (Bron: cover boek)


Book
Tussen zinnen : synesthesie of hoe de zintuigen samenwerken.
Author:
ISBN: 9789090190853 Year: 2005 Publisher: Utrecht Uitgeverij Zien

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Er gebeurt meer tussen de zintuigen dan we denken. Met onze ogen zien we en met onze oren horen we, maar wat te denken van mensen die muziek in kleur horen? Een elektrische gitaar klinkt bvb als dunnen blauwwitte strepen in een zwart vlak. Dit is een extreme vorm van een zintuiglijke ervaring die we allemaal wel hebben, namelijk dat een bas donkerder klinkt dan een viool. Recente neurologische en psychologische inzichten wijzen erop dat de zintuigen samenwerken. Wetenschappers noemen dit verschijnsel synesthesie, wat letterlijk "samen waarnemen" betekent. Uit onderzoek bij pasgeborenen blijkt dat we allemaal synesthetisch worden geboren en al snel deze gave verliezen. Toch zijn er volwassenen die deze gave niet verloren zijn. Zij vertellen in dit boek hoe zij de wereld beleven.


Book
Ik kan ruiken
Authors: ---
ISBN: 9026254040 Year: 1997 Publisher: Baarn Dijkstra

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Onze zintuigen zijn nodig om allerlei te weten te komen over onze omgeving. Met deze serie levendige, informatieve kijk-lees-boekjes proberen wij kinderen duidelijk te maken hoe wij (en andere diersoorten) onze zintuigen gebruiken.In elk boekje staan ook tips voor leerkrachten. (Bron: cover boek)


Book
Ik kan voelen.
Authors: --- ---
ISBN: 9026254067 Year: 1995 Publisher: Baarn Dijkstra

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Onze zintuigen zijn nodig om allerlei te weten te komen over onze omgeving. Met deze serie levendige, informatieve kijk-leesboekjes proberen we kinderen duidelijk te maken hoe wij (en andere diersoorten) die zintuigen gebruiken. In elk boekje staan ook tips voor leerkrachten (Bron: cover boek)


Book
Een halve hond heel denken : een boek over kijken
Author:
ISBN: 9789045106090 Year: 2008 Publisher: Amsterdam Querido

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Over dat meer zien dan we zien. Over hoe anderen je anders laten kijken. Over zichtbare en onzichtbare lijnen. Over dat we tegenover beelden staan, of erdoor omringd worden. Over kleuren die ons beïnvloeden. Over symbolen. Over hoe het licht van alle kanten kan komen en de boel op zijn kop kan zetten. Over de truc van het lijnperspectief. Over hoe je de gulden snede vindt. Over beelden die stilstaan en over sprongen in de tijd. Over nadoen en geïnspireerd worden.


Book
Non-verbale communicatie : dat spreekt ook in het onderwijs
Author:
ISBN: 9789048605200 Year: 2010 Publisher: Brugge Die Keure Business & Economics

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Communicatie bestaat voor 7% uit woorden en voor 93% uit non-verbale aspecten. In dit boek ontleedt Pieter De Smet niet alleen je lichaamstaal, hij onderwerpt ook je verbale communicatie aan een grondige analyse. Het resultaat? Een waaier aan tips en tricks in functie van een optimale info-overdracht én -ontvangst.


Book
In het rijk der beelden ben ik koning : kijk en luister naar beelddenkers
Authors: ---
ISBN: 9789078102038 Year: 2007 Publisher: [Antwerpen] Boek in beeld

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een andere manier van denken... beelddenken. Kinderen, jong volwassenen en volwassen beelddenkers openen hun hart en vertellen over hun leven op school, thuis en op het werk. De auteurs, zelf ook beelddenkers, brengen deze unieke verhalen naast een stukje informatie over de werking van het brein. In dit boek vind je antwoord op tal van vragen: Hoe ervaar je de wereld als je in beelden denkt? Wat zijn de sterktes en wat zijn de zwaktes? Waarom word je vaak niet begrepen? Waarom ben je snel in denken en traag met woorden? Waarom worden je kwaliteiten en gaven niet gewaardeerd op school en op het werk? Naast inzicht en begrip is dit boek ook een bron van leertips te gebruiken door de leerkracht op school en door de beelddenker zelf (bron: covertekst) 1. Hersenen en werking - 2. Beelddenken - 3. Leertips.


Book
The aesthetic brain : how we evolved to desire beauty and enjoy art
Author:
ISBN: 9780199811809 0199811806 Year: 2014 Publisher: Oxford: Oxford university press,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

The Aesthetic Brain takes the reader on a wide-ranging journey through the world of beauty, pleasure, and art. Chatterjee uses neuroscience to probe how an aesthetic sense is etched in our minds and evolutionary psychology to explain why aesthetic concerns feature centrally in our lives. Along the way, Chatterjee addresses fundamental questions: What is beauty? Is beauty universal? How is beauty related to pleasure? What is art? Should art be beautiful? Do we have an instinct for art? Chatterjee starts by probing the reasons that we find people, places, and even numbers beautiful. At the root of beauty, he finds, is pleasure. He then examines our pleasures by dissecting why we want and why we like food, sex, and money and how these rewards relate to aesthetic encounters. His ruminations on beauty and pleasure prepare him and the reader to face art. He wanders through the problems of defining art, understanding contemporary art, and interpreting ancient art. He explores why art, something that seems so useless, also feels fundamental to our humanity. Replete with facts, anecdotes, and analogies, this empirical guide to aesthetics offers scientific answers without deflating the wonders of beauty and art.


Book
Ontdek je zintuigen : ideeënmap voor het kleuteronderwijs
Authors: ---
ISBN: 9789059324282 Year: 2008 Publisher: Sint-Niklaas Zuidhorn Abimo Schoolsupport

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze map is een praktisch hulpmiddel voor de leerkracht. Wanneer je het thema zintuigen wilt uitwerken in de klas, kun je aan de hand van deze map onmiddellijk aan de slag. De activiteiten zijn kant-en-klaar uitgewerkt en in de bijlagen vind je al het nodige materiaal. Er worden zowel activiteiten voor de jongste als voor de oudste kleuters gegeven. Naast een algemeen deel vind je de vijf zintuigen: voelen, zien, horen, ruiken en proeven. In het algemeen deel bekijkt men het thema 'zintuigen' in zijn totaliteit. Je vindt hier o.a. een zintuigenlied en gezelschapspelletjes rond het thema zintuigen. Ook 'snoezelen' en het aanmaken van zintuigenwanden wordt bekeken. Daarnaast bekijkt men elk zintuig apart. De indeling is voor elk zintuig dezelfde. Per thema lees je in welke verschillende hoeken je kunt werken, er zijn een taal-,denk- en knutselactiviteiten en zintuigspelletjes gegeven. In de bijlagen vind je al het nodige materiaal zodat je onmiddellijk kunt starten met de activiteit.


Book
Rupsen horen poepen : praktijkgids natuurbeleving
Author:
ISBN: 9789050113250 Year: 2010 Publisher: Zeist KNNV

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek over natuurbeleving bij kinderen ruik, proef, voel en beleef je de natuur om ons heen. Na een korte, inspirerende inleiding komt alle natuurinformatie via de zintuigen (voelen, ruiken, proeven, zien en horen) met nog eentje extra (evenwicht) voorbij. Ieder zintuig heeft een eigen hoofdstuk en een eigen kleur; ieder hoofdstuk is volgens een vaste structuur opgebouwd: gedicht, spreuken, mens en zintuig, dier en zintuig, tips (in tuin en park, natuur), werkvormen, korte verhalen en een natuurkalender. Prachtige, grote en kleine kleurenfoto's ondersteunen de tekst en prikkelen om zelf te gaan kijken en onderzoeken. Alle tips zijn gemakkelijk uitvoerbaar, je hebt meestal alleen de natuur en jezelf nodig! De werkvormen geven een breed scala van ideeën die praktisch en concreet uitgewerkt zijn (aantal, leeftijd, tijdsduur, materiaal en randvoorwaarden). Hierdoor kun je ze, na het lezen en na het verzamelen van de eenvoudige materialen, gemakkelijk uitvoeren! En dat is nu precies wat de auteur bedoelt: beleef de natuur, doe de natuur, ga op ontdekking, laat je verwonderen en verrassen! Op de achterflap wordt op een aantal onderdelen de link gelegd naar diverse kerndoelen uit het basisonderwijs. Rijke uitgave voor ieder die met jonge kinderen leeft en werkt.

Listing 1 - 10 of 13 << page
of 2
>>
Sort by