Listing 1 - 10 of 11 << page
of 2
>>
Sort by

Book
NLD bij kinderen : als een kind non-verbale leerproblemen heeft
Author:
ISBN: 9789401401845 Year: 2012 Volume: *11 Publisher: Tielt LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek biedt hulpverleners, leerkrachten en ouders een heldere en genuanceerde kijk op non-verbale leerstoornissen, in het kort NLD, bij kinderen.NLD bij kinderen beschrijft de definitie, oorzaken en gevolgen van NLD, en geeft daarbij ook steeds de kritische vragen en kanttekeningen bij NLD weer. Vervolgens worden de behandelmogelijkheden bij een vermoeden van NLD besproken.Wanneer kinderen een groot verschil hebben tussen hun talige en praktische vaardigheden wordt wel gezegd dat er bij hen sprake is van NLD. Over het begrip NLD bestaat bij hulpverleners en leerkrachten nog altijd veel onduidelijkheid. Kinderen die veel beter zijn in taal en praten dan in kijken en doen krijgen hierdoor niet altijd het begrip en de goede begeleiding die ze verdienen.Het boek is gebaseerd op de recentste wetenschappelijke kennis over NLD bij kinderen en is daarmee een waardevolle bron van informatie voor psychologen, orthopedagogen en andere hulpverleners die hiermee te maken hebben. Dankzij de heldere uitleg is dit boek ook zeer toegankelijk voor leerkrachten en geïnteresseerde ouders. Voor wie nog meer wil weten, biedt NLD bij kinderen verdiepende literatuur, relevante adressen en websites.


Book
Dyscalculie
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789038224985 Year: 2018 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoe voorspelbaar en weinig boeiend zou de wereld er uitzien als we allemaal 'gelijk' zouden zijn... Verschillen zijn dus zelfs wenselijk. Soms zijn verschillen echter zo groot dat het niet meer om 'normale variatie' gaat. In dit boek beschrijven we de criteria om over dyscalculie te spreken. We staan stil bij HGD/HGW, ICF, DSM-5, UDL, M-decreet, redelijke aanpassingen, het leerzorgkader en bij de waarde van 'diversiteit' en het inzetten op 'psycho-educatie'. Het boek bundelt informatie over de typische rekenontwikkeling, assessment van rekenproblemen evenals over therapie/behandeling van dyscalculie.

Occupational therapy for physical dysfunction
Authors: ---
ISBN: 9780781763127 0781763126 Year: 2008 Publisher: Baltimore, Md Williams & Wilkins

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

The definitive work on occupational therapy for physical dysfunction returns in its Sixth Edition, with distinguished co-editors and clinical, academic, and consumer contributors. This text provides a current and well-rounded view of the field& from theoretical rationale to evaluation, treatment, and follow-up. Through the Occupational Functioning Model, this edition continues to emphasize the conceptual foundation of practice. New features include Evidence Tables summarizing the evidence supporting each intervention and Assessment Tables summarizing the pros and cons of key assessment tools. A brand-new companion DVD contains video clips demonstrating range of motion, manual muscle testing, construction of hand splints, and transferring patients.


Book
Orthopedagogiek : ontwikkelingen, theorieën en modellen: een inleiding
Authors: --- ---
ISBN: 9789044128956 Year: 2012 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Van het basiswerk 'Orthopedagogiek. Ontwikkelingen, theorieën en modellen' van Wied Ruijssenaars, Peter van den Bergh en nu met Annemieke van Drenth is de 6de, gereviseerde druk verschenen.Het boek wordt zowel bij opleidingen als op de werkvloer veelvuldig gebruikt. Het geeft een beeld van de identiteit van de orthopedagogiek als discipline. Het historisch overzicht van ontwikkelingen in Nederland en Vlaanderen maakt duidelijk welke opvattingen, ook uit andere disciplines, hun stempel hebben gedrukt op de huidige orthopedagogische werkvelden. De rol van theorieën voor de praktijk, zowel in klinisch werk als in wetenschappelijk onderzoek, komt uitgebreid aan de orde. Het hele boek nodigt uit om kritisch na te denken over de keuze van standpunten en over de wetenschappelijke verantwoording van kennis die wordt aangeboden. De auteurs staan een handelingsgerichte orthopedagogiek voor. Het gaat om kennis die de professional, als scientist-practitioner, nodig heeft in de hulpverlening bij problemen die zich in de opvoeding voordoen, waarbij vooral - al is dat niet per definitie het geval - sprake is van ernstige ontwikkelingsproblemen. Deze gereviseerde uitgave is met diverse themas uitgebreid


Book
Over narren, kreupelen, doven en blinden : leven met een handicap. Van de Oudheid tot nu
Author:
ISBN: 9058263770 Year: 2005 Publisher: Leuven Davidsfonds

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoe ging men vroeger met gehandicapte en zieke mensen om? Verschilde dit per tijdperk en per cultuur? De historicus Ben Wuyts maakte een verkenningstocht door de geschiedenis om de vragen over dit onderwerp te kunnen beantwoorden. Het resultaat is een uitvoerig en minutieus overzicht van de Oudheid tot nu. Elk tijdperk wordt nauwkeurig beschreven. De stelling 'hoe primitiever de samenleving, hoe negatiever de omgang met zieken en gehandicapten' gaat niet op. Beeldvorming, sociale omgang en houdingen ten opzichte van gehandicapten evolueerden in de loop der eeuwen zowel positief als negatief. Wuyts stelt dat in de huidige tijd correcte informatie via onderwijs, opvoeding en media van wezenlijk belang blijft om misverstanden, stereotype denkbeelden en vooroordelen bij het brede publiek te ontzenuwen. Met dit boek geeft hij al heel veel informatie. Ben Wuyts studeerde geschiedenis aan de Universiteit Gent en werkte meer dan dertig jaar in een school voor motorisch en meervoudig gehandicapte kinderen. In 1996 verscheen van hem 'Anders, maar niet minder. Leven met een handicap'*. © NBD Biblion

Keywords

People with disabilities --- History. --- gehandicapte --- Historische en vergelijkende pedagogiek. --- History --- Social medicine --- sociale geschiedenis --- zorg voor personen met een beperking --- Social policy and particular groups --- personen met een beperking --- voorzieningen voor personen met een beperking --- Gehandicapten ; geschiedenis --- BPB0601 --- C3 --- eugenetica (x) --- gehandicapten --- gehandicaptenzorg (x) --- geschiedenis --- integratie (x) --- middeleeuwen (x) --- nieuwe tijd (x) --- nieuwste tijd (x) --- oudheid (x) --- 325 --- Gehandicapten --- Geschiedenis --- 906.9 --- bewegingsstoornissen --- blindheid (slechtziendheid) --- doofheid --- fysiek gehandicapten --- mentaal gehandicapten --- Sociale geschiedenis --- stigmatisering --- S2006246.JPG --- 326 --- 904.9 --- economische geschiedenis --- #GGSB: Geschiedenis --- #gsdb8 --- 364.65 --- 667 Gehandicapten --- 364.65 Bijstandtrekker. Hulpbehoevende --(maatschappelijke zorg) --- Bijstandtrekker. Hulpbehoevende --(maatschappelijke zorg) --- Cripples --- Disabled --- Disabled people --- Disabled persons --- Handicapped --- Handicapped people --- Individuals with disabilities --- People with physical disabilities --- Persons with disabilities --- Physically challenged people --- Physically disabled people --- Physically handicapped --- Persons --- Disabilities --- Sociology of disability --- Kunst en cultuur --- Sociale problemen van zintuiglijk en lichamelijk gehandicapten --- (zie ook: instellingen voor gehandicapten) --- (zie ook: zwakzinnigheid) --- 362.3 --- 308 --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen --- Gehandicaptenzorg --- Gehandicapte kinderen --- Auditief gehandicapten --- Visueel gehandicapte kinderen --- Lichamelijk gehandicapten --- Integratie --- Prehistorie --- Oudheid --- Middeleeuwen --- Nieuwste tijd --- Beeldvorming --- Nederland --- Vlaanderen --- West-Europa --- Blinden --- Doven --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Samenleving --- Kinderen met een auditieve beperking --- Kinderen met een lichamelijke beperking --- Kind met een handicap --- Persoon met een handicap --- Persoon met een auditieve handicap --- Kind met een visuele handicap --- Persoon met een lichamelijke handicap --- Nieuwste Tijd --- Blinde --- Dove --- ouder --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Romeinse Rijk --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Atlas --- Museum --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Filosofie --- Oudere --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Gemeenschap --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Dier --- School --- Buurt --- Tekenkunst --- Vlaams --- Emigratie --- Vrouw --- Kind met een auditieve handicap --- Kind met een lichamelijke handicap


Multi
Jaarboek ergotherapie 2020
Authors: ---
ISSN: 20329997 ISBN: 9789463797955 9789463442497 Year: 2020 Publisher: Leuven Uitgeverij Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit is het twaalfde Jaarboek Ergotherapie. Net zoals de vorige edities wil het Jaarboek Ergotherapie 2020 een werkinstrument zijn voor de ergotherapeut in opleiding en op het werkveld. De verschillende disciplines komen hierbij aan bod: fysieke revalidatie, geestelijke gezondheidszorg, ontwikkelingsproblematiek en ouderenzorg.Het boek biedt een overzicht van recente evoluties, onderzoeksresultaten, praktijkontwikkelingen en overheidsbeleid inzake ergotherapie. Het geeft daarnaast ook inzicht in het beroepsleven van de ergotherapeut en de beroepsvereniging.Het Jaarboek Ergotherapie vervangt het vroegere tijdschrift voor ergotherapie Acta Ergotherapeutica Belgica. De redactieraad bestaat uit docenten uit de verschillende opleidingen. Het Jaarboek Ergotherapie is een initiatief van alle opleidingen Ergotherapie in Vlaanderen, in samenwerking met de beroepsvereniging Ergotherapie Vlaanderen.(https://www.acco.be/nl-be/items/9789463797955/Jaarboek-ergotherapie-2020)


Book
Je luistert wel, maar je hoort me niet : over communicatie met mensen met een verstandelijke beperking
Authors: ---
ISBN: 9789044126372 Year: 2011 Volume: 4 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Communicatie lijkt iets vanzelfsprekends, maar er komt eigenlijk veel bij kijken. Naast de taal spelen ook allerlei andere factoren een rol, waar vaak geen rekening mee wordt gehouden: informatieverwerking, alertheid, concentratie, tijdsbesef en emoties. Juist bij kinderen en volwassenen met een verstandelijke beperking kunnen deze zaken de communicatie ernstig belemmeren.


Book
Gehechtheid en gehechtheidsproblemen bij personen met een verstandelijke beperking
Authors: ---
ISBN: 9789044121230 Year: 2007 Publisher: Antwerpen/Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek is gegroeid uit lezingen en workshops op recente studiedagen van het (Vlaamse) Steunpunt Expertisenetwerken (SEN vzw) rond het herkennen van een gehechtheidsproblematiek bij personen met een verstandelijke beperking. De zeer heterogene verschijningsvormen daarvan kunnen immers leiden tot handelingsverlegenheid bij hulpverleners en onzekerheid bij ouders. Dit boek stelt daarom zoveel mogelijk kennis met betrekking tot dit thema ter beschikking: aan bod komen verschillende theorieën over gehechtheid, vertaald naar mogelijke houvasten voor de praktijk


Book
Handelingsgerichte diagnostiek in het onderwijs : een praktijkmodel voor diagnostiek en advisering
Authors: ---
ISBN: 9789033497933 903349793X Year: 2015 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Handelingsgerichte diagnostiek (HGD) staat nog altijd volop in de belangstelling. Veel onderwijsprofessionals hebben HGD de afgelopen 15 jaar omarmd en het model heeft velen geïnspireerd bij het verbeteren van hun diagnostiek. De handelingsgerichte attitude waarbij de diagnost zowel wetenschapper als samenwerkingspartner is, spreekt hen aan. En leerlingen, leraren en ouders waarderen het zeer dat HGD hen betrekt in het diagnostisch proces.Sinds 2004, het jaar waarin het boek "HGD : een praktijkmodel voor diagnostiek en advisering bij onderwijsleerproblemen" verscheen, is er veel gebeurd. Er is hard gewerkt met HGD in opleidingen, trainingen en de dagelijkse onderwijspraktijk. Dit heeft een schat aan ervaringen opgeleverd. Recente onderwijsresearch biedt eveneens waardevolle informatie over wat effectief is in het onderwijs en de ondersteuning van leerlingen, leraren en ouders. Er zijn ook recente ontwikkelingen in de visie op diagnostiek : Wat is functioneel en zinvol en wat niet? Bovendien is er het nodige veranderd in het onderwijsbeleid: handelingsgericht werken (HGW) heeft er een prominente positie in gekregen. De hoogste tijd voor een nieuwe versie van HGD. Daarbij is dankbaar gebruik gemaakt van de vele praktijkervaringen: dat wat werkte is verder uitgebouwd en dat wat niet werkte is veranderd.HGD sluit nu naadloos aan bij de zeven uitgangspunten en de werkwijze van HGW op school. Zo is er nu veel aandacht voor onderwijs/opvoedbehoeften van leerlingen en ondersteuningsbehoeften van leraren en ouders: wat hebben zij nodig om een doel te behalen? De leerling heeft bovendien een sterkere positie gekregen : ongeacht zijn leeftijd, participeert hij als mede-onderzoeker. Er is ook meer aandacht voor het – samen met de leraar – analyseren van diens aanpak, met als doel deze aanpak beter af te stemmen op wat de leerling nodig heeft. Ouderbetrokkenheid is nog meer onderdeel van HGD en het vergroten van onderwijsondersteunend gedrag van ouders is een speerpunt. Veel voorkomende valkuilen in diagnostische besluitvorming komen aan bod, evenals suggesties hoe deze te voorkomen. De strategiefase en integratie/aanbevelingsfase zijn vereenvoudigd, omdat deze te uitgebreid bleken voor de dagelijkse praktijk. Wetenschappelijke gegevens uit meta-analyses over goed onderwijs en effectieve interventies in het onderwijs zijn in verschillende fasen verwerkt. Dit alles maakt dit boek over HGD tot een geheel vernieuwde versie van het vorige boek.


Book
ICT en jongeren met extra zorg : een didactiek van stimuleren en compenseren
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789030192220 Year: 2007 Publisher: Wolters Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

ICT --- Pedagogiek en onderwijskunde --. --- Gehandicapten. --- Geïntegreerd onderwijs. --- Computer assisted instruction --- Didactics of technology --- computerondersteund onderwijs --- Orthopedagogics --- kinderen met een beperking --- orthopedagogiek --- School management --- onderwijsintegratie van personen met een beperking --- ICT (informatie- en communicatietechnieken) --- Learning disabled children --- Education --- Belgium --- Learning disabilities --- Handbooks, manuals, etc. --- Underachievers --- leerproblemen --- 454.52 --- didactiek --- 325 --- 326 --- 454.23 --- 460 --- 460.5 --- 489.4 --- Computerondersteund onderwijs --- Didactiek --- Digitale didactiek --- Digitale leermiddelen --- Educatieve software --- Educatieve software (Software) --- Elektronische leeromgeving --- Gehandicapte kinderen --- Hoogbegaafde kinderen --- Hulpmiddelen --- ICT informatie- en communicatietechnologie --- ICT leermateriaal --- Inclusief onderwijs --- Internet --- Lager onderwijs --- Leerproblemen --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Mentaal gehandicapte kinderen --- Onderwijs --- Onderwijsleermiddelen (Leermiddelen) --- Orthodidactiek --- Secundair onderwijs --- Software --- Ziekenhuisscholen --- Zorgverbreding --- dyslexie --- hoogbegaafdheid --- internet --- leerstoornissen --- onderwijs --- open leren --- software --- 450 --- Handboek/cursus --- ict --- ict, zorg --- Buitengewoon onderwijs --- Elektronische leeromgevingen --- Leermiddelen --- 371.39 --- ICT : onderwijs --- Jongeren en ICT --- Leerlingen met beperkingen --- automatisering (computer) --- blindheid (slechtziendheid) --- computergestuurd onderwijs --- doofheid --- dyslexie (woordblindheid) --- fysiek gehandicapten --- hulpmiddelen --- informatieverwerking --- leermethoden --- mentaal gehandicapten --- slechthorendheid --- technologie --- Sociale problemen van zintuiglijk en lichamelijk gehandicapten --- Sociale problemen van mentaal gehandicapten --- Didactische principes --- Computer ondersteund onderwijs --- Computerondersteund onderwijs (c.o.o.); algemeen --- Orthopedagogiek --- Didactiek (hoger onderwijs) --- (zie ook: zwakzinnigheid) --- leerlingbegeleiding --- begeleid zelfstandig leren --- departement Lerarenopleiding --- ICT in het onderwijs --- leermiddelen --- Kinderen --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Informatica --- Technologie --- inclusief onderwijs --- 370.02 --- Kind met een handicap --- Leerprobleem --- Hulpmiddel --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Verpleegkunde --- Kind --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Maatschappij

Listing 1 - 10 of 11 << page
of 2
>>
Sort by