Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
Dit boek biedt hulpverleners, leerkrachten en ouders een heldere en genuanceerde kijk op non-verbale leerstoornissen, in het kort NLD, bij kinderen.NLD bij kinderen beschrijft de definitie, oorzaken en gevolgen van NLD, en geeft daarbij ook steeds de kritische vragen en kanttekeningen bij NLD weer. Vervolgens worden de behandelmogelijkheden bij een vermoeden van NLD besproken.Wanneer kinderen een groot verschil hebben tussen hun talige en praktische vaardigheden wordt wel gezegd dat er bij hen sprake is van NLD. Over het begrip NLD bestaat bij hulpverleners en leerkrachten nog altijd veel onduidelijkheid. Kinderen die veel beter zijn in taal en praten dan in kijken en doen krijgen hierdoor niet altijd het begrip en de goede begeleiding die ze verdienen.Het boek is gebaseerd op de recentste wetenschappelijke kennis over NLD bij kinderen en is daarmee een waardevolle bron van informatie voor psychologen, orthopedagogen en andere hulpverleners die hiermee te maken hebben. Dankzij de heldere uitleg is dit boek ook zeer toegankelijk voor leerkrachten en geïnteresseerde ouders. Voor wie nog meer wil weten, biedt NLD bij kinderen verdiepende literatuur, relevante adressen en websites.
leerproblemen --- Child nursing --- kinderpsychologie --- Developmental psychology --- NLD (nonverbal learning disabilities) --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- Nonverbal learning disabilities --- Learning disabled children --- Social skills in children --- Child psychology --- PHL-Education 12 --- NLD : Non-Verbal Learning Disorder --- #KVHB:NLD --- #KVHB:Leerstoornissen --- NLD --- 464 --- NLD Non-verbal Learning Disability --- Kinderen met leerproblemen --- Niet-verbale leerstoornis --- Leerproblemen --- Kinderen --- Leermoeilijkheden --- Leerprobleem --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Leermoeilijkheid
Choose an application
Hoe voorspelbaar en weinig boeiend zou de wereld er uitzien als we allemaal 'gelijk' zouden zijn... Verschillen zijn dus zelfs wenselijk. Soms zijn verschillen echter zo groot dat het niet meer om 'normale variatie' gaat. In dit boek beschrijven we de criteria om over dyscalculie te spreken. We staan stil bij HGD/HGW, ICF, DSM-5, UDL, M-decreet, redelijke aanpassingen, het leerzorgkader en bij de waarde van 'diversiteit' en het inzetten op 'psycho-educatie'. Het boek bundelt informatie over de typische rekenontwikkeling, assessment van rekenproblemen evenals over therapie/behandeling van dyscalculie.
leerproblemen --- leerstoornissen --- Didactics of mathematics --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- dyscalculie --- #KVHB:Rekenstoornissen --- Dyscalculie --- Rekenontwikkeling --- Rekenproblemen --- Math anxiety --- Slow learning children --- Learning disabled children --- leerpsychologie --- rekenstoornissen --- PXL-Education 2016 --- Cursus bachelor in de Audiologie --- Cursus bachelor in de Logopedie --- Rekenprobleem --- Bachelor in de logopedie --- Bachelor in de audiologie
Choose an application
Van het basiswerk 'Orthopedagogiek. Ontwikkelingen, theorieën en modellen' van Wied Ruijssenaars, Peter van den Bergh en nu met Annemieke van Drenth is de 6de, gereviseerde druk verschenen.Het boek wordt zowel bij opleidingen als op de werkvloer veelvuldig gebruikt. Het geeft een beeld van de identiteit van de orthopedagogiek als discipline. Het historisch overzicht van ontwikkelingen in Nederland en Vlaanderen maakt duidelijk welke opvattingen, ook uit andere disciplines, hun stempel hebben gedrukt op de huidige orthopedagogische werkvelden. De rol van theorieën voor de praktijk, zowel in klinisch werk als in wetenschappelijk onderzoek, komt uitgebreid aan de orde. Het hele boek nodigt uit om kritisch na te denken over de keuze van standpunten en over de wetenschappelijke verantwoording van kennis die wordt aangeboden. De auteurs staan een handelingsgerichte orthopedagogiek voor. Het gaat om kennis die de professional, als scientist-practitioner, nodig heeft in de hulpverlening bij problemen die zich in de opvoeding voordoen, waarbij vooral - al is dat niet per definitie het geval - sprake is van ernstige ontwikkelingsproblemen. Deze gereviseerde uitgave is met diverse themas uitgebreid
Orthopedagogiek. --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- #KVHB:Orthopedagogie --- 460.2 --- handelingsplannen --- hulpverleningsmodellen --- opvoedingsproblemen --- wetenschappelijk onderzoek --- Orthopedagogiek --- 37.013 --- Diagnostiek --- Hulpverlening --- Modellen --- Orthopedagogie --- welzijnswerk --- Handboeken --- 376 --- 361 --- Learning disabled children --- Handbooks, manuals, etc. --- Slow learning children --- PXL-Healthcare 2015 --- orthopedagogie --- ontwikkelingsproblemen --- Nederland --- Vlaanderen --- Handelingsplannen --- Onderzoek --- Geschiedenis --- Opvoedingsproblemen --- Ontwikkelingsproblemen --- Handelingsplan --- Opvoedingsprobleem --- Ontwikkelingsprobleem --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Ontwikkeling --- Leerlijn --- Emigratie --- Literatuur --- Onderzoek (wetenschap) --- Handelingsgericht werken
Choose an application
Handelingsgerichte diagnostiek (HGD) staat nog altijd volop in de belangstelling. Veel onderwijsprofessionals hebben HGD de afgelopen 15 jaar omarmd en het model heeft velen geïnspireerd bij het verbeteren van hun diagnostiek. De handelingsgerichte attitude waarbij de diagnost zowel wetenschapper als samenwerkingspartner is, spreekt hen aan. En leerlingen, leraren en ouders waarderen het zeer dat HGD hen betrekt in het diagnostisch proces.Sinds 2004, het jaar waarin het boek "HGD : een praktijkmodel voor diagnostiek en advisering bij onderwijsleerproblemen" verscheen, is er veel gebeurd. Er is hard gewerkt met HGD in opleidingen, trainingen en de dagelijkse onderwijspraktijk. Dit heeft een schat aan ervaringen opgeleverd. Recente onderwijsresearch biedt eveneens waardevolle informatie over wat effectief is in het onderwijs en de ondersteuning van leerlingen, leraren en ouders. Er zijn ook recente ontwikkelingen in de visie op diagnostiek : Wat is functioneel en zinvol en wat niet? Bovendien is er het nodige veranderd in het onderwijsbeleid: handelingsgericht werken (HGW) heeft er een prominente positie in gekregen. De hoogste tijd voor een nieuwe versie van HGD. Daarbij is dankbaar gebruik gemaakt van de vele praktijkervaringen: dat wat werkte is verder uitgebouwd en dat wat niet werkte is veranderd.HGD sluit nu naadloos aan bij de zeven uitgangspunten en de werkwijze van HGW op school. Zo is er nu veel aandacht voor onderwijs/opvoedbehoeften van leerlingen en ondersteuningsbehoeften van leraren en ouders: wat hebben zij nodig om een doel te behalen? De leerling heeft bovendien een sterkere positie gekregen : ongeacht zijn leeftijd, participeert hij als mede-onderzoeker. Er is ook meer aandacht voor het – samen met de leraar – analyseren van diens aanpak, met als doel deze aanpak beter af te stemmen op wat de leerling nodig heeft. Ouderbetrokkenheid is nog meer onderdeel van HGD en het vergroten van onderwijsondersteunend gedrag van ouders is een speerpunt. Veel voorkomende valkuilen in diagnostische besluitvorming komen aan bod, evenals suggesties hoe deze te voorkomen. De strategiefase en integratie/aanbevelingsfase zijn vereenvoudigd, omdat deze te uitgebreid bleken voor de dagelijkse praktijk. Wetenschappelijke gegevens uit meta-analyses over goed onderwijs en effectieve interventies in het onderwijs zijn in verschillende fasen verwerkt. Dit alles maakt dit boek over HGD tot een geheel vernieuwde versie van het vorige boek.
Leer- en gedragsproblemen. --- handelingsgericht onderzoek --- onderwijsbetrokkenheid --- meetinstrumenten (psychologie) --- Orthopedagogics --- implementatie --- Educational psychology --- orthopedagogiek --- onderwijsintegratie van personen met een beperking --- pedagogische psychologie --- Research on teaching --- Semiology. Diagnosis. Symptomatology --- 464 --- Handelingsplannen --- Leerlingbegeleiding --- Leerproblemen --- Leerstoornissen --- Diagnostiek --- Orthopedagogiek --- diagnostiek --- leerlingenbegeleiding --- leerproblemen --- 464.9 --- diagnostiek (ler) --- 454.23 --- Kinderen met leerproblemen --- kinderen met leerproblemen --- Psychodiagnostics --- Learning disabled children --- PXL-Education 2015 --- onderwijsstrategie --- pedagogische diagnostiek --- zorgverbreding --- Onderwijs --- Kinderen --- inclusief onderwijs --- onderwijspsychologie --- Pupil counseling. Pupil guidance --- Leerprobleem --- Diagnose --- Kind --- Handelingsplan --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Primary education --- Secondary education --- Handelingsgericht werken
Choose an application
ICT --- Pedagogiek en onderwijskunde --. --- Gehandicapten. --- Geïntegreerd onderwijs. --- Computer assisted instruction --- Didactics of technology --- computerondersteund onderwijs --- Orthopedagogics --- kinderen met een beperking --- orthopedagogiek --- School management --- onderwijsintegratie van personen met een beperking --- ICT (informatie- en communicatietechnieken) --- Learning disabled children --- Education --- Belgium --- Learning disabilities --- Handbooks, manuals, etc. --- Underachievers --- leerproblemen --- 454.52 --- didactiek --- 325 --- 326 --- 454.23 --- 460 --- 460.5 --- 489.4 --- Computerondersteund onderwijs --- Didactiek --- Digitale didactiek --- Digitale leermiddelen --- Educatieve software --- Educatieve software (Software) --- Elektronische leeromgeving --- Gehandicapte kinderen --- Hoogbegaafde kinderen --- Hulpmiddelen --- ICT informatie- en communicatietechnologie --- ICT leermateriaal --- Inclusief onderwijs --- Internet --- Lager onderwijs --- Leerproblemen --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Mentaal gehandicapte kinderen --- Onderwijs --- Onderwijsleermiddelen (Leermiddelen) --- Orthodidactiek --- Secundair onderwijs --- Software --- Ziekenhuisscholen --- Zorgverbreding --- dyslexie --- hoogbegaafdheid --- internet --- leerstoornissen --- onderwijs --- open leren --- software --- 450 --- Handboek/cursus --- ict --- ict, zorg --- Buitengewoon onderwijs --- Elektronische leeromgevingen --- Leermiddelen --- 371.39 --- ICT : onderwijs --- Jongeren en ICT --- Leerlingen met beperkingen --- automatisering (computer) --- blindheid (slechtziendheid) --- computergestuurd onderwijs --- doofheid --- dyslexie (woordblindheid) --- fysiek gehandicapten --- hulpmiddelen --- informatieverwerking --- leermethoden --- mentaal gehandicapten --- slechthorendheid --- technologie --- Sociale problemen van zintuiglijk en lichamelijk gehandicapten --- Sociale problemen van mentaal gehandicapten --- Didactische principes --- Computer ondersteund onderwijs --- Computerondersteund onderwijs (c.o.o.); algemeen --- Orthopedagogiek --- Didactiek (hoger onderwijs) --- (zie ook: zwakzinnigheid) --- leerlingbegeleiding --- begeleid zelfstandig leren --- departement Lerarenopleiding --- ICT in het onderwijs --- leermiddelen --- Kinderen --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Informatica --- Technologie --- inclusief onderwijs --- 370.02 --- Kind met een handicap --- Leerprobleem --- Hulpmiddel --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Verpleegkunde --- Kind --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Maatschappij
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|