Narrow your search

Library

AP (3)

Arteveldehogeschool (3)

Hogeschool Gent (3)

Hogeschool West-Vlaanderen (3)

KBR (3)

PXL (3)

Thomas More Kempen (3)

UCLL (3)

VIVES (3)

DocAtlas (2)

More...

Resource type

book (3)


Language

Dutch (3)


Year
From To Submit

2015 (1)

2014 (1)

2009 (1)

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Book
Succesvol omgaan gedragsproblemen : trainingsmateriaal bij gedragsproblemen in scholen : het denken en handelen van leraren
Authors: --- ---
ISBN: 9789033495380 Year: 2014 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Handboek voor trainers en onderwijsadviseurs van docententeams (primair en secundair onderwijs) en van scholen, waarin trainingsmateriaal is gebundeld om docenten effectief te laten omgaan met leerlingen met gedragsproblemen. Het trainingsmateriaal bestaat in de eerste plaats uit vijf powerpoint-presentaties met uitgebreide toelichtingen waarmee een trainer of lerarenopleider aangegeven doelen kan bereiken. Vervolgens uit een handleiding voor twee opeenvolgende dagprogramma's van een docententraining. In het slothoofdstuk worden aanvullende aspecten uit de diaseries van de presentaties aangereikt. In het trainingsmateriaal wordt regelmatig verwezen naar de publicatie van de eerste twee auteurs uit 2009: 'Gedragsproblemen in scholen'*; deze nieuwe publicatie is echter afzonderlijk bruikbaar. De auteurs geven aan dat trainingsmateriaal op verzoek is gemaakt en in de praktijk is beproefd. Een uitgebreide literatuuropgave en informatie over de auteurs sluiten het boek af. © NBD Biblion


Book
Waar is de grens: omgaan met gedragsproblemen bij kinderen
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789020983067 Year: 2009 Publisher: Tielt Lannoo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Koppige kleuters, opstandige schoolkinderen, moeilijke tieners... Kinderen gaan allemaal weleens door een lastige periode. Maar wat als het moeilijke gedrag van je kind een dieperliggende oorzaak blijkt te hebben? En waar ligt de grens?Gedragsproblemen bij kinderen zijn een niet te onderschatten probleem. CD (Conduct Disorder) en ODD (Oppositional Defiant Disorder) komen naar schatting voor bij 5% van alle meisjes en 10% van alle jongens. Daarnaast vertonen heel wat andere kinderen moeilijk gedrag.Deze praktische gids laat stap voor stap zien hoe je de gedragsproblemen van je kind het beste kunt aanpakken.


Book
Handelingsgerichte diagnostiek in het onderwijs : een praktijkmodel voor diagnostiek en advisering
Authors: ---
ISBN: 9789033497933 903349793X Year: 2015 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Handelingsgerichte diagnostiek (HGD) staat nog altijd volop in de belangstelling. Veel onderwijsprofessionals hebben HGD de afgelopen 15 jaar omarmd en het model heeft velen geïnspireerd bij het verbeteren van hun diagnostiek. De handelingsgerichte attitude waarbij de diagnost zowel wetenschapper als samenwerkingspartner is, spreekt hen aan. En leerlingen, leraren en ouders waarderen het zeer dat HGD hen betrekt in het diagnostisch proces.Sinds 2004, het jaar waarin het boek "HGD : een praktijkmodel voor diagnostiek en advisering bij onderwijsleerproblemen" verscheen, is er veel gebeurd. Er is hard gewerkt met HGD in opleidingen, trainingen en de dagelijkse onderwijspraktijk. Dit heeft een schat aan ervaringen opgeleverd. Recente onderwijsresearch biedt eveneens waardevolle informatie over wat effectief is in het onderwijs en de ondersteuning van leerlingen, leraren en ouders. Er zijn ook recente ontwikkelingen in de visie op diagnostiek : Wat is functioneel en zinvol en wat niet? Bovendien is er het nodige veranderd in het onderwijsbeleid: handelingsgericht werken (HGW) heeft er een prominente positie in gekregen. De hoogste tijd voor een nieuwe versie van HGD. Daarbij is dankbaar gebruik gemaakt van de vele praktijkervaringen: dat wat werkte is verder uitgebouwd en dat wat niet werkte is veranderd.HGD sluit nu naadloos aan bij de zeven uitgangspunten en de werkwijze van HGW op school. Zo is er nu veel aandacht voor onderwijs/opvoedbehoeften van leerlingen en ondersteuningsbehoeften van leraren en ouders: wat hebben zij nodig om een doel te behalen? De leerling heeft bovendien een sterkere positie gekregen : ongeacht zijn leeftijd, participeert hij als mede-onderzoeker. Er is ook meer aandacht voor het – samen met de leraar – analyseren van diens aanpak, met als doel deze aanpak beter af te stemmen op wat de leerling nodig heeft. Ouderbetrokkenheid is nog meer onderdeel van HGD en het vergroten van onderwijsondersteunend gedrag van ouders is een speerpunt. Veel voorkomende valkuilen in diagnostische besluitvorming komen aan bod, evenals suggesties hoe deze te voorkomen. De strategiefase en integratie/aanbevelingsfase zijn vereenvoudigd, omdat deze te uitgebreid bleken voor de dagelijkse praktijk. Wetenschappelijke gegevens uit meta-analyses over goed onderwijs en effectieve interventies in het onderwijs zijn in verschillende fasen verwerkt. Dit alles maakt dit boek over HGD tot een geheel vernieuwde versie van het vorige boek.

Listing 1 - 3 of 3
Sort by