Listing 1 - 10 of 39 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
De Wet op Passend Onderwijs (2014) in Nederland en het M-Decreet (2015) in Vlaanderen hebben beiden tot doel meer inclusieve leeromgevingenvoor leerlingen te bieden. Co-teaching wordt internationaal beschouwd als een effectieve strategie om onderwijs te verzorgen aan hyper diversegroepen. Vier deelstudies geven inzicht in de wijze waarop co-teaching teams hun pedagogische benadering vormgeven in het concrete handelenen bespreken de uitdagingen waar co-teachers zich voor geplaatst zien. In het inleidend kader wordt de Nederlandse en Vlaamse beleidsmatigecontext geschetst, waarbinnen de vier deelstudies naar co-teaching zijn gesitueerd. De deelstudies bestaan uit een literatuurstudie en drie verkenningen die zich richten op de betekenisverlening van startende, ervaren en begeleidende co-teachers. In het uitleidend kader worden de resultaten van de deelstudies besproken:1. De betekenis van co-teaching: van technisch instructie- en samenwerkingsmodel naar een waardenbewust pedagogisch onderwijsmodel;2. Co-teaching en de wisselwerking met de onderwijsdomeinen kwalificatie, socialisatie en subjectvorming; 3. Zes bewegingen in co-teaching praktijken die bijdragen aan normatieve professionaliteit;4. De fases van pro-activiteit en veerkracht in co-teaching teams. Dr. Dian Fluijt is docent bij het Seminarium voor Orthopedagogiek en lidvan het lectoraat Normatieve Professionalisering (Hogeschool Utrecht). Daarnaast is zij oprichter van ?De OnderwijsMENSen?. Eerder schreef zij de boeken Prisma Co-Teaching (2014) en Samen Lesgeven (co-auteurs: Prof. Elke Struyf en Prof. Cok Bakker).(Bron: https://www.boek.be/boek/passend-onderwijzen-met-co-teaching-1)
onderwijskunde --- onderwijsonderzoek --- leeromgevingen --- inclusief onderwijs --- PXL-Central Office 2019 --- Co-teaching --- Passend onderwijs --- M-decreet --- Inclusief onderwijs --- co-teaching --- Leeromgeving --- School management --- Teaching --- Orthopedagogics
Choose an application
Informatie voor onderwijsprofessionals om hun vaardigheden te vergroten bij de afstemming op de ontwikkeling van 3- tot 7-jarigen
Kleuteronderwijs --- Aansluiting kleuteronderwijs - lager onderwijs --- Ontwikkeling van kinderen --- kleuteronderwijs --- didactiek --- PXL-Education 2019 --- onderwijsstrategie --- ontwikkelingspsychologie --- jonge kind --- leeromgevingen --- Teacher education. Teacher's profession --- Didactic strategies --- kleuters --- onderwijsstijlen
Choose an application
De samenleving verwacht steeds meer van de school. Die vele en toenemende verwachtingen kunnen niet ingelost worden als leerkrachten in de beslotenheid van hun eigen leslokaal onderwijs geven zonder zich veel te bekommeren om wat de collega's doen. Doorgaande leerlijnen, hoge opbrengsten en een goed en aangenaam leerklimaat vraagt de collectieve inspanning van het team. Goed onderwijs is - zo wordt steeds meer duidelijk - ook afhankelijk van de mate waarin leerkrachten als team samen werken en samen leren. Met andere woorden, goed onderwijs gedijt bij de ontwikkeling van scholen als professionele leergemeenschappen.Deze publicatie biedt een inleiding op de school als professionele leergemeenschap. Kenmerken en effecten van professionele leergemeenschappen worden beschreven. Uitgebreid wordt ingegaan op de vraag hoe een school zich ontwikkelt tot een professionele leergemeenschap, op de interventies die daarbij effectief zijn en op de rol van de schoolleider. In bijlagen vindt de lezer een aantal praktische instrumenten, zoals vragenlijsten en kijkwijzers, die behulpzaam kunnen zijn bij het ontwikkelen van een school tot een professionele leergemeenschap.
Group work in education --- Educational leadership --- Professional learning communities --- Onderwijsleerprocessen --- Onderwijsmanagement --- Onderwijsvernieuwing --- PXL-Central Office 2018 --- onderwijs --- onderwijsmanagement --- leeromgevingen --- Schoolmanagement --- Schoolleiders --- Professionalisering --- Professionele leergemeenschappen --- Schooldirectie --- Professionele leergemeenschap --- Didactics --- Primary education --- Secondary education --- Schoolleider
Choose an application
Met dit boek legt u de basis om een echte e-learningspecialist te worden. Na het lezen van 'Basisboek E-learning maken': - Weet u waar u rekening mee moet houden bij het maken van een e-learningomgeving - Kent u 6 didactische concepten en leertheorieën - Bent u op de hoogte van leerstijlen en het gebruik van taxonomieën - Kent u 8 praktische didactische modellen om e-learning op te zetten - Kent u meer dan 25 werkvormen die u kunt gebruiken in e-learningcursussen - Heeft u inzicht in bestaande oplossingen voor het technisch inrichten van een e-lear ningomgeving en hetaken van e-learning Met de tips en suggesties in dit boek maakt u voortaan zelf e-learning. De focus van dit boek ligt op het ontwikkelen van e-learning die geschikt is voor zelfstudie, maar ook als u aan de slag wilt met blended learning legt dit boek een goede basis. Dat maakt dit boek hét basisboek voor iedereen die e-learning in wil zetten voor de ontwikkeling van medewerkers of zelf als docent of trainer aan de slag wil met het maken van e-learning.
Audiovisual methods --- didactische werkvormen --- e-learning --- PXL-Central Office 2018 --- onderwijskunde --- digitale leeromgevingen --- digitaal leermateriaal --- mediawijsheid --- E-learning --- Digitale didactiek --- Onderwijstechnologie --- Elektronische leeromgeving --- Mobiele technologie --- Sociale media --- introverte persoonlijkheid
Choose an application
Didactics of Kindergarten --- kleuteronderwijs --- spelen --- peuters --- PXL-Education 2017 --- kleuterdidactiek --- spelend leren --- verbale expressie --- leeromgevingen --- ontwikkelingsgericht onderwijs --- PXL-Ebooks 2019 --- taalontwikkeling --- differentiatie --- Kleuteronderwijs : didactiek --- 471.4 --- Kleuteronderwijs --- Spel --- Rollenspel --- Taalontwikkeling --- Wiskundige initiatie --- Constructiespel --- Handelingsgericht werken --- Differentiatie --- Kleuteronderwijs ; didactiek
Choose an application
"The author of the acclaimed Proust and the Squid follows up with a lively, ambitious, and deeply informative book that considers the future of the reading brain and our capacity for critical thinking, empathy, and reflection as we become increasingly dependent on digital technologies. A decade ago, Maryanne Wolf's Proust and the Squid revealed what we know about how the brain learns to read and how reading changes the way we think and feel. Since then, the ways we process written language have changed dramatically with many concerned about both their own changes and that of children. New research on the reading brain chronicles these changes in the brains of children and adults as they learn to read while immersed in a digitally dominated medium.
PXL-Central Office 2020 --- psychologie --- hersenactiviteit --- digitale leeromgevingen --- Reading, Psychology of. --- Books and reading --- Reading comprehension --- Reading --- Lecture --- Livres et lecture --- Compréhension de la lecture --- Psychological aspects. --- Technological innovations. --- Psychologie. --- Aspect psychologique. --- Innovations. --- Cognitive psychology --- Computer. Automation --- lezen
Choose an application
In het boek Actief in de digitale leeromgeving maakt u aan de hand van tien uitgewerkte didactische scenario?s kennis met de vele mogelijkheden van de digitale leeromgeving. U krijgt de kans om de troeven ervan te benutten als een meerwaarde binnen de eigen didactische praktijk. Actief in de digitale leeromgeving bestaat uit twee delen. In het eerste deel wordt een theoretisch kader geschetst van de didactiek die ten grondslag ligt aan de digitale leeromgeving. Dit referentiekader kent een praktijkgerichte inslag en vormde de basis voor het uitwerken van de didactische scenario?s van het tweede deel. Deze scenario?s bevatten concrete stappenplannen waarin de verschillende componenten van het didactisch handelen uitgebreid worden toegelicht.
Digitale didactiek. --- Elektronische leeromgeving. --- ICT --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Onderwijs. --- Onderwijstechnologie. --- onderwijsvernieuwing --- School management --- e-learning --- Computer assisted instruction --- ICT ; onderwijs --- Didactiek --- 371.3 --- 371.39 --- 371.694 --- #KVHA:Computerondersteund onderwijs --- #KVHA:Didactiek --- #KVHA:E-learning --- #KVHB:Didactiek --- #KVHB:Hoger onderwijs --- #KVHB:ICT --- 371.2 --- 371.315.9 --- digitale leermiddelen --- digitale leeromgevingen --- portfolio's --- 37 --- Toledo --- elektronische leeromgevingen --- elektronische portfolio's --- onderwijs --- 454.52 --- computerondersteund onderwijs --- digitale leeromgeving --- digitalisering --- 371.:004 --- 489.4 --- Digitale didactiek --- Elektronische leeromgeving --- Krachtige leeromgevingen --- Portfolio's --- hoger onderwijs --- Computergestuurd onderwijs (teleleren) --- E-learning --- Elektronische leeromgevingen --- ICT in het onderwijs --- Leeromgeving --- Computerondersteund onderwijs ; didactiek --- Digitale leermiddelen --- Digitale leeromgeving --- Ict ; computerondersteund onderwijs --- Computerondersteunend onderwijs --- automatisering (computer) --- coaching --- computergestuurd onderwijs --- informatieverwerking --- innovatie (veranderen) --- internet --- leerlingenbegeleiding --- leermethoden --- portfolio --- secundair onderwijs --- stagebegeleiding --- studentenbegeleiding --- zelfstudie --- computerondersteund leren --- didactiek --- elektronische leeromgeving --- ict --- ICT ; hoger onderwijs ; didactiek --- ICT ; secundair onderwijs ; didactiek --- 371.39 Overige leermethoden --- Overige leermethoden --- 371.3 Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- 371.694 Geprogrammeerde instructie. CAI. Leermachines. Computerbegeleid onderwijs. --- Geprogrammeerde instructie. CAI. Leermachines. Computerbegeleid onderwijs. --- Onderwijsorganisatie --- Computer ondersteund onderwijs --- Computerondersteund onderwijs (c.o.o.); algemeen --- (zie ook: Elektronische leeromgevingen) --- (zie ook: informatie & communicatie technologie) --- departement Algemeen 10 --- Geprogrammeerde instructie. CAI. Leermachines. Computerbegeleid onderwijs --- Hoger onderwijs --- Computerondersteund onderwijs --- Onderwijs --- Digitalisering --- ICT-vaardigheden --- 371.300 --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
De informatie- en communicatietechnologieën plaatsen alle actoren in het hoger onderwijs voor grote uitdagingen. Vrijwel alle aspecten van het onderwijs op het microniveau worden erdoor beïnvloed. De hoofdstukken in dit boek behandelen onderwerpen die herkenbaar zijn voor elke lesgever in het hoger onderwijs of daarbuiten: leerdoelen, leermaterialen, werkvormen, toetsbenaderingen, studiebegeleiding, toegang tot ebibliotheken en bronnenmateriaal, enz. De auteurs geven telkens een toepassingsgerichte inleiding op het besproken thema. Daarbij putten ze uit de eigen onderwijspraktijk, maar schetsen ook duidelijke trends voor de nabije toekomst. Toepassingen staan centraal. Een aantal hoofdstukken verschuift de aandacht naar thema's op opleidings- en instellingsniveau. Wat betekent bijv. het kiezen van een elektronische leeromgeving op instellingsniveau? Hoe de deskundigheidsbevordering van de staf aanpakken? 1. Naar een digitale didactiek.2. Ontwerpen van multimedia leermaterialen.3. Flexibel hergebruik van onderwijsmateriaal.4. Samenwerkend leren via informatie- en communicatietechnologie.5. Digitale bibliotheken: kwaliteitsvolle informatie in het leerproces.6. Stagebegeleiding m.b.v. een elektronische leeromgeving.7. E-leren met E-portfolio.8. Evaluatie in een ICT-omgeving.9. Studiebegeleiding en ICT: mogelijkheden en toepassingen.10. Internationalisering on line.11. De elektronische leeromgeving.12. Invoeringsstrategie van een digitale toets- en leeromgeving.13. Deskundigheidsbevordering van docenten via het web.
E-learning. --- ICT --- Elektronische leeromgevingen. --- Hoger onderwijs. --- Onderwijsvernieuwing. --- Didactiek en ICT --- Digitaal leerplatform. --- Elektronische leeromgeving. --- Onderwijs en ICT. --- Computer assisted instruction --- e-learning --- ICT (informatie- en communicatietechnieken) --- Higher education --- E-learning --- ICT ; hoger onderwijs --- 371.018.43 <71> --- #PBIB:2005.2 --- 371 onderwijs --- 374 vorming en opleiding --- 654 ICT --- 681.3 computers --- 780 Hoger onderwijs --- Cours Cursus --- Matériel didactique Leermiddelen --- e-learning e-learning --- #KVHA:Blended learning --- #KVHA:Digitale didactiek --- #KVHA:E-learning --- #KVHA:Hoger onderwijs --- #KVHB:Hoger onderwijs --- #KVHB:ICT --- E-learning(#KVHB) --- 004 --- 378 --- ICTO --- elektronische leeromgevingen --- hoger onderwijs --- ict --- onderwijsvernieuwing --- 371.3 --- 484.52 --- 454.51 --- 489.4 --- Communicatietechnologie --- Digitale bibliotheken --- Digitale didactiek --- Elektronische leeromgevingen --- Evaluatie --- Hoger onderwijs --- ICT informatie- en communicatietechnologie --- Informatietechnologie --- Internationalisering --- Leermiddelen --- Leeromgevingen --- Multimedia leermiddelen --- Portfolio's --- Stagebegeleiding --- Studiebegeleiding --- bibliotheken --- competenties --- didactiek --- didactisch proces --- digitale bibliotheek --- digitale leeromgeving --- docenten --- elektronische leeromgeving --- evaluatie --- internationalisering --- multimedia --- onderwijs --- portfolio's --- stagebegeleiding --- studiebegeleiding --- 454.52 --- Didactiek --- Digitale bibliotheek --- E-leren --- Elektronische leeromgeving --- Evaluatie (Beoordeling) --- ICT in het onderwijs --- Informatievaardigheden --- Portfolio --- Professionalisering --- 454.5 ) ICT-toepassingen in onderwijs --- digitalisering (ler) --- e-learning (ler) --- hoger onderwijs (ler) --- hoger onderwijs : didactiek (ler) --- mediatheek --- 371.333 --- Informatica --- Materialen --- E110612.jpg --- ICT ; hoger onderwijs ; didactiek --- 371.018.43 <71> Afstandsonderwijs. Fernstudium. E-learning. E-teaching--Canada --- Afstandsonderwijs. Fernstudium. E-learning. E-teaching--Canada --- Digitale leeromgeving --- DLO --- Universitair onderwijs --- Onderwijsmethoden en onderwijsprocedures. Onderwijs- en opleidingssystemen --- Computerondersteund onderwijs (c.o.o.); algemeen --- Audiovisuele leermiddelen --- Didactiek (hoger onderwijs) --- (zie ook: Elektronische leeromgevingen) --- (zie ook: Schoolrapporten) --- 67 --- Education [Higher ] --- Belgium --- Flanders (Belgium) --- Coöperatief leren (Samenwerkend leren) --- digitale didactiek --- leermiddelen --- elektronische portfolio --- onderwijsmaterialen --- digitale leeromgevingen --- Computerondersteund onderwijs --- Opvoeding en onderwijs --- Automatisering --- Computergestuurd onderwijs --- Onderwijs --- Afstandsonderwijs --- Digitaal leren --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Welke is de meest geschikte omgeving voor een kind om in op te groeien? De stedelijke buurt is meestal niet het antwoord op deze vraag. Integendeel, de stad wordt beschouwd als overbevolkt, vervuild, druk, onpersoonlijk en allesbehalve een gepaste leefomgeving, zowel voor kinderen als jongeren. Dergelijke invalshoek benadrukt de stedelijke buurt als beperkend en negeert de potentiële kansen. Hoe kinderen die opgroeien in een stedelijke context dit zelf ervaren, blijft echter achterwege in de discussie. Dit boek laat de kinderen, uit 3 verschillende stedelijke buurten, zelf aan het woord. Hoe omschrijven ze hun buurt? Hoe beleven ze hun buurt? Hoe maken ze gebruik van hun buurt? Via een waaier aan kwalitatieve onderzoeksmethoden geeft de auteur een caleidoscopisch beeld over de buurten. Zij distilleert vanuit hun antwoorden verschillende buurtmechanismen. Treedt de buurt op als een socialisatiemilieu? Fungeren de sociale relaties in de buurt als hulpbronnen? Biedt de aanwezige buurtinfrastructuur een lerende omgeving aan? Op dergelijke manier achterhaalt zij welke kansen buurten geven of welke beperkingen ze opleggen. De focus ligt hierbij op onderwijs, met de volgende centrale vraag: speelt de buurt waar kinderen wonen een rol bij hun schoolkeuze, hun schoolervaringen?
Kinderen --- Onderwijssociologie. --- Steden. --- schoolomgeving --- Sociology of environment --- onderwijssociologie --- Sociology of education --- steden --- Kinderen ; steden --- Onderwijssociologie --- Buurtwerk --- Onderwijs --- 742 Scholieren en studenten --- 103996.jpg --- PXL-Education 2015 --- socialisatie --- kinderen --- leeromgevingen --- schoolkeuze --- Buurten --- Gelijke onderwijskansen --- Onderwijsonderzoek --- Stadssamenleving --- Socialisatie --- Schoolkeuze --- Provincie West-Vlaanderen --- Buurt --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Socialisatie (sociale wetenschap)
Choose an application
Rijke, toegankelijke handreiking over onderwijs & ICT en leren lesgeven met ICT. Deelthema's die aan bod komen, zijn onder meer: een algemene digitale context ten behoeve van onderwijspraktijken, interactief onderwijs via het web, mediawijsheid, didactiek van het digibord, mobiel leren, digitaal toetsen, leerlingvolgsystematiek en games in het onderwijs. Er wordt basisinformatie aangereikt, die is gekoppeld aan leerdoel en mindmap en gebaseerd op praktijkvoorbeelden en theoretische aspecten als kennis, vaardigheden en gewenste professionele attitude. Ieder hoofdstuk besluit met literatuur- en websiteverwijzingen. Met blokpijldiagrammen, mindmaps, schematische overzichten en grafiekjes. Het boek richt zich op toekomstige leraren (voortgezet onderwijs en mbo); de inhoud is in de praktijk van nu echter ook bruikbaar en toepasbaar voor zittende leraren. De bijdragen zijn van de hand van negen deskundige, betrokken en bevlogen onderwijsspecialisten. Dat is te merken aan de praktische, vlot leesbare, toegankelijke inhoud. Hier zijn professionals aan het woord die weten waarover zij het hebben, zonder ergens voorschrijvend of dogmatisch te zijn. Het boek genereert nieuwe ideeën, stimuleert tot zelf doen en zet gebruikers op het spoor van een vernieuwende lespraktijk. Met register. (Mart Seerden) © NBD Biblion Op welke manier kunnen (beginnende) leraren technologie en ICT inzetten als hulpmiddel bij het leren, lesgeven en organiseren van onderwijs? OnderWijs met ICT geeft inzichten, achtergronden en ideeën voor het inzetten van technologie en ICT in het onderwijs. Hierbij leggen de auteurs de nadruk op de didactische toepassingen. OnderWijs met ICT sluit hiermee aan op de Kennisbasis ICT. Het boek begint met een inleidend hoofdstuk waarin het kader wordt geschetst over het gebruik van ICT in het lesgeven en wat je daarvoor nodig hebt om dat vorm te geven. De overige hoofdstukken vormen de praktische verdieping waarin de auteurs aan de hand van verschillende thema's zoals web 2.0-technologie, digitale schoolborden en toetsen en beoordelen, uitleggen hoe het gebruik van ICT en technologie de meeste opbrengsten kunnen genereren bij leren, lesgeven en organiseren van onderwijs. Aan het eind van het boek is een woordenlijst met afkortingen en technische begrippen opgenomen.
ICT ; onderwijs --- ICT : onderwijs --- Informatievaardigheden --- 454.52 --- Onderwijs --- ICT --- informatievaardigheiden --- mediawijsheid --- #PBIB:+117.50 --- Computerondersteund onderwijs (c.o.o.); algemeen --- Muzische vorming : Media --- onderwijs --- Muzische vorming : Media & ICT --- onderwijs. --- Onderwijs. --- Computer assisted instruction --- e-learning --- ICT (informatie- en communicatietechnieken) --- Higher education --- PXL-Central Office 2018 --- onderwijskunde --- digitale leeromgevingen --- digitaal leermateriaal
Listing 1 - 10 of 39 | << page >> |
Sort by
|