Listing 1 - 10 of 24 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Professor Frans Lammertyn heeft gedurende heel zijn carrière het welzijnsbeleid in België/Vlaanderen kritisch onder de loep genomen. In 1996 maakte hij een stand van zaken op in 'De zorg voor welzijn: actuele antwoorden op oude vragen'. Anno 2012 blijken heel wat toenmalige 'nieuwe antwoorden' nog steeds brandend actueel: vermaatschappelijking van de zorg, activering, persoonsgebonden financiering, casemanagement, ervaringsdeskundigheid. Tegelijkertijd zijn in de afgelopen 15 jaar nieuwe thema's aan de oppervlakte gekomen: een groeiend tekort aan zorgpersoneel, de vraag naar efficiëntie en effectiviteit, de multiculturalisering, integraal werken, ... Tijd dus voor een reflectie en een evaluatie van het welzijnsbeleid in Vlaanderen.Naar aanleiding van de emeritaatsviering van prof. Lammertyn willen (oud-)medewerkers van Frans Lammertyn het artikel 'De zorg voor welzijn' tegen het licht te houden. Welke successen heeft het welzijnsbeleid geboekt? En wat zijn de nieuwe uitdagingen en antwoorden die zich aftekenen?
Hygiene. Public health. Protection --- welzijnswerk --- wonen --- vrijwilligerswerk --- Belgium --- Bien-être et qualité de vie --- Contentment and quality of life --- Joi de vivre --- Joy of life --- Well-being and quality of life --- Welzijn en levenskwaliteit --- Lammertyn, Frans --- welzijnszorg --- #SBIB:316.8H00 --- Academic collection --- sociaal beleid --- 661 Welzijnszorg --- 321 --- 364 --- Beleid --- Welzijnssector --- Zorg --- Sociaal beleid --- Welzijnszorg ; Vlaanderen --- welzijnsbeleid --- gezondheidszorg 61 --- beleid --- Sociaal beleid: algemeen --- Maatschappelijk werk - sociale zorg: algemeen --- 361.01 --- Welzijnszorg --- Welzijnsbeleid --- Vlaanderen --- Sociale welzijnszorg --- Frans Lammertyn --- Sociale agogiek --- welzijnswerk en maatschappelijke dienstverlening --- Frans Lammertyn. --- Vlaanderen. --- welzijnswerk en maatschappelijke dienstverlening. --- Welzijnswerk en maatschappelijke dienstverlening. --- Social service --- Methodology --- Social policy --- Evaluation --- PHL-Healthcare 12 --- Zorg- en welzijnssector --- Emigratie
Choose an application
Vele honderdduizenden mensen nemen in ons land de zorg op voor een zieke ouder, partner, zorgenkind of iemand in de naaste omgeving die hulp nodig heft. Zij worden geconfronteerd met heel wat vragen en uitdagingen. Ons Zorgnetwerk begeleidt al tientallen jaren mantelzorgers in hun zoektocht naar antwoorden. Dit uiterst toegankelijke basisboek gaat aan de hand van herkenbare verhalen dieper in op thema's die voor elke mantelzorger belangrijk zijn: - Wat betekent het concreet om mantelzorger te zijn? - Hoe blijf je als mantelzorger zelf veerkrachtig? - Hoe bewaar je de balans tussen zorgen voor een ander en zorgen voor jezelf? - Waar kun je terecht voor ondersteuning? - Hoe maak je de puzzel tussen werk, gezin, vrienden en mantelzorg? - Wat moet je allemaal regelen? - En kunnen we voor mantelzorgers een ondersteunende omgeving creëren die verder gaat dan een bemoedigende schouderklop?
Hygiene. Public health. Protection --- Sociology of social welfare --- 613.8 --- mantelzorg --- zelfzorg --- Thuisverpleging --- 602.3 --- verpleegkunde --- 367 --- Home care programs --- Home nursing --- Belgium --- PXL-Social Work 2017 --- maatschappelijke dienstverlening --- zorgnetwerk
Choose an application
De uitdaging voor de vrijwilligersmanager is om de motivatie en het plezier van deze moderne vrijwilliger te combineren met de professionaliteit van het vrijwilligerswerk. De kern van het managen van vrijwilligers is namelijk het managen van motivatie! Deel 2 beschrijft hoe je vrijwilligersmanagement in een organisatie opzet en uitvoert vanuit de driedeling: visie, structuur en uitvoering (Bron: covertekst)
Vrijwilligerswerk. --- non-profitsector --- Personnel management --- vrijwilligerswerk --- Organization theory --- Sociology of social care --- vrijwilligers --- personeelsmanagement --- #KVHB:Vrijwilligerswerk --- departement Algemeen 11 --- maatschappelijk werk --- maatschappelijke dienstverlening --- Vrijwilligerswerk --- Management --- Motivatie --- Personeelsmanagement --- S20100179.JPG --- management in de welzijnsinstelling --- Vrijwilligerswerk (vrijwilligersmanagement) --- management --- 367 --- 361.03
Choose an application
?Zacht waar het kan, hard waar het moet? is hoe de overheid goede handhaving typeert. Handhavers zijn daarom generalisten: ze werken in een juridisch kader, bezitten communicatieve vaardigheden en hebben oog voor de positie van de individuele regelovertreder. Voor de goede orde behandelt de problemen waarvoor professionals met een handhavende functie dagelijks voor komen te staan. Kies je voor een straffende of juist een dienstverlenende aanpak? Hoe houd je rekening met diversiteit en situationele verschillen?In vier delen bespreekt Voor de goede orde de volgende onderwerpen: de plaats van handhaving in beleid en wetten; het dagelijks werk van handhavers; theorieën die verklaren waarom mensen zich niet (of wel) aan regels houden; gespreksmodellen; de persoonlijke kwaliteiten van handhavers. Het boek geeft naast theoretische inzicht vooral praktische handvatten en bevat vele aansprekende voorbeelden uit zowel de sociale- als de juridische praktijk.De verbinding tussen theorie en praktijk maakt Voor de goede orde zeer geschikt voor studenten HBO-Rechten, Sociaal Juridische Dienstverlening (SJD), Social Work en Integrale Veiligheidskunde. Professionals met een handhavende functie kunnen dit boek gebruiken voor bijscholing.https://www.coutinho.nl/nl/voor-de-goede-orde-9789046904350
welzijnswerk, methoden --- 361.1 --- PXL-Business 2017 --- recht --- hulpverlening --- maatschappelijke dienstverlening --- juridische aspecten --- Wetgeving --- Regelgeving --- Straffen (sanctioneren) --- Recht --- Gesprekstechniek --- Verantwoordelijkheid --- Waarde (ethiek) --- Norm (gedragsregel) --- Tucht --- Professionele houding --- Sociaal werk (beroep)
Choose an application
Mantelzorg komt meer en meer op de radar van professionele hulpverleners. Door de vermaatschappelijking van de zorg komt de focus meer te liggen op het informele netwerk van de zorgvrager. De kinderen van een ouder met dementie, een partner van een verkeersslachtoffer of de broers en zussen van een man met psychische problemen: in veel gevallen gaat het om krachtige mantelzorgers die kunnen optreden als volwaardige partners van de hulpverleners. Tegelijkertijd hebben mantelzorgers ook eigen vragen en noden en is het van belang dat ze gesteund worden.Bron: https://www.vanin.be/nl/hoger-onderwijs/mens-en-maatschappij/zorg-om-mantelzorg
Sociology of social care --- mantelzorg --- Social policy and particular groups --- hulpverlening --- 602.3 --- gezondheidszorg --- 367 --- PXL-Healthcare 2018 --- maatschappelijke gezondheidszorg --- maatschappelijke dienstverlening --- Mantelzorg --- Hulpverlening --- ouderenzorg --- 364.65 --- 364.4 --- Thuiszorg
Choose an application
Het lokaal Permanent Armoede Overleg (PAO) werd in het OCMW van Genk ontwikkeld als een instrument om gecordineerde hulpverlening, n van de vijf basisprincipes van maatzorg - een methodiek voor de begeleiding van kansarmen - concreet gestalte te geven. Na acht jaar praktijkervaring met PAO gaf het OCMW van Genk het HIVA de opdracht de theoretische basis voor dit overleginstrument verder te verdiepen. Op basis van een literatuurstudie, die zowel binnen- als buitenlandse referenties omvat, wordt het PAO in deze publicatie ingebed in een brede traditie van casemanagement en zorgcordinatie. Enerzijds is casemanagement een cordinatiemechanisme of een systeemoplossing voor samenwerkingsvraagstukken in het afstemmen van vraag en aanbod binnen de hulpverlening. Anderzijds is het belang van casemanagement vooral op te vatten als een zorginhoudelijke ontwikkeling die een nieuwe benaderingswijze van de hulpvrager voorstelt. Deze 'andere' benadering stelt de zelfbepaling en de emancipatie van de clint voorop en introduceert op deze wijze een omslag van een aanbodgestuurde naar een vraaggestuurde benadering van de hulpverlening. Zo stelt deze literatuurstudie het PAO voor de uitdaging zich verder te ontwikkelen tot een vraaggestuurd clintoverleg, met - in de filosofie van maatzorg - aandacht voor deze cruciale zorginhoudelijke vernieuwing die de vragen, de beleving en de krachten van de armen als vertrekpunt neemt Inhoudsopgave : -- Hoofdstuk 1: Situering en onderzoeksvragen 1 Een stukje historiek 2 Een terugblik : 8 jaar PAO-ervaring in Genk 3 Het succes als mogelijke valkuil ... 4 Een nieuwe onderzoeksopdracht 5 Het onderzoeksontwerp en -verloop -- Hoofdstuk 2: Wat is casemanagement? 1 Casemanagement: een term die verschillende ladingen dekt 2 Definities van casemanagement en zorgcordinatie 3 Hoe is casemanagement ontstaan? 4 Casemanagement als zorginhoudelijke ontwikkeling 5 Casemanagement als systeemoplossing 6 Niveaus van cordinatie 7 Overzicht van de vijf basistaken van casemanagement 8 Terminologie -- Hoofdstuk 3: Taken van het casemanagement 1 Assessment 2 Planning 3 Linking 4 Monitoring 5 Evaluatie -- Hoofdstuk 4: Modellen van casemanagement 1 Enkele modellen van casemanagement 2 De criteria achter deze modellen 3 Voor welk systeem kiezen? -- Hoofdstuk 5: Het lokaal permanent armoede overleg (PAO) in Genk 1 Het PAO concreet 2 Het PAO in de praktijk: een casus 3 Het PAO in cijfers 4 Het PAO gevalueerd -- Hoofdstuk 6: Staalkaart initiatieven clintoverleg 1 OCMW Leuven 2 OCMW Kortrijk 3 OCMW Mol 4 OCMW Heusden-Zolder 5 OCMW Maasmechelen 6 Welzijnsconferentie provincie Limburg 7 Bij wijze van besluit -- Hoofdstuk 7: Clinten aan het woord over clintoverleg 1 Clinten aan het woord over de PAO's in Genk 2 Clinten aan het woord over de PAO's in Leuven 3 Ervaringen van clinten, verzameld naar aanleiding van de Welzijnsconferentie van provincie Limburg 4 Ervaringen en aanbevelingen vanuit de vrouwenwerking 't Ogenblik in Gent 5 Ervaringen en aanbevelingen vanuit De Keeting in Mechelen 6 Aandachtspunten voor het clintoverleg vanuit clintperspectief -- Hoofdstuk 8: Van PAO tot vraaggestuurd clintoverleg 1 Maatzorg als vertrekpunt 2 De nieuwe uitdaging: clintoverleg als systeemoplossing n zorginhoudelijke ontwikkeling 3 Vraaggestuurd clintoverleg vanuit de maatzorgvisie
Kansarmen --- Maatschappelijk werk --- Maatzorg. --- Zorgcoördinatie. --- Hulpverlening --- Genk. --- Methodiek. --- Sociology of social care --- case management --- PHL-Healthcare 13 --- maatschappelijke dienstverlening --- hulpverlening --- armoedebegeleiding --- #SBIB:316.8H30 --- Academic collection --- 321.3 --- OCMW --- armoede --- clientoverleg --- methodiek --- zorgcoördinatie --- armoedebestrijding --- casemanagement --- kansarmoede --- maatzorg --- Professies en methoden in het welzijnswerk: sociaal werk, vrijwilligerswerk, hulpverleningsmethoden … --- Methodiek --- 339.13 --- 361.03 --- 339.1 --- 361.1 --- Welzijnszorg --- Organisatie --- Casemanagement --- Dienstverlening --- Armoedebeleid --- Zorg- en welzijnssector
Choose an application
1. Uitgangspunten; 2. Bemiddelingsprocedure; 3. Rol van de bemiddelaar met het oog op ethiek; 4. Rol van de bemiddelaar met het oog op efficiëntie; 5. Specifieke bemiddelingscontexten en hun toepassingen; 6. De Belgische bemiddelingswet
186.5 Kinderrechten en jeugdbeleid --- Sociale agogiek --- welzijnswerk en maatschappelijke dienstverlening. --- conflicthantering --- conflictbemiddeling --- onderhandelen --- Commercial law. Economic law (general) --- Law of civil procedure --- familierecht --- handelsrecht --- Family law. Inheritance law --- sociaal recht --- Social law. Labour law --- Belgium --- Mediation --- Family --- Separate property --- Dispute resolution (Law) --- Civil procedure --- 21st century --- Actions and defenses --- Social aspects
Choose an application
Nu mensen meer verantwoordelijk worden gemaakt om zelf hun problemen op te lossen, al dan niet met behulp van hun sociale netwerk, zullen sociaal werkers en andere sociale professionals vaker ingeschakeld worden bij onvrijwillige hulpverlening: het bieden van ondersteuning aan personen of gezinnen die daar zelf niet om hebben gevraagd. Hoe voer je als sociaal werker een gesprek met iemand die er niet voor kiest om met jou te praten? Dit boek beschrijft de dagelijkse praktijk vanuit het proces en het perspectief van de sociaal werker: omgevingsgericht, dichtbij de cliënt en diens netwerk, handelend vanuit het bevorderen van eigen kracht, zelfredzaamheid en wederkerigheid en gebruikmakend van gereedschappen die ingezet kunnen worden bij dwang en drang. De centrale taak is om te zorgen voor werkelijk contact met de cliënt.
Social welfare methods --- methoden van het sociaal werk --- cliënt-hulpverlener relatie --- outreaching --- Hulpverlening --- Gedwongen hulpverlening --- Gespreksvoering --- PXL-Social Work 2018 --- maatschappelijke dienstverlening --- methodiek --- communicatie --- welzijnswerk, methoden --- bemoeizorg* --- Welzijnswerk --- Oplossingsgericht werken --- Hulpverlening : communicatie --- Zelfredzaamheid --- Gedwongen hulpverlening : motivatie --- 364.44 --- 361.1 --- Gesprekstechnieken ; maatschappelijk werk --- Hulpverlening ; methodiek
Choose an application
Steeds meer professionals komen in aanraking met verwarde en sociaal kwetsbare mensen die goede hulp nodig hebben. Maar dat is vaak nog niet zo eenvoudig. Hoe voer je bijvoorbeeld die eerste lastige gesprekken, wat kan je doen als een gesprek niet gaat, hoe reageer je op agressie, mensen met een psychose? Perspectief op beter schetst aan de hand van vele thema?s hoe je deze hulp kunt leveren.Het boek laat de praktijk van bemoeizorg zien voor een breed scala van betrokkenen. Het geeft een inkijkje in de voortdurende zoektocht van de hulpverlener samen met de cliënt en zijn familie, naar een betere toekomst. Allerlei aspecten van het dagelijkse werk komen aan de orde: de soms bizarre situaties, de ongelooflijke problematiek, mooie en ontroerende momenten of de grenzen van wat maakbaar is. Maar ook barrières die de hulpverlener tegenkomt.De thematische opbouw maakt dat je snel goede voorbeelden kunt vinden en ideeën kunt opdoen. Of het nu gaat om thema?s als bij iemand thuis op bezoek, aansluiten bij de belevingswereld, grenzen aangeven, gekke situaties, in contact komen, samenwerken in teams, onconventioneel gedrag, al deze belangrijke aspecten komen aan bod.Bron: https://www.swpbook.com/boeken/1/geestelijke-gezondheidszorg/2070/perspectief-op-beter
Hulpverlening --- Kwetsbaarheid --- Begeleiding --- Communicatie --- Gesprekstechnieken --- Agressie --- Psychosen --- Psychiatrische stoornissen --- Psychosociale problemen --- Bemoeizorg --- Zorgverlening --- Persoonlijkheidsstoornissen --- welzijnswerk, methoden --- psychische stoornissen --- geestelijke gezondheidszorg --- Hulpverlening : methodiek --- 364.4 --- 361.1 --- Psychiatry --- sociale psychiatrie --- patiënt-verpleegkundige relatie --- AGGZ (ambulante geestelijke gezondheidszorg) --- patiënt-therapeut relatie --- methoden van het sociaal werk --- professionaliteit --- PXL-Social Work 2020 --- hulpverlening --- maatschappelijke dienstverlening --- communicatievaardigheden --- Methodiek --- Gesprekstechniek --- Psychose --- Psychiatrische stoornis --- Psychosociaal probleem --- Persoonlijkheidsstoornis
Choose an application
De planeet kreunt onder een mondiale ecologische crisis en daar komt ook nog eens de financiële en economische crisis bovenop. De grootste slachtoffers? Zij die de minste verantwoordelijkheid dragen: de armen. De samenhang tussen de ecologische crisis en de wereldwijd groeiende sociale kloof is voor het sociaal werk dan ook een belangrijke uitdaging. Kunnen we die beantwoorden vanuit onze missie en traditie? Welke processen van sociale verandering kunnen we aangaan? Welke belangrijke maatschappelijke thema's geven inhoud aan duurzame ontwikkeling in de praktijk van het sociaal werk? Hoe kunnen we die praktijk in dat licht verder ontwikkelen? Wat brengt dat mee voor de educatie in sociaal werk? Al deze vragen leiden ons doorheen de verschillende delen van het boek, waar een keur aan auteurs uit het sociaal werk aan meeschreef. De verbindende idee is dat gemeenschaps- en netwerkvorming de belangrijkste bijdragen zijn van het sociaal werk aan duurzame ontwikkeling. En die verbanden dienen veerkrachtig te zijn om in een snel veranderende wereld de strijd voor een meer rechtvaardige en leefbare wereld te kunnen aangaan
Sociale agogiek --- welzijnswerk en maatschappelijke dienstverlening. --- Armoede. --- Ecologie. --- Financiële crisis. --- MVO (maatschappelijk verantwoord ondernemen) --- duurzame ontwikkeling --- sociale netwerken --- sociale ecologie --- burgerschap --- Community organization --- sociaal werk --- sociale participatie --- Sociology of social care --- hulpverlening --- samenlevingsopbouw --- Financial crises --- Ecology --- Poverty --- Sustainable development --- #SBIB:17H20 --- #SBIB:316.8H30 --- Academic collection --- 339.1 --- 361 --- 361.54 --- 577.4 --- 660 Welzijn --- 311 --- armoede --- ecologie --- empowerment --- netwerken --- sociale veranderingen --- Armoede --- Duurzame ontwikkeling --- Ecologie --- Opbouwwerk: beginselen, doeleinden en taken --- Sociaal leren --- Sociaal werk --- Welzijnswerk (hulpverlenen, hulpverlening, hulpvraag, social support) --- Welzijnswerk --- welvaart --- Samenlevingsopbouw --- maatschappelijk werk --- S20100249.JPG --- armoedebestrijding --- milieuvraagstukken --- Financiële crisis --- Opbouwwerk --- 364.2 --- Sociale wijsbegeerte: algemeen --- Professies en methoden in het welzijnswerk: sociaal werk, vrijwilligerswerk, hulpverleningsmethoden … --- welvaart en armoede --- welzijnswerk - hulpverlening (zie ook 361.3) --- opbouwwerk - samenlevingsopbouw --- Sociale ethiek --- Sociale vraagstukken ; algemeen - Sociale ethiek --- 339.13 --- 504 --- 361.3 --- Welvaart --- Maatschappelijk werk --- Milieu --- Economische crisis --- Sociale ongelijkheid --- Gemeenschapsvorming --- Netwerken --- Maatschappijkritiek --- C6 --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Gezondheidszorg --- Druktechniek --- Bouwsector --- Stadsvernieuwing --- Aardrijkskunde --- Netwerk (ict) --- Netwerk (relationeel) --- Welzijnswerk en maatschappelijke dienstverlening.
Listing 1 - 10 of 24 | << page >> |
Sort by
|