Listing 1 - 10 of 35 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Ouderroutines slaan een belangrijke brug tussen het stimuleren van de ontwikkeling van kinderen thuis, op school en in de opvang. In 'Succes! met ouders' vindt u voorbeelden van scholen of opvangorganisaties, die ouderbetrokkenheid als speerpunt hebben.
ouderparticipatie --- Educational sciences --- onderwijs --- kinderopvang --- oudercontact --- Ouderparticipatie ; onderwijs ; Nederland --- 458.1 --- #PBIB:+110.10 --- Relatie ouders-school (Ouderparticipatie) --- ouderbetrokkenheid --- Organisatie - Management --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- PXL-Education 2016 --- basisonderwijs --- Ouderparticipatie --- Lager onderwijs --- Nederland --- Kinderopvang --- Peuterspeelzalen --- Peuterspeelzaal --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur
Choose an application
PXL-Research 2020 --- PXL-Onderzoeksproject --- kleuteronderwijs --- ouderparticipatie in het onderwijs
Choose an application
Scholen krijgen steeds meer aandacht voor de samenwerking met ouders. Ook de overheid en lerarenopleidingen laten een sterk toenemende belangstelling hiervoor zien. Onderzoek toont immers aan dat een goede pedagogische én didactische samenwerking met ouders tot beter onderwijs leidt en positieve effecten heeft op de leerresultaten. Dit boek biedt een overzicht van wat pedagogen, leraren en andere beroepsgroepen moeten weten om met ouders en hun kinderen te kunnen samenwerken. 'Samenwerken aan leren en opvoeden' haakt in op de voordelen van een goede samenwerking tussen ouders en school. Het boek biedt concrete informatie en strategieën die een stap verder gaan dan de gebruikelijke communicatieaspecten rond ouderbetrokkenheid. Diverse deskundigen op het gebied van ouderbetrokkenheid geven een beeld van wat er speelt op het gebied van onderzoek, inzichten en toepassingen bij het samenwerken met ouders in de beroepspraktijk. 'Samen werken aan leren en opvoeden' is geschikt voor onder meer (academische) pabo's, eerste- en tweedegraadslerarenopleidingen op hbo-niveau, universitaire lerarenopleidingen, en pedagogische opleidingen op hbo- en wo-niveau. Ook professionals in het basis- en voortgezet onderwijs, onderwijsdiensten en sociale beroepen hebben veel aan dit boek.
School management --- ouderparticipatie --- Ouderparticipatie --- Relatie ouder - school --- Relatie leraar - ouder --- Didactische principes --- 37.064 --- Onderwijs --- Ouders --- Relaties --- 458.1 --- Relatie ouder-school --- Relatie school - ouder --- Didactisch principe --- Ouderparticipatie ; onderwijs
Choose an application
Om de school te helpen een beleids- en actieplan uit te werken, vertaalt de Raad voor het Basisonderwijs de visietekst over de samenwerking tussen ouders en school in een aantal basisvragen : krijgen de ouders informatie over wat zij van de school mogen verwachten en over wat de school van hen verwacht, worden ze betrokken bij beslissingen over schoolwerking, enz. Daarnaast somst de Raad specifieke factoren op die de samenwerking tussen ouders en school kunnen beïnvloeden en inventariseert hij inspirerende praktijkvoorbeelden. Het derde deel geeft inzicht in de actiemogelijkheden voor de ouders. De Raad gaat ervan uit dat elke ouder door zijn schoolkeuze instemt met het pedagogisch project van de school. Dat is voor de ouders het vertrekpunt om mee te werken aan het schoolbeleid of om nieuwe initiatieven te stimuleren. Van die actiemogelijkheden geeft de visietekst voorbeelden uit het concrete school- of ouderverenigingsleven. Vervolgens wordt de visie toegepast op de rol van de overheid. Als algemeen principe geldt alle overheidsactoren de school voldoende speelruimte moet gunnen voor creativiteit, deskundigheid en flexibiliteit. De Raad kent de overheid twee hoofdopdrachten toe. Ze moet de minimale rechten en plichten van alle actoren in de samenwerking tussen ouders en school waarborgen, en ze moet voorwaarden scheppen voor optimale samenwerking.
School management --- #SBIB:316.334.1O282 --- #SBIB:316.334.1O285 --- 741 Schoolorganisatie --- Basisonderwijs / kleuteronderwijs 373.3 --- Onderwijs 37 --- 458.1 --- basisonderwijs --- ouderparticipatie --- schoolmanagement --- Basisonderwijs --- Relatie ouders-school (Ouderparticipatie) --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Lager onderwijs --- Ouderparticipatie --- Samenwerking --- Ouderparticipatie: lagere school --- Onderwijs: personeel: relatie directie-ouders --- Onderwijs: personeel: relatie leraars-ouders --- schoolmanagement, directieraden, klassenraden, ouderavonden, oudercommissies, ouderparticipatie, schoolparlementen en schoolraden --- Organisatie - Management --- Relatie ouder - school --- Relatie school - ouder --- Basisonderwijs. --- Ouderparticipatie. --- Ouders. --- School management. --- Ouderschap --- Onderwijs --- Teamwerk --- Basisonderwijs; Vlaanderen
Choose an application
A. JongDe derde herziene druk van een handboek voor leerkrachten over gespreksvoering met ouders. Goede communicatie tussen school en ouders is van groot belang voor een optimale ontwikkeling van kinderen. Zeker als er problemen zijn. Goede communicatiekanalen, voldoende conflicthanteringsvaardigheden bij leerkrachten en voldoende kennis over het communicatieproces zijn daarbij cruciaal. Dit boek biedt duidelijke handvatten in de fasering van een gesprek, omgang met agressie en frustratie en inzicht in verstorende factoren in communicatie. Daarnaast is er ook aandacht voor het eigen proces van de leerkracht. Voorbeelden verrijken de tekst. Hoewel geschreven vanuit de Vlaamse situatie ook voor Nederlandse leerkrachten een herkenbaar en bruikbaar boek.
Ouderparticipatie --- Onderwijs. --- ouders-school relatie --- Teacher education. Teacher's profession --- Teaching --- leraren-ouders relatie --- Ouderparticipatie ; onderwijs --- 458.1 --- communicatie --- communicatievaardigheden --- gesprekstechnieken --- onderwijs --- ouderparticipatie --- relatie ouder-kind --- Organisatie - Management --- schoolmanagement, directieraden, klassenraden, ouderavonden, oudercommissies, ouderparticipatie, schoolparlementen en schoolraden --- communicatietechnieken --- slechtnieuwsgesprek --- PXL-Education 2016 --- Onderwijs --- Relatie ouder - school --- oudercontact --- relatie ouder - kind --- Relatie school - ouder --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- leraarschap
Choose an application
Kinderen gaan met meer plezier naar school en leren beter als hun ouders betrokken zijn bij de school. Ouders dragen dus bij aan het schoolsucces van hun kinderen. Ouderbetrokkenheid staat volop in de belangstelling. Er is veel over geschreven. Meestal vanuit het perspectief van de school: Wat kunnen leraren doen om de betrokkenheid van ouders te vergroten? Dit boek hanteert een ander perspectief: dat van de ouders zelf! Vanuit een kader dat populair is in het onderwijs en waarbij het kind centraal staat: handelingsgericht werken (HGW). Het boek pleit voor een bundeling van krachten en biedt ouders een kader voor communicatie. Het geeft hen tips hoe op een positieve manier met leraren in gesprek te gaan en te blijven. Wat kun je vragen? Wat is belangrijk om te vertellen? Het bevat ook tips hoe met je kind over school te praten en hoe mee te denken bij een aanpak die past bij je dochter of zoon. Want als ervaringsdeskundige weet je als geen ander wat werkt bij je kind. De samenwerking tussen ouders en leraren verbetert immers aanzienlijk als ouders weten wat zij van leraren kunnen verwachten en wat die van hen verwachten. Hoe beter de samenwerking, hoe hoger het schoolplezier van kinderen. En dat is het doel van dit boek: dat kinderen met plezier naar school gaan, zich er veilig en gewaardeerd voelen, zin in leren hebben en zich gezien hun mogelijkheden optimaal ontwikkelen
School management --- ouderparticipatie --- Educational sciences --- Educational psychology --- ouders-school relatie --- Ouderparticipatie ; onderwijs ; Nederland --- #KVHB:Ouderparticipatie --- #KVHB:Basisonderwijs --- 458.1 --- Relatie ouders-school (Ouderparticipatie) --- Ouders --- ouderbetrokkenheid --- School --- Handelingsgericht werken --- Communicatie --- Ouderbetrokkenheid --- Samenwerken --- Relatie ouder - school --- 37 <492> --- 371.05 --- 371.4 --- 371.4 Onderwijssystemen --- Onderwijssystemen --- 371.05 Bestuur en beheer van het onderwijs --- Bestuur en beheer van het onderwijs --- 37 <492> Opvoeding en onderwijs --(algemeen)--Nederland --- Opvoeding en onderwijs --(algemeen)--Nederland --- Organisatie - Management --- Parents --- PHL-Education 12 --- ouderparticipatie in het onderwijs --- Ouderparticipatie --- Handelingsplannen --- Relatie leraar - ouder --- Onderwijs --- Nederland --- Provincie West-Vlaanderen --- Relatie school - ouder --- Handelingsplan --- Gesprek --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Literatuur
Choose an application
Goed contact tussen school en ouders levert winst op voor iedereen: de school, de ouders en vooral de leerling. Onderzoek heeft aangetoond dat ouderbetrokkenheid een positief effect heeft op de schoolprestaties en de werkhouding van leerlingen. Daarom is het van groot belang dat scholen investeren in ouderbetrokkenheid. Dit handboek is daarbij een grote inspiratiebron en praktische steun.
Ouderparticipatie --- Basisonderwijs --- Secundair onderwijs --- Lerarenopleiding --- Ouderavonden --- Ouderparticipatie-school --- Lerarenopleiding. --- relatie ouders-school --- Lager onderwijs --- 458.1 --- basisonderwijs (ler) --- School management --- ouders-school relatie --- Onderwijs. --- Onderwijsorganisatie --- #PBIB:+107.10 --- Relatie leraar - ouder --- Relatie ouder - school --- Ouders --- School --- Onderwijs : Opvoeding : Algemeen --- Organisatie - Management --- onderwijspraktijk --- ouderparticipatie --- PXL-Education 2017 --- Sociology of education --- Ouderbetrokkenheid --- Relatie school - ouder
Choose an application
Cd bij het gelijknamige boek.
371.67 --- 373.3 --- #PBIB:+110.40 --- didactisch materiaal --- kleuteronderwijs --- kleuterparticipatie --- leerboeken --- ouderbetrokkenheid --- taalsensibilisering --- 471.4 --- didactiek --- Dagindeling --- Kleuteronderwijs --- Relatie ouders-school (Ouderparticipatie) --- Schoolleven --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Participatie --- dagindeling --- ouderparticipatie --- relatie ouders-school --- taalsensibilesering --- Didactiek ; kleuteronderwijs --- Kleuters ; onderwijs --- Ouderparticipatie ; basisonderwijs --- Participatie ; onderwijs --- Taal ; kleuteronderwijs --- 471.8 --- Leerlingenparticipatie: kleuteronderwijs --- Nederlandse taal ; basisonderwijs ; leermiddelen --- Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Lager en basisonderwijs --- Onderwijs : Didactiek : Kleuteronderwijs --- didactiek kleuteronderwijs --- Didactiek; algemeen --- Schoolbooks - Didactic material --- Contains audio-visual material --- Ouderparticipatie --- Taalvaardigheid --- 371.67 Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- kleuteronderwijs. --- Kleuteronderwijs. --- tijd --- tijdsbesef --- Didactics of Kindergarten --- dagen van de week --- kleuterdidactiek --- PXL-Education 2013 --- 632 --- Vocale didactiek - Peuters en kleuters --- Didactics of social education --- structurele analyse --- planning
Choose an application
Deze werkmap bundelt inspirerende ervaringen van basisscholen rond leerlingenparticipatie. Leerlingen betrekken bij het hele klas- en schoolgebeuren is het uitgangspunt. Omdat participatie een recht is. En omdat de neveneffecten van participatie mooi meegenomen zijn: meer betrokkenheid van iedereen zorgt ervoor dat iedereen gemotiveerder naar school komt.
Sociology of education --- School management --- Teaching --- Primary education --- leerlingenparticipatie --- lager onderwijs --- 742 Scholieren en studenten --- 183 Kinderrechten en Participatie --- 458.1 --- basisonderwijs --- schoolmanagement --- Leerlingenparticipatie --- Milieu --- Mobiliteit --- Opvoeden tot burgerzin --- Leerlingparticipatie --- Kinderrechtencommissariaat (Brussel) --- Ouderparticipatie ; basisonderwijs --- Rechten van het kind ; onderwijs --- 37.062 --- Participatie --- Onderwijs --- Rechten van het kind --- 093313.jpg --- Leerlingparticipatie ; basisonderwijs ; Vlaanderen --- Organisatie - Management --- schoolmanagement, directieraden, klassenraden, ouderavonden, oudercommissies, ouderparticipatie, schoolparlementen en schoolraden
Choose an application
De auteur had hierover talrijke gesprekken met leerkrachten en directies die advies vroegen rond het voeren van 'slechtnieuws' gesprekken, zoals het moeten meedelen dat een kind niet kan overgaan, betrapt is op druggebruik op school, zware gedragsproblemen vertoont, spijbelt, er een vermoeden van anorexia bestaat, enz. Dit leidde uiteindelijk tot het schrijven van dit boek, dat o.a. een antwoord geeft op volgende vragen: Hoe knoop je het gesprek aan met de ouders? Hoe breng je het beste slecht nieuws aan hen over? Welke strategieën kun je hanteren om het gesprek gaande te houden? Wat is beter te vermijden? Hoe kun je gerichte informatie verkrijgen van de ouders? Hoe ga je ouders ertoe brengen dat ze constructief meewerken bij het nemen van bepaalde moeilijke beslissingen? Hoe kun je leren jouw eigen emoties en die van anderen te hanteren? Het boek legt de mogelijke valkuilen bloot en toont aan hoe zelfs een spiraal van negatieve emoties kan worden omgebogen tot een constructief gesprek. In het boek zijn ook talrijke concrete voorbeelden opgenomen.
Communicatie. --- Gesprekstechnieken --- Gesprekstechnieken. --- Lerarenopleiding --- Leraren. --- Algemeen. --- Teacher education. Teacher's profession --- gesprekstraining --- lerarenopleiding --- gesprekstechnieken --- oudercontact --- Mass communications --- Ouderparticipatie ; onderwijs --- 373.3.018.26 --- #PBIB:+107.10 --- #KVHB:Communicatie --- #KVHB:Gesprekstechniek --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- #KVHB:Ouders --- communicatie --- 316.77 --- 37.03 --- 458.1 --- 808.5 --- Basisonderwijs --- Communicatie --- Communicatieve vaardigheden --- Onderwijs --- Ouderavonden --- Ouderparticipatie --- Relatie ouders-school (Ouderparticipatie) --- Secundair onderwijs --- kwaliteitszorg --- leerlingenbegeleiding --- onderwijs --- ouder-leerkracht relatie --- ouderparticipatie --- pedagogie --- psychologie --- sociale vaardigheidstraining --- sociologie --- training --- vaardigheidstraining --- 474.23 --- Gesprekstechniek (onderhandelen) --- Gezinsbegeleiding (ouderbegeleiding) --- Leerlingenbegeleiding (Centra voor Leerlingenbegeleiding, CLB, schoolmaatschappelijk werk) --- Ouderen --- Oudergesprek --- Relatie ouder - school --- Schoolopbouwwerk (onderwijsopbouwwerk, opbouwwerk: onderwijsopbouwwerk) --- Slecht-nieuwsgesprekken --- communicatie (ler) --- communicatietechnieken --- Agressie --- Ouders --- 37.064 --- Communicatietechnieken --- 050639.jpg --- Oudercontact --- leerkrachten-ouders --- mondelinge communicatie --- 373.3.018.26 Ouders. Oudercomites lager onderwijs --- Ouders. Oudercomites lager onderwijs --- Onderwijs : Opvoeding : Algemeen --- communicatieleer --- Organisatie - Management --- Organisatie - management --- Kunst of techniek van mondelinge expressie --- Didactische principes --- 371.22 --- 007.1 --- Education --- Parent-teacher relationships --- Communication --- Study and teaching (Higher) --- Handbooks, manuals, etc. --- slechtnieuwsgesprek --- Oudercontacten --- Gesprekstechniek --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Gesprek --- Sport
Listing 1 - 10 of 35 | << page >> |
Sort by
|