Narrow your search

Library

PXL (6)

UCLL (6)

Hogeschool Gent (5)

Thomas More Kempen (5)

Odisee (4)

Thomas More Mechelen (4)

VIVES (4)

AP (2)

Arteveldehogeschool (2)

Hogeschool West-Vlaanderen (2)

More...

Resource type

book (6)


Language

Dutch (6)


Year
From To Submit

2013 (1)

2010 (1)

2009 (2)

2006 (1)

2002 (1)

Listing 1 - 6 of 6
Sort by

Book
Verpleegkundige onderzoeksmethoden.
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789043015929 Year: 2009 Publisher: Amsterdam Pearson Education

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek wordt ingegaan op de geschiedenis en ontwikkeling van verpleegkundig onderzoek, ethische aspecten van onderzoek doen, kwantitatief en kwalitatief onderzoek, dataverzamelingsmethoden, data-analyse, beschrijvende en verklarende statistiek, evidence-based practice.


Book
Onderzoek in de gezondheidszorg.
Authors: ---
ISBN: 9789001773076 Year: 2009 Publisher: Groningen Noordhoff uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Onderzoek in de gezondheidszorg is geschreven voor iedereen die onderzoek gaat doen binnen de gezondheidszorg. In een (para)medische opleiding is het doen van onderzoek meestal onderdeel van de studie. Ook in de latere beroepsuitoefening leveren veel (para)medici een bijdrage aan kennisontwikkeling binnen hun vakgebied door het doen van onderzoek. Vaak wordt hier tegen opgezien. Dit leerboek is bedoeld als praktisch hulpmiddel bij het doen van onderzoek. In het boek wordt uitgelegd welke stappen moeten worden genomen om van een idee te komen tot een onderzoek. Het legt uit hoe een onderzoek opgezet kan worden, hoe de data kunnen worden verzameld en verwerkt, hoe je verantwoorde conclusies kunt trekken en hoe alles verwerkt kan worden tot een onderzoeksverslag. Alle onderdelen worden kort en met praktische voorbeelden uit de gezondheidszorg behandeld; naar uitgebreidere theoretische achtergronden wordt verwezen.


Book
Moeilijke kinderen, of Kinderen die het moeilijk hebben ? : evidence-based werken, niet zo evident!
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9044113577 Year: 2002 Publisher: Antwerpen Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De vraag "Moeilijke kinderen of Kinderen die het moeilijk hebben?" is een mooi voorbeeld van een gesloten vraag die tot een open gedachtewisseling kan leiden. Gedurende vele jaren heerste er een wat nave, te optimistische opvatting over hulpverlening aan kinderen en jongeren. Mede ten gevolge van genetisch en longitudinaal, ontwikkelingspsychopathologisch onderzoek, is recent het inzicht ontstaan dat er meer resistent probleemgedrag is. Dit betekent evenwel niet dat er geen behandelopties meer zijn. Wel betekent dit dat we er goed aan doen ons steeds op de hoogte te stellen van recent onderzoek over probleemgedrag bij kinderen. Verder wordt gesteld dat men een meer nauwkeurige diepgaande analyse van het probleem moet uitvoeren. Wat evident voor de hand blijkt te liggen is niet altijd zo effectief. Als deze vaststelling leidt tot een verscherping van de methodieken, dan gaan we erop vooruit. In dit boek worden zowel op het vlak van assesment als op het vlak van behandeling een aantal duidelijke Illustraties gegeven van de wijze waarop wetenschappelijk handelen en praktijkgericht werken aan elkaar gekoppeld kunnen worden in een zinvolle perspectiefbiedende synthese.De vier delen die in dit werk aan bod komen funderen ons handelen meer ten gronde. Na een verkennend deel over ontwikkeling en psychopathologie, wordt ruimschoots ingegaan op assessment bij kinderen. Verfijningen binnen dit domein zullen ongetwijfeld leiden tot een betere indicatiestelling. De inkleuring vanuit het hoofdstuk over risicogroepen brengt bepaalde omgevingsvariabelen scherper in kaart. Het afsluitend deel over behandeling staat model voor therapievormen die hand in hand gaat met bewezen effectiviteit.Naast teksten rond angst, depressie, ADHD en de behandeling eetstoornissen ontwikkelt de uitwerking van het agressiethema zich tot een sterke rode draad. Mogelijk vinden we hierin een maatschappelijke vingerwijzing terug.InhoudsopgaveI Ontwikkeling en psychopathologie* Ontwikkelingsantecedenten en -modellen van adaptief En maladaptief gedrag* Normale en pathologische ontwikkeling van affectieve structuren: ontwikkelingspsychopathologisch perspectief op stoornissen in de affectregulatieII Assessment bij kinderen* Naar een integratie van klinisch-psychiatrische en empirisch-statistische classificatiesystemen van gedragsproblemen?* Valkuilen in de diagnostiek bij kinderen met ADHD* De SLG: een experimentele lijst om gedragsproblemen bij jonge kinderen te screenen* Het Leuvens Instrument voor Corcief Opvoedingsgedrag (LICO)* Relevantie van subtypes van agressief gedrag (proactieve en reactieve agressie) voor de klinische praktijk* Screening van depressie bij kinderen: evaluatie van de Children's Depression InventoryIII Risicogroepen* Als een ouder een majeure psychiatrische stoornis ontwikkelt: ambigu verlies en gecompliceerde rouwreacties bij de kinderen?* Opgroeien in een gezin met alcoholproblemen: een risicofactor voor de ontwikkeling van psychopathologie?* Hebben hoogbegaafde kinderen het moeilijk? Hoogbegaafdheid: Luxe of handicap?* De jonge dader als slachtofferIV Behandeling* Faalangst nader bekeken: een training op de testbank* STOP, een experimenteel, ecologisch preventieprogramma voor jonge kinderen (4 tot 7 jaar) met gedragsproblemen* Assessment en behandeling van zelfverwondend gedrag bij eetstoornissen* Behandelprotocollen; een revolutie in de kinderpsychotherapie?


Book
Verplegen met visie.
Author:
ISBN: 9789033479236 Year: 2010 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Verplegen met visie tracht een aantal wetenschappelijke en maatschappelijke achtergronden van de verpleegkunde te verduidelijken, alsook de belangrijkste methodieken en processen in de verpleegkunde. Zelfstudieopdrachten geven de lezer de kans om de informatie om te zetten in kennis met een persoonlijke betekenis, wat de ontwikkeling van een eigen visie op verplegen stimuleert. Dit boek is in de eerste plaats bedoeld als een handboek voor bachelorstudenten verpleegkunde. Daarnaast kan het ook een hulp zijn voor verpleegkundigen die hun eigen visie op verpleegkunde willen verstevigen of onderbouwen.

Keywords

616-083 --- Academic collection --- verpleegkunde --- verpleegkundig beroep --- verpleegkundige theorieën --- 613 --- verpleegkundig onderzoek --- verpleegkundige handelingen --- verpleegkundige opleidingen --- 613.22 --- evidence-based practice --- patiënt-verpleegkundige relatie --- systematisch verpleegkundig handelen --- Reflectief denken --- Theorieën van de verpleegkunde --- Verpleegkunde (basis) --- Verpleegkundig beroep --- 613.2 --- competenties (gez) --- evidence-based nursing (gez) --- reflecteren --- Didactiek --- Neuman-theorie (Neuman Systems Model) --- Reflecteren --- Theorieën --- Verpleegkunde --- competenties (beroepsbekwaamheid) --- evidence-based nursing --- evidence-based onderzoek (evidence-based medicine) --- integrerende verpleegkunde (primary nursing) --- klinisch paden (zorgpad) --- reflectie --- staande orders --- systematisch verpleegkundig handelen (nursing process, SVH, verpleegproces) --- theorieën van de verpleegkunde (verplegingswetenschap) --- Theorieën en modellen --- Verpleegkunde ; methodiek --- Verpleegkunde ; wetenschappelijk onderzoek --- Visie --- Hypurgy. Care of patient. Hygiene of the sick. Nursing --- Verpleegkundig onderzoek - Theorieën --- (zie ook: Rogers Martha-theorie) --- Theorieën (verpleegkunde) --- 616-083 Hypurgy. Care of patient. Hygiene of the sick. Nursing --- Nursing --- casestudies (geneeskunde) --- reflectie (psychologie) --- PHL-Healthcare 12 --- verpleegkundige modellen --- verpleegkunde theorie --- verpleegkundige diagnose --- verpleegproces --- Theorie --- Verplegingswetenschap


Book
De verpleegkundige als beroepsoefenaar
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9006950947 9789006950946 Year: 2006 Publisher: Utrecht ThiemeMeulenhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deskundigheidsbevordering en beroepsinnovatie, dat is waar het om draait voor de hbo-verpleegkundige in de rol van beroepsbeoefenaar. En dat is ook precies waar dit boek over gaat. De verpleegkundige als beroepsbeoefenaar bereidt de student voor op de verplichtingen die het lidmaatschap van de beroepsgroep oplegt, zoals het zich houden aan de beroepscode en ethische codes, het uitdragen van beroepswaarden, het voorzien van collega's die werkzaam zijn op het gebied van beleid en wetenschap van informatie uit de dagelijkse praktijk, deelname aan een verpleegkundige adviesraad. Het boek leert de student om kritisch en creatief na te denken over de gezondheidszorg en de beroepsuitoefening. Naast theorie biedt het boek ook praktische handvatten voor succesvolle innovatie van de beroepspraktijk.1 Beroepsbeoefenaar en het onderscheid mbo- en hbo-verpleegkundige2 Beroepsontwikkeling en professionalisering 3 Kritisch en creatief denken4 Verpleegkundige beroepsethiek5 Wetenschappelijk onderzoek en evidence-based practice6 Innoveren van de beroepspraktijk7 Deskundigheidsbevordering


Book
Verplegen met visie
Author:
ISBN: 9789462923249 Year: 2013 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Verplegen met visie tracht een aantal wetenschappelijke en maatschappelijke achtergronden van de verpleegkunde te verduidelijken, alsook de belangrijkste methodieken en processen in de verpleegkunde. Zelfstudieopdrachten geven de lezer de kans om de informatie om te zetten in kennis met een persoonlijke betekenis, wat de ontwikkeling van een eigen visie op verplegen stimuleert.Dit boek is in de eerste plaats bedoeld als een handboek voor bachelorstudenten verpleegkunde. Daarnaast kan het ook een hulp zijn voor verpleegkundigen die hun eigen visie op verpleegkunde willen verstevigen of onderbouwen.

Listing 1 - 6 of 6
Sort by