Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|
Choose an application
Dit studieboek is een beknopte inleiding over het gedrag van mensen (als individu en als groep) in bedrijven en het gedrag van deze organisaties zelf. Het is een kennismaking met terminologie en theorieën waarmee deze gedragingen en het organisatiesysteem worden omschreven. Zoals: attitudes, perceptie, leerprocessen, motivatie, communicatie, besluitvorming, conflicten, leiderschap, teamvorming, organisatiestructuur en cultuur, etc. Het is niet diepgaand, sterk gestructureerd en zonder voorbeelden en opdrachten; deze zouden te vinden zijn op een bijbehorende site van de uitgever. Veel docenten zullen echter de voorkeur geven aan hun eigen inbreng. Oorspronkelijk voor de VS geschreven (en onder andere in het Spaans, Portugees en Deens vertaald) en bedoeld voor studenten bedrijfswetenschappen, psychologie en sociologie. De vertaling is vervaardigd door medewerkers van Saxion Hogeschool Enschede en de Hanzehogeschool Groningen. In vergelijking met de zesde editie (de zevende was een herdru ...
Arbeids- en organisatiepsychologie --- handboeken en inleidingen. --- bedrijfskunde --- organisatiepsychologie --- Sociology of organization --- Organization theory --- HRM (human resource management) --- 65.013 --- 65.01 --- 331.108 --- organisatieleer --- management --- #KVHB:Arbeids- en organisatiepsychologie --- #KVHB:Management --- 658.0 --- Management --- Organisatie --- 331.108 Personeelsorganisatie. Human Resources --- Personeelsorganisatie. Human Resources --- 65.01 Methods and methodology. Theory and practice of organization --- Methods and methodology. Theory and practice of organization --- 65.013 Psychological questions --- Psychological questions --- departement Biotechniek --- Organisaties --- Bedrijfsbeleid --- Organisatieleer --- Bedrijfsorganisatie --- Organisatiemanagement --- Bedrijfsmanagement
Choose an application
Jongeren 'leren' vandaag razendsnel langs allerlei kanalen: radio, tv, tijdschriften, weekbladen, internet, games, gsm, iPod. Ook in hun gezin en vooral in interactie met leeftijdsgenoten krijgen zij veel hapklare informatie aangeboden. Jongeren leven in een multimediale maatschappij en leren daar bijna spontaan mee om te gaan. Maar ze doen dat op een heel andere manier dan 'hun ouders en leerkrachten', op een manier 'die meer gemeen heeft met Einstein (creatief, multidisciplinair) dan met Newton (rationeel, logisch, lineair)'. En dan is er nog de school, de plek bij uitstek bedoeld voor informatie verwerven en verwerken. Omdat de leerkracht daar een centrale rol speelt in het leren van de jongeren, ligt de bal in zijn kamp. Hoe kan die leerkracht, die nog net probeert zijn bord en krijt te upgraden tot een smartboard, de concurrentie met al die andere, vaak hypersnelle, levensechte en aantrekkelijke informatiekanonnen nog wel aangaan? Wat hebben leerkrachten nodig aan inzichten om voor deze generatie jongeren - de Generatie Einstein - goed onderwijs te maken? Wat betekent die typering voor hun rol als leerkracht en de manier waarop zij hun lesactiviteiten inrichten?De auteurs analyseren de kenmerken van de Generatie Einstein op een positief-kritische manier en ze geven dan aan wat dit voor de leerkrachten en voor hun lesactiviteiten kan betekenen
Pupil counseling. Pupil guidance --- games --- jongerencultuur --- generatieconflict --- Sociology of education --- pedagogiek --- internet --- Jongeren en computerspelen --- Jongeren en internet --- Communicatie ; jongeren ; 2000 --- -Jongeren en audiovisuele media --- Jongeren en maatschappij --- Opvoeding --- 663 Jeugd --- Age Leeftijd --- Education Opvoeding --- Enseignement Onderwijs --- #KVHB:Jeugd --- #KVHB:Jongerencultuur --- #KVHB:Leerlingbegeleiding --- #KVHB:Opvoeding --- 301.188.8 --- 37.015.31 --- jeugd --- jongeren --- onderwijs --- 433 --- opvoeding --- AA / International- internationaal --- 45 --- 15 --- 305.8 --- 433.5 --- Jeugd --- Jongerencultuur --- computerspellen --- jeugdcultuur --- media --- 323 --- 308.4 --- Computer --- Computerspelen --- Computerspelletjes --- GSM --- Generaties --- Informatieaanbod --- Informatiebronnen --- Internet --- Jeugdcultuur (jeugdsubcultuur, subcultuur) --- Jeugdcultuur --- Jongeren --- Mediaopvoeding --- Multimedia --- Opvoeden --- Radio --- TV --- adolescenten (ler) --- jeugd en maatschappij --- jeugdproblematiek --- 484.23 --- Leerlingenbegeleiding --- Computerondersteund onderwijs; s.o. --- ICT; onderwijs --- Jeugd en maatschappij --- Jeugdmentaliteit --- cultuur --- generatie-X --- generatie-Y --- generatiekloof --- jeugdigen --- jeugdpsychologie --- kinderen --- kinderpsychologie --- faq --- computerondersteund leren --- didactiek --- studiebegeleiding --- multimediale communicatie --- Sociologie van het onderwijs --- opvoeding in de praktijk --- Opvoeding, opvoedkunde. --- Psychologie. --- Communicatie --- Audiovisuele opvoeding --- Sociale problemen van en zorg voor jeugdigen --- Sociologie van de jeugd --- Opvoeding in de praktijk --- (zie ook: fysica (computer)) --- Onderwijs --- Didactiek --- Leerlingbegeleiding --- Pedagogiek en onderwijskunde --- handboeken en inleidingen --- Jeugd en audiovisuele media --- Jeugd en computerspelen --- Jeugd en internet --- Jeugd en audiovisuele media. --- Jeugd en computerspelen. --- Jeugd en internet. --- Jeugd en maatschappij. --- Opvoeding. --- handboeken en inleidingen. --- Lerarenopleiding --- Lerarenopleiding : CVO --- Computerondersteund onderwijs; s.o --- 316.35 --- Opvoeding, opvoedkunde --- Psychologie --- departement Lerarenopleiding 11 --- pedagogische psychologie --- schoolkinderen --- Handboeken en inleidingen. --- Student --- Hoger onderwijs --- Volwassene --- Leren --- Leerinhoud --- Doceren --- Veranderingsproces --- Jeugdpsychologie --- Sociologie --- Media --- Opvoedingsprobleem --- Leraar --- Ouders --- Jongere
Choose an application
De organisatie van de jeugdhulpverlening in Vlaanderen is complex. In de doolhof van diensten en voorzieningen vinden zowel ouders als professionelen vaak hun weg niet. Bovendien is het veld voortdurend in beweging en volgen nieuwe ontwikkelingen elkaar in snel tempo op. In dit handboek brengen de auteurs de actuele organisatie van de jeugdhulpverlening in Vlaanderen in kaart. Ze beschrijven op een systematische en bevattelijke manier de verschillende zorgsectoren: de preventieve zorg, het onderwijs, de Bijzondere Jeugdbijstand, de zorg voor personen met een handicap, enzovoort. Ook gaan ze in op belangrijke sectoroverschrijdende actuele thema's: inclusief onderwijs, interculturalisering van de hulpverlening en integrale jeugdhulp.
Jeugdzorg. --- Orthopedagogiek --- Handboeken en inleidingen. --- Orthopedagogics --- jeugdbescherming --- orthopedagogiek --- jeugdzorg --- jeugdgezondheidszorg --- Social policy and particular groups --- S2006461.JPG --- CLB --- 186.2 Kinderopvang --- bijzondere jeugdbijstand --- gehandicapte jongeren --- gehandicapte kinderen --- buitengewoon onderwijs --- interculturele hulpverlening --- kinderzorg --- Academic collection --- 700 Pedagogie --- #KVHB:Orthopedagogie --- 460 --- hulpverlening --- 323 --- autismespectrumstoornissen --- gedragsproblemen --- jeugdhulpverlening --- leerstoornissen --- mentaal gehandicapten --- vluchtelingen --- 37.013 --- Buitengewoon onderwijs --- Cultuurverschillen --- Jeugdhulpverlening --- Jeugdzorg --- Kind&Gezin --- Kinderen met een handicap --- Opvoedingsondersteuning --- Preventie --- bijzondere jeugdzorg --- etnisch-culturele minderheden --- gehandicaptenzorg --- leerlingenbegeleiding --- onderwijs, buitengewoon --- 376 --- Orthopedagogie --- 371.21 --- 362.74 --- 362.3 --- 362.9 --- 362.7 --- Sociale problemen van en zorg voor jeugdigen --- Sociaal beleid inzake bijzondere groepen --- Probleemjongeren --- Handboeken --- Probleemjongere
Choose an application
Inhoudsopgave : 1. Wat is psychologie 2. De biologie van het gedrag 3. Gewaarwording 4. Waarneming 5. Aandacht en bewustzijn 6. Conditionering en leren 7. Onthouden en vergeten 8. Taal 9. Denken 10. Motivatie en emotie 11. Veranderingen in de loop van het leven 12. Intelligentie 13. De persoonlijkheid 14. Psychopathologie 15.Therapieën 16. Gedrag en gezondheid 17. Sociale psychologie 18. Toegepaste psychologie
Psychologie --- Inleidingen --- 159.9 --- 411 --- Bewustzijn --- Concentratie (Aandacht) --- Denken --- Emoties(Gevoelens) --- Gedrag --- Geheugen --- Intelligentie --- Leren --- Motivatie (Studiemotivatie) --- Ontwikkeling --- Persoonlijkheidsleer --- Psychopathologie --- Sociale psychologie --- Taal --- Toegepaste psychologie --- Waarneming --- bewustzijn --- conditionering --- denken --- emoties --- gedrag --- geheugen --- gezondheid --- intelligentie --- leren --- levensloop --- motivatie --- persoonlijkheid --- psychologie --- psychopathologie --- sociale psychologie --- taal --- therapie --- toegepaste psychologie --- waarnemen --- zintuigen --- 411 )* PSYCHOLOGIE - INLEIDINGEN --- aandacht --- gewaarwording --- linguïstiek --- psychologie (gez) --- therapieën --- waarneming --- Gezondheid --- Lerarenopleiding : CVO --- Inleidingen - hand- en leerboeken psychologie --- Psychologie - Inleidingen - Hand- en leerboeken --- 415 --- persoonlijkheidsleer --- stress --- waarnemen en observeren --- zenuwstelsel --- Psychology --- gedrag (mensen) --- Algemene psychologie --- Psychologie. --- Handboeken en inleidingen. --- psychologie - inleidingen --- Encyclopedias --- departement Gezondheidszorg 07 --- Man --- Volwassene
Choose an application
Dit boek richt zich naar praktijkwerkers, beleidsmakers, docenten en studenten uit het brede veld van de sociaal-culturele praktijk en sociaal-agogische beroepen. Het eerste deel van de publicatie biedt naast een panoramische kijk op het sociaal-cultureel werken met volwassenen concrete handvatten voor het sociaal-cultureel denken en handelen. Het tweede deel behandelt zes thema's die zich als een uitdaging voor het werkveld aandienen: duurzame ontwikkeling, diversiteit, technologische vernieuwing, stedelijkheid, burgerschap en armoede. De verschillende bijdragen zetten aan tot reflectie over het thema en de betekenis ervan voor het sociaal-cultureel volwassenenwerk
Sociaal-cultureel werk --- Sociale agogiek --- Volwassenenvorming --- Vlaanderen. --- Handboeken en inleidingen. --- volwasseneneducatie --- Social policy --- Adult education. Lifelong learning --- Sociology of cultural policy --- sociaal-cultureel werk --- Methodology --- Adult education --- Belgium --- Flanders (Belgium) --- Culture --- Social aspects --- 714 Sociaal-cultureel vormingswerk --- 493 --- armoede --- burgerschap --- digitale media --- diversiteit --- sociaal cultureel werk --- Vormingswerk (sociaal-cultureel werk) --- vormingswerk --- S20110106.JPG --- volwassenenvorming --- volwassenen --- Vormingswerk --- 374.73 --- 374 --- 374.7 --- PXL-Social Work 2018 --- sociaalcultureel werk --- vrijwilligerswerk --- samenlevingsopbouw --- Volwasseneneducatie --- Vlaanderen --- kunsteducatie --- volwassenenonderwijs --- onderwijs --- duurzaamheid --- duurzame ontwikkeling --- agogiek --- pedagogie --- levenslang leren --- maatschappelijke problemen --- maatschappij --- samenleving --- multiculturele samenleving --- Sociaal-cultureel werk, publiekswerking --- Emigratie
Choose an application
Magie, kruiden, keisnijdingen, aderlatingen, het plaatsen van bloedzuigers... Daarmee probeerde de volksgeneeskunde depressies, epilepsieaanvallen en andere psychische kwalen te lijf te gaan. Wanneer geen van de middeltjes soelaas bood, waren er nog altijd de heiligen Cornelis, Dymphna en Hermes die misschien redding konden bieden. In de dolhuizen werden de gevaarlijke krankzinnigen ondergebracht, geboeid aan handen en voeten. De levensomstandigheden waren ronduit mensonterend. Maar steeds waren er gasthuiszusters die achter de waanzin de medemens bleven zien....Laat in de achttiende eeuw begon men geestesgestoorden als geesteszieken te beschouwen. De weg naar de moderne psychiatrie lag open. In snel tempo zouden therapieen, theorieen en nieuwe inzichten over de werking van de hersenen elkaar opvolgen. Pas in de jaren zeventig luidden psychofarmaca een echte revolutie in.Een boeiende en tegelijk ook tragische geschiedenis, bijzonder rijk geillustreerd en gedocumenteerd.
S20090770.JPG --- Vlaanderen --- geestelijke gezondheidszorg --- geschiedenis --- psychiatrie --- psychiatrisch centrum --- psychiatrische patiënt --- 364 <09> --- 61 <09> --- #GBIB:CBMER --- #GGSB: Psychologie --- geestelijke gezondheidszorg (x) --- iconografisch materiaal --- middeleeuwen (x) --- nieuwe tijd (x) --- nieuwste tijd (x) --- oudheid (x) --- overzicht --- 616.89 --- #KVHB:Geestesziekten --- #KVHB:Geschiedenis; psychiatrie --- 606.24 --- geestelijke gezondheid --- geesteszieken --- heksen --- mentaal gehandicapten --- neurologie --- 616.89 )* PSYCHIATRIE --- exorcisme --- hagiotherapie --- psychopathologie --- zwakzinnigheid --- 606.84 --- Psychiatrie ; geschiedenis --- psychiatrische verpleegkunde --- 61 <09> Geschiedenis van de geneeskunde --- Geschiedenis van de geneeskunde --- 364 <09> Geschiedenis van de maatschappelijke voorzorg en bijstand --- Geschiedenis van de maatschappelijke voorzorg en bijstand --- 615 --- 94 --- 616 --- psychiatrie - geschiedenis, psychiaters --- Geschiedenis --- (zie ook: psychologie) --- History of Medicine. --- Mental Disorders --- Mental Health Services --- Mentally ill --- History. --- Care --- Geestelijke gezondheidszorg --- Geschiedenis van de psychologie --- Mental disorders --- Psychiatrie --- Geschiedenis. --- Handboeken en inleidingen. --- Psychiatry --- History of human medicine --- 61 <09> History of medicine --- History of medicine --- Psychiatrische verpleegkunde --- Provincie West-Vlaanderen --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- personen met een mentale beperking --- Psychologie
Choose an application
1. Introductie 2. Onderzoeksmethoden 3. Het sociale zelf 4. Persoonsperceptie 5. Stereotypen, vooroordelen en discriminatie 6. Attitudes 7. Conformiteit 8. Groepsprocessen 9. Aantrekking en hechte relaties 10. anderen helpen 11. Agressie 12. Recht 13. Economie 14. Gezondheid
Sociale psychologie --- Sociale psychologie. --- Handboeken en inleidingen. --- integratie --- ethiek --- zelfwaardering --- zelfconcept --- prestaties --- waarneming --- stress --- Social psychology --- racisme --- aanwerving en selectie --- sociale relaties --- sociale psychologie --- onderzoeksmethoden --- agressie --- attitude --- groepsprocessen --- departement Gezondheidszorg 07 --- toegepaste psychologie --- groepspsychologie --- sociaal gedrag --- psychologie --- S2006802.JPG --- 316.6 --- #SBIB:15G --- 070 Psychologie --- 650 Sociale wetenschappen --- #KVHB:Sociale psychologie --- 305 --- Agressie --- Groepsdynamica --- Identiteit (Zelfbeeld Zelfkennis) --- Leidinggeven --- Persoonlijkheidsleer --- Relaties --- Stress --- Toegepaste psychologie --- Agressie (geweld, woede) --- Relatie / relatievorming --- Sociaal gedrag (antisociaal gedrag) --- 159.922.2 --- 316.6 Gedragstheorie. Sociaal gedrag. Sociale psychologie --(gedrag en zelfconcept van het individu in de groep z.o. {159.923.33}) --- Gedragstheorie. Sociaal gedrag. Sociale psychologie --(gedrag en zelfconcept van het individu in de groep z.o. {159.923.33}) --- 301.15 --- 159.9 --- Psychologie --- Groepsdynamiek --- Zelfbeeld --- Sociale relaties --- Recht --- Ondernemingen --- Gezondheidsrecht --- Agressiviteit --- Geweld --- Attitudes --- Diagnose --- sociale psychologie (gez) --- Sociale relatie --- Onderneming --- Overheidsbeleid --- Relatie --- Attitude
Choose an application
Overal ter wereld voeren kinderen met een handicap, samen met hun ouders, leerkrachten en andere professionelen, een dagelijkse strijd om volwaardig te worden opgenomen in een gewone klas. Maar 'inclusie' boezemt velen nog angst in of botst op tal van vooroordelen. Dit boek geeft meer uitleg over de filosofie waarin de inclusiegedachte is ingebed, en plaatst inclusie en inclusief onderwijs in een theoretisch én praktijkgericht kader. Naast de bespreking van het literatuuraanbod, komen vooral een aantal ouders van kinderen met een verstandelijke handicap aan het woord. Zij vertellen hun verhaal: hun eenzame strijd om inclusief onderwijs in de praktijk om te zetten, de talrijke hindernissen die ze hierbij ondervinden, maar ook de grote voldoening die zij én hun kind ervaren. Stuk voor stuk zijn het boeiende verhalen, met telkens één centraal motief: samen werken aan een goede school voor alle kinderen. Respect voor elke mening en respect voor diversiteit staan hierbij voorop. Aan de hand van deze verhalen distilleert de auteur de noodzakelijke voorwaarden waarbinnen inclusief onderwijs mogelijk wordt. Hij wijst hierbij uitdrukkelijk op de maatschappelijke keuze van solidariteit en engagement die daadwerkelijk dient gemaakt te worden. Ten slotte worden de getuiggenissen van deze ouders en de opmerkingen van de auteur geconfronteerd met de ervaringen van professionele onderzoekers op dit terrein.
Geïntegreerd onderwijs. --- Orthopedagogiek --- Handboeken en inleidingen. --- Orthopedagogics --- School management --- inclusief beleid --- Social policy and particular groups --- kinderen met een beperking --- onderwijsintegratie van personen met een beperking --- GON (geïntegreerd onderwijs) --- 376 --- #SBIB:316.334.1O320 --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:316.334.1O410 --- #KVHB:Inclusief onderwijs --- #KVHB:Onderwijs; gehandicapten --- #KVHB:Orthopedagogie --- gehandicapte kinderen --- inclusief onderwijs --- orthopedagogiek --- 37.014 --- Inclusief onderwijs --- Methodiek --- Onderwijs --- Personen met een handicap --- 376 Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- Doelen en functies van onderwijstypes, schoolsystemen: algemeen --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Leergedrag: cognitief gedrag, studieresultaten: algemeen --- #A9906A --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- 460.8 --- Buitengewoon onderwijs --- Geïntegreerd onderwijs --- Rechten van het kind --- 454.9 --- gehandicapten: in onderwijs --- mentaal gehandicapten --- Buitengewoon onderwijs; algemeen --- (zie ook: Geïntegreerd onderwijs) --- (zie ook: Weer Samen Naar School) --- inclusie --- mentaal gehandicapte kinderen --- onderwijs --- Kinderen --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Opvoeding en onderwijs --- Integratie --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs --- Hoger onderwijs --- Kind --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Opvoeding --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Oudere --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Sport
Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|