Listing 1 - 8 of 8
Sort by

Book
Gedrag in organisaties
Author:
ISBN: 9043009830 Year: 2005 Publisher: Amsterdam Pearson Education

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit studieboek is een beknopte inleiding over het gedrag van mensen (als individu en als groep) in bedrijven en het gedrag van deze organisaties zelf. Het is een kennismaking met terminologie en theorieën waarmee deze gedragingen en het organisatiesysteem worden omschreven. Zoals: attitudes, perceptie, leerprocessen, motivatie, communicatie, besluitvorming, conflicten, leiderschap, teamvorming, organisatiestructuur en cultuur, etc. Het is niet diepgaand, sterk gestructureerd en zonder voorbeelden en opdrachten; deze zouden te vinden zijn op een bijbehorende site van de uitgever. Veel docenten zullen echter de voorkeur geven aan hun eigen inbreng. Oorspronkelijk voor de VS geschreven (en onder andere in het Spaans, Portugees en Deens vertaald) en bedoeld voor studenten bedrijfswetenschappen, psychologie en sociologie. De vertaling is vervaardigd door medewerkers van Saxion Hogeschool Enschede en de Hanzehogeschool Groningen. In vergelijking met de zesde editie (de zevende was een herdru ...


Book
Is het nu generatie X, Y of Einstein? : faq voor leraren, opvoeders en ouders
Authors: ---
ISBN: 9789030196778 9789030198116 Year: 2009 Publisher: Mechelen Wolters Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Jongeren 'leren' vandaag razendsnel langs allerlei kanalen: radio, tv, tijdschriften, weekbladen, internet, games, gsm, iPod. Ook in hun gezin en vooral in interactie met leeftijdsgenoten krijgen zij veel hapklare informatie aangeboden. Jongeren leven in een multimediale maatschappij en leren daar bijna spontaan mee om te gaan. Maar ze doen dat op een heel andere manier dan 'hun ouders en leerkrachten', op een manier 'die meer gemeen heeft met Einstein (creatief, multidisciplinair) dan met Newton (rationeel, logisch, lineair)'. En dan is er nog de school, de plek bij uitstek bedoeld voor informatie verwerven en verwerken. Omdat de leerkracht daar een centrale rol speelt in het leren van de jongeren, ligt de bal in zijn kamp. Hoe kan die leerkracht, die nog net probeert zijn bord en krijt te upgraden tot een smartboard, de concurrentie met al die andere, vaak hypersnelle, levensechte en aantrekkelijke informatiekanonnen nog wel aangaan? Wat hebben leerkrachten nodig aan inzichten om voor deze generatie jongeren - de Generatie Einstein - goed onderwijs te maken? Wat betekent die typering voor hun rol als leerkracht en de manier waarop zij hun lesactiviteiten inrichten?De auteurs analyseren de kenmerken van de Generatie Einstein op een positief-kritische manier en ze geven dan aan wat dit voor de leerkrachten en voor hun lesactiviteiten kan betekenen

Keywords

Pupil counseling. Pupil guidance --- games --- jongerencultuur --- generatieconflict --- Sociology of education --- pedagogiek --- internet --- Jongeren en computerspelen --- Jongeren en internet --- Communicatie ; jongeren ; 2000 --- -Jongeren en audiovisuele media --- Jongeren en maatschappij --- Opvoeding --- 663 Jeugd --- Age Leeftijd --- Education Opvoeding --- Enseignement Onderwijs --- #KVHB:Jeugd --- #KVHB:Jongerencultuur --- #KVHB:Leerlingbegeleiding --- #KVHB:Opvoeding --- 301.188.8 --- 37.015.31 --- jeugd --- jongeren --- onderwijs --- 433 --- opvoeding --- AA / International- internationaal --- 45 --- 15 --- 305.8 --- 433.5 --- Jeugd --- Jongerencultuur --- computerspellen --- jeugdcultuur --- media --- 323 --- 308.4 --- Computer --- Computerspelen --- Computerspelletjes --- GSM --- Generaties --- Informatieaanbod --- Informatiebronnen --- Internet --- Jeugdcultuur (jeugdsubcultuur, subcultuur) --- Jeugdcultuur --- Jongeren --- Mediaopvoeding --- Multimedia --- Opvoeden --- Radio --- TV --- adolescenten (ler) --- jeugd en maatschappij --- jeugdproblematiek --- 484.23 --- Leerlingenbegeleiding --- Computerondersteund onderwijs; s.o. --- ICT; onderwijs --- Jeugd en maatschappij --- Jeugdmentaliteit --- cultuur --- generatie-X --- generatie-Y --- generatiekloof --- jeugdigen --- jeugdpsychologie --- kinderen --- kinderpsychologie --- faq --- computerondersteund leren --- didactiek --- studiebegeleiding --- multimediale communicatie --- Sociologie van het onderwijs --- opvoeding in de praktijk --- Opvoeding, opvoedkunde. --- Psychologie. --- Communicatie --- Audiovisuele opvoeding --- Sociale problemen van en zorg voor jeugdigen --- Sociologie van de jeugd --- Opvoeding in de praktijk --- (zie ook: fysica (computer)) --- Onderwijs --- Didactiek --- Leerlingbegeleiding --- Pedagogiek en onderwijskunde --- handboeken en inleidingen --- Jeugd en audiovisuele media --- Jeugd en computerspelen --- Jeugd en internet --- Jeugd en audiovisuele media. --- Jeugd en computerspelen. --- Jeugd en internet. --- Jeugd en maatschappij. --- Opvoeding. --- handboeken en inleidingen. --- Lerarenopleiding --- Lerarenopleiding : CVO --- Computerondersteund onderwijs; s.o --- 316.35 --- Opvoeding, opvoedkunde --- Psychologie --- departement Lerarenopleiding 11 --- pedagogische psychologie --- schoolkinderen --- Handboeken en inleidingen. --- Student --- Hoger onderwijs --- Volwassene --- Leren --- Leerinhoud --- Doceren --- Veranderingsproces --- Jeugdpsychologie --- Sociologie --- Media --- Opvoedingsprobleem --- Leraar --- Ouders --- Jongere


Book
Nieuwe ontwikkelingen in het zorgveld
Authors: --- ---
ISBN: 9033459795 Year: 2005 Volume: 2 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De organisatie van de jeugdhulpverlening in Vlaanderen is complex. In de doolhof van diensten en voorzieningen vinden zowel ouders als professionelen vaak hun weg niet. Bovendien is het veld voortdurend in beweging en volgen nieuwe ontwikkelingen elkaar in snel tempo op. In dit handboek brengen de auteurs de actuele organisatie van de jeugdhulpverlening in Vlaanderen in kaart. Ze beschrijven op een systematische en bevattelijke manier de verschillende zorgsectoren: de preventieve zorg, het onderwijs, de Bijzondere Jeugdbijstand, de zorg voor personen met een handicap, enzovoort. Ook gaan ze in op belangrijke sectoroverschrijdende actuele thema's: inclusief onderwijs, interculturalisering van de hulpverlening en integrale jeugdhulp.


Book
Psychologie.
Author:
ISBN: 9038209037 9789038209036 9789038214450 Year: 2006 Publisher: Gent Gent Academia Press Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Inhoudsopgave : 1. Wat is psychologie 2. De biologie van het gedrag 3. Gewaarwording 4. Waarneming 5. Aandacht en bewustzijn 6. Conditionering en leren 7. Onthouden en vergeten 8. Taal 9. Denken 10. Motivatie en emotie 11. Veranderingen in de loop van het leven 12. Intelligentie 13. De persoonlijkheid 14. Psychopathologie 15.Therapieën 16. Gedrag en gezondheid 17. Sociale psychologie 18. Toegepaste psychologie


Book
Wissels : handboek sociaal-cultureel werk met volwassenen
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789038215853 Year: 2010 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek richt zich naar praktijkwerkers, beleidsmakers, docenten en studenten uit het brede veld van de sociaal-culturele praktijk en sociaal-agogische beroepen. Het eerste deel van de publicatie biedt naast een panoramische kijk op het sociaal-cultureel werken met volwassenen concrete handvatten voor het sociaal-cultureel denken en handelen. Het tweede deel behandelt zes thema's die zich als een uitdaging voor het werkveld aandienen: duurzame ontwikkeling, diversiteit, technologische vernieuwing, stedelijkheid, burgerschap en armoede. De verschillende bijdragen zetten aan tot reflectie over het thema en de betekenis ervan voor het sociaal-cultureel volwassenenwerk


Book
Van nar tot patiënt : een geschiedenis : een geschiedenis van de zorg voor geesteszieken
Author:
ISBN: 9058260607 9789058260604 Year: 2000 Publisher: Leuven Davidsfonds

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Magie, kruiden, keisnijdingen, aderlatingen, het plaatsen van bloedzuigers... Daarmee probeerde de volksgeneeskunde depressies, epilepsieaanvallen en andere psychische kwalen te lijf te gaan. Wanneer geen van de middeltjes soelaas bood, waren er nog altijd de heiligen Cornelis, Dymphna en Hermes die misschien redding konden bieden. In de dolhuizen werden de gevaarlijke krankzinnigen ondergebracht, geboeid aan handen en voeten. De levensomstandigheden waren ronduit mensonterend. Maar steeds waren er gasthuiszusters die achter de waanzin de medemens bleven zien....Laat in de achttiende eeuw begon men geestesgestoorden als geesteszieken te beschouwen. De weg naar de moderne psychiatrie lag open. In snel tempo zouden therapieen, theorieen en nieuwe inzichten over de werking van de hersenen elkaar opvolgen. Pas in de jaren zeventig luidden psychofarmaca een echte revolutie in.Een boeiende en tegelijk ook tragische geschiedenis, bijzonder rijk geillustreerd en gedocumenteerd.

Keywords

S20090770.JPG --- Vlaanderen --- geestelijke gezondheidszorg --- geschiedenis --- psychiatrie --- psychiatrisch centrum --- psychiatrische patiënt --- 364 <09> --- 61 <09> --- #GBIB:CBMER --- #GGSB: Psychologie --- geestelijke gezondheidszorg (x) --- iconografisch materiaal --- middeleeuwen (x) --- nieuwe tijd (x) --- nieuwste tijd (x) --- oudheid (x) --- overzicht --- 616.89 --- #KVHB:Geestesziekten --- #KVHB:Geschiedenis; psychiatrie --- 606.24 --- geestelijke gezondheid --- geesteszieken --- heksen --- mentaal gehandicapten --- neurologie --- 616.89 )* PSYCHIATRIE --- exorcisme --- hagiotherapie --- psychopathologie --- zwakzinnigheid --- 606.84 --- Psychiatrie ; geschiedenis --- psychiatrische verpleegkunde --- 61 <09> Geschiedenis van de geneeskunde --- Geschiedenis van de geneeskunde --- 364 <09> Geschiedenis van de maatschappelijke voorzorg en bijstand --- Geschiedenis van de maatschappelijke voorzorg en bijstand --- 615 --- 94 --- 616 --- psychiatrie - geschiedenis, psychiaters --- Geschiedenis --- (zie ook: psychologie) --- History of Medicine. --- Mental Disorders --- Mental Health Services --- Mentally ill --- History. --- Care --- Geestelijke gezondheidszorg --- Geschiedenis van de psychologie --- Mental disorders --- Psychiatrie --- Geschiedenis. --- Handboeken en inleidingen. --- Psychiatry --- History of human medicine --- 61 <09> History of medicine --- History of medicine --- Psychiatrische verpleegkunde --- Provincie West-Vlaanderen --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- personen met een mentale beperking --- Psychologie


Book
Sociale psychologie
Authors: --- --- ---
ISBN: 9038209274 9789038209272 Year: 2005 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

1. Introductie 2. Onderzoeksmethoden 3. Het sociale zelf 4. Persoonsperceptie 5. Stereotypen, vooroordelen en discriminatie 6. Attitudes 7. Conformiteit 8. Groepsprocessen 9. Aantrekking en hechte relaties 10. anderen helpen 11. Agressie 12. Recht 13. Economie 14. Gezondheid


Book
Het recht van alle kinderen : inclusief onderwijs : het perspectief van ouders en kinderen
Author:
ISBN: 9033442957 Year: 1999 Publisher: Leuven/Amersfoort Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Overal ter wereld voeren kinderen met een handicap, samen met hun ouders, leerkrachten en andere professionelen, een dagelijkse strijd om volwaardig te worden opgenomen in een gewone klas. Maar 'inclusie' boezemt velen nog angst in of botst op tal van vooroordelen. Dit boek geeft meer uitleg over de filosofie waarin de inclusiegedachte is ingebed, en plaatst inclusie en inclusief onderwijs in een theoretisch én praktijkgericht kader. Naast de bespreking van het literatuuraanbod, komen vooral een aantal ouders van kinderen met een verstandelijke handicap aan het woord. Zij vertellen hun verhaal: hun eenzame strijd om inclusief onderwijs in de praktijk om te zetten, de talrijke hindernissen die ze hierbij ondervinden, maar ook de grote voldoening die zij én hun kind ervaren. Stuk voor stuk zijn het boeiende verhalen, met telkens één centraal motief: samen werken aan een goede school voor alle kinderen. Respect voor elke mening en respect voor diversiteit staan hierbij voorop. Aan de hand van deze verhalen distilleert de auteur de noodzakelijke voorwaarden waarbinnen inclusief onderwijs mogelijk wordt. Hij wijst hierbij uitdrukkelijk op de maatschappelijke keuze van solidariteit en engagement die daadwerkelijk dient gemaakt te worden. Ten slotte worden de getuiggenissen van deze ouders en de opmerkingen van de auteur geconfronteerd met de ervaringen van professionele onderzoekers op dit terrein.

Keywords

Geïntegreerd onderwijs. --- Orthopedagogiek --- Handboeken en inleidingen. --- Orthopedagogics --- School management --- inclusief beleid --- Social policy and particular groups --- kinderen met een beperking --- onderwijsintegratie van personen met een beperking --- GON (geïntegreerd onderwijs) --- 376 --- #SBIB:316.334.1O320 --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:316.334.1O410 --- #KVHB:Inclusief onderwijs --- #KVHB:Onderwijs; gehandicapten --- #KVHB:Orthopedagogie --- gehandicapte kinderen --- inclusief onderwijs --- orthopedagogiek --- 37.014 --- Inclusief onderwijs --- Methodiek --- Onderwijs --- Personen met een handicap --- 376 Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- Doelen en functies van onderwijstypes, schoolsystemen: algemeen --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Leergedrag: cognitief gedrag, studieresultaten: algemeen --- #A9906A --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- 460.8 --- Buitengewoon onderwijs --- Geïntegreerd onderwijs --- Rechten van het kind --- 454.9 --- gehandicapten: in onderwijs --- mentaal gehandicapten --- Buitengewoon onderwijs; algemeen --- (zie ook: Geïntegreerd onderwijs) --- (zie ook: Weer Samen Naar School) --- inclusie --- mentaal gehandicapte kinderen --- onderwijs --- Kinderen --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Opvoeding en onderwijs --- Integratie --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs --- Hoger onderwijs --- Kind --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Opvoeding --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Oudere --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Sport

Listing 1 - 8 of 8
Sort by