Listing 1 - 10 of 24 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Humanism --- Philosophy --- Classical education --- Classical philology --- Philosophical anthropology --- Renaissance --- Political philosophy. Social philosophy --- humanisme --- politieke filosofie --- Humanism. --- sociale ethiek --- #gsdbF --- 2 --- 172
Choose an application
Hoewel elke zebra er als een zebra uitziet, verschillen ze onderling allemaal een beetje van elkaar. Het strepenpatroon van elk dier is anders. Op dezelfde manier zijn alle mensen mensen: ze hebben dezelfde organen, dezelfde gevoelens, hetzelfde verstand, dezelfde rechten. Tegelijk verschillen alle mensen, en ook culturen en volkeren, een beetje van elkaar. Hun strepenpatroon is anders. Vandaag woont meer dan de helft van de mensen in steden en dat aantal zal nog toenemen. Daardoor worden ze meer en meer met die onderlinge verschillen geconfronteerd. Want steden ontstaan nu eenmaal door migratie. Dat is altijd al zo geweest. Door die verstedelijking en door problemen als armoede, bevolkingsexplosie en ecologische dreiging moeten we nadenken over hoe de aarde en dus de hele mensheid kan overleven. We moeten zowel leren leven met onze onderlinge verschillen als met een aantal algemeen menselijke eigenschappen. Het is gevaarlijk om te denken dat we anderen gelijk moeten maken aan onszelf, want dan belanden we in racisme of assimilatie. Dat leidt alleen maar tot meer frustratie en conflicten in plaats van een duurzame en vreedzame samenleving. Een modern humanisme geeft antwoorden op die uitdagingen. Dit boek is een uitnodiging om af te stappen van het grote gelijk, dat ons vaak wordt opgedrongen vanuit een cultuur of een godsdienst. Het zebramodel streeft eenheid in verscheidenheid na. (bron: covertekst)
Philosophical anthropology --- Cultural evolution --- Cultural transformation --- Culture [Evolution of ] --- Evolutie [Sociale ] --- Evolution sociale --- Social evolution --- Sociale evolutie --- 651 Maatschappij. Algemeen --- Gelijke kansen --- S20090667.JPG --- humanisme --- multiculturele samenleving --- 301.17 --- 2 --- 325 --- Social change --- Belgium --- maatschappij --- gelijke kansen
Choose an application
Nederland --- gezondheidszorg (gezondheidsbeleid, sociale geneeskunde) --- 601.52 --- rituelen --- rites de passage --- zingeving --- waardenbeleving --- godsdienst --- hindoeïsme --- jodendom --- christendom --- christelijke zingeving --- islam --- humanisme --- indianen --- aboriginals --- geboorte --- huwelijk --- dood --- 205 --- (zie ook: rouw) --- PHL-Healthcare 12 --- gezondheidszorg (Nederland)
Choose an application
Voor een humanist lijkt het onmiskenbaar: het doel van onderwijs is om kritische burgers te vormen die hun plaats zullen innemen in de superdiverse samenleving van vandaag en morgen. Maar is dit een realistische verwachting? Vrijzinnig humanist Jimmy Koppen gaat in dit essay dieper in op deze en allerhande andere vragen die ons Vlaamse onderwijs aanbelangen. Waar liggen de klemtonen van het huidige Vlaams onderwijs? Vinden leerlingen en studenten voldoende aansluiting bij de arbeidsmarkt? Moeten we ook niet nadenken over structuren en organisatie van scholen? Is opzalmen een realistische piste? En wat met de onheilsberichten die opduiken in de media? Leerlingen zijn hoe langer hoe minder goed in taal en wiskunde. Leerkrachten vallen uit door de werkdruk. Studenten doen er langer dan ooit over om hun bachelor- of masterdiploma te halen. En intussen neemt kansenongelijkheid in het onderwijs almaar toe. Humanisten kunnen niet langs de zijlijn toekijken, maar moeten zich mengen in het debat over onderwijs en samenleving. Ze moeten met standpunten naar buiten treden, die het politieke en het levensbeschouwelijke overstijgen.De school van het vrije denken maakt zich op voor de toekomst en bekijkt het Vlaams onderwijs met een humanistische blik, wars van politieke denkkaders.Bron: https://www.aspeditions.be/en-gb/book/de-school-van-het-vrije-denken/16549.htm
Humanism --- Humanisme --- Vlaanderen --- Onderwijs --- Kritisch denken --- Gelijke onderwijskansen --- Onderwijsfilosofie --- Sociology of education --- School management --- 720 Onderwijs --- Onderwijs ; Vlaanderen --- BPB9999 --- BPB2007 --- PXL-Central Office 2019 --- onderwijsfilosofie --- onderwijskansen --- essays --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Emigratie --- socio-economisch leven --- humanistische psychologie --- culturele diversiteit
Choose an application
HOE GEBRUIKEN WE TECHNOLOGIE ZODAT ZE VOOR ONS EN NIET TEGEN ONS WERKT ?WAT KUNNEN WE EIGENLIJK MET DIE 21ST CENTURY SKILLS ?HOE KUNNEN WE LEVEN ALS DIGITALE HUMANISTEN ?We zitten volop in een momentum van versnelde industriële vooruitgang. Een crisis volgens de ene, een revolutie volgens de andere. Om daarin overeind te blijven, om onze greep op de wereld te kunnen houden, moeten we ons eigen handelen hacken. Om meer humanistisch dan mechanistisch te worden, hebben we behoefte aan Artificial Stupidity.In dit boek gaat Fredo De Smet op zoek naar nieuwe vuistregels in het omgaan met onze digitale realiteit, naar een manier om verandering te leiden en niet te lijden. Daarbij investeer je bijvoorbeeld maar beter in je netwerk, deel je wat je gemeen hebt, en omarm je de ambivalentie in alles wat je doet. Artificial Stupidity is geen politiek pamflet of filosofische kritiek, maar een persoonlijke zoektocht naar wat het betekent om mens te blijven in een veranderende wereld. Omdat wachten gevaarlijker is dan stappen. Bron : http://www.bol.com
528.59 --- 369.11 --- Web 2.0 --- social media --- digitaal --- digitale technologie --- digitale media --- humanisme --- 477.9 --- mediawijsheid --- internet - overige ontwerpen --- marketing - internet --- Cultuurfilosofie. Cultuurpsychologie --- PXL-Music 2018 --- digitaal tijdperk --- technologie --- maatschappij --- Philosophy and psychology of culture --- General ethics --- #gsdb5 --- 338.043 --- Technologische vooruitgang. Automatisering. Computers. Werkgelegenheid en informatica --- Internet --- Humanisme --- Digitalisering --- Cultuursociologie --- Sociologie --- Technologie en maatschappij --- Technologie en maatschappij. --- 658.015 --- Technologie --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Maatschappij --- Verpleegkunde --- Filosofie
Choose an application
Dit boek geeft een ordening in de varianten van menselijke opvattingen. Eerst worden zes levensbeschouwingen besproken: jodendom, christendom, islam, hindoeïsme, boeddhisme en humanisme. Daarna volgen vier politiek-maatschappelijke stromingen. De derde groep vormen de 'one-issue-movements': vegetariërs, geheelonthouders, naturisten, pacifisten, esperantisten, republikeinen, mensen die warm lopen voor mensenrechten, het milieu, de dierenbescherming enz. (Bron: covertekst)
Comparative religion --- Political philosophy. Social philosophy --- Netherlands --- 202 --- Boeddhisme --- Christendom --- Geestelijke stromingen --- Geschiedenis --- Gezondheidszorg --- Hindoeïsme --- Humanisme --- Islam --- Jodendom --- Kalenders --- Kunst --- Liberalisme --- Politiek --- Socialisme --- 140 )* FILOSOFISCHE STELSELS --- alternatieve stromingen --- boeddhisme --- christelijke politieke overtuiging --- economisch bestel --- geestelijke stromingen --- groene politiek --- hindoeïsme --- humanisme --- islam --- jodendom --- kalenders --- kunst --- levensbeschouwelijke ontwikkelingen --- levensbeschouwelijke stroming --- liberalisme --- onderwijsbestel --- politiek bestel --- politiek-maatschappelijke stromingen --- socialisme --- Godsdienstgeschiedenis --- Godsdienst --- Politieke partijen --- Levensbeschouwing --- Politieke partij --- Ethiek --- Symboliek --- Sport --- Duurzaamheid --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Atlas --- Museum --- Maatschappij --- Seksualiteit --- Theater --- Wetenschap --- Architectuur --- Literatuur --- Autisme --- Cultuur --- Kind --- Samenleving --- Technologie --- Historische kritiek --- Man --- Noorwegen --- Film --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Voeding --- Media --- Kleuter --- Verpleegkunde --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Drank --- Gezondheid --- Volwassene --- Vrouw --- Voorlichting
Choose an application
History of Europe --- anno 1500-1599 --- Mediterranean countries --- Mediterranean --- 930 <262> --- #gsdb8 --- #BUAR:bibl.de Bock --- 940 --- 940.23 --- Middellandse Zeeregio --- geschiedenis --- sociaal-economische geschiedenis --- 16e eeuw --- 926.1 --- Geschiedenis: algemeen --- 16de eeuw --- Europa --- 926.2 --- Middellandse Zeegebied --- Steden --- Volkeren --- Geschiedenis van het Middellandse-Zeegebied --- geschiedenis - humanisme en renaissance --- 930 <262> Geschiedenis van het Middellandse-Zeegebied
Choose an application
In dit handboek worden een aantal aspecten behandeld van de Europese geschiedenis gaande van de late vijftiende tot het einde van de achttiende eeuw. Hoewel de nadruk ligt op Europa, wordt ook veel aandacht besteed aan de mondiale context waarbinnen de Europese ontwikkelingen zich hebben voltrokken. Dit werk is een inleiding, bedoeld voor studenten hoger onderwijs en andere geïnteresseerden die willen kennismaken met de vroegmoderne geschiedenis. Het is daarom breed van opzet, maar tegelijk ook is het ook wetenschappelijk stevig onderbouwd. Doorheen de verschillende hoofdstukken wordt regelmatig ingegaan op de recente stand van het onderzoek in het vakgebied. InhoudsopgaveDeel I - Staten en hun evoluties Hoofdstuk 1 : Staatshervormingen Hoofdstuk 2 : De eeuw van Habsburg Hoofdstuk 3 : Europa in oorlog, 1618-1713 Hoofdstuk 4 : Op weg naar modernisering, 1713-1787 Deel II - Cultuur, kennis en religie Hoofdstuk 1 : Het humanisme van de Renaissance Hoofdstuk 2 : De Reformatie Hoofdstuk 3 : Confessionele identiteiten Hoofdstuk 4 : Onderwijs in de Late Middeleeuwen en de Vroegmoderne Tijd Hoofdstuk 5 : De wetenschappelijke revolutie Hoofdstuk 6 : De Verlichting Deel III - Conjucturen en structuren Hoodstuk 1 : De bevolkingsevolutie Hoofstuk 2 : De levensstandaard Hoofdstuk 3 : De landbouw Hoofdstuk 4 : Nijverheid Hoofdstuk 5 : Handel Deel IV - Gemeenschappen, categorieën en relaties Hoofdstuk 1 : Sociale structuren Hoofdstuk 2 : Sociale categorieën Hoofdstuk 3 : Differentiatie Hoofdstuk 4 : Mensen in de marge Deel V - De Europese overzeese expansie Hoofdstuk 1 : Motieven, voorwaarden, middelen Hoofdstuk 2 : De Portugese weg naar Indië Hoofdstuk 3 : De incorporatie van een continent - Spanje en Amerika Hoofdstuk 4 : Kapers op de kust: Frankrijk, Engeland en de Republiek Hoofdstuk 5 : De impact van de kolonisatie op Europa Hoofdstuk 6 : Overzeese rivaliteiten na 1650
Didactics of history --- geschiedenis --- History of Europe --- anno 1500-1799 --- Europa --- Nieuwe geschiedenis --- vroegmoderne tijd --- humanisme --- reformatie --- 926 --- #BSCH: vak: geschiedenis --- Nieuwe geschiedenis (c. 1500-c.1789) --- Schoolbooks - Didactic material --- Geschiedenis --- Nieuwe geschiedenis. --- geschiedenis. --- Geschiedenis. --- PHL-Education 12 --- 15e eeuw --- 18de eeuw --- nieuwe tijd
Choose an application
Geschiedenis ; secundair onderwijs ; leermiddelen --- geschiedenis --- Geschiedenis --- 485.6 --- Geschiedenis-Maatschappijleer --- Schoolbooks - Didactic material --- Contains audio-visual material --- handboeken secundair onderwijs --- PHL-Education 12 --- 4e leerjaar secundair onderwijs --- Technisch secundair onderwijs --- Vrij onderwijs --- Renaissance --- Ontdekkingsreizen --- Azteken --- Humanisme --- Reformatie --- Contrareformatie --- Macht --- Verlichting (cultuurgeschiedenis) --- Franse Revolutie --- Nieuwe tijd --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Ontdekkingsreis --- Reformatie (religie) --- Nieuwe Tijd --- Muziek --- Schilderkunst --- Tekenkunst --- #BSCH: vak : geschiedenis --- Vroegmoderne Tijd
Choose an application
Europe --- History --- Didactics of history --- geschiedenis --- History of Europe --- anno 1500-1799 --- Nieuwe geschiedenis --- Europa ; geschiedenis --- Early modern, 1500-1700 --- Handbooks, vade-mecums, etc. --- Europa --- 15e eeuw --- 18de eeuw --- PHL-Education 13 --- Geschiedenis --- Nieuwe tijd --- 16e eeuw --- 17e eeuw --- 18e eeuw --- Sociaal-economische geschiedenis --- Sociaal-politieke geschiedenis --- Humanisme --- Reformatie --- Verlichting (cultuurgeschiedenis) --- Koloniale geschiedenis --- 926 --- Europese geschiedenis --- nieuwe geschiedenis c. 1500-c. 1789 --- PXL-Handboeken --- Nieuwe Tijd --- Reformatie (religie) --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Vroegmoderne Tijd
Listing 1 - 10 of 24 | << page >> |
Sort by
|