Narrow your search
Listing 1 - 10 of 33 << page
of 4
>>
Sort by

Book
Oplossingsgerichte vragen aan kinderen en hun omgeving
Authors: ---
ISBN: 9789043035194 Year: 2016 Publisher: Amsterdam Pearson

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit is niet het eerste boek over oplossingsgericht werken met kinderen. Het is wel het eerste boek waarin naast theorie en praktijk zeer veel oplossingsgerichte vragen bijeen zijn gebracht. Deze vragen vormen de kern van oplossingsgericht werken. Ze helpen professionals om op het oplossingsgerichte spoor te geraken én te blijven. Dit boek is bedoeld om kinderen en hun omgeving te helpen een beter leven op te bouwen. Het beoogt hun welbevinden te bevorderen door professionals in de (geestelijke) gezondheidszorg en het onderwijs oplossingsgerichte ideeën, vragen, en vaardigheden aan te reiken. Oplossingsgericht werken zorgt ervoor dat er meestal minder gesprekken nodig zijn, de autonomie van cliënten gewaarborgd is, en er minder burn-out bij professionals optreedt. De oplossingsgerichte aanpak past goed bij de manier waarop kinderen naar de wereld kijken: er is geen kind dat graag over problemen praat. Ze kijken liever vooruit in plaats van moeilijkheden te analyseren. We nodigen iedereen die werkt met kinderen en hun omgeving uit hetzelfde te doen en de focus te verleggen van het repareren van wat er mis is naar het bouwen aan wat er goed gaat: from wrong to strong. (bron : https://www.standaardboekhandel.be/seo/nl/boeken/psychologie/9789043035194/eva-kuiper-frederike-bannink/oplossingsgerichte-vragen-aan-kinderen-en-hun-omgeving)


Book
Vertrouwen in ieder kind : oplossingsgerichte verhalen en werkvormen voor in de klas
Authors: ---
ISBN: 9789088507212 Year: 2017 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De negen verhalen in dit boek volgen de belevenissen van Mevrouw Olifant en Professor Aap. Zij proberen de inwoners van het bos te helpen bij het oplossen van de problemen waar ze tegenaan lopen, problemen die vragen om een verandering. Beiden hebben de beste bedoelingen. Professor Aap helpt de inwoners van het bos volgens de traditionele of wel de probleem-georiënteerde methode. Mevrouw Olifant hanteert de Oplossingsgerichte methode.De eerste drie verhalen beschrijven een aantal aannames over verandering en leren; de volgende drie laten zien hoe Oplossingsgericht Werken ingezet kan worden om zelfgestuurd leren in de klas te faciliteren. De laatste drie verhalen beschrijven een aantal Oplossingsgerichte strategieën die ingezet kunnen worden om gedrag in de klas te veranderen en de sfeer te verbeteren.Na ieder verhaal volgen suggesties voor zelfreflectie, creatieve verwerkingsactiviteiten voor in de klas en casussen. Doel van dit boek is om leerkrachten kennis te laten maken met verschillende oplossingsgerichte strategieën en suggesties om die door eigen toevoegingen persoonlijker en daarmee effectiever te maken.Vertrouwen in ieder kind is een uitnodigend boek met direct toepasbaar 'gereedschap' voor de leerkracht en de leerling. Het oplossingsgericht werken is een wetenschappelijk verantwoorde methode, uitstekend geschikt voor toepassing op school.https://www.swpbook.com/boeken/114/onderwijs-algemeen/1954/vertrouwen-in-ieder-kind


Book
Oplossingsgerichte coaching : simpel werkt het best
Author:
ISBN: 9789024403844 Year: 2015 Publisher: Amsterdam Boom/Nelissen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Oplossingsgericht denken helpt om problemen op een simpele manier om te zetten in doelen, die op hun beurt vertaald worden in uitdagingen. Oplossingsgericht coachen vertrekt vanuit een mensbeeld waarbij er, hoe moeilijk en uitzichtloos de situatie ook lijkt, altijd krachtbronnen bestaan. Krachtbronnen zijn zaken die ondanks alles toch nog werken en die je kan gebruiken om je doel te bereiken. De probleemgerichte coach vraagt: 'Wat gaat er allemaal niet en waarom?' De oplossingsgerichte coach vraagt: 'Wat gaat er ondanks de problemen allemaal nog wel?' Oplossingsgerichte coaching is geschikt voor iedereen die mensen leidt en begeleidt. Het kan een gids zijn bij individuele contacten, is bruikbaar in het werken met teams én bij veranderingsprocessen binnen een hele organisatie.


Book
Suïcidepreventie : bouwen aan hoop
Authors: ---
ISBN: 9789024404988 9024404983 Year: 2017 Publisher: Amsterdam Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoe kan de behandelaar zorgen voor hoop en wat kan deze doen om het contact te optimaliseren wanneer er sprake is van suïcidaal gedrag?Het aangaan van contact met suïcidale cliënten is voor behandelaars lastig en spannend, vooral wanneer de mogelijkheid tot contact beperkt wordt. Bijvoorbeeld bij psychiatrische problematiek, demotivatie of een gebrek aan vertrouwen. In crisisgesprekken is het bieden van hoop belangrijk. De behandelaar doet dit onder meer door het creëren van openheid, het tonen van empathie en door samen met de cliënt te werken aan een zinvol en haalbaar doel zonder dat er direct wordt ingegrepen. In oplossingsgerichte gespreksvoering staan de cliënt en zijn doel centraal. Deze methodiek vormt de leidraad voor (crisis)gesprekken met cliënten die niet meer willen leven. Suïcidepreventie geeft de gz-professional oplossingsgerichte tips die rechtstreeks te vertalen zijn naar de praktijk.


Book
Behandelmodule zelfbeeldversterking en sociale vaardigheid voor kinderen : 10x doen
Authors: ---
ISBN: 9789036810630 9036810639 9036810647 Year: 2016 Publisher: Houten : Bohn Stafleu van Loghum : Imprint: Bohn Stafleu van Loghum,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In deze behandelmodule beschrijven de auteurs een nieuwe methode waarin vaktherapie en sociale vaardigheidstraining wordt gecombineerd voor kinderen in de leeftijd van 5 tot 15 jaar met een verstandelijke beperking en gedragsproblemen. In tien weken worden vaardigheden getraind en geoefend en de daarbij passende competentie eigen gemaakt. Een kind leert in de training bijvoorbeeld ‘op een goede manier een vraag stellen’. In diezelfde week komt in de vaktherapie stemgebruik, ademhaling en het stellen van vragen aan de orde. Door de unieke samenstelling van deze behandeling leert het kind de nieuwe vaardigheid direct toe te passen en eigen te maken. Deze module is breed inzetbaar voor therapeuten in de ggz als ook professionals werkzaam binnen instellingen. Ook vrijgevestigde psychologen en vaktherapeuten zullen deze behandelmodule een waardevolle toevoeging en verdieping vinden op de bestaande literatuur. Door de praktische insteek van het werk kan de behandelaar direct met de kinderen aan de slag. Ingeborg Grootendorst is beeldend vaktherapeut en is al jaren werkzaam met de betreffende doelgroep. Merel Smit is psycholoog en eveneens al jaren werkzaam met deze doelgroep.


Book
Reteaming : oplossingsgericht werken als veranderstrategie
Authors: --- ---
ISBN: 9789024418251 Year: 2009 Publisher: Barneveld Nelissen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Reteaming is een oplossingsgerichte, stapsgewijze procedure voor het versterken van de motivatie en het sturen van veranderingsprocessen op basis van samenwerking. Met deze methode kunnen individuele personen, maar ook teams en hele organisaties, geholpen worden bij het oplossen van problemen en het tot stand brengen van gewenste veranderingen.Met dit boek worden de ins en outs van de methode toegankelijk voor iedereen die graag wil leren hoe de principes van de oplossingsgerichte psychologie kunnen worden toegepast om de motivatie te versterken, een vorm van samenwerking op te bouwen, problemen op te lossen, veranderingsprocessen te sturen en doelen te bereiken


Book
Van pesten naar samenwerken : de supportgroep: oplossingsgerichte aanpak bij pestgedrag in school
Authors: ---
ISBN: 9789491806865 9789077671801 Year: 2012 Publisher: Huizen Pica

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Pesten heeft verstrekkende gevolgen voor het gepeste kind: aspecten als veiligheid, geluk, eigenwaarde en leerresultaten komen in het geding. Ook voor de pester zijn er consequenties, en niet te vergeten voor de rest van de klas. De impact op de sfeer in de groep en het welbevinden van de kinderen is bij pestgedrag heel ingrijpend. Scholen zijn dan ook verplicht een handelingsplan op te stellen om pesten te voorkomen en aan te pakken; een zogenoemd pestprotocol. Het grootste deel van de methodes die op scholen gebruikt worden tegen pesten, is echter probleemgericht.Dit is anders bij de Supportgroep-aanpak, waarbij op een oplossingsgerichte manier pestgedrag omgezet wordt in positief en betrokken gedrag in de klas. In deze door Sue Young ontwikkelde aanpak, wordt niet gesproken over pesten' en schuld'. Kinderen leren verantwoordelijkheid te nemen en een positieve rol te spelen voor elkaar. Dit gaat verder dan symptoombestrijding: de supportgroep zorgt ervoor dat de rest van de klas meegaat in een positieve spiraal, met als resultaat een betere sfeer en een veilig klimaat


Book
Brainnovation : creativiteit, de verbeelding voorbij
Authors: ---
ISBN: 9789089539366 9089539360 9789461278043 9461278047 Year: 2016 Publisher: Amsterdam Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Automatisering en robotisering zorgen ervoor dat bestaande banen verdwijnen. Tegelijkertijd worden nieuwe - nu nog niet bestaande banen - gecreëerd. Voor mensen die flexibel en innovatief kunnen denken, is een goede toekomst weggelegd. Brainnovation is een unieke methode om creatieve oplossingen voor uitdagingen en problemen te vinden en te realiseren. Brainnovation is gebaseerd op de werking van de hersenen. De methode is nieuw, maar de onderdelen van de methode zijn wetenschappelijk onderlegd.In de uitgave wordt veel gebruik gemaakt van praktische voorbeelden en verklarend beeldmateriaal waardoor meteen duidelijk wordt wat er wordt bedoeld. De nadruk ligt niet op de theorie, maar op de praktijk. De student brengt Brainnovation in praktijk met het Personal Creativity Plan (PCP) aan de hand van een zelfgekozen uitdaging. De ontwikkeling van het PCP loopt parallel met de lessen.Ieder mens leert anders. Tijdens de ontwikkeling van het PCP leert de student proefondervindelijk welke instrumenten in de vorm van testen en oefeningen, voor hem of haar de beste resultaten geven. De voortgang wordt door de docent gemonitord door middel van testen en het PCP.Mét uitgebreide online-omgeving Brainnovation bestaat uit een boek en een uitgebreide online-omgeving. Studenten maken er opdrachten en krijgen feedback via de website. Docenten kunnen er een docentenhandleiding vinden, een test-database, filmpjes en PowerPointpresentaties van elke les, die ze naar eigen inzicht kunnen gebruiken en aanpassen. Bron : http://www.boomhogeronderwijs.nl


Book
Verbindend leiderschap in een uitdagende groep : oog voor talent bij een grillige groepsdynamiek en pesten
Author:
ISBN: 9789491510793 9491510797 Year: 2014 Publisher: Z.p. Eduforce

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Praktische gids voor leerkrachten in het basisonderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs om groepsvorming in de klas positief te beïnvloeden en pesten tegen te gaan.


Book
Oplossingsgerichte therapie met kinderen en jongeren
Author:
ISBN: 9789491806438 9491806432 Year: 2015 Publisher: Pica

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek presenteert Matthew Selekman de nieuwste inzichten voor oplossingsgerichte behandeling van kinderen en jongeren met emotionele en gedragsproblemen. Mede met gebruikmaking van de beste elementen van meer traditionele therapieën, komt Selekman tot creatieve toepassingen van gesprekstechnieken, kunstvormen, vertel- en speltechnieken en positieve psychologie. Hierbij zoekt hij wegen om spontaniteit en plezier terug te brengen en nieuwe mogelijkheden aan te boren. Daarbij wordt altijd uitgegaan van de kracht van het kind of de jongere. Ook komen in dit boek vaardigheden voor ouders aan de orde, is er aandacht voor samenwerking met school en kinderartsen, en praktische suggesties om vastzittende patronen te doorbreken. Doelgroep: kindercoaches, kinder- en jeugdpsychologen, orthopedagogen, schoolpsychologen, vertrouwensartsen en andere jeugdhulpverleners. Matthew Selekman is familietherapeut en mededirecteur van Partners for Collaborative Solutions. Hij is gespecialiseerd in de behandeling van kinderen en jongeren met o.a. opstandig en storend gedrag (thuis en op school), emotieregulatie- en verslavingsproblematiek.

Listing 1 - 10 of 33 << page
of 4
>>
Sort by