Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|
Choose an application
This books deals with singular creations - produced by people who led or have led poignant lives, and which have resulted from innovative artistic dialogues. The first part, 'Outsider Art: Today and Yesterday', examines the meaning(s) that have over time been attributed to works created by people on the fringes of society: from asylum art, and how it is viewed by psychiatrists, to Art Brut - a notion invented by the artist Jean Dubuffet which revolutionised art in the twentieth century - and contemporary works, whose significance far outweighs the existential condition of their authors. With contributions from the managers of the largest collections of Art Brut in Europe. This art "on the margins of culture" has opened up wonderful worlds and has also sparked debates about the very meaning and purpose of art, both for the creator and the viewer. Associated with this retrospective review, which takes a look at the highlights and key figures of Art Brut, recent works emphasize the extent to which creative activity in psychiatric remains a living and vital reality. The second part of the book, Interaction, which is also complementary and avoids any attempt to categorise the work, covers works that have resulted from a unique participatory creative process : contemporary artists - Cléa Coudsi & Éric Herbin, Lise Duclaux, Yves Lecomte, MIreille Liénard, Emilio Lòpez-Menchero, Tinka Pittoors, and Caroline Rottier - produced works in collaboration with residents of Le Carrosse, an institution for people with mental disabilities. Including great names of Art Brut (Aloïse Corbaz, Adolf Wölfli, Henri Darger, Willem Van Genk, Madge Gill, André Robillard, Raphaël Lonné, Auguste Forestier and Gaston Chaissac) and recent discoveries made in psychiatric institutions.
outsider art --- Art --- Decorpeliada, Marco --- Rottier, Caroline --- Lankveld, van, Gerard --- Liénard, Mireille --- Herbin, Eric --- Lopez-Menchero, Emilio --- Pittoors, Tinka --- Coudsi, Cléa --- Dubuffet, Jean --- Duclaux, Lise --- Bellucci, Franco --- Lecomte, Yves --- Art brut --- Outsider art --- Exhibitions --- Expositions --- kunst --- twintigste eeuw --- eenentwintigste eeuw --- 7.077 --- 7.036/039 --- Rottier Caroline --- Pittoors Tinka --- López-Menchero Emilio --- Liénard Mireille --- Lecomte Yves --- Duclaux Lise --- Herbin Eric --- Coudsi Cléa --- verzamelingen --- collecties --- Decorpeliada Marco --- Bellucci Franco --- van Lankveld Gerard --- Gugging --- Gill Madge --- Aloïse --- Dubuffet Jean --- van Herwijnen Jan --- Prinzhorn Hans --- Genzel karl --- Dubuisson Maxime --- psychopathologische kunst --- psychiatrie --- art brut --- exhibitions [events] --- tentoonstellingen --- MAD-faculty 15 --- outsiderkunst --- Exhibitions.
Choose an application
L’Hallucination artistique « raconte », en dix-huit chapitres inédits, l’histoire du rôle qu'a joué l’hallucination dans la création artistique au cours des deux derniers siècles, depuis la naissance de la psychiatrie, au début du XIXe siècle, jusqu’au début du XXIe siècle ; il s’achève avec un chapitre sur l’œuvre du peintre allemand Sigmar Polke, mort en 2010. L'auteur considère l’hallucination comme un élément constitutif de la perception et de l’imagination artistiques, indépendamment de la « folie » qui a valu à certains artistes et poètes d’être internés. L’hallucination, dans ce livre, n’est donc pas considérée dans son acception pathologique, mais en tant qu’elle transforme la vue en vision, la description en imagination, la réalité en images. Elle a donc une fonction créatrice, critique... Tout en suivant une ligne chronologique, l'auteur reconstitue des réseaux de correspondances par-delà l’espace et le temps : Polke se prétend en relation télépathique avec Blake et Max Klinger, Rimbaud critique Turner, Baudelaire fait l’éloge de Meryon contre la vue descriptive, Munch et Strindberg se retrouvent à Paris, Artaud rejoue Nerval, Kafka est hanté par Cervantès et Dostoïevski, Pollock nomme un tableau d’après Joyce, Bruce Conner reprend Dante et Blake à son compte… L’Hallucination artistique s’accompagne d'un ensemble d’images qui reconstitue deux siècles d’une histoire de l’art que nous croyons connaître, celle à laquelle appartiennent Goya, Géricault, Turner, Redon, Picasso, Munch, Grosz, Miró, Tanning, Conner.
Hallucinations and illusions in literature --- Hallucinations and illusions in art --- kunst --- achttiende eeuw --- negentiende eeuw --- twintigste eeuw --- hallucinaties --- waanzin --- psychopathologische kunst --- kunst en waanzin --- drugs --- kunst en drugs --- literatuur --- psychiatrie --- kunst en psychiatrie --- kunst en literatuur --- psychedelische kunst --- Blake William --- de Nerval Gérard --- Rimbaud Arthur --- Turner Joseph Mallord William --- Hugo Victor --- Meryon Charles --- Redon Odilon --- Mallarmé Stéphane --- Huysmans Joris-Karl --- Strindberg August --- Munch Edvard --- Kubin Alfred --- surrealisme --- Joyce James --- Artaud Antonin --- film --- Bazin André --- Michaux Henri --- Conner Bruce --- Polke Sigmar --- 7.03 --- Hallucinations and illusions in literature. --- Hallucinations and illusions in art. --- MAD-faculty 13 --- kunst en filosofie --- Bazin André --- de Nerval Gérard --- Mallarmé Stéphane
Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|