Listing 1 - 10 of 29 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
In augustus 2018 besloot een vijftienjarig Zweeds meisje, Greta Thunberg, om één dag niet naar school te gaan. Dit dappere besluit zou uiteindelijk leiden tot een wereldwijde actie tegen de klimaatcrisis, waarmee ze miljoenen leerlingen inspireerde te staken voor onze planeet. Zo wilde ze ervoor zorgen dat regeringen en politici wel móeten luisteren naar de generatie die het kind van de rekening wordt als het milieubeleid niet snel wordt aangepast. Thunberg sleepte er een nominatie voor de Nobelprijs voor de Vrede mee in de wacht. In dit boek komen Thunbergs eigen krachtige woorden bij elkaar. Haar speeches, die zij sinds die dag in 2018 op de meest spraakmakende plekken, toppen en podia geeft, en waarmee ze geschiedenis schrijft in Europa en daarbuiten, schudden ons wakker. Thunberg laat steeds opnieuw overtuigend zien dat íedereen voor de bescherming van onze planeet moet vechten, hoe machteloos we ons ook voelen. Onze eigen toekomst hangt ervan af.
Scandinavian literature --- Milieu --- Milieubeweging --- Milieubewustzijn --- sociale actie --- 361.55 --- Climate change --- Climate --- Government policy --- Science --- Book
Choose an application
Mannen en vrouwen gaan vaak anders om met klachten en problemen en zoeken op een andere manier hulp. Bovendien wordt de communicatie tussen hulpverlener en cliënt ook nog eens beïnvloed door het feit of de maatschappelijk werker een man of een vrouw is. Maatschappelijk werkers (in opleiding) rekening leren houden met deze sekseverschillen, vormt het uitgangspunt van dit studieboek. Het eerste deel gaat in op de historische achtergronden, de visie en de kenmerken van seksespecifieke zorg. Het bevat theoretische informatie over oorzaken en achtergronden van de meest voorkomende sekseverschillen in de zorg. Het tweede deel is meer praktijkgericht. Aan de hand van uiteenlopende problemen en cases van vrouwelijke en mannelijke cliënten, worden een aantal seksespecifieke elementen belicht voor de intake en begeleiding van de cliënt en kunnen aankomende professionals aldus leren hoe zij vanuit een sekseperspectief hulp kunnen verlenen. Het boek sluit af met een hoofdstuk over organisatorische en beleidsmatige kwesties bij de invoering en inbedding van seksespecifieke hulpverlening in een zorginstelling.
Sekseverschillen --- Hulpverlening. --- vrouwenhulpverlening --- gender --- Sociology of social care --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- hulpverlening --- Netherlands --- Hulpverlening --- Maatschappelijk werk --- Methodologie --- Sekse-specifiek werken --- Cliënt --- zorgverlening --- maatschappelijk werk --- methodiek --- communicatie --- 364.044 --- Gender --- Mannen --- Methodiek --- Seksespecifieke hulpverlening --- Vrouwen --- intake --- psychologie van de geslachten --- welzijnswerk, methoden --- 159.91 --- 361.2 --- 361.3 --- 362.9 --- 361.1 --- Assistance --- Methodology --- Welfare work --- Book --- Sex differences
Choose an application
Over theorie en praktijk van het opleiden van beroepskrachtne in het welzijnswerk
Lerarenopleiding --- Pedagogiek en onderwijskunde --- algemeen --- lerarenvervolmaking en research --- #gsdbP --- 371.3 --- 361.6 --- 361.65 --- 371.388.8 --- 454 --- 481.2 --- Didactiek --- didactiek --- welzijnswerkers --- welzijnswerkers, opleiding --- supervisie --- leerkrachten-leerlingen --- Leren --- onderwijsmethode --- maatschappelijk werk, opleiding (zie ook 378.63) --- supervisie - consultatie - intervisie --- praktijklessen - stages, onderwijs (zie ook 331.863) --- 361.05 --- 371.35 --- 371.22 --- algemeen. --- lerarenvervolmaking en research. --- Teaching --- Educational psychology --- Didactic strategies --- Academic performance --- Book --- Educational sciences
Choose an application
Neerslag van een aantal lezingen, gehouden tijdens een studieconferentie in 1986, ter gelegenheid van 10 jaar Nederlandse Voortgezette Opleiding (VO) 'vrouwen en welzijnswerk'. Deze Voortgezette Opleiding is een zogenaamde 'tweede-fase-opleiding' voor mensen die in het welzijnswerk tewerkgesteld zijn. De studenten aan de VO volgen deze opleding gedurende twee jaar naast hun werk. De lezingen werden gegeven door Anita Aerts, Lydia Helwig, Joke Hermsen, An Luttikolt en Anja Meulenbelt, allen docenten aan vernoemde Voortgezette Opleiding. Ze handelen over de bevindingen en resultaten van het vrouwenonderwijs op de Voortgezette Opleidingen. Zo komen aan bod seksespecifiek onderwijs, klassesocialisatie en de betekenis van klasse-achtergronden in een opleiding, transculturele aspecten in de vrouwenleergroep, de betekenis van cocounselen in een beroepsopleiding, enz.
vrouwenhulpverlening --- welzijnswerkers --- welzijnswerkers, opleiding --- intervisie --- racisme --- 362.9 --- 361.05 --- 371.35 --- 325 --- Adult education. Lifelong learning --- Sociology of social care --- Netherlands --- Adult education --- Welfare work --- Book
Choose an application
assertiviteitstraining --- psychologie van de vrouw --- vrouwenhulpverlening --- 361.13 --- 159.91 --- 362.9 --- Developmental psychology --- zelfbewustzijn --- psychotherapie --- assertiviteit --- Psychology --- Handbooks --- Assertiveness training --- Book
Choose an application
seksuele misdrijven --- slachtofferhulp --- intake --- communicatie in de hulpverlening --- cliënten-welzijnswerkers --- 343.6 --- 343.9 --- 361.2 --- 361.05 --- Criminology. Victimology --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Developmental psychology --- Sociology of social care --- Assistance --- Boys --- Men --- Sexually transgressive behavior --- Victims --- Book
Choose an application
Hulp aan een uit de Antillen geëmigreerd gezin; hulp aan een blanke vrouw die depressief werd na de pensionering van haar man; emancipatieproces van een uit Turkije geëmigreerde vrouw in Nederland; groepswerk met huisvrouwen uit een plattelandsstreekdie vage klachten hebben; kortdurende hulp aan een overspannen zwarte Europese vrouw; relatiegesprekken met een blank lesbisch stel.
Netherlands --- Minority women --- Social work with women --- Women immigrants --- allochtone vrouwen --- hulpverleningsproces --- vrouwenhulpverlening --- welzijnswerk, methoden --- Services for&delete& --- Case studies --- 325 --- 361.2 --- 362.9 --- 361.1 --- Immigrant women --- Immigrants --- Women --- Women minorities --- Services for --- Assistance --- Migration background --- Multiculturalism --- Female homosexuality --- Welfare work --- Blackness
Choose an application
Een organisatie wint aan vitaliteit indien er oog is voor de diverse achtergronden van medewerkers en cliënten.Invoering van seksespecifieke hulpverlening stimuleert het werken van medewerkers en vergroot de kwaliteit van de hulpverlening. (Bron: covertekst)
Sociology of social care --- gender --- maatschappelijke hulpverlening --- sociaal werk --- Social welfare methods --- Sekseverschillen --- hulpverlening --- maatschappelijk werk --- vrouwenhulpverlening --- 361.3 --- 362.9 --- 159.91 --- hulpverlening. --- Hulpverlening. --- Assistance --- Organizations --- Welfare work --- Policy --- Book
Choose an application
De eerste signalen dat meiden in de prostitutie verdwenen, deden zich begin jaren negentig voor. Het ging steeds om minderjarige meisjes die een nieuw vriendje kregen en na verloop van tijd als prostituee aan het werk bleken te zijn. Opvallend is dat de laatste tijd ook residentieele voorzieningen in de jeugdzorg aan de bel trekken. Bij een meerderheid van de uit huis geplaatste meisjes zijn sterke vermoedens dat zij zich in het loverboycircuit ophouden of ze vertonen dusdanig gedrag dat zij een verhoogd risico lopen om hierin terecht te komen.Steeds meer ouders, scholen, hulpverleners en politiefunctionarissen signaleren deze problematiek, maar weten vaak niet wat ze in zo'n situatie moeten of kunnen doen. Het werkboek De betovering verbroken. Methodiek preventie en aanpak meisjesprostitutie brengt hierin verandering door de kennis en expertise die de afgelopen jaren over meisjesprostitutie zijn opgebouwd, te bundelen. Het geeft iedereen die in de praktijk met dit vraagstuk te maken heeft, niet alleen praktische aanwijzingen maar het bevat ook theoretische achterinformatie. De betovering verbroken geeft een antwoord op de vraag wat de hulpverlening kan doen om te voorkomen dat meisjes en jonge vrouwen in de prostitutie belanden. Ook komt aan bod hoe meiden en jonge vrouwen, die onder dwang in de prostitutie werk(t)en, opgevangen en geholpen kunnen worden. (Bron: covertekst)
364.28 --- Prostitutie --- S2006283.JPG --- kinderprostitutie --- jeugdhulpverlening --- Social welfare methods --- methoden van het sociaal werk --- prostitutie --- Netherlands --- Hulpverlening --- Preventie --- preventie --- residentiële jeugdzorg --- 361.01 --- 392.65 --- 362.74 --- Assistance --- Girls --- Prevention --- Sex work --- Book
Choose an application
De auteur pleit in dit boek voor een herwaardering van de zorg vanuit een feministisch perspectief. Dit veronderstelt niet alleen een herverdeling van arbeid en zorg tussen mannen en vrouwen, maar ook dat we anders gaan denken over zorg, moraal en politiek. Daartoe stelt zij een politiek concept van zorgethiek voor, waarin zich inzichten uit de feministische ethiekbeoefening laten incorporeren.
Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Ethics of family. Ethics of sexuality --- filosofie van het welzijnswerk --- feminisme --- sociale ethiek --- welzijnsbeleid --- gender --- Feminism --- -Feminism --- -#GBIB:CBMER --- Emancipation of women --- Feminist movement --- Women --- Women's lib --- Women's liberation --- Women's liberation movement --- Women's movement --- Social movements --- Anti-feminism --- 361 --- 396 --- 172 --- 361.01 --- 159.91 --- Moral and ethical aspects --- -Political aspects --- -Emancipation --- -filosofie van het welzijnswerk --- #GBIB:CBMER --- Political aspects --- Emancipation --- Ethics --- Gender --- Reduction of working hours --- Politics --- Care --- Book
Listing 1 - 10 of 29 | << page >> |
Sort by
|