Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|
Choose an application
Boek over hoe kinderen bij het spelen allerlei ervaringen opdoen en hoe men dit als ouder of als leerkracht kan stimuleren. Bestaat uit twee theoretische hoofdstukken die handelen over het belang van het verbeeldende spel (waarbij gebruik wordt gemaakt van de resultaten van wetenschappelijk onderzoek) en over de rol van de volwassene in het spel. De rest van het boek is praktijkgericht: het biedt een schat aan ideeën en suggesties; er wordt concreet aangegeven hoe bepaalde spelletjes in gang gezet kunnen worden en wat het kind aan zo'n spel heeft (welke ontwikkelingsgebieden gestimuleerd worden door welke spelen). Men richt zich naar de leeftijdsgroep van 2 à 3 jaar tot ongeveer 8 jaar (kan dus ook in de lagere jaren van de basisschool gebruikt worden). Spelend doen kinderen allerlei ervaringen op die voor hun ontwikkeling erg belangrijk zijn. Eén spelvorm is verbeeldend spel of fantasiespel dat vooral de creatieve en emotionele ontwikkeling van kinderen van drie tot acht jaar stimuleert. inhoudstafel: waarom verbeeldend spel zo belangrijk is voor kinderen: - verbeeldend of fantasiespel - verbeeldend spel en ontwikkeling - spel en realiteit - kan verbeelden geleerd worden de volwassene in het spel: - het aandeel van ouder en leerkracht in het kinderspel - het activeren van een speelse houding - samen met het kind - en nu: aan de slag het hele lichaam doet mee: - vingeroefeningen - fantaseer met je vingers - met de hele hand - tenen en voeten - met je hele lijf leef en speel met al je zintuigen: - ruiken - horen - aanraken, tastzin - proeven - kijken - temperatuur spelend leren over jezelf en anderen: - ontwikkelen van gevoeligheid voor emoties - verander in... / transformaties - volgorde - rollenspel: eigen ervaringen - rollenspel: de buurt - als je alleen bent - samen op avontuur - superhelden versjes, liedjes en verhalen: - versjes en liedjes - verhalen spelen - de poppenkast geef het fantasiespel de ruimte - bergruimte - opruimen - de aanschaf van spelmateriaal - tien soorten spelmateriaal voor binnen - speelmateriaal voor buiten maak gebruik van de televisie - negatieve kanten van de televisie - positieve kanten van de televisie - het bijzondere van de buis - kritisch kijken - welke tv-programma's wel en niet? - reclamespots - de tv in het spel voor speciale dagen en gelegenheden: - wachten, stilzitten - de stad in - de dagelijkse routine - verjaardagsfeesten - ziek in bed
Ontwikkelingspsychologie --- Spelontwikkeling. --- Psychiatry --- fantasie --- Didactics of the arts --- Didactics of Kindergarten --- Recreation. Games. Sports. Corp. expression --- Didactics of primary education --- Didactiek van de kunst --- Didactiek van het kleuteronderwijs --- Didactiek van het lager onderwijs --- Psychiatrie --- Ontspanning. Spel. Sport. Lichamelijke expressie --- fantasie (verbeelding) --- Children --- Relationship parent and child --- Game playing --- Book
Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|