Listing 1 - 10 of 249 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
The first monograph dedicated to the visual art of Belgian cult poet and writer Sophie Podolski (1953-1974) features original essays, previously unpublished drawings and texts, and selected translations of her handwritten, illustrated manuscript 'The Country Where Everything Is Permitted' (1972). The contributing writers each explore specific iconographies that are crystallized in Podolski's remarkable graphic oeuvre, considering her highly personal vocabulary and uninhibited style against the backdrop of the late 1960s' and early 1970s' counterculture. Founded on new research that underpinned her solo exhibitions at WIELS (Brussels) and Villa Vassilieff (Paris), this book brings Podolski's lost art into the limelight.
kunst --- twintigste eeuw --- literatuur --- kunst en poëzie --- poëzie --- 7.071 PODOLSKI --- Podolski Sophie --- kunst en waanzin --- kunst en psychiatrie --- psychopathologische kunst --- kunst en literatuur --- België --- Exhibitions --- Podolski, Sophie --- Art --- Drawing --- anno 1900-1999 --- Brussels --- Artists --- Poetry --- Book
Choose an application
Art --- hedendaagse kunst --- Feminism --- Feminist art --- Feminist magazines
Choose an application
7.038 --- Beeldende kunst ; 20ste eeuw ; 1969-1974 --- Curatoren --- Tentoonstellingsmakers ; 20ste eeuw ; Lucy Lippard --- Tentoonstellingen ; organisators ; "Numbers Shows 1969-74" --- Lippard, Lucy --- Kunst en feminisme --- Gender Studies --- Conceptuele kunst --- Concept Art --- Exhibition histories --- Kunst en maatschappij --- Sociaal geëngageerde kunst --- Kunst en politiek ; kunst in Argentinië ; Buenos Aires --- tentoonstellingen --- Verenigde Staten --- Canada --- twintigste eeuw --- Lippard Lucy R. --- concept art --- conceptuele kunst --- feminisme --- gender studies --- kunst en politiek --- Argentinië --- 069 --- Kunstgeschiedenis ; 1950 - 2000 --- Feminism and art. --- Conceptual art. --- Lippard, Lucy R. --- art criticism --- exhibiting --- feminism --- art [fine art] --- Conceptual --- Museology --- Art --- anno 1960-1969 --- anno 1970-1979 --- exhibition curators --- Lippard Lucy R --- art [discipline] --- Feminism --- Feminist art --- Exhibitions --- Tentoonstellingscatalogus --- Visual arts --- Book
Choose an application
Kunst en pornografie lijken elkaar uit te sluiten: het ene maakt het mooiste en het beste in ons wakker, het andere onderwerpt ons aan hitsigheid en dierlijkheid. Het ene viert de schoonheid van de vrouw; het andere is een kwestie van geweld en onderwerping. Toch is de relatie tussen kunst en pornografie genuanceerder dan ze op het eerste zicht lijkt. In deze filosofische verkenning nemen filosofen Petra Van Brabandt en Hans Maes zowel kunst als pornografie onder de loep en ontdekken dat de dingen soms helemaal niet zijn wat ze lijken.
Philosophical anthropology --- Sexology --- Art --- pornography --- kunst --- 7.03 --- 7.01 --- erotiek --- seksualiteit --- pornografie --- kunsttheorie --- Kunsttheorie ; kunstonderwijs ; esthetica --- Kunst en seksualiteit --- Film en seksualiteit --- Kunst en pornografie --- Thema's in de kunst ; geweld ; porno ; oorlog --- Visuele waarneming ; pornografie ; nostalgie ; montage --- Kunst ; theorie, filosofie, esthetica --- beeldcultuur --- Pornography --- Book
Choose an application
Het leven en werk van vijftig opmerkelijke vrouwen uit de kunstwereld wordt in de kijker zet ? van bekende schilders als Frida Kahlo en Georgia O'Keeffe tot minder bekende namen, zoals de 19e-eeuwse Afro-Amerikaanse quiltmaakster Harriet Powers en de Hopi-Tewa-keramiste Nampeyo. Deze fascinerende verzameling belicht een breed scala aan kunstvormen en bevat een schat aan informatie over de basisprincipes van kunst en vormgeving, de vertegenwoordiging van vrouwen in musea en het instrumentarium dat iedere kunstenaar in de dop nodig heeft. Meisjes en kunst brengt hulde aan moedige creatieve vrouwen die de wereld hebben geïnspireerd en het pad hebben geëffend voor de kunstenaars van vandaag. Bron: bibliotheek.be
vrouwen --- kunstgeschiedenis --- Artists --- PXL-Education 2020 --- kunsteducatie --- vanaf 12 jaar --- kunst en maatschappij --- kunstenaar --- Kunst --- Vrouwenemancipatie --- Voorlezen --- Jeugdboeken 10-12 jaar --- Jeugdboeken 13-16 jaar --- Voorleesverhalen --- Feminisme --- vrouwelijke kunstenaar --- History --- Art --- Girls --- Book --- Kunst.
Choose an application
History of Belgium and Luxembourg --- Flanders --- #GGSB: Kunst --- #GGSB: Geschiedenis (West-Vlaanderen) --- anno 500-1499 --- 78.04.3 Rumbeke --- Kunst --- Geschiedenis (West-Vlaanderen) --- History --- Tentoonstellingscatalogus --- Monarchies --- Book --- Nobility
Choose an application
02-14159-9
Toneel. --- Vrouwen. --- Theatrical science --- Drama --- Literatuur: drama: toneel --- Toneel --- Vlaanderen --- Vrouwen --- C3 --- Kunst en cultuur --- Vrouw --- Theater --- Emigratie --- Kunst --- Ondernemerschap --- Poëzie --- vrouwen --- vrouwenrechten --- Theatre --- Book --- Experiences
Choose an application
Choose an application
Sofonisba Anguissola, Artemisia Gentileschi, Judith Leyster, Angelika Kauffmann, Elisabeth Vigée-Lebrun, Rosa Bonheur, Natalja Gontsjarova - al deze vrouw horen ontegenzeglijk thuis in de geschiedenis van de westerse schilderkunst. Maar hun namen zijn nauwelijks bekend. Wat is het aandeel van deze vrouwen in de beeldende kunsten? Waarom zijn er maar zo weinig vrouwelijke kunstenaars geweest? En als we één goed schilderij van een vrouw kunnen vinden, waar is dan de rest van haar werk gebleven? En: hoe goed waren de vrouwen die leefden van de schilderkunst? In deze rijk geïllustreerde studie over vrouwelijke schilders en de, psychologische en sociale, hindernissen die zij in de wedloop om erkenning en succes hebben moeten overwinnen (men denke aan: afkeuring door de familie, geen plaats aan kunstacademies, het krijgen van kinderen, afgunst van vaders en broers, commerciële motieven van de kunstgaleries), heeft Germaine Greer, schrijfster van *De vrouw als eunuch*, een geslaagde, polemische poging gedaan om 'de deelname van vrouwen aan de beeldende kunsten aan de orde te stellen, niet zozeer door weer met de mythes aan te komen die zijn ontstaan rond individuele figuren, maar door te proberen die buitenbeentjes weer terug te brengen in de groep van vrouwen waar zij uit naar voren zijn gehaald, en door deze vrouwen te plaatsen in hun sociale en culturele achtergrond.' Vrouwelijke kunstenaars worden dus niet gezien als een serie enkelingen, maar als leden van een groep, die gekweld worden door dezelfde tegenstrijdige motivaties en dezelfde praktische problemen, de hindernissen, uiterlijk of innerlijk, van de wedloop om het succes; de kenmerken die zij met elkaar gemeen hebben, zijn de kenmerken van de onderdrukte persoonlijkheid: zelfcensuur, valse bescheidenheid, onzekerheid, kindvrouwtjes-gedrag, zelfbedrog, vijandigheid tegenover collega's, emotionele en seksuele afhankelijkheid van de man, verlegenheid, minderwaardigheidsgevoelens, onwetendheid.
History --- Art --- 74/76-055.2 --- Kunst ; van vrouwen --- Schilderkunst ; bloemschilderkunst ; stillevens --- Schilderkunst ; portretten --- kunstenaressen --- 7.071 --- Iconografie ; verschillende onderwerpen --- 7.049 --- kunst --- kunstgeschiedenis --- schilderkunst --- vrouwen --- 7.03 --- kunstenaars --- Painting --- Kunst --- Geschiedenis --- Philosophy and psychology of culture --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- gender issues --- women [female humans] --- #breakthecanon --- 700 --- geschiedenis van de vrouw --- kunst algemeen --- art généralités --- schilderes --- Artists --- Visual arts --- Book
Choose an application
Developmental psychology --- C3 --- handleiding --- puberteit --- meisjes --- tieners --- Kunst en cultuur --- Guide --- Girls --- Book --- Adolescence
Listing 1 - 10 of 249 | << page >> |
Sort by
|