Listing 1 - 10 of 66 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Pedagogiek en onderwijskunde --- handboeken en inleidingen --- handboeken en inleidingen. --- History --- Educational sciences --- Sociology of social care --- Netherlands --- Childcare --- Professionnalisation --- Book
Choose an application
In deze reader over gender en onderwijs worden thema's belicht die in recente onderzoeken en publicaties nogal wat inkt deden vloeien. De paniekerige reacties over de slechtere schoolresultaten van jongens is daarvan een voorbeeld. Ook de problematisering rond de toenemende feminisering van het onderwijs krijgt aandacht. Internationaal gerenommeerde onderzoekers stellen hun resultaten en conclusies voor. Uit hun onderzoek blijkt verder dat schoolprestaties beïnvloed worden door een complexe mix van identiteitsbeleving, sekserollen en culturele achtergrond.
371.01 --- 396 --- 396 Feminisme. Vrouwenbeweging. Vrouw en maatschappij --- Feminisme. Vrouwenbeweging. Vrouw en maatschappij --- 371.01 Onderwijskunde:theorie --(algemeen) --- Onderwijskunde:theorie --(algemeen) --- Teaching --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Gender identity in education --- Sex differences in education --- Sex discrimination in education --- Education --- Sociologie van het gezin. Sociologie van de seksualiteit --- Onderwijskunde --- Sex differences --- Gender --- Book --- Courses
Choose an application
In dit boek wordt de relatie tussen geweld en mannelijkheid op school onderzocht. Uit verzamelde gegevens blijkt dat de daders van geweld op school voor het merendeel jongens zijn. Recente schietpartijen in Duitse en Amerikaanse scholen liggen nog vers in het geheugen, en telkens waren het jongens die de daders waren. Naast deze extreme en uitzondelijke vormen van geweld, is er het pesten op school waar ook jongens de boventoon voeren. Hun slachtoffers zijn zowel jongens als meisjes. Meestal worden als verklaringen voor dit geweld de invloed van gewelddadige videofilms en computerspelletjes of de familiale achtergrond gegeven. Dit boek suggereert de stelling dat jongens dat geweld plegen vanuit de perceptie dat geweld hoort bij hun manzijn. Om deze stelling te onderbouwen, heeft de auteur een hele reeks interviews afgenomen van jongens en leraren die betrokken waren bij anti-geweld programma's op hun school.
School violence --- Boys --- Prevention --- Education --- Prevention. --- Developmental psychology --- Teaching --- Social problems --- Social policy --- Great Britain --- Ontwikkelingspsychologie --- Sociale problemen --- Sociaal beleid --- Onderwijskunde --- Groot-Brittannië --- Violence --- Masculinity --- Book
Choose an application
De dagdagelijkse klaspraktijk onderzocht vanuit een feministisch perspectief, dat is in een notedop de inhoud van dit boek. De auteurs vragen zich af of en hoe het feminisme invloed uitoefent op de onderwijspraktijk. De klemtoon ligt op leven en werk van leraressen. Is voor hen het feminisme nog relevant? In verschillende hoofdstukken komen de ervaringen aan bod van (feministische) leerkrachten en vertellen hoe zij theorie omzetten in concrete lesmethoden. Verder wordt er aandacht besteed aan hun loopbaanperspectieven, waarbij ook de feminisering van het beroep aan bod komt.
Teaching --- Personnel management --- Educational sciences --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Sociologie van het gezin. Sociologie van de seksualiteit --- Onderwijskunde --- Pedagogiek --- Personeelsbeleid --- Feminism --- Teachers --- Career --- Education --- Book
Choose an application
Het Britse onderwijssysteem is in toenemende mate selectief en discriminerend. Dat is althans de stelling van de auteurs. Zij onderzoeken de mechanismen die ongelijke kansen in het onderwijs teweegbrengen. Die ongelijkheid wordt cumulatief groter wanneer ze gelinkt wordt aan gender, etnische afkomst en sociale klasse. De auteurs menen dat de onderwijssituatie verslechterd ongeacht welke politieke partijen in de regering zitting hebben. Dat ondanks het gangbare debat over inclusiviteit en empowerment in het onderwijs. De hervormingen die het Britse schoolsysteem de laatste jaren heeft ondergaan is mede debet aan die evolutie.gelijke kansen/onderwijs/secundair onderwijs/Groot-Brittannië
Education and state --- Education, Secondary --- Educational equalization --- Social aspects --- Secondary education --- Teaching --- Social policy --- Great Britain --- Sociaal beleid --- Onderwijskunde --- Secundair onderwijs --- Groot-Brittannië --- Equal opportunities --- Education --- Book
Choose an application
De invoering van een toelatingsproef voor studenten geneeskunde en tandheelkunde zette de selectieve toegang van de universiteiten weer op de maatschappelijke agenda. Het invoeren van een algemene selectieproef voor alle studenten kwam ter sprake. Het zette het Centrum voor Vrouwenstudies aan de VUB ertoe aan een gangbare selectieproef uit te testen bij een duizendtal studenten. Uit dit onderzoek blijkt duidelijk dat men haar geen spectaculaire verhoging van de slaagcijfers mag verwachten. Wel blijkt dat zowel bij de slaagkansen voor de selectieproef als bij de resultaten aan het einde van het academiejaar genderspecifieke en sociale aspecten een rol spelen.
Lerarenopleiding --- Pedagogiek en onderwijskunde --- algemeen. --- onderwijsbeleid. --- Didactic evaluation --- Higher education --- Flanders --- Belgium --- 378 <493> --- #A0103A --- 781 Universitair onderwijs --- Hoger onderwijs --- Universiteiten --- Inspraak --- Personeelsselectie --- Universiteit --- Algemeen. --- Onderwijsbeleid. --- Gender --- Participation --- Social class --- Students --- Choice of study --- Book
Choose an application
gezinsleven --- pleegzorg --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- gezinszorg --- kinderpsychologie --- uithuisgeplaatste kinderen --- ouder-kind relatie --- gezinsbegeleiding --- 362.7 --- 159.987 --- 362.74 --- 159.92 --- 392.5 --- Pedagogiek en onderwijskunde --- gezinspedagogiek --- gezinspedagogiek. --- Gezinspedagogiek. --- Netherlands --- Children --- Foster family --- Psychology --- Book
Choose an application
#SBIB:HIVA --- #SBIB:316.346H10 --- #SBIB:316.346H29 --- 396.1 --- Vrouwenproblematiek, feminisme: algemeen --- Positie van de vrouw in de samenleving: andere topics --- Theory of knowledge --- Developmental psychology --- Teaching --- Philosophy of science --- Ontwikkelingspsychologie --- Kennisleer --- Wetenschapsfilosofie --- Onderwijskunde --- Identity --- Education --- Book --- Epistemology
Choose an application
De auteur geeft, naast een stand van zaken van de situatie, mogelijke oorzaken voor verschillen tussen jongens en meisjes in schoolresultaten en keuze van studierichtingen. Deze oorzaken liggen volgens haar zowel binnen als buiten het schoolsysteem. Zij onderscheidt de psychologische en fysiologische verschillen tussen de seksen, verschillen in maatschappelijk wenselijk geachte studie voor meisjes en jongens, de verwachtingen gekoesterd door het onderwijzend personeel, de keuze van didactisch materiaal, de invloed van tewerkstellingsvooruitzichten, de positie van vrouwen in hoger onderwijs en in het beroepsleven en de effecten van huwelijk en moederschap op de carrière van vrouwen. Ze doet constructieve voorstellen voor verandering, waarbij ze vooral de noodzaak voor meisjes, om zelfvertrouwen in zichzelf en hun capaciteiten te ontwikkelen, benadrukt.
Sex discrimination in education --- Teaching --- Social psychology --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Labour economics --- Sociale psychologie --- Sociologie van het gezin. Sociologie van de seksualiteit --- Arbeidseconomie --- Onderwijskunde --- Gender roles --- Education --- Socialization --- Career choice --- Book
Choose an application
De laatste jaren werd het publieke debat over onderwijs veelal gedomineerd door de onderwijsproblemen van jongens. 'Meisjes deden en doen het goed en vormen geen probleem' is de algemene opvatting. Volgens de auteurs van dit boek zijn bijna alle thema's gerelateerd aan meisjes en onderwijs verdwenen uit het publieke debat en het beleid. Dit is zeker het geval voor het thema dat hier aangesneden wordt namelijk de formele uitsluiting van jongens en meisjes. Het merendeel van de uitgelsoten jongeren zijn jongens, maar een 25 % zijn meisjes. In preventieprogramma's die een permanente uitsluiting van school moeten voorkomen, wordt weinig aandacht aan deze groep besteed. Meisjes gaan ook anders om met problemen op school dan jongens, dat vertaalt zich dan in meer spijbelen of voortijdig de school verlaten. De auteurs pleiten ervoor om de term 'uitsluiting' ruimer te definieren en zo ook de problemen van meisjes in kaart te brengen.
Student expulsion --- Student suspension --- Women --- Education --- Developmental psychology --- Educational sciences --- Teaching --- Social policy --- Great Britain --- Suspension of students --- School discipline --- Expulsion of students --- Ontwikkelingspsychologie --- Sociaal beleid --- Onderwijskunde --- Pedagogiek --- Groot-Brittannië --- Academic performance --- Girls --- Government policy --- Book --- Experiences
Listing 1 - 10 of 66 | << page >> |
Sort by
|