Listing 1 - 10 of 66 << page
of 7
>>
Sort by

Book
De kwaliteit van de Nederlandse kinderopvang
Authors: --- --- ---
ISBN: 9053529780 Year: 2004 Publisher: Meppel Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

The RoutledgeFalmer reader in gender and education.
Authors: ---
ISBN: 0415345758 0415345766 9780415345750 9780415345767 9780203567234 9781134281954 9781134281992 9781134282005 Year: 2006 Publisher: Oxon: RoutledgeFalmer

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In deze reader over gender en onderwijs worden thema's belicht die in recente onderzoeken en publicaties nogal wat inkt deden vloeien. De paniekerige reacties over de slechtere schoolresultaten van jongens is daarvan een voorbeeld. Ook de problematisering rond de toenemende feminisering van het onderwijs krijgt aandacht. Internationaal gerenommeerde onderzoekers stellen hun resultaten en conclusies voor. Uit hun onderzoek blijkt verder dat schoolprestaties beïnvloed worden door een complexe mix van identiteitsbeleving, sekserollen en culturele achtergrond.

Challenging violence in schools : An Issue of Masculanities
Author:
ISBN: 0335205852 0335205844 Year: 2001 Publisher: Buckingham [England] ; Phildelphia : Open University Press,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek wordt de relatie tussen geweld en mannelijkheid op school onderzocht. Uit verzamelde gegevens blijkt dat de daders van geweld op school voor het merendeel jongens zijn. Recente schietpartijen in Duitse en Amerikaanse scholen liggen nog vers in het geheugen, en telkens waren het jongens die de daders waren. Naast deze extreme en uitzondelijke vormen van geweld, is er het pesten op school waar ook jongens de boventoon voeren. Hun slachtoffers zijn zowel jongens als meisjes. Meestal worden als verklaringen voor dit geweld de invloed van gewelddadige videofilms en computerspelletjes of de familiale achtergrond gegeven. Dit boek suggereert de stelling dat jongens dat geweld plegen vanuit de perceptie dat geweld hoort bij hun manzijn. Om deze stelling te onderbouwen, heeft de auteur een hele reeks interviews afgenomen van jongens en leraren die betrokken waren bij anti-geweld programma's op hun school.

Feminism and the classroom teacher
Authors: ---
ISBN: 0750707496 Year: 2000 Publisher: London Routledge

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De dagdagelijkse klaspraktijk onderzocht vanuit een feministisch perspectief, dat is in een notedop de inhoud van dit boek. De auteurs vragen zich af of en hoe het feminisme invloed uitoefent op de onderwijspraktijk. De klemtoon ligt op leven en werk van leraressen. Is voor hen het feminisme nog relevant? In verschillende hoofdstukken komen de ervaringen aan bod van (feministische) leerkrachten en vertellen hoe zij theorie omzetten in concrete lesmethoden. Verder wordt er aandacht besteed aan hun loopbaanperspectieven, waarbij ook de feminisering van het beroep aan bod komt.

Rationing education : policy, practice, reform and equity
Authors: ---
ISBN: 0335203604 0335203612 Year: 2000 Publisher: Buckingham Open University Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het Britse onderwijssysteem is in toenemende mate selectief en discriminerend. Dat is althans de stelling van de auteurs. Zij onderzoeken de mechanismen die ongelijke kansen in het onderwijs teweegbrengen. Die ongelijkheid wordt cumulatief groter wanneer ze gelinkt wordt aan gender, etnische afkomst en sociale klasse. De auteurs menen dat de onderwijssituatie verslechterd ongeacht welke politieke partijen in de regering zitting hebben. Dat ondanks het gangbare debat over inclusiviteit en empowerment in het onderwijs. De hervormingen die het Britse schoolsysteem de laatste jaren heeft ondergaan is mede debet aan die evolutie.gelijke kansen/onderwijs/secundair onderwijs/Groot-Brittannië


Book
Een maat voor niets : zin en onzin van een universitaire voorselectie
Authors: ---
ISBN: 9054872608 Year: 2000 Publisher: Brussel VUB-Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De invoering van een toelatingsproef voor studenten geneeskunde en tandheelkunde zette de selectieve toegang van de universiteiten weer op de maatschappelijke agenda. Het invoeren van een algemene selectieproef voor alle studenten kwam ter sprake. Het zette het Centrum voor Vrouwenstudies aan de VUB ertoe aan een gangbare selectieproef uit te testen bij een duizendtal studenten. Uit dit onderzoek blijkt duidelijk dat men haar geen spectaculaire verhoging van de slaagcijfers mag verwachten. Wel blijkt dat zowel bij de slaagkansen voor de selectieproef als bij de resultaten aan het einde van het academiejaar genderspecifieke en sociale aspecten een rol spelen.


Book
Opgroeien in een pleeggezin.
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9060018958 Year: 1984 Publisher: Deventer Van Loghum Slaterus


Book
Vrouwen en kennis.
Authors: --- --- ---
ISBN: 9025467318 9789025467319 Year: 1990 Publisher: Amsterdam Contact


Book
Sex Bias in Education
Author:
ISBN: 0631126171 Year: 1981 Publisher: Oxford Basil Blackwell Publisher

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De auteur geeft, naast een stand van zaken van de situatie, mogelijke oorzaken voor verschillen tussen jongens en meisjes in schoolresultaten en keuze van studierichtingen. Deze oorzaken liggen volgens haar zowel binnen als buiten het schoolsysteem. Zij onderscheidt de psychologische en fysiologische verschillen tussen de seksen, verschillen in maatschappelijk wenselijk geachte studie voor meisjes en jongens, de verwachtingen gekoesterd door het onderwijzend personeel, de keuze van didactisch materiaal, de invloed van tewerkstellingsvooruitzichten, de positie van vrouwen in hoger onderwijs en in het beroepsleven en de effecten van huwelijk en moederschap op de carrière van vrouwen. Ze doet constructieve voorstellen voor verandering, waarbij ze vooral de noodzaak voor meisjes, om zelfvertrouwen in zichzelf en hun capaciteiten te ontwikkelen, benadrukt.

Girls and exclusion : rethinking the agenda.
Authors: ---
ISBN: 0415303168 041530315X Year: 2003 Publisher: London Routledge

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De laatste jaren werd het publieke debat over onderwijs veelal gedomineerd door de onderwijsproblemen van jongens. 'Meisjes deden en doen het goed en vormen geen probleem' is de algemene opvatting. Volgens de auteurs van dit boek zijn bijna alle thema's gerelateerd aan meisjes en onderwijs verdwenen uit het publieke debat en het beleid. Dit is zeker het geval voor het thema dat hier aangesneden wordt namelijk de formele uitsluiting van jongens en meisjes. Het merendeel van de uitgelsoten jongeren zijn jongens, maar een 25 % zijn meisjes. In preventieprogramma's die een permanente uitsluiting van school moeten voorkomen, wordt weinig aandacht aan deze groep besteed. Meisjes gaan ook anders om met problemen op school dan jongens, dat vertaalt zich dan in meer spijbelen of voortijdig de school verlaten. De auteurs pleiten ervoor om de term 'uitsluiting' ruimer te definieren en zo ook de problemen van meisjes in kaart te brengen.

Listing 1 - 10 of 66 << page
of 7
>>
Sort by