Listing 1 - 10 of 29 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Cath is acht jaar. Haar papa heeft ze nooit gekend. Ze woont samen met haar mama in een knus rijhuisje. Het is net ruim genoeg voor hen twee. Er kan echt niemand bij. Maar daar denkt de mama van Cath anders over. Sinds ze Bernie heeft leren kennen, loopt ze met haar hoofd in de wolken. Stapelverliefd is ze, op die kerel uit de fopwinkel. En erger nog, ze wil dat Bernie veel meer tijd met haar en Cath gaat doorbrengen. Dat is dik tegen de zin van Cath. Maar Cath heeft een superplan. Operatie Bernie Buiten gaat van start. En dan is er ook nog Isabelle. Zij zet het kleine wereldje van Cath helemaal op zijn kop.
Dutch literature --- geluk (themawoord fictie) --- huisdieren (themawoord fictie) --- C3 --- jeugdliteratuur --- verhaal --- Eenoudergezinnen(Alleenstaande ouders) --- Fiction --- Jeugdboeken --- Nieuwsamengestelde gezinnen --- Jeugdliteratuur ; verhalend --- Jeugdliteratuur --- Nieuw samengestelde gezinnen ; verhalen --- 110414.jpg --- Eenoudergezinnen: jeugdboeken --- Nieuwsamengestelde gezinnen: jeugdboeken --- Stiefouders: jeugdboeken --- Kunst en cultuur
Choose an application
De brief lag op de stoep. Rosie vond hem. Op de brief stond: Aan mijn Hart. Op de achterkant stond nog iets. Daar stond: Van De Man Van Je Leven. Een intrigerend verhaal met een zeer onverwachte afloop. Het bijbehorende lesmateriaal kan u vinden in: Lesmap bij het leesboekje De brief die Rosie vond.
Dutch literature --- brieven (themawoord fictie) --- nieuwsgierig (themawoord fictie) --- Belgium --- #A9706A --- Brieven ; verhalen --- Jeugdliteratuur ; verhalend --- Jeugdliteratuur --- Gelijke kansen --- Jeugdboeken --- Equal opportunities --- Children's book --- Book
Choose an application
seksualiteit --- gender --- jeugdliteratuur --- Gender --- Identity --- Children's literature --- Sexuality --- Trauma --- Book
Choose an application
Een kinderhoofd is gauw gevuld, vindt de auteur van dit boek. In zijn kritieken en essays besteedt hij veel aandacht aan de mentaliteit die via de jeugdliteratuur wordt overgedragen. Zijn sociologisch georiënteerde kritiek onderzoekt welke waarden en normen in het jeugdboek worden voorgehouden, welke taboes erin zitten, hoe conflicten en geweld voorgesteld worden...Ook rekent hij af met de clichés, de slechte stijl en de stuntelinge constructie van heel wat jeugdboeken. Hij beperkt zich niet tot de jeugdboekenkritiek in engere zin, maar besteedt ook aandacht aan enkele aspecten van het literatuuronderwijs, de kinderpers, het ontstaan van de jeugdliteratuur en de psycho-analytische benadering van het sprookje. (bron: covertekst)
Didactics of Dutch --- Children's literature. Juvenile literature --- jeugdliteratuur --- Children --- Children's literature, Dutch --- Children's literature, Flemish --- Books and reading --- History and criticism. --- Jeugdliteratuur --- Children's literature --- Sociology --- Book
Choose an application
Romans, sprookjes, sciencefiction en griezelverhalen hebben allemaal één ding gemeen voor hun lezers, je wordt meegenomen naar een andere wereld. Je maakt kennis met allerlei fictieve personages die van alles beleven, ze slepen je mee in hun avonturen of belevingswereld. Maar hoe werkt zo'n identificatie precies voor meisjes? Volgens een gangbare leestheorie vereenzelvigen wij ons meestal met het hoofdpersonage van een boek. Als je meisjes wil emanciperen, laat ze dan een boek lezen met sterke, competente meisjes/vrouwen als hoofdpersonage zou je hieruit kunnen concluderen. In dit boek wordt deze stelling nader bekeken. De auteur ondervroeg meisjes van 8-16 jaar naar hun leesgedrag. Meisjes identificeren zich met verschillende personages en niet enkel met de vrouwelijke. Het leesplezier is juist de ervaring om het verhaal vanuit verschillende invalshoeken te lezen. Meisjes lezen in de eerste plaats een goed verteld verhaal. Verhalen die weinig of niets met hun eigen leven te maken hebben genieten de voorkeur.
Sociology of literature --- gender --- jeugdliteratuur --- Children's literature --- Reading habits --- Literature --- Girls --- Literary criticism --- Book --- Experiences --- United States of America
Choose an application
An draagt haar grote geheim al jaren met zich mee en gaat pas nu over tot bekentenissen. Waarom beschadigde ze het doek van Willem Geest? Wat heeft haar zus Els daarmee te maken? Vanwaar komt haar fascinatie voor Isabella van Oostenrijk? Tegelijk met het levensverhaal van de prinses vertelt An het drama van haar zus. Aan de hand van zestiende-eeuwe portretten hangt ze een beeld op van de tijd van keizer Karel en neemt ze je mee op de speurtocht naar een diep verstopt familiegeheim. Een vorstelijk verhaal vol sterke vrouwen en machtige mannen, een tragisch verhaal van kinderleed en verdriet.
Dutch literature --- Margaret of Austria [Regent of the Netherlands] --- Isabel of Austria --- JB RASK --- jeugdliteratuur --- keizer Karel --- geschiedenis --- Isabella van Oostenrijk --- Literature --- Monarchies --- Book
Choose an application
De laatste jaren maakte men zich zorgen over het leesgedrag van jongeren. Lezen ze nog wel? Jawel er wordt door onze jeugd nog volop gelezen, zo blijkt uit onderzoeken. Anders dan vroeger neemt het lezen van het computerscherm toe. Niet veranderd zijn de verschillen in leesgedrag tussen jongens en meisjes. Deze laatsten lezen niet alleen meer dan de jongens maar zij kiezen ook voor andere boeken. Het Tilburgse symposium over lezen, jeugdliteratuur en leesonderwijs besloot voor haar vijfentwintigste editie het verschil in leesgedrag tussen meisjes en jongens als thema te nemen. Verschillende vragen werden opgeworpen: waar komen die leesverschillen vandaan? Zijn ze aangeboren of aangeleerd? Wanneer ontstaan deze verschillen? Natuurlijk de belangrijkste vraag: hoe kan hieraan verholpen worden? Al deze vragen worden meegenomen in de verschillende bijdragen van het symposium die in deze uitgave gebundeld zijn.
Sociology of cultural policy --- Children's literature. Juvenile literature --- leesgedrag --- gender --- leesbevordering --- jeugdliteratuur --- Boys --- Reading habits --- Girls --- Book --- Sex differences --- Conferences --- Netherlands
Choose an application
Sociology of literature --- rolpatronen --- gender --- jeugdliteratuur --- leesopvoeding --- Gender --- Identity --- Children's literature --- Reading habits --- Girls --- Education --- Book --- Sex differences --- Communication --- Canada
Choose an application
In dit boek onderzoekt de auteur hoe meisjes in kinderliteratuur van de 20ste eeuw worden geportretteerd. Zij kwam tot de vaststelling dat voor het grootste deel van de 20ste eeuw meisjes in kinderboeken werden aangemoedigd om zich zwak, onderdanig en bang op te stellen. Volgens sommige onderzoekers zouden meisjes zich indentificeren met de mannenrollen als er geen sterke vrouwen in het boek voorkomen. De auteur is sceptisch over deze stelling, volgens haar leren meisjes uit deze boeken dat vrouwen toeschouwers zijn of slachtoffers maar zeker geen avonturiers. Sommige boeken geven ook gemengde boodschappen over welke rollen bij meisjes passen. Wat te denken van sommige plots waarin het meisje eerst als een actief en agressief personage wordt voorgesteld en op het einde van het boek zich schikt in een onderdanige rol? Moeten de lezers zich gesterkt voelen door de eerdere onafhankelijkheid van het personage of zich neerleggen bij haar uiteindelijke passieve rol? Een ander aspect dat hier onderzocht werd is de relatie enerzijds tussen meisjes en autoriteit en meisjes en agressie anderzijds. In veel populaire kinderboeken overwint het meisje de tegenstand van een machtige volwassene door zich als een passief gehoorzaam meisje te gedragen. Is dit een demonstatie van de macht die een niet-agressief lief meisje kan uitoefenen of bewijst het dat je beter alle confrontaties en vijandigheid ontwijkt ten kosten van alles? De laatste decennia zien we wel een kentering optreden in kinderboeken. Meisjes worden meer en meer voorgesteld als zelfstandige en handelende personages.
Sociology of literature --- ethische opvoeding --- rolpatronen --- gender --- jeugdliteratuur --- Identity --- Gender roles --- Children's literature --- Girls --- Book --- anno 1900-1999 --- United States of America
Choose an application
Thematology --- Sociology of literature --- adolescenten --- LGBTQIA+ (lesbian, gay, bi, trans, queer, intersex and asexual) --- jeugdliteratuur --- Homosexuality --- Youth --- Literature --- Reference work --- Bibliography --- Book --- Adolescence
Listing 1 - 10 of 29 | << page >> |
Sort by
|