Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|
Choose an application
In een consumptiemaatschappij waar een aanzienlijk deel van de economie gericht is op surrogaat en reproductie, heeft de mens moeten leren aanvaarden dat de dingen vaak niet zijn wat ze lijken. Tegenwoordig maakt de authenticiteit of echtheid van een voorwerp of beleving zelfs een publicitaire factor van betekenis uit. De ironie wil immers dat het authentieke, oorspronkelijke product economisch gezien de uitzondering wordt, aangezien - paradoxaal genoeg - het onechte oneindig meer courant is dan het echte. Geruime tijd bestond die gevoeligheid voor het authentieke vooral in de kunsthandel. Al van in het begin van de 19de eeuw nam de authenticiteitskwestie daar het voortouw, op een moment dat de andere economische sectoren of geledingen van de samenleving de bezorgdheid om authenticiteit ronduit onbestaande was. Bovendien lijkt de kwestie op dat terrein onmiskenbaar de grootste impact te hebben. Zo kan wat een fraaie kindertekening, een banaal schilderij of een doodgewoon urinoir lijkt, financieel van onschatbare waarde worden louter door het feit dat het van de hand van een groot kunstenaar blijkt te zijn. Het voorwerp hoeft daarvoor fysiek helemaal niet 'anders' te zijn. Maar wat verstaat men onder een 'authentieke Salvador Dali'? Hoe weet een kunstkoper of hij er één in huis heeft gehaald? En vooral, wat kan hij juridisch ondernemen wanneer de prent in zijn woonkamer een ordinaire reproductie blijkt te zijn? Deze en talloze andere vragen komen uitvoerig aan bod in deze lijvige studie van Bert Demarsin. Hij introduceert u in de fascinerende wereld van de internationale kunsthandel en brengt u tegelijkertijd op verrassende wijze, vanuit de authenticiteitsproblematiek, tot de fundamenten van het privaatrecht.
Foreign trade. International trade --- Comparative law --- International private law --- Law of obligations. Law of contract --- Art --- History --- law [discipline] --- art market --- authenticity --- internationale handel --- kunsthandel --- rechtsvergelijking --- internationaal privaatrecht
Choose an application
In Handel in kunstvoorwerpen behandelde Bert Demarsin de authenticiteitsproblematiek en de gevolgen die dit inhield voor de verhouding tussen de verkoper en de koper van een inauthentiek kunstvoorwerp. Zo richtte het onderzoek zich op de eerste plaats op de verhaalmogelijkheden die het kooprecht en het gemeen contractenrecht de gedupeerde (koper of verkoper) kan bieden. Dit boek bouwt rechtstreeks verder op die inzichten. Door de inschakeling, op vraag van de partijen, van een professionele tussenpersoon die de verhandeling van de kunstvoorwerpen moet optimaliseren, worden de verhoudingen complexer. Meestal is de dienstverlening gericht op informatieverstrekking. Hij zal zich uitspreken over de authenticiteit van de werken, hij zal ze van een toeschrijving voorzien of hij zal er de waarde van bepalen. Vaak maken dergelijke uitspraken deel uit van een meer omvattende dienstverlening met het oog op een vlekkeloze transactie. Dit boek is gewijd aan de professionele aansprakelijkheid voor schade veroorzaakt door onjuiste informatie. Het is dus een uitbreiding van de analyse van de rechtsgevolgen van inauthenticiteit in de rechtstreekse verhouding van de koper tot de verkoper (Handel in kunstvoorwerpen), met een aansprakelijkheidsluik ten aanzien van de professionele dienstverlener.
Comparative law --- Law of obligations. Law of contract --- Tort and negligence --- Industrial and intellectual property --- Art --- History --- certificates --- law [discipline] --- auctions [sales events] --- art market --- authenticity
Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|