Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
Drawing --- drawings [visual works] --- looting --- art collections --- restitution --- Feldmann, Arthur --- Albertina [Vienna] --- looting [social issue]
Choose an application
Il n’est pas rare que soient aujourd’hui remises en question les notions de sécularisation et de décontextualisation des œuvres d’art qui ont présidé à la création, dans la seconde moitié du XVIIIe siècle, des musées modernes. D’où le risque de vouloir réécrire notre passé en reconsidérant les transferts patrimoniaux qui ont, de tous temps, jalonné l’histoire. Le cas sans doute le plus révélateur est celui des saisies révolutionnaires françaises, à une époque cruciale pour l’éveil de la conscience patrimoniale. Aujourd’hui encore, les passions restent vives en certaines contrées jadis dépouillées de nombreux chefs-d’œuvre. Poser la question de ces transferts de patrimoine à la fin du XVIIIe siècle sous le seul angle des spoliations apparaîtrait toutefois réducteur, car ce serait oublier combien l’appropriation des œuvres culturelles par la nation française procédait alors d’une ambition universelle de libération et de promotion de l’art aux fins d’éducation de tous les citoyens. Issues d’un colloque organisé par l’Institut royal du Patrimoine artistique (IRPA) de Bruxelles dans la foulée de son inventaire scientifique des peintures et des sculptures saisies par les révolutionnaires français dans les Pays-Bas autrichiens et la principauté épiscopale de Liège, les contributions proposées réévaluent à leur manière les circonstances historiques, politiques et culturelles des prélèvements d’œuvres d’art, d’archives et de bibliothèques dans divers pays d’Europe, ainsi que leurs répercussions.
France --- Art --- Patrimoine culturel --- Et l'art. --- Saisie --- BPB9999 --- BPB2111 --- Museology --- History of Europe --- anno 1800-1899 --- collections [object groupings] --- looting --- anno 1700-1799 --- looting [social issue]
Choose an application
"This book documents the story of the Allies' Central Collecting Point (CCP) set up in the former Nazi Party headquarters at Königsplatz in Munich, where confiscated works of art were transported to be identified and sorted out for restitution in the years from 1945 to 1949"--Provided by publisher. At the end of World War II, the US Office of Military Government for Germany and Bavaria, through its Monuments, Fine Arts, and Archives division, was responsible for the repatriation of thousands of artwork, looted by the Nazis in the countries they had occupied. With the help of the US Army, massive numbers of objects were retrieved from their wartime hiding places and inventoried for repatriation. This fascinating history documents the story of the Allies’ Central Collecting Point (CCP), set up in the former Nazi Party headquarters in Munich, where the confiscated works were transported to be identified for restitution. Iris Lauterbach presents her archival research on the events, with meticulous attention to the official systems, frameworks, and bureaucratic enterprise of the Munich CCPin the years from 1945 to 1949. She uncovers the stories of the people who worked there at a time of lingering political suspicions; narrates the research, conservation, and restitution process; and investigates how the works of art were returned to their owners
World War, 1939-1945 --- Cultural property --- Art thefts --- Confiscations and contributions. --- Repatriation --- History --- Central Collecting Point (Munich, Germany) --- History. --- Kunst --- Geschiedenis van Europa --- looting --- restitutie --- Tweede Wereldoorlog --- Central Art Collecting Point [München] --- anno 1940-1949 --- Duitsland --- Criminologie. Victimologie --- nationaal socialisme --- Criminology. Victimology --- Art --- History of Europe --- National Socialism --- restitution --- Germany --- Art and the war. --- looting [social issue] --- kunstroof --- oorlogsbuit --- repatriëring van kunst
Choose an application
Tijdens WO II vond er een immense kunstdrainage naar nazi-Duitsland plaats. Voor het eerst wordt dat verhaal voor België verteld. Hoe konden schilderijen van Memling, Brueghel en Jordaens zomaar verdwijnen? De nazi's haalden woningen leeg, roofden en spendeerden miljoenen Reichsmark om kunst te kopen. Na 8 jaar onderzoek legt Geert Sels de puzzelstukken bij elkaar die hij aantrof in archieven in Parijs, Den Haag, Koblenz en overal in België. Verzamelaars, handelaars en veilinghuizengingen zonder veel reserves mee in de kunstverwerving van de nazi's. Dit boek brengt de trafieken in kaart waarlangs de kunst het land verliet. Schilderijen uit België vonden hun weg naar het Louvre, Tate Modern, het Getty Museum of de Yale Art Gallery. Zelfs Rusland blijkt nog altijd kunst te hebben die na de oorlog naar België had moeten terugkeren. Andere werken kwamen wel terug en hangen nu in Belgische musea, zonder dat de rechtmatige eigenaars werden opgespoord.
BPB9999 --- Criminology. Victimology --- Art --- History of Germany and Austria --- History of Belgium and Luxembourg --- world wars --- looting --- restitution --- anno 1940-1949 --- 935 --- nazisme --- Tweede Wereldoorlog --- kunsthandel --- nieuwste tijden 1789-1945 --- Art thefts --- World War, 1939-1945 --- National socialism and art. --- kunstroof --- oorlogsbuit --- repatriëring van kunst --- looting [social issue] --- roofkunst. --- Wereldoorlog II. --- nazisme. --- geschiedenis. --- kunsthandel. --- verzamelingen. --- 20ste eeuw. --- België. --- roofkunst --- Wereldoorlog II --- geschiedenis --- verzamelingen --- 20ste eeuw --- België
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|