Listing 1 - 10 of 23 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Archivistics --- Informatie --- Archieven --- Archief --- Digitalisering
Choose an application
Documentation and information --- Flanders --- Documentaire informatie --- Vlaanderen --- Archivistics --- bibliotheekwezen --- Belgium
Choose an application
Dit handboek neemt de lezer mee op een verkenning van het begrip persoonlijke levenssfeer en op de juridische bescherming daarvan. De GDPR wordt uitvoerig toegelicht samen met de belangrijkste Belgische omzettingswetgeving.
Informatie --- Prive-leven --- Information. --- Vie privée. --- Human rights --- Public administration --- Belgium
Choose an application
Dit is een standaardwerk voor iedereen die bezig is met het digitaal beheren van informatie.We focussen in dit boek op de verschillende aspecten van digitaal werken: mappen structureren, klasseren, opruimen, handtekenen, informatieveiligheid, rechten, cloudcomputing, Sharepoint ... We gaan ook dieper in op een aantal praktijkvoorbeelden.De editors van dit boek zijn Inge Schoups en Roeland Verhaert.Inge Schoups was van 1994 tot 2021 stadsarchivaris van Antwerpen en directeur van het FelixArchief. Ze nam er het voortouw bij het realiseren van het digitaal werken en digitaal archiveren. Inge is ook medeoprichter van het Expertisecentrum DAVID dat zich toelegt op onderzoeksvragen over digitaal documentbeheer en digitale archivering.Roeland Verhaert werkt voor het FelixArchief Antwerpen. Hij is verantwoordelijk voor het informatiebeheer (digitaal werken, selectie, overdracht van archieven) bij de Antwerpse administratie.https://www.politeia.be/nl/publicaties/293007-digitaal+informatie+beheren+en+archiveren+digitaal+werken
Archivistics --- Informatiebeheer --- Informatiemanagement --- Archivering --- Digitale informatie --- Cloud computing --- GDPR --- Archiefwet --- Open data --- Gegevensbescherming (juridisch) --- Gegevensbeveiliging (technisch) --- Digitaal archief --- Archief --- Archiefbeheer --- books
Choose an application
Hoofdstuk 1. Inleiding - Hoofdstuk 2. Transparante overheidsinformatie: theoretisch kader - 1. Transparante overheidsinformatie : Conceptueel kader - 2. Transparante overheidsinformatie: competitieve voordelen - 3. Transparante overheidsinformatie: Functies en effecten van ICT - 4. Transparante overheidsinformatie: Conclusies en kanttekeningen - Hoofdstuk 3. Transparante overheidsinformatie: Juridisch kader - 1. De toegang tot overheidsinformatie - 2. Beperkingen op de toegang tot overheidsinformatie - 3. Het hergebruik van overheidsinformatie - Hoofdstuk 4. Beleidsvragen en opties - 1. Openbaarheid en toegankelijkheid van overheidsinformatie - 2. Hergebruik en commerciële exploitatie van overheidsinformatie - Hoofdstuk 5. Besluit en aanbevelingen - 1. Inleiding - 2. Openbaarheid en toegankelijkheid van overheidsinformatie - 3. Hergebruik en commerciële exploitatie overheidsinformatie
Public administration --- Flanders --- 34:681.3 --- Academic collection --- 405 Openbaarheid van bestuur --- Administration flamande Vlaamse overheid --- Administrations non centrales Niet-centrale besturen --- Information (administration) Informatie (overheidsdiensten) --- Publicité (administration) Openbaarheid (overheidsdiensten) --- informatie --- overheidsbeleid --- vlaanderen --- overheidsinformatie --- Vlaanderen --- staatsinrichting --- overheidsdiensten --- 393.36 --- 34:681.3 Informaticarecht --- Informaticarecht --- information --- politique gouvernementale --- flandre --- Belgische gewestelijke en gemeenschapsinstellingen --- Overheid --- Overheidsvoorlichting --- Overheidsbeleid --- Communicatie --- Openbaarheid van Bestuur --- Transparence administrative
Choose an application
ia webcare beantwoord je vragen over alle aspecten van de organisatie. Toch zijn er onderwerpen die veel vaker terugkomen. Afhankelijk van het type organisatie en de geboden dienstverlening zijn er een aantal onderwerpen die veel vaker aan bod komen. Zo zullen er bij politiezones relatief veel vragen binnenkomen om te controleren op overdreven snelheid in een bepaalde buurt, terwijl een afvalintercommunale vooral moet reageren op niet opgehaald afval. Bij lokale overheden domineren meldingen, infrastructuurwerken, openingsuren en sluitingsdagen, evenementen en crisiscommunicatie duidelijk het webcaredashboard. Bron : http://www.politeia.be
Business management --- Mass communications --- Computer architecture. Operating systems --- mass media --- communication [function] --- Bedrijfsimago --- Sociale media --- #KVHA:Taalkunde; Nederlands --- #KVHA:Digitale communicatie; Nederlands --- Digitale communicatie --- Sociale communicatie --- Overheidscommunicatie --- Overheidsvoorlichting --- Informatie en communicatie : ICT --- Information et communication : ICT
Choose an application
Archivistics --- archieven --- Information systems --- 930.25:681.3 --- 930.25 <063> --- #A0305A --- 612 Archieven --- 691 Informatiebeleid --- 930.25 --- 061.3 --- 681.37 --- elektronische informatie --- toegankelijkheid --- 031 --- Archiefwetenschap. Archivistiek-:-Computerwetenschap --- Archiefwetenschap. Archivistiek--Congressen --- Archiefkunde --- Congressen: verslagen --- Informatiesystemen --- informatie en documentatie --- Conferences - Meetings --- Electronic records --- Access control --- Conservation and restoration --- 930.25 <063> Archiefwetenschap. Archivistiek--Congressen --- 930.25:681.3 Archiefwetenschap. Archivistiek-:-Computerwetenschap --- Computer-based records --- Digital records --- Digitized records --- Documents in machine-readable form --- Machine-readable records --- Records
Choose an application
Vooraf: PUBLIEKE SECTOR ALS VOORWERP EN UITWISSELING ALS VOORBEELD VAN GEGEVENSVERWERKING - 1. 'Publieke sector' als verzamelbegrip - de centrale plaats van algemeen belang - 2. Toepassing aan de hand van de uitwisseling van gegevens tussen besturen - DEEL I. PRIVACYRECHT EN GEGEVENSVERWERKING IN DE PUBLIEKE SECTOR - 1. GEGEVENSVERWERKING EN DE GRENS TUSSEN PRIVACY- EN GEGEVENSBESCHERMING - 1. De ontwikkeling van het recht op gegevensbescherming als autonoom (grond)recht - 2. De verwerking van persoonsgegevens onder de toepassing van artikel 8 EVRM - 3. Het onderscheid tussen gegevens- en privacybescherming - 4. Vier criteria om af te bakenen wanneer bij gegevensverwerking opaciteit vereist is - 5. Conclusie - de toepassing van het privacyrecht vereist een expliciete verwerkingsbevoegdheid - DEEL II. DE IMPACT VAN HET GRONDWETTELIJK RECHT OP GEGEVENSVERWERKING IN DE PUBLIEKE SECTOR - TER INLEIDING: DE IMPACT VAN HET GRONDWETTELIJK RECHT - EEN KWESTIE VAN BEVOEGDHEID - 1. Twee vormen van bevoegdheidsverdeling - horizontaal en verticaal - 2. De materiële bevoegdheidsverdeling binnen het federale België - 3. De impact van grondrechten op de bevoegdheidsverdeling - 2. GEGEVENSVERWERKING EN DE HORIZONTALE BEVOEGDHEIDSVERDELING IN HET FEDERALE BELGIE - 1. De horizontale bevoegdheidsverdeling met betrekking tot het grondrecht op bescherming van de persoonlijke levenssfeer - 2. De horizontale bevoegdheidsverdeling met betrekking tot het (grond)recht op gegevensbescherming - het ontbreken van een grondwettelijke bescherming leidt tot de residuaire bevoegdheid van de federale overheid - 3. GEGEVENSVERWERKING EN DE VERTICALE BEVOEGDHEIDSVERDELING IN HET FEDERALE BELGIE - 1. De verdeling van de bevoegdheid binnen het bevoegde bestuursniveau - 2. De verticale bevoegdheidsverdeling met betrekking tot het (grond)recht op bescherming van de persoonlijke levenssfeer - 3. De verticale bevoegdheidsregeling met betrekking tot het grondrecht op gegevensbescherming - een residuaire bevoegdheid - DEEL III. DE IMPACT VAN HET GEGEVENSBESCHERMINGSRECHT OP GEGEVENSVERWERKING IN DE PUBLIEKE SECTOR - TER INLEIDING: HET ALGEMENE KADER VOOR TOEPASSING VAN HET GEGEVENSBESCHERMINGSRECHT IN DE PUBLIEKE SECTOR - 1. Geen afzonderlijk stelsel voor gegevensverwerking door de overheid - 2. Begrippen en toepassingsgebied - 3. De partijen bij gegevensverwerking in de publieke sector - 4. TOELAATBAARHEID VAN GEGEVENSVERWERKING IN DE PUBLIEKE SECTOR - DE BAND TUSSEN JURIDISCHE GRONDSLAG, WETTELIJKE BASIS EN WETSKRACHTIGE NORM - 1. De toelaatbaarheid van gegevensverwerking - algemeen - 2. De beperking van de toelaatbaarheidsgronden in de publieke sector als gevolg van het legaliteits- en specialiteitsbeginsel - 3. De eerste toelaatbaarheidsgrond - de vervulling van publiekrechtelijke taken (van algemeen belang) - 4. De tweede toelaatbaarheidsgrond - de nakoming van een wettelijke verplichting - 5. De aanvulling van de toelaatbaarheid zoals bepaald door de administratieve beginselen van legaliteit en spcialiteit door de aard van de verwerkingsbevoegdheid - 5. TOEPASSING VAN DE BEGINSELEN VAN FINALITEIT EN PROPORTIONALITEIT OP GEGEVENSVERWERKING IN DE PUBLIEKE SECTOR - 1. Het vereiste van een eerlijke en rechtmatige verwerking - 2. Het finaliteitsbeginsel - 3. Het vereiste van verenigbaarheid als vierde aspect van het finaliteitsbeginsel - 4. Het beginsel van proportionaliteit - 6. DE TRANSPARANTIE VAN GEGEVENSVERWERKING IN DE PUBLIEKE SECTOR - 1. De transparantie van individuele verwerkingen in de publieke sector - 2. Transparantie op globaal niveau - de nood aan een inventaris van de gegevensstromen bij interbestuurlijk gegevensverkeer - 3. De subjectieve rechten van de betrokkene - 4. Twee specifieke rechten met betrekking tot de uitwisseling van gegevens - 5. De mogelijkheid om de subjectieve rechten uit te oefenen via een dienstenintegrator - 7. BEVEILIGING EN VERTROUWELIJKHEID VAN GEGEVENSVERWERKING IN DE PUBLIEKE SECTOR - 1. Beveiliging en vertrouwelijkheid - algemeen - 2. Gebruikers- en toegangsbeheer - 3. Controle van de toegang - logging en audit trail - DEEL IV. DE IMPACT VAN HET ADMINISTRATIEF RECHT OP GEGEVENSVERWERKING IN DE PUBLIEKE SECTOR - TER INLEIDING: DE RELATIE TUSSEN BURGER EN BESTUUR IN HET ADMINISTRATIEF RECHT - 1. Het administratief recht - algemeen - 2. De beleidsuitvoerende taak van het bestuur - de centrale rol van de relatie tussen burger en bestuur - 3. De relatie tussen het dienstverlenend bestuur en de burgers als basis - 8. GEGEVENSVERWERKING EN DE VEREISTEN VAN HET BESTUURSRECHT - DE ALGEMENE BESTUURSRECHTELIJKE REGELINGEN IN HET KADER VAN DE PREVENTIEVE RECHTSBESCHERMING - 1. De algemene bestuursrechtelijke regelingen in het kader van de preventieve rechtsbescherming - 2. Het toepassingsgebied van de algemene bestuursrechtelijke regelingen - bestuurshandelingen van administratieve overheden - 3. De eerste algemene bestuursrechtelijke regeling - de algemene beginselen van behoorlijk bestuur - 4. De tweede algemene bestuursrechtelijke regeling - de openbaarheid van bestuur - 5. De derde algemene bestuursrechtelijke regeling - de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen - 9. GEGEVENSVERWERKING EN DE BESTUURSRECHTELIJKE REGELING VAN DE MODALITEIT VAN VERKRIJGING - 1. Onrechtstreekse verkrijging als gevolg van een interbestuurlijke gegevensuitwisseling - 2. De modaliteit van gegevensverkrijging als onderdeel van de bestuursrechtelijke procedure in het kader van de publieke dienstverlening - 3. De bestuursrechtelijke uitgangspunten bij gegevensverkrijging in het kader van individuele publieke dienstverlening - 4. Het bestuursrechtelijke uitgangspunt van een rechtstreekse gegevensverkrijging nader beschouwd - 5. De versterking van de rechtstreekse verkrijging via de verplichting van burgers om gegevens te verstrekken - 6. Een algemene bestuurlijke verplichting als ontoereikende basis voor onrechtstreekse verkrijging - de noodzaak om te combineren met specifieke bestuursrechtelijke bepalingen - 7. De onrechtstreekse verkrijging van gegevens vereist een aanpassing van het bestuurrechtelijke kader
prive-leven --- informatie --- openbare sector --- V60 - Protection de la vie privée - Bescherming persoonlijke levenssfeer --- vie privee --- information --- secteur public --- Prive-leven --- Informatie --- Openbare sector --- vie privee. --- information. --- secteur public. --- 406 Privacy --- C5 --- informatica --- Maatschappelijke organisaties en maatschappelijk leven --- Vie privee. --- Information. --- Secteur public. --- Public administration --- Human rights --- Information systems --- Belgium --- grondwettelijk recht --- administratief recht --- bevoegdheidsverdeling --- droit constitutionnel --- droit administratif --- repartition des compétences --- belgie --- gegevensbescherming --- GDPR --- privacy --- openbaarheid van bestuur --- belgique --- protection des données --- RGPD --- Belgique
Choose an application
Computer. Automation --- automatisering --- overheid --- Public administration --- Centrum voor Informatika Provincies Antwerpen en Limburg --- Flanders --- Administration publique --- Automatisation --- Automatisering --- Overheidsbeleid --- #SBIB:35H24 --- #SBIB:309H1720 --- #SBIB:35H6015 --- #SBIB:033.IOS --- 681.3 --- 35 --- Vlaanderen --- Informatiemanagement bij de overheid --- Informatiekunde, informatie management --- Bestuur en beleid: nationale en regionale studies: Vlaanderen --- Computer. Informatica. Automatisering --- Openbaar bestuur --- informatica --- openbaar ambt --- bureaucratie
Choose an application
Dit handboek beschrijft op heldere wijze de technieken en mogelijkheden van het documentmanagement. Alle mogelijke aspecten van archief- en documentatiebeheer, postverwerking, documentautomatisering én internetgebruik worden behandeld. Behalve ruime aandacht voor de elektronische archivering komt ook het opbergen van papieren stukken uitgebreid ter sprake.
Archivistics --- Computer. Automation --- Documentation and information --- Business records --- Document imaging systems. --- Documents in optical storage. --- Management. --- informatiebeheer --- management --- 930.25 --- 025.17 --- Information (gestion) Informatie (management) --- Workflow Workflow --- Archivage Archivering --- Documentation Documentatie --- Internet Internet --- Correspondance Briefwisseling --- documentmanagement --- archieven --- postverwerking --- digitale archieven --- internet --- 030 --- AA / International- internationaal --- 020 --- -Document imaging systems --- Documents in optical storage --- Documentbeheer --- E100746.jpg --- 651.5805 --- Ag 4.a --- Optical storage of documents --- Optically stored documents --- Optical storage devices --- DIP systems --- Document image processing --- Electronic document imaging systems --- Electronic document management systems --- Imaging systems --- Business --- Commercial records --- Corporations --- Office records --- Office management --- Records --- Paperwork (Office practice) --- Archiefwetenschap. Archivistiek --- Bibliotheekbeheer: speciale collecties --- informatie-, documentatie en archiefwezen, musea - algemeen --- Bibliotheekwezen: algemeenheden. --- Management --- 025.17 Bibliotheekbeheer: speciale collecties --- 930.25 Archiefwetenschap. Archivistiek --- Bibliotheekwezen: algemeenheden --- documentbeheer
Listing 1 - 10 of 23 | << page >> |
Sort by
|