Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
Hoe kan je literaire teksten inzetten in de talenklas?Welke teksten zijn het meest geschikt om lezers te vormen?Hoe kan literatuuronderwijs de kritische leesvaardigheid versterken?In het huidige talenonderwijs is de plaats van literatuur geen evidentie. Nochtans zijn literaire teksten cruciaal om jongeren de kritische leesvaardigheid bij te brengen die in de 21ste-eeuwse maatschappij zo belangrijk is. Bovendien draagt literatuur ook bij tot de talige, culturele, sociale en persoonlijke ontwikkeling van jongeren.Om die ontwikkeling alle kansen te geven, is een leesbevorderend literatuuronderwijs nodig. Leerlingen en literatuur pleit ervoor om literatuur in brede zin een bevoorrechte plaats te geven in het talenonderwijs, zowel bij de vreemde talen als bij het Nederlands. Het aanleren van literair lezen als een betrokken en kritische vaardigheid staat daarbij centraal.Leerlingen en literatuur biedt didactische methodes en concrete handvatten voor een leesbevorderend literatuuronderwijs. Inzichten uit de nieuwe dialogische didactiek worden bruikbaar gemaakt voor de talenklas via duidelijke richtlijnen en een handig vijfstappenplan. Er is ook aandacht voor leesbevordering als schools project en voor vakoverschrijdende samenwerking rond literaire teksten.https://www.lannoocampus.be/nl/leerlingen-en-literatuur
Taalonderwijs --- Literatuuronderwijs --- Leesbevordering --- Didactiek --- Tekst --- Jongere --- Vreemdetalenonderwijs --- Nederlands --- Kritisch denken --- Literatuuronderwijs ; didactiek --- Didactics of languages --- literatuur --- onderwijs --- lezen --- leesbevordering --- literatuuronderwijs --- leesvaardigheden --- leesonderwijs --- Didactique.
Choose an application
In dit boek worden twee Europese initiatieven voorgesteld die meertaligheid vanaf jonge leeftijd in het onderwijs willen stimuleren. Het eerste, talensensibilisering, richt de aandacht van de kinderen op het verschijnsel taal in al zijn verscheidenheid, en reikt inzichten, vaardigheden en attitudes aan die het leren van talen - inclusief de moedertaal - bevorderen. De taalportfolio, het tweede initiatief, is een leermiddel dat leerlingen stimuleert om zelf hun (meer)talenkennis bij te houden en bij de sturen. Met bijdragen van auteurs uit Frankrijk, Zwitserland, Nederland en België, licht dit boek van beide initiatieven de ontstaanscontext en doelstelling toe, met concrete voorbeelden. (Bron: covertekst)
Didactics of languages --- meertaligheid --- Taalverwerving --- Kinderen --- Intercultureel onderwijs --- Meertalig onderwijs --- Language policy --- Multilingualism --- Lerarenopleiding --- (vak)didactiek talen. --- 454.6 --- 456.2 --- 475.3 --- 803.3 --- Basisonderwijs --- Diversiteit --- Globalisering --- Leren --- Meertaligheid --- Onderwijs --- Portfolio --- Portfolio's --- Secundair onderwijs --- Taalbeschouwing --- Taaldiversiteit --- Taalonderwijs --- Talendiversiteit --- Talen --- portfolio's --- taal --- vreemdetalenonderwijs --- Taal --- Talenkennis --- Talensensibilisering --- intercultureel onderwijs --- meertalig onderwijs --- taalonderwijs --- #KVHB:Meertaligheid --- #KVHB:Vreemdetalenonderwijs --- Taal en letterkunde; overige talen --- Taalonderwijs; overige talen --- Taalpsychologie (Psycholinguïstiek) --- (zie ook: interactief leren) --- 060641.jpg --- Intercultureel onderwijs ; leermiddelen --- Taalverwerving ; kinderen --- Europe --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Language and languages --- Communication policy --- Language planning
Choose an application
Dit is een "buitengewoon boek" vol verhalen en weetjes, doedingen enz. over België en Zuid-Afrika, gemaakt door kinderen uit Brussel en Kaapstad. Nederlandstalige teksten wisselen af met teksten in het Afrikaans, het Engels en het Xhosa. De teksten zijn voor het grootste deel parallel vertaald of zo gegroepeerd dat de andere taal altijd een taal is die het kind kan begrijpen. Kinderen stellen op een zeer toegankelijke manier verschillende vormen van samenleven aan elkaar voor. Dit boek pikt in op de nood van kinderen aan herkenningspunten, inleving, inzicht en zelfs troost.
Sociology of culture --- Didactics of social education --- Didactics of languages --- Didactics of primary education --- migranten --- asielzoekers --- meertaligheid --- Intercultureel onderwijs --- Zuid-Afrika --- Multiculturele samenleving --- #KVHB:Meertaligheid --- #KVHB:Vreemdetalenonderwijs --- 454.6 )* INTERCULTUREEL ONDERWIJS --- België --- intercultureel onderwijs --- interculturele --- samenleving --- Anders zijn ; verhalen --- Anders zijn --- Migranten --- Rassenvraagstuk --- sociale vraagstukken --- Samenleving - politiek - recht --- Literatuur
Choose an application
Het boek is ontstaan in een project in Gent (Vlaanderen) op vier basisscholen en voorzieningen voor buitenschoolse opvang. Centraal in het project stond de thuistaal. De bedoeling van het project was om nieuwe materialen, inzichten en werkwijzen te ontwikkelen. Het project, dat wetenschappelijk werd begeleid, heeft geleid tot dit boek. Het bevat een goede mix van theorie en praktijk. In deel 1 staat de theorie centraal over thuistaal, meertaligheid en het leren van Nederlands als tweede taal. In deel 2 gaat het om het belang van een talenbeleid in een school, om samen een krachtige leeromgeving te bouwen. Deel 3, 4 en 5 gaan in op de klas, de buitenschoolse opvang en de ouders. Rijk geïllustreerd en met veel handreikingen en werkmaterialen om te werken in de praktijk. Een bijzonder goed bruikbaar boek, ook in Nederland, en een goede impuls om in het basisonderwijs actief aan het werk te gaan met taalbeleid. Op de bijgevoegde dvd wordt dieper ingegaan op de aanpak in de praktijk. © NBD Biblion - Jos Derksen
Didactics of languages --- NT2 (Nederlands tweede taal) --- pedagogiek --- onderwijs --- kinderopvang --- kleuteronderwijs --- meertaligheid --- lager onderwijs --- Meertaligheid --- Taalverwerving --- Meertalig onderwijs --- Taalonderwijs --- Nederlands als tweede taal --- Basisonderwijs --- Lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Buitenschoolse opvang --- Thuistaal --- Relatie ouder - school --- Communicatie --- Anderstaligen --- Intercultureel onderwijs --- anderstaligen --- 454.6 --- multiculturaliteit --- intercultureel onderwijs --- 474.6 --- 803.2 --- Meertaligheid (Tweetaligheid) --- thuistaal --- Taalbeleid --- #PBIB:+111.24 --- Anderstalige nieuwkomers --- intercultureel onderwijs (ler) --- 734 Multicultureel onderwijs --- basisonderwijs --- vreemdetalenonderwijs --- didactiek --- Sociolinguïstiek --- Vakdidactiek : Nederlands voor anderstaligen : Lager onderwijs --- didactiek basisonderwijs - intercultureel onderwijs --- Contains audio-visual material --- PXL-Education 2019 --- secundair onderwijs --- taalvaardigheid --- didactiek van het Nederlands --- Intercultureel onderwijs. --- Taalverwerving ; kinderen --- NT2 --- Relatie school - ouder --- Interactief onderwijs --- Taal --- Kleuter --- Geschiedenis --- Anderstalige --- Spraaktechnologie --- Therapie --- Didactics of Dutch --- Primary education
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|