Narrow your search
Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Multi
Leerlingen en literatuur : hoe vaardige lezers vormen
Author:
ISBN: 9789401479370 9401479372 Year: 2022 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoe kan je literaire teksten inzetten in de talenklas?Welke teksten zijn het meest geschikt om lezers te vormen?Hoe kan literatuuronderwijs de kritische leesvaardigheid versterken?In het huidige talenonderwijs is de plaats van literatuur geen evidentie. Nochtans zijn literaire teksten cruciaal om jongeren de kritische leesvaardigheid bij te brengen die in de 21ste-eeuwse maatschappij zo belangrijk is. Bovendien draagt literatuur ook bij tot de talige, culturele, sociale en persoonlijke ontwikkeling van jongeren.Om die ontwikkeling alle kansen te geven, is een leesbevorderend literatuuronderwijs nodig. Leerlingen en literatuur pleit ervoor om literatuur in brede zin een bevoorrechte plaats te geven in het talenonderwijs, zowel bij de vreemde talen als bij het Nederlands. Het aanleren van literair lezen als een betrokken en kritische vaardigheid staat daarbij centraal.Leerlingen en literatuur biedt didactische methodes en concrete handvatten voor een leesbevorderend literatuuronderwijs. Inzichten uit de nieuwe dialogische didactiek worden bruikbaar gemaakt voor de talenklas via duidelijke richtlijnen en een handig vijfstappenplan. Er is ook aandacht voor leesbevordering als schools project en voor vakoverschrijdende samenwerking rond literaire teksten.https://www.lannoocampus.be/nl/leerlingen-en-literatuur

Zin voor talen : talensensibilisering en de taalportfolio in een meer talig onderwijs
Authors: ---
ISBN: 9044116738 Year: 2005 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek worden twee Europese initiatieven voorgesteld die meertaligheid vanaf jonge leeftijd in het onderwijs willen stimuleren. Het eerste, talensensibilisering, richt de aandacht van de kinderen op het verschijnsel taal in al zijn verscheidenheid, en reikt inzichten, vaardigheden en attitudes aan die het leren van talen - inclusief de moedertaal - bevorderen. De taalportfolio, het tweede initiatief, is een leermiddel dat leerlingen stimuleert om zelf hun (meer)talenkennis bij te houden en bij de sturen. Met bijdragen van auteurs uit Frankrijk, Zwitserland, Nederland en België, licht dit boek van beide initiatieven de ontstaanscontext en doelstelling toe, met concrete voorbeelden. (Bron: covertekst)


Book
Ik ken jou, jij kent mij ; knowing you, knowing me ; ek ken jou, jij ken my ; yazi mna, ndazi wena
Author:
ISBN: 9054613890 Year: 2005 Publisher: Mechelen Bakermat Uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit is een "buitengewoon boek" vol verhalen en weetjes, doedingen enz. over België en Zuid-Afrika, gemaakt door kinderen uit Brussel en Kaapstad. Nederlandstalige teksten wisselen af met teksten in het Afrikaans, het Engels en het Xhosa. De teksten zijn voor het grootste deel parallel vertaald of zo gegroepeerd dat de andere taal altijd een taal is die het kind kan begrijpen. Kinderen stellen op een zeer toegankelijke manier verschillende vormen van samenleven aan elkaar voor. Dit boek pikt in op de nood van kinderen aan herkenningspunten, inleving, inzicht en zelfs troost.


Book
Meertaligheid : een troef! : inspirerend werken met meertalige kinderen op school en in de buitenschoolse opvang
Authors: ---
ISBN: 9789462343467 Year: 2015 Volume: *4 Publisher: Sint-Niklaas Abimo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het boek is ontstaan in een project in Gent (Vlaanderen) op vier basisscholen en voorzieningen voor buitenschoolse opvang. Centraal in het project stond de thuistaal. De bedoeling van het project was om nieuwe materialen, inzichten en werkwijzen te ontwikkelen. Het project, dat wetenschappelijk werd begeleid, heeft geleid tot dit boek. Het bevat een goede mix van theorie en praktijk. In deel 1 staat de theorie centraal over thuistaal, meertaligheid en het leren van Nederlands als tweede taal. In deel 2 gaat het om het belang van een talenbeleid in een school, om samen een krachtige leeromgeving te bouwen. Deel 3, 4 en 5 gaan in op de klas, de buitenschoolse opvang en de ouders. Rijk geïllustreerd en met veel handreikingen en werkmaterialen om te werken in de praktijk. Een bijzonder goed bruikbaar boek, ook in Nederland, en een goede impuls om in het basisonderwijs actief aan het werk te gaan met taalbeleid. Op de bijgevoegde dvd wordt dieper ingegaan op de aanpak in de praktijk. © NBD Biblion - Jos Derksen

Listing 1 - 4 of 4
Sort by