Narrow your search
Listing 1 - 10 of 22 << page
of 3
>>
Sort by

Book
Management van uitdagingen
Author:
ISBN: 9053507329 Year: 1998 Publisher: Leuven Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Periodical
Zorgvisie.
ISSN: 13844199 Year: 1971 Publisher: Maarssen Misset.

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Zorg vraagt leiderschap
Authors: ---
ISBN: 9789055949472 9055949477 Year: 2014 Publisher: Schiedam Scriptum Management

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leiderschap is cruciaal. Zeker in de zorg, waar het niet gaat om zaken en papieren maar om mensen en manieren. Goed leiderschap zorgt voor professionele groei en bloei van mensen op de verschillende niveaus in de zorg.Leiderschap begint bij de basis, de plaats waar het primaire proces plaatsvindt, in de interactie tussen zorgverlener en de zorgvrager. De interactie op de andere niveaus, die tussen de leidinggevende en de zorgverlener en de bestuurder en de leidinggevende, staan in dienst van het primaire proces: het verlenen van uitstekende zorg. Het is nodig dat mensen zich op alle niveaus afvragen wat zorgvragers beter worden van hun werk, wat hun leiderschap bijdraagt aan betere zorg. Dat zorgt voor verbinding tussen de verschillende niveaus en voorkomt het ontstaan van verschillende 'eilandjes' in de zorginstelling.Leiderschap is een complex en moeilijk af te bakenen thema. Er bestaan veel opvattingen over wat (goed) leiderschap inhoudt en wat effectieve leiders doen. Wat de vele literatuur over dit thema in ieder geval duidelijk maakt is dat hoe we leiders en leiderschap omschrijven in belangrijke mate afhangt van het perspectief dat we kiezen. De auteurs van dit boek kiezen voor acht aspecten als het repertoire voor goed leiderschap in een zorginstelling. Deze acht aspecten zijn grotendeels ontleend aan de inhoud van het boek Leidinggeven aan professionals? Niet doen! van Mathieu Weggeman.Met behulp van deze acht leiderschapsaspecten doen de auteurs een praktische handreiking aan leiders (zorgverleners, leidinggevenden en bestuurders) in de zorg om (meer) werk te maken van goed leiderschap in de zorginstelling. In het belang van de mensen om wie het daar allemaal draait: de zorgvragers! (Bron: covertekst)


Book
Krachtig kantelen in zorg & welzijn
Authors: ---
ISBN: 9789024404063 Year: 2015 Publisher: Amsterdam Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

'Krachtig kantelen in zorg & welzijn' is een actueel zorgmanagementboek, dat ingaat op de veranderingen die door maatschappelijke ontwikkelingen en systeemwijzigingen in zorg en welzijn (gaan) plaatsvinden. Het geeft inzicht in trends en veranderingen en laat zien wat deze betekenen voor de mensen die in de sector werken: de professionals en hun managers en bestuurders. De inhoud is het resultaat van onderzoek en van co-creatie met koplopers en experts uit het veld van zorg & welzijn. Met citaten van bestuurders, managers, professionals en belangenbehartigers wordt van binnenuit inzicht gegeven in de belevingswereld van de mensen die middenin de transities zitten.


Book
OMG zelfregie : unieke inkijk in een veranderproces in de zorg
Authors: ---
ISBN: 9789462922891 Year: 2015 Volume: 10 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Als je het zo belangrijk vindt, laat het me dan zelf doen. Hartenkreet van een professional, die precies aangeeft welke paradox in de zorg speelt. We maken momenteel grote veranderingen mee in de zorgsector. De manier waarop we de zorg nu organiseren is straks niet meer betaalbaar. Bovendien willen cliënten meer eigen invloed op de zorg die zij ontvangen. En professionals in de zorg willen hun beroep terug. In de sector groeit de roep om meer te kunnen werken vanuit eigen regie, verantwoordelijkheid en eigenaarschap.Hier staan we voor een dilemma. De verandering die nodig is, namelijk meer eigen regie bij medewerker en cliënt, kan je niet van bovenaf regisseren. Willen we deze verandering werkelijk, dan is de vraag hoe we al tijdens de verandering zelf meer regie toekennen aan cliënten en medewerkers. En hoe doe je dat dan, als leidinggevende of als zorgprofessional? Wat gebeurt er in een organisatie wanneer je inzet op autonomie, inspireren en loslaten?In dit boek maken de auteurs je deelgenoot van hun zoektocht. Ze geven je een unieke en openhartige kijk in de praktijk van een grote zorginstelling die midden in deze verandering zit. Ze delen hun ervaringen en beschrijven voorbeelden van leidinggevenden en zorgprofessionals. Ze geven tips en oefeningen en stellen je de vragen die helpen om zelf vorm te geven aan de verandering.Als je het zo belangrijk vindt, laat het me dan zelf doen. Hartenkreet van een professional, die precies aangeeft welke paradox in de zorg speelt. We maken momenteel grote veranderingen mee in de zorgsector. De manier waarop we de zorg nu organiseren is straks niet meer betaalbaar. Bovendien willen cliënten meer eigen invloed op de zorg die zij ontvangen. En professionals in de zorg willen hun beroep terug. In de sector groeit de roep om meer te kunnen werken vanuit eigen regie, verantwoordelijkheid en eigenaarschap.Hier staan we voor een dilemma. De verandering die nodig is, namelijk meer eigen regie bij medewerker en cliënt, kan je niet van bovenaf regisseren. Willen we deze verandering werkelijk, dan is de vraag hoe we al tijdens de verandering zelf meer regie toekennen aan cliënten en medewerkers. En hoe doe je dat dan, als leidinggevende of als zorgprofessional? Wat gebeurt er in een organisatie wanneer je inzet op autonomie, inspireren en loslaten?In dit boek maken de auteurs je deelgenoot van hun zoektocht. Ze geven je een unieke en openhartige kijk in de praktijk van een grote zorginstelling die midden in deze verandering zit. Ze delen hun ervaringen en beschrijven voorbeelden van leidinggevenden en zorgprofessionals. Ze geven tips en oefeningen en stellen je de vragen die helpen om zelf vorm te geven aan de verandering.


Book
Basisboek vrijwilligersmanagement : werven, sturen en motiveren
Authors: --- ---
ISBN: 9789046901090 Year: 2009 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De uitdaging voor de vrijwilligersmanager is om de motivatie en het plezier van deze moderne vrijwilliger te combineren met de professionaliteit van het vrijwilligerswerk. De kern van het managen van vrijwilligers is namelijk het managen van motivatie! Deel 2 beschrijft hoe je vrijwilligersmanagement in een organisatie opzet en uitvoert vanuit de driedeling: visie, structuur en uitvoering (Bron: covertekst)


Book
Optimaliseren van cliëntenparticipatie.
Author:
ISBN: 9031337250 Year: 2001 Publisher: Houten Van Loghum Slaterus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een hulpverlener in de sociaal-agogische beroepspraktijk dient zich voortdurend vragen te stellen als: hoe gaat het met mijn cliënt, wat gebeurt er tussen mij en mijn cliënt, wat kan ik anders doen, wat kan ik beter doen om de cliënt te helpen diens kwaliteit van leven te verhogen? Hoe sluit ik het best aan bij de cliënt en hoe geef ik de cliënt optimale ruimte om mee te denken, mee te praten, en mee te beslissen? Hoe genereer ik tegenspraak?In dit boek geeft Frans Brinkman antwoord op bovenstaande vragen in een verkenning van het partnerschap van cliënten. Hij legt daarbij het accent op individuele hulpverleners. Hoe dienen zij zich te verhouden tot cliënten, cliëntvertegenwoordigers en naasten van cliënten? Hoewel ook handelingsaanwijzingen worden geven, is de kern van het betoog de zogenaamde reflectieve professionaliteit.De auteur schetst in vier delen de achtergrond van cliëntparticipatie en gaat in op structuren en grenzen om vervolgens aandachtspunten de voor gespreksvoering de revue te laten passeren. Het boek besluit met een deel over de bijdrage van cliënten aan onze werkontwikkeling. Inhoudsopgave : Deel I: Achtergrond, beschouwing 1 Wat is cliëntenparticipatie? 2 Professioneel statuut 3 Ge(s)laagde betrekkingen Deel II: Begrenzingen 4 De hulpverleningsconfiguratie 5 Handelingsruimte creëren Deel III: Participatie bevorderende gespreksvoering 6 Ontdekken 7 Structureren 8 Articuleren Deel IV: Werkontwikkeling 9 De klagende cliënt 10 De raadgevende cliënt De innoverende cliënt


Book
Mensgericht sociaal ondernemen
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789044131079 Year: 2013 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In hun opdrachtverklaring omschrijven christelijke zorg- en welzijnsorganisaties hun missie, visie en waarden. In het specifieke zorg- en ondersteuningsaanbod kunnen cliënten die identiteit concreet ervaren en waarderen. Met behulp van MVO Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen zoeken de auteurs in dit boek naar nieuwe vormen om in de huidige context beleidsmatig en professioneel een mensgerichte invulling te geven aan de organisatie-identiteit.Hoe kan de identiteit worden vervat in strategische keuzes?Hoe kunnen sociale ondernemingen beleidsmatig een antwoord bieden op actuele maatschappelijke behoeften?Hoe treden medewerkers het best in relatie met hun cliënten? Hoe kan daaruit de aandacht blijken voor diegenen die maatschappelijk worden gemarginaliseerd?Aan welke leiderschapsstijl wordt de voorkeur gegeven? Waardoor wordt die geïnspireerd?Wat verstaan we onder meetbaarheid?Op welke manier kan het mensgerichte karakter van de organisatie worden getoetst?Welke rol kan zorgethiek spelen in de besluitvorming?Hoe kan die in sociale ondernemingen een referentiekader vormen voor de dagelijkse praktijk?www.maklu.be

Listing 1 - 10 of 22 << page
of 3
>>
Sort by