Narrow your search

Library

KU Leuven (4)

LUCA School of Arts (4)

Odisee (4)

Thomas More Kempen (4)

Thomas More Mechelen (4)

UCLL (4)

UGent (4)

ULiège (4)

VIVES (4)

KBR (3)

More...

Resource type

book (4)

periodical (1)


Language

English (2)

French (2)


Year
From To Submit

2017 (1)

2016 (1)

2010 (1)

2008 (1)

Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Book
Renaissance? : perceptions of continuity and discontinuity in Europe, c.1300-c.1550
Authors: --- ---
ISBN: 9004183345 9789004183346 9786612948749 900418841X 1282948741 9789004188419 9781282948747 Year: 2010 Publisher: Leiden ; Boston : Brill,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

At least since the publication of Burckhardt’s seminal study, the Renaissance has commonly been understood in terms of discontinuities. Seen as a radical departure from the intellectual and cultural norms of the ‘Middle Ages’, it has often been associated with the revival of classical Antiquity and the transformation of the arts, and has been viewed primarily as an Italian phenomenon. In keeping with recent revisionist trends, however, the essays in this volume explore moments of profound intellectual, artistic, and geographical continuity which challenge preconceptions of the Renaissance. Examining themes such as Shakespearian tragedy, Michelangelo’s mythologies, Johannes Tinctoris’ view of music, the advent of printing, Burgundian book collections, and Bohemian ‘renovatio’, this volume casts a revealing new light on the Renaissance. Contributors include Klára Benešovská, Robert Black, Stephen Bowd, Matteo Burioni, Ingrid Ciulisová, Johannes Grave, Luke Houghton, Robin Kirkpatrick, Alexander Lee, Diotima Liantini, Andrew Pettegree, Rhys W. Roark, Maria Ruvoldt, Jeffrey Chipps Smith, Robin Sowerby, George Steiris, Rob C. Wegman, and Hanno Wijsman.

La varietas à la Renaissance
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 290079143X 9782900791431 2357231386 Year: 2017 Volume: 9 Publisher: Paris : Publications de l’École nationale des chartes,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

À la Renaissance le développement de la philologie instaure la rénovation des savoirs philosophiques et théologiques, les grandes découvertes impliquent de nouvelles représentations du monde et de l’homme, les luttes religieuses déchirent l’Occident, cependant que s’affirment les identités nationales amorçant ainsi la reconfiguration de l’Europe. La notion de varietas apparaît comme un principe majeur des formes nouvelles de pensée, d’écriture et de vie, comme un principe ordonnateur de toute la culture humaniste. Les analyses présentées ressortissent aux différentes problématiques de l’histoire de la philologie, de la littérature, de la philosophie, de l’histoire de l’art, de la musicologie. Elles mettent en œuvre des méthodes diverses.


Multi
Henri IV : art et pouvoir
Authors: --- ---
ISSN: 21072566 ISBN: 9782869064119 9782753550209 286906411X 2753550204 2869065426 Year: 2016 Publisher: Tours Presses universitaires François-Rabelais

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Après une longue période de troubles des guerres de religion, le renouveau des arts se manifesta de façon particulièrement éclatante sous le règne d'Henri IV, dans tous les domaines : peinture, sculpture, architecture, mais aussi l'art des jardins, les arts de cour, notamment les ballets et les entrées. Ce fut aussi le cas de l'art du livre, encore trop peu étudié aujourd'hui. Ce livre expose l'ampleur de ce renouveau et en montre les multiples aspects. Afin de cerner les transformations et les nouvelles configurations artistiques de cette période, les pratiques artistiques sont replacées dans leur contexte historique, politique et culturel. L'ouvrage pose les enjeux épistémologiques entre pouvoir (élaboration et diffusion par l'image de la figure du « bon roi », tolérant et unificateur du royaume) et art (art de cour, art sacré, dans une époque de troubles religieux…). Enfin, dans une volonté d'inscrire la production artistique française dans un cadre plus large, ce livre explore les liens qui unissent la France d'Henri IV et de Marie de Médicis aux grands centres artistiques européens (Florence, Nancy, Anvers).


Book
Animals as disguised symbols in Renaissance art
Author:
ISBN: 9789004171015 9004171010 9786612400148 1282400142 9047424328 9789047424321 9781282400146 6612400145 Year: 2008 Volume: 2 169 Publisher: Leiden ; Boston : Brill,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

The relationship between medieval animal symbolism and the iconography of animals in the Renaissance has scarcely been studied. Filling a gap in this significant field of Renaissance culture, in general, and its art, in particular, this book demonstrates the continuity and tenacity of medieval animal interpretations and symbolism, disguised under the veil of genre, religious or mythological narrative and scientific naturalism. An extensive introduction, dealing with relevant medieval and early Renaissance sources, is followed by a series of case studies that illustrate ways in which Renaissance artists revived conventional animal imagery in unprecedented contexts, investing them with new meanings, on a social, political, ethical, religious or psychological level, often by applying exegetical methodology in creating multiple semantic and iconographic levels. Brill's Studies on Art, Art History, and Intellectual History , volume 2

Keywords

Iconography --- anno 1400-1499 --- anno 1500-1599 --- dieren --- iconografie --- renaissance --- 15de eeuw --- 16de eeuw --- 76.042 --- 76.045 --- 7.04 "13/15" --- 7.042 --- 7.045 --- Iconografie: dieren; fabeldieren in de prentkunst --- Symbolische voorstellingen: allegorieën; dodendansen in de prentkunst --- Iconografie. Iconologie. Onderwerpen van kunstzinnige uitbeelding--?"13/15" --- Iconografie: fauna, dierenrijk, fabeldieren --- Iconografie: allegorieen; symbolen; dodendansen; emblemata --- Animals in art. --- Animals --- Art, Renaissance --- Symbolic aspects --- Themes, motives. --- Animals -- Symbolic aspects -- Europe. --- Art, Renaissance -- Themes, motives. --- Art. --- Animals in art --- Visual Arts - General --- Visual Arts --- Art, Architecture & Applied Arts --- Themes, motives --- 7.045 Iconografie: allegorieen; symbolen; dodendansen; emblemata --- 7.042 Iconografie: fauna, dierenrijk, fabeldieren --- 76.045 Symbolische voorstellingen: allegorieën; dodendansen in de prentkunst --- 76.042 Iconografie: dieren; fabeldieren in de prentkunst --- Renaissance art --- Animal kingdom --- Beasts --- Fauna --- Native animals --- Native fauna --- Wild animals --- Wildlife --- Organisms --- Human-animal relationships --- Zoology --- Animal painting and illustration --- Pets in art --- Wild animals in art --- Zoo animals in art --- renaissance (historisch tijdvak, doorheen de 16e eeuw) --- dieren. --- iconografie. --- 15de eeuw. --- 16de eeuw. --- Symbolisme des animaux --- Arts de la Renaissance --- Dans l'art --- Europe --- Thèmes, motifs

Listing 1 - 4 of 4
Sort by