Listing 1 - 10 of 46 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
The publication of this volume marks the Ten Year Anniversary of the Postcolonialism and Religions series. In intersectional and interdisciplinary perspectives, the chapters of this book constitute a complex whole: a volume that does justice to the justice-seeking origins of Latin American Liberation Theology, philosophy, and sociology as it emerged in the 1960s-70s and its development to the present. What drives this book is a common spirit and conviction: Liberation Theologies of the Global South remain relevant to the sociocultural and geopolitical contexts of today, which remain ensconced in the dynamics, exclusions, and resistances that gave rise to Liberation Theologies six decades ago. Today we may speak of interculturality, of borderlands, of in-betweenness, in ways that complicate, confirm, affirm, and interrogate the “underside of history”, and the spaces that are marginalized but de-centered centers of liberation struggle — within, alongside, underneath, over-against societal projects that claim and exclude them, and that represent some of the actual challenges and opportunities to liberation.
Religious studies --- Christian religion --- Christian moral theology --- Politics --- religie --- theologie --- christendom --- politiek --- Liberation theology. --- Decolonization.
Choose an application
Didactics of religion --- Christian moral theology --- Sacraments --- #gsdb11 --- sacramenten --- verzoening (x) --- kinderen --- tieners --- 232.45 --- Christendom --- pastoraal
Choose an application
Selon certaines opinions, l'intelligence de la foi chrétienne traverserait aujourd'hui une sorte d'exil, de nature à la rendre étrange, voire étrangère, au regard des évolutions de la société et de la culture. C'est ce qui permettrait de comprendre tantôt la tentation de « repli » sur la spiritualité, tantôt le confinement de la pensée chrétienne dans les sphères spécialisées des institutions vouées à la recherche et aux publications scientifiques, ne touchant qu'un public des plus restreints. D'autres estiment au contraire qu'aujourd'hui plus que jamais, l'intelligence de la foi – en philosophie comme en théologie – se doit de relever les défis qui se présentent à elle dans le champ des pratiques sociales. L'articulation entre la foi et la raison resterait bancale sans « raison pratique » efficace, laquelle rend compte du logos de la foi, entendue intelligemment dans la vie sociale, et non à l'écart des réalités et des changements, des passions et des souffrances qui s'y manifestent. Dans une société souvent perçue aujourd'hui comme fragmentée, conflictuelle, voire menaçante, quelles sont les ressources que les « métiers » de théologien (ne) et de philosophe offrent à l'alliance dans la foi chrétienne de son intelligence et de sa pratique ?
Christian fundamental theology --- Christian moral theology --- #GGSB: Sociale Ethiek --- #GGSB: Bio-ethiek --- #GGSB: Sociale wet. essays --- Sociale Ethiek --- Bio-ethiek --- Sociale wet. essays --- Religion --- repli spirituel --- théologie --- foi --- raison --- engagement social
Choose an application
Michael Hornsby-Smith offers an overview of Catholic social thought particularly in recent decades. While drawing on official teaching such as papal encyclicals and the pastoral letters of bishops' conferences, he takes seriously the need for dialogue with secular thought. The 2006 book is organized in four stages. Part I outlines the variety of domestic and international injustices and seeks to offer a social analysis of the causes of these injustices. Part II offers a theological reflection on the characteristics of the kingdom of God which Christians are urged to seek. Part III reviews Catholic social thought in six main areas: human rights, the family and bioethical issues, economic life, social exclusion, authentic development, and war and peace. Part IV completes the cycle with a consideration of appropriate social action responses to the injustices which the author has identified and analysed.
Christian moral theology --- Christian sociology --- Church and social problems --- Catholic Church. --- Catholic social teaching --- CST (Theology) --- Social teaching, Catholic --- Sociology, Christian (Catholic) --- Catholic Church and social problems --- Catholic Church --- Arts and Humanities --- Religion
Choose an application
Christian moral theology --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- 25 <05> --- #GBSG:ts --- C1 --- 05 --- tijdschriften --- Gezin (Ouders) --- 244.2 --- Gezin --- Gezinspastoraal --- Geloofsopvoeding --- Sociaal werk --- Pastoraaltheologie--Tijdschriften --- Kerken en religie --- periodieken - tijdschriften --- Kerk en maatschappij --- Periodicals --- Belgium --- Family
Choose an application
Quelle dose d’inconscience ne faut-il pas pour oser parler de péché ? Cette notion ne relève-t-elle pas, désormais, de l'archéologie de la conscience humaine ? Et comment parler de péché collectif sans paraître réactiver d'anciens mythes pessimistes dont l'imprécision nourrirait à la fois les torpeurs fatalistes et les excès fanatiques ? La session théologique, organisée dans le cadre de l'École des sciences philosophiques et religieuses des F.U.S.L., en 1985, et, dont ce volume présente les travaux, a voulu affronter ces nouvelles évidences critiques et contribuer à lever les malentendus et les suspicions qui, de points de vue opposés, font de la notion de péché collectif un repoussoir. Et si un recours renouvelé aux textes et mythes fondateurs de notre tradition judéo-chrétienne nous réservait la surprise d'une libération du lien pervers entre responsabilité et culpabilisme ? Le débat théologique se soutient de l'appel fait aux ressources de la réflexion philosophique, de l’analyse économique et des apports de l'exégèse.
Christian moral theology --- Theologie --- Théologie --- Sins --- Péchés --- 216 --- 233.14 --- #GOSA:III.Gen.M --- #gsdb4 --- Goed en kwaad --- Zondeval van de mens --- 233.14 Zondeval van de mens --- Péchés --- Religion --- religion --- péché --- collectif --- responsabilité --- culture judéo-chrétienne --- théologie
Choose an application
En principe, la dignité humaine est une valeur fondamentale des sociétés démocratiques et son respect une norme inconditionnelle. Si aujourd'hui sa protection institutionnelle s'étend à des champs de plus en plus variés, son appropriation conflictuelle dans les différentes sphères de la société n'en brouille pas moins la signification, au point d'en relativiser la portée. D'où l'intérêt des textes publiés dans la première partie de cet ouvrage. Consacrés aux principales problématiques culturelles, institutionnelles et sociales contemporaines, ils nous invitent à y creuser la complexité de la notion de dignité, l'évolution de ses usages, les déplacements qui s'y opèrent et les débats que soulève le choix civilisationnel de considérer l'homme comme le bien le plus précieux pour l'homme, d'obliger à son respect inconditionnel dans sa propre personne et celle d'autrui. La dignité humaine et la dignité de Dieu sont-elles compatibles l'une avec l'autre ? Plus encore, est-il possible d'envisager qu'elles se promeuvent réciproquement, l'une grâce à l'autre ? Les rapports entre dignité humaine et divine ont très tôt préoccupé la théologie chrétienne, quand il a fallu montrer que l'incarnation et la kénose du Christ n'ôtaient rien à la dignité de Dieu, et qu'elles étaient la voie par laquelle l'humain retrouvait la sienne. Si de cette manière Dieu n'est pas étranger à notre condition humaine, c'est alors l'humanité commune qui est le lieu pour être digne et agir dignement, et en premier lieu là où la dignité humaine est à l'épreuve de sa vulnérabilité ou des dénis qu'on lui oppose. Dans le volet théologique de ce volume, quatre contributions montrent l'actualité de la question, en soulignant l'importance d'un « agir digne », sans lequel la dignité est réduite à une valeur incantatoire. Or le combat pour la dignité, sous ses multiples formes, c'est aussi la dignité elle-même qui se fraie un chemin d'humanisation : ce chemin qui n'est pas étranger à celui qu'emprunte l'agir…
Social ethics --- Christian moral theology --- Religious studies --- Dignity --- Values --- Dignité --- Valeurs (Philosophie) --- #gsdb5 --- Dignité --- Religious aspects --- Christianity --- Congresses --- Philosophy --- Dignity. --- Religion --- dignité humaine --- société --- autrui --- démocratie --- dignité de Dieu --- théologie chrétienne --- incarnation --- chemin d'humanisation
Choose an application
Theology --- Théologie --- Periodicals. --- Périodiques --- Christianity and the social sciences --- Christianity and the social sciences. --- Theology. --- theology --- education --- ethics --- practical --- modernity --- Christian theology --- Theology, Christian --- Christianity --- Religion --- Church and the social sciences --- Social sciences and Christianity --- Social sciences --- Christian moral theology
Choose an application
"Hannah Arendt is regarded as one of the most important political philosophers of the twentieth century. Famous for her account of the banality of evil, her wide-ranging work explored such themes as totalitarianism, the Holocaust, statelessness and human rights, revolutions and democratic movements, and the various challenges of modern technological society. Recent years have seen a growing appreciation of her complex relationship to theological sources, especially Augustine, the subject of her doctoral dissertation and a thinker with whom she contended throughout her life. This book explores how Arendt's critical and constructive engagements with theology inform her broader thought, as well as the lively debates her work is stirring in contemporary Christian theology on such topics as evil, tradition, love, political action, and the life of the mind. A unique interdisciplinary investigation bridging Arendt studies, political philosophy, and Christian theology, Hannah Arendt and Theology considers how the insights and provocations of this public intellectual can help set a constructive theological agenda for the twenty-first century."--Bloomsbury Publishing.
Political philosophy. Social philosophy --- Christian moral theology --- Arendt, Hannah --- Philosophical theology. --- Theology, Philosophical --- Philosophy and religion --- Theology, Doctrinal --- Arendt, Hannah, --- Blücher, Hannah Arendt, --- Bluecher, Hannah Arendt, --- Ārento, Hanna, --- Arendt, H. --- Arendt, Khanna, --- ארנדט, חנה --- アーレント, ハンナ,
Choose an application
This volume analyses the renewal of Western moral thought in the twelfth century. This renewal was marked by a burgeoning of increasingly systematized texts, a lively reception of ancient moral philosophy and a greater emphasis on the psychology of the moral agent. Five contributions are devoted to monastic morality (Anselm of Canterbury, Bernard of Clairvaux, Hugh of Folieto, Hugh of Saint Victor, Peter Abelard); another five to (proto-)scholastic thought (John of Salisbury, Peter Abelard, Stephen Langton, the idea of natural virtue, the justification of lying); three discuss moral issues in a wider social context (liberality vs. avarice, royal justice in England, the cardinal virtues and the French monarchy). The two remaining contributions explore ethical traditions in Islamic and Jewish philosophy. With contributions by István P. Bejczy, Céline Billot-Vilandreau, Marcia L. Colish, Jeroen Laemers, John Kitchen, Cary J. Nederman, Richard G. Newhauser, Willemien Otten, Burcht Pranger, Riccardo Quinto, Ineke van ’t Spijker, Arjo Vanderjagt, Björn Weiler and George Wilkes.
Virtue --- Ethics --- Christian moral theology --- General ethics --- anno 1100-1199 --- Vertus --- Vertu --- Morale --- Early works to 1800 --- Congresses --- Congresses. --- Ouvrages avant 1800 --- Congrès --- Conduct of life --- Human acts --- Virtue - Congresses. --- Ethics - Congresses
Listing 1 - 10 of 46 | << page >> |
Sort by
|