Narrow your search
Listing 1 - 10 of 224 << page
of 23
>>
Sort by

Multi
School en echtscheiding : alledaagse begeleiding binnen een schoolbreed beleid
Authors: ---
ISBN: 9789088503269 Year: 2012 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een echtscheiding is een heftige gebeurtenis in het leven van een kind. In deze periode vol onzekerheden en onrust is de leerkracht vaak de eerste die merkt dat het gedrag of de leerprestaties veranderen. En dat is niet voor niets. School speelt een belangrijke rol in het leven van een kind en is ten tijde van een echtscheiding vaak de meest constante factor. Maar: Hoe gaat u een leerkracht, IB of directie op een professionele manier met echtscheidingssituaties op school om? Wat is precies het beleid van de school als het om echtscheiding gaat? Is er wel een beleid? Waar heeft een kind ten tijde van scheiding behoefte aan? Waar heeft de leerkracht zelf behoefte aan en wat verwacht die van de ouders? Hoe problemen of gedragsveranderingen bij het kind signaleren? Hoe zorgen voor een stabiele, optimale leersituatie voor het kind? Hoe een positief contact met beide ouders onderhouden? Hoe ervoor zorgen dat de leerkracht geen ‘hulpverlener’ wordt?


Book
Leerling en leraar in samenspraak : de betekenis van onderwijsleerdialogen voor de zelfstandigheidsontwikkeling van leerlingen in het voortgezet onderwijs
Author:
ISBN: 9044113836 Year: 2003 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Het onzekere voor het zekere : kwetsbaarheid als kracht in loopbaandialogen
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789044131963 Year: 2014 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Meestal wordt als vanzelfsprekend aangenomen dat in goede loopbaangesprekken alles draait om cognitieve reflectie. In de gesprekken die in het onderwijs met leerlingen worden gevoerd, is van een dergelijke reflectie meestal geen sprake. Studenten en loopbaanbegeleiders zijn veelal gefocust op 'reflectie doen' en niet op 'reflectief zijn'. Reflectief zijn is het vermogen om open te staan voor nieuwe inzichten en ervaringen. Dit betekent eerst en vooral stil staan bij concrete ervaringen die ons raken en ruimte maken voor de ideeën en intuïties die daaruit kunnen groeien. Studenten noch loopbaanbegeleiders hebben de ervaring dat ze reflectie stoelen op - in de woorden van Norman E. Amundson - "embeddedness in being". Paradoxaal genoeg zijn het vaak onzeker makende gebeurtenissen in het leven, zogenoemde grenservaringen, die ons kunnen verleiden tot openheid en receptiviteit. Grenservaringen maken ons kwetsbaar. Het is een natuurlijke reactie om deze kwetsbaarheid zowel voor onszelf als voor anderen te verbergen, maar het is ook een potentiële bron van kracht. Kwetsbaarheid wordt kracht wanneer men de moed heeft om niet meteen te vluchten voor de onzekerheid dan wel ze te overschreeuwen. Deze moed wordt ontwikkeld in een dialoog met begeleiders die de negatieve gevoelens durven te accepteren die onzekerheid veroorzaakt, en die nieuwe en creatieve manieren kunnen aanbieden om de kwetsbaarheid te laten uitgroeien tot een nieuw inzicht, tot inspiratie en tot daadkracht. Om te zorgen dat reflectie niet slechts een activiteit is die met wilskracht moet worden uitgevoerd, is het belangrijk om ruimte en tijd te scheppen voor een meer contemplatieve vorm van reflectie. Daarvoor is openheid en receptiviteit nodig, zowel aan de kant van de leerling als aan de kant van de begeleider of coach. Er moet letterlijk en op een intentionele manier tijd en ruimte zijn voor angst en pijn en het 'nog niet weten'.


Book
Teken je gesprek over werkhouding : met handige sjablonen om leerlingen te betrekken bij hun leerproces
Author:
ISBN: 9789492525338 949252533X Year: 2018 Publisher: Zoetermeer Uitgeverij Pica

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit derde deel van de succesvolle serie Teken je gesprek gaat over de werkhouding van leerlingen, vanaf ongeveer 9 jaar.Met de specifieke sjablonen voor het thema werkhouding beschik je over een doeltreffend hulpmiddel om de leerling inzicht te geven in wat er wel goed gaat en wat niet. Er ontstaat overzicht en vervolgens bewustwording bij de leerling. De sjablonen helpen de leerling te reflecteren op zijn of haar situatie en doelen. Er groeit van binnenuit een wens om dingen anders te doen en aan te pakken. De leerling voelt zich eigenaar van dit proces en gaat zelf, of samen met de begeleider, acties bedenken en uitvoeren.De verschillende sjablonen bieden een structuur waarmee je met de leerling onder andere zijn concentratie, motivatie en leerhouding kunt onderzoeken. Ook de invloed van gamen en mobielgebruik op het schoolwerk kan door de leerling zelf onderzocht worden.In Teken je gesprek over werkhouding komt uitgebreid aan bod hoe je een leerling in dit proces precies kunt helpen om eerst tot inzicht en vervolgens tot een succesvolle uitvoering van zijn zelfbedachte acties en plannen te komen. De begeleiding komt het best tot zijn recht in een een-op-eensituatie; je kunt dan goed aansluiten bij de behoefte van de leerling.Alle sjablonen zijn echter ook in een groep te gebruiken. Zo staat in deze uitgave beschreven hoe je een groep leerlingen kunt stimuleren en begeleiden om ieder zijn eigen werkhouding te onderzoeken en tot acties te komen.Net als de vorige uitgaven van Teken je gesprek is ook dit boek weer een handige tool, waarmee je de leerling 'op maat' kunt helpen, motiveren en stimuleren.Geschikt voor primair onderwijs (vanaf ongeveer 9 jaar), voortgezet onderwijs en mbo.(Bron: https://www.uitgeverijpica.nl/titels/nieuw/teken-je-gesprek-over-werkhouding-pica)


Multi
Hulpwaaier autisme in de klas : autismevriendelijke tips en strategieën bij de hand
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789492525673 Year: 2018 Publisher: Zoetermeer Uitgeverij Pica Educatief

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De Hulpwaaier Autisme in de klas is een handig middel voor leerkrachten en andere professionals die werken met kinderen met een autisme spectrumstoornis. Op een overzichtelijke manier, gerangschikt op kleur, staan tips en strategieën in de verschillende secties, waaronder leeromgeving, wijzigingen in dagelijkse routine, communicatie en gedrag.De waaier is geschikt voor zowel PO als VO.(Bron : www.uitgeverijpica.nl)


Book
Praktische gids voor consultatieve leerlingbegeleiding : bouwstenen, hulpmiddelen en stappenplan
Author:
ISBN: 9789463714648 Year: 2023 Publisher: Antwerpen/'s-Hertogenbosch Gompel&Svacina

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoe kunnen leraren en begeleiders samenwerken om de kwaliteit van de onderwijspraktijk te verbeteren? Hoe bieden we leerlingen zoveel mogelijk het onderwijs dat bij hen past, zonder dat leraren worden overbelast? Consultatieve leerlingbegeleiding draagt bij aan professionalisering en onderwijsverbetering door vragen van leraren over leerlingen consequent te benaderen vanuit een onderwijsgezichtspunt.Deze Praktische gids voor Consultatieve leerlingbegeleiding is geschreven voor alle begeleiders die deze manier van denken en werken willen toepassen. De denkwijze lichten we toe aan de hand van vier bouwstenen. De werkwijze zelf maken we concreet met twintig praktische hulpmiddelen.Een consultatief werkende begeleider zoekt steeds aansluiting bij de concrete onderwijssituatie van de leraar. Daarom biedt de methodiek ruimte om te variëren. Een stappenplan helpt begeleider en leraar om op koers te blijven. In deze gids laten we ook zien welke varianten zich per stap kunnen voordoen en wat dat betekent voor de begeleider.Als consultatief werkende begeleider help je leraren zoeken naar verbetermogelijkheden in hun eigen onderwijssituatie. Op dat pad ontmoet je verschillende leraren met uiteenlopende vragen. Laat deze gids daadwerkelijk een gids zijn, die leidt tot de ervaring dat professionele gesprekken over leerlingen heel natuurlijk kunnen verlopen.https://gompel-svacina.eu/product/praktische-gids-voor-consultatieve-leerlingbegeleiding/


Book
Effectief leren : basisboek.
Authors: ---
ISBN: 9789001815448 Year: 2013 Publisher: Groningen Noordhoff Uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Effectief leren in de les geeft zowel beginnende als ervaren docenten ideeën voor de onderwijspraktijk en om het leren van leerlingen te stimuleren. De publicatie biedt een groot aantal adviezen voor effectieve instructie. Dit zorgt voor een duidelijke structuur in de les, directe feedback aan leerlingen en een ontspannen sfeer. Het boek besteedt veel aandacht aan samenwerkingsvormen gericht op leren met de bijbehorende werkvormen, het werken met meervoudige intelligenties en het ontwikkelen van een leerklimaat in de klas. Het bevat praktijkvoorbeelden, tips en adviezen. Veel van die voorbeelden en tips zijn direct afkomstig uit de praktijk. Elk hoofdstuk wordt afgesloten met een overzicht van onderwijsliteratuur over dat thema.


Book
Zelfonderzoek als leerlingbegeleiding
Authors: --- --- ---
ISBN: 9014037546 Year: 1987 Publisher: Alphen aan den Rijn Samsom


Book
Actief leren : bronnenboek.
Authors: ---
ISBN: 9789001815455 Year: 2013 Publisher: Groningen Noordhoff Uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Actief leren maakt duidelijk wat het betekent voor docenten en leerlingen als de verantwoordelijkheid anders komt te liggen. Het is gebaseerd op de constructivistische leerprincipes, waarbij het leren van de leerling centraal staat. Het boek geeft aan onder welke condities dat goed en minder goed gaat. Daarmee brengt deze publicatie een aantal principes uit de leertheorie, de pedagogiek en de didactiek bij elkaar.


Book
De beroepsbekwame mentor : het ontwikkelen van begeleidingskundige professionaliteit
Author:
ISBN: 9789059318298 Year: 2012 Publisher: Den Haag Boom Lemma

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De mentor is de aangewezen persoon om studentbegeleiding vorm te geven in de school en dit op een adequate manier uit te voeren. Hij voert begeleidingsgesprekken en ondersteunt de student bij het maken van allerlei keuzes in de studieloopbaan. Vanwege zijn pluriforme taak is de mentor als geen ander in staat om de student vanuit verschillende invalshoeken en bij steeds weer andere ontwikkelingsthema’s te begeleiden. Begeleiden als professioneel handelen kan niet los worden gezien van de persoon die de begeleiding uitvoert. De beroepsbekwame mentor is geschreven om leraren (in opleiding) te inspireren hun taak als mentor adequaat uit te voeren. Het boek geeft de mentor instrumenten in handen voor succesvol begeleidingswerk. Het gaat niet zozeer om de vraag ‘wat te doen?’, maar vooral ‘hoe te doen?’ Aan de orde komen onderwerpen als begeleiden in een pedagogische context, lastige begeleidingsthema’s die speciale aandacht vragen en valkuilen in het begeleidingswerk. Van dezelfde auteur verscheen ook De beroepsbekwame docent . 

Listing 1 - 10 of 224 << page
of 23
>>
Sort by