Listing 1 - 10 of 61 << page
of 7
>>
Sort by

Book
Activerende werkvormen voor bètadocenten : praktische voorbeelden
Author:
ISBN: 9789044135596 Year: 2017 Publisher: Antwerpen Garant Uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Activerende werkvormen verrijken en versterken je les. De leerlingen werken samen, met een heldere focus en met veel plezier. Jij als docent observeert, begeleidt en geniet. Maar, het voorbereiden van werkvormen kan veel tijd kosten. En vind maar eens een goede werkvorm, eentje die je bij natuurkunde, scheikunde, wiskunde of informatica kunt gebruiken. De 27 werkvormen in dit boek vergen allemaal tussen de 5 en 30 minuten voorbereiding. Je kunt de opgaven uit het lesmateriaal gebruiken om de werkvormen inhoud te geven. De aanpak en voorbeelden in dit boek helpen bètadocenten op de middelbare school hun leerlingen te activeren en te motiveren. Ook docenten van andere vakken, evenals basisschoolleraren, vinden er inspiratie. De concrete aanwijzingen maken de activerende werkvormen tot een gegarandeerd succes.


Book
Taalkunde en het schoolvak Nederlands.
Authors: --- ---
ISBN: 9789081028851 9081028855 Year: 2010 Publisher: Amsterdam Vereniging van leraren in levende talen,.

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Nieuw Traject Nederlands 2 XL : paper pack
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789464701029 9789464702941 9789464702958 9789464701036 Year: 2023 Publisher: Wommelgem Van In

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Nieuw Traject Nederlands XL is een uitgekiende methode Nederlands voor de A-stroom. Voor deze verbeterde versie van Traject Nederlands XL luisterden we naar gebruikers en stuurden we de methode bij waar nodig.Nieuw Traject Nederlands XL motiveert je leerlingen door hen de juiste handvaten aan te reiken. Jij als leerkracht blijft wel aan het stuur en legt de klemtoon op de juiste plek door te kiezen uit het aanbod aan lesmateriaal, zowel op papier als digitaal. Kortom: Nieuw Traject Nederlands XL vult jouw expertise als leerkracht Nederlands perfect aan.Waarom kies je voor Nieuw Traject Nederlands XL?Haalbare differentiatie voor elke leerlingSterke focus op talige onderwerpen en literatuurDoelgerichte en uitdagende communicatieve opdrachtenhttps://school.vanin.be/nieuw-traject-nederlands-2-xl-leerwerkboek.html

The Grammar Activity Book. A resource book of grammar for young students
Author:
ISBN: 0521575796 Year: 1999 Publisher: S.l. Cambridge University Press


Book
Leren in vijf dimensies : moderne didactiek voor het voortgezet onderwijs
Authors: ---
ISBN: 9789023254959 9023254953 Year: 2018 Publisher: Assen Koninklijke Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Veel scholen in het voortgezet onderwijs weten de weg naar Leren in vijf dimensies te vinden. Leren in vijf dimensies vormt de praktijkuitwerking van jarenlang wetenschappelijk onderzoek naar leren en onderwijzen. Scholen kunnen er dan ook direct mee aan de gang.De Amerikaanse onderzoeker Robert J. Marzano ontwierp een praktisch model, Dimensions of learning, waarin hij de nieuwe inzichten uit de leertheorie vertaalde naar praktische instrumenten waarmee docent, docent in opleiding en leerling aan de slag kunnen. Het model onderscheidt vijf dimensies, die samen complexe leerprocessen beschrijven:1. zin in leren krijgen: motivatie;2. nieuwe kennis verwerven en integreren in wat je al weet;3. die nieuwe kennis verbreden en verdiepen;4. met die kennis onderzoek doen;5. leren jezelf te reguleren: reflectie.Geïnspireerd door het werk van Marzano schreef lerarenopleider Wietske Miedema Leren in vijf dimensies, een volledig op de Nederlandse situatie toegespitste bewerking voor de moderne lespraktijk in het voortgezet onderwijs. In deze zevende, geheel herziene editie, heeft ze de nieuwste onderzoeksgegevens van Marzano verwerkt en gaat ze onder andere dieper in op motivatie en zelfregulatie. Ze schreef een nieuw hoofdstuk: ?Schoolsucces voor iedereen!? Hierin combineert ze inzichten over professionele leergemeenschappen op school met ervaringen over activerende didactiek en formatieve evaluatie. Docenten blijken het overgrote deel van hun tijd te besteden aan dimensie 2: nieuwe kennis verwerven en integreren. Wietske Miedema laat zien dat het mogelijk is evenveel tijd aan dimensie 2, 3 en 4 te besteden: dan wordt het onderwijs weer spannend voor docent en voor leerling. Ze behandelt de achterliggende theorie, maar geeft vooral veel pedagogische en didactische uitwerkingen en échte voorbeelden uit alle schooltypen: van vmbo tot vwo.Met behulp van Leren in vijf dimensies kunnen docenten makkelijk lessen met activerende didactiek ontwikkelen. Het boek staat vol met werkvormen, ook om leerlingen kritisch te leren denken en onderzoek te doen. Het boek pleit voor een afwisseling tussen directe instructie en het intensief begeleiden van zelfstandig leren.Robert Marzano is dé specialist op het gebied van leertheorie en met name bekend vanwege zijn vertaling van onderzoek en theorie naar praktische toepassingen in de klas. Hij is (mede)oprichter en wetenschappelijk directeur van Marzano Research in Colorado, VS.Wietske Miedema werkt als adviseur ?Innovatie? aan het Marcanticollege, een binnenstadschool in Amsterdam. Daarvoor was ze onderzoeksdocent bij de masteropleidingen van de Hogeschool van Amsterdam, Domein Onderwijs en Opvoeding. Als opleider en als nascholer heeft zij Leren in vijf dimensies met succes in praktijk gebracht.(Bron: https://vangorcum.nl)


Book
Turnen voor beginnerz
Author:
ISBN: 9789490951337 Year: 2016 Publisher: Rotterdam 2010 Uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Turnen voor beginnerz biedt een goede ondersteuning aan (beginnende) docenten in het bewegingsonderwijs bij het voorbereiden van de turnlessen. Het is dan ook bijzonder geschikt voor studenten lichamelijke opvoeding. Het boek is gebaseerd op de gelijknamige turnmethode die door Jennifer Nuij, docente bewegingsonderwijs aan een middelbare school in Amsterdam, is ontwikkeld.In Turnen voor beginnerz besteedt zij gedetailleerd aandacht aan het voorbereiden en uitvoeren van turnlessen, het didactisch handelen van de docent én motorisch leren. Deel 1 bevat achtergrondinformatie over turnen binnen het bewegingsonderwijs en de steeds wisselende rol van de docent daarbij. De didactische informatie in dit deel kan studenten en beginnende docenten houvast bieden bij het in de praktijk brengen van de lessenreeksen in deel 2. De acht lessenreeksen in dat deel zijn zeer gedetailleerd uitgewerkt en rijk geïllustreerd met foto?s. Deel 3 bevat kijkwijzers voor de hulpverleners die tijdens de les kunnen worden uitgedeeld. Met behulp van de instructies in deze kijkwijzers kunnen leerlingen adequaat leren hulpverlenen en verkrijgen zij een goed inzicht in het bewegingsverloop.Bron: www.2010uitgevers.nl


Book
Volgens Barton : lesgeven in wiskunde aan de hand van wetenschap, experts en 12 jaar aan mislukkingen
Authors: ---
ISBN: 9789490120368 Year: 2019 Publisher: Culemborg Phronese

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Naar goede wiskundedidactiek is al veel onderzoek gedaan, maar in al die jaren dat docent Craig Barton voor de klas stond heeft hij zich daar – tot zijn grote schaamte – nooit echt in verdiept. Toen hij dat wel ging doen ging er een goudmijn voor hem open, en vond antwoorden op de vragen waar iedere wiskundeleraar wel mee worstelt. Hoe voorkom je wiskundefobie? Hoe bereid je leerlingen het beste voor op het examen? Hoe zet je formatieve evaluatie goed in? Wat is het geschikte moment om een realistische context te introduceren? Wat is de beste manier om iets uit te leggen? Hoe motiveer ik leerlingen voor mijn vak? En hoe zorg ik dat ze de stof beter gaan onthouden? In dit boek vertelt Barton hoe hij zijn leven heeft gebeterd en al deze wetenschappelijke inzichten in zijn lessen toepast. Daarbij maakt hij gebruik van vele praktische en herkenbare voorbeelden. Verplichte kost dus voor iedereen die zijn of haar wiskunde-onderwijs wil verbeteren, ongeacht zijn of haar favoriete getal.


Book
Vaardig met vakinhoud : handboek vakdidactiek Nederlands
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789046908792 9046908798 Year: 2023 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leg je in het schoolvak Nederlands de focus op inhoud, wat leerlingen moeten kennen, of juist op vaardigheden, wat ze moeten kunnen? Deze discussie komt in het denken over het schoolvak voortdurend terug. In Vaardig met vakinhoud: Handboek vakdidactiek Nederlands nemen de samenstellers een doelbewuste positie in: er wordt nadrukkelijk meer aandacht gegeven aan de inhoudelijke kant van het vak, zoals letterkunde en taalkunde, zonder daarbij de dimensie van vaardigheden, zoals begrijpend lezen, schrijven en spreken, tekort te willen doen.Docenten die met dit boek worden opgeleid, leren schakelen tussen inhoud en vaardigheden in het schoolvak Nederlands en krijgen bruikbare didactische handvatten om interessante en betekenisvolle lessen te geven.Het boek bestaat uit vier delen. Het eerste deel gaat over algemene ontwikkelingen in de samenleving waarvan (aankomende) docenten Nederlands op de hoogte moeten zijn om hun vak goed uit te oefenen. Hoe ga je om met de verschillende taalachtergronden van je leerlingen, hoe zet je digitale tools verantwoord in? Onderwijskundige thema?s als burgerschap, leesmotivatie en toetsing komen in dit deel ook aan de orde.De drie andere delen gaan over communicatieve taalvaardigheid, taalonderwijs en literatuuronderwijs. Aan het einde van elk hoofdstuk staan reflectieve opdrachten en aanvullende leestips. Ook is er een website met concrete stage-opdrachten die je meteen in de praktijk kunt brengen.Vaardig met vakinhoud is bedoeld voor studenten van de eerste- en tweedegraadslerarenopleiding Nederlands. Het boek is ook interessant voor de docent die al voor de klas staat.https://www.coutinho.nl/nl/vaardig-met-vakinhoud-9789046908792


Book
Effectief en affectief lesgeven aan pubers
Author:
ISBN: 9789401414814 Year: 2014 Publisher: Tielt Lannoo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Help pubers bij het vinden van hun eigen identiteit. Pubergedrag is slechts het topje van de puberijsberg. Onder de waterlijn liggen gevoelens, behoeften, kwaliteiten en talenten. Dit boek leert docenten hoe ze jongeren kunnen helpen die te herkennen en zo wezenlijk contact te maken. Naast heldere theorie en veel voorbeelden en oefeningen biedt het een volledige werkmethode voor de (mentor)lessen. Scholieren groeien op in een heel andere wereld dan de generaties voor hen. Van docenten vereist dit een ander soort vaardigheden. Effectief en affectief lesgeven aan pubers gaat over de affectieve, 'zachte' kant van het onderwijs en geeft een antwoord op vragen als: hoe zorg ik ervoor dat de jongere zich gezien en veilig voelt? Hoe kan ik hem inspireren en motiveren? Hoe help ik hem met problemen?


Book
Creatief in de klas met natuurwetenschappen : de leraar als hefboom voor een originele aanpak
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789038224787 9038224788 Year: 2016 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Creativiteit is doelgerichte verbeeldingskracht. Out of the box-denken is daarbij het halve werk. Voor wie creatief is, is exacte wetenschap een krachtig middel. Albert Einstein was zonder creativiteit niet tot de relativiteitstheorie gekomen. Creativiteit is dan ook één van de belangrijkste fundamenten van de natuurwetenschap. Dit boek toont leerkrachten hoe creativiteit geïmplementeerd kan worden in het onderwijs. Door leerlingen creatief te leren omgaan met natuurwetenschappen, krijgen ze meer interesse in het vak. Bovendien ontwikkelen ze hun creatief vermogen, wat voor de rest van hun leven een belangrijke vaardigheid is. Enkele specifieke cases en concrete voorbeelden maken het voor de leerkracht eenvoudig om creativiteit in de lessen aan te moedigen en te ontwikkelen. Met wetenschappelijk onderbouwd bewijs tonen de auteurs hoe creativiteit gemeten en geëvalueerd kan worden, om zo uiteindelijk optimaal door te groeien naar een creatieve klas.

Listing 1 - 10 of 61 << page
of 7
>>
Sort by