Listing 1 - 10 of 89 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Het verhaal van de Tweede Wereldoorlog, door de ogen van een radiotelegrafist in het Franse leger, die opgeroepen wordt om als geheim agent te gaan spioneren.
World history --- Wereldoorlog II --- Tweede Wereldoorlog : basisonderwijs --- 476.43
Choose an application
jeugdliteratuur --- historische roman --- Wereldoorlog II --- Jeugdliteratuur ; verhalend --- Jeugdliteratuur --- Oorlog en vrede --- Oorlogsverhalen --- Waar gebeurde verhalen --- Wereldoorlog II ; verhalen
Choose an application
Tijdens de Tweede Wereldoorlog verovert een groep partizanen een verlaten stadje op de Duitsers. Een van de partizanen, een Nederlandse soldaat, installeert zich in een leegstaand landhuis. Als het stadje spoedig daarna door de Duitsers wordt heroverd, confisqueren ze het huis. Ze laten de Nederlander echter ongemoeid, omdat ze hem voor de rechtmatige bewoner aanzien. Als vervolgens de echte eigenaar opduikt, ontstaat er een bizarre situatie, met een wrange en wrede ontknoping.
jeugdliteratuur --- jeugdboeken --- adolescenten --- romans --- JB HERM --- Tweede Wereldoorlog --- verzet --- 881 --- Nederlands --- Romans --- Wereldoorlog II --- 102569.jpg --- Wereldoorlog II: jeugdboeken --- Algemene vakken: Nederlands
Choose an application
Het verhaal wordt verteld door de kleinzoon van de zus van Marcel. Hij vertelt ons zijn verhaal in de ikvorm echter niet op het moment dat het hem allemaal overkomt, maar pas later ; hoeveel later dat is, is niet te achterhalen. De ikpersoon probeert hoogstwaarschijnlijk grip te krijgen op zijn jeugd door erover te schrijven. Vermoedelijk is dit het motief voor het beschrijven van zijn jeugdjaren, want in de roman zelf maakt de ikpersoon geen woorden vuil aan het beschrijven van zijn motief. Hij laat wel meer in het duister : we komen zijn naam niet te weten, hij geeft geen informatie over zijn ouders, broers en zussen of over zijn leeftijd. De ikfiguur vertelt m.n. over de zomermaanden van het schooljaar dat hij zo'n zeven of acht jaar oud was, omdat hij dat jaar heeft leren lezen, en in het volgende leerjaar gaat leren vermenigvuldigen. De wereld die hij beschrijft, is de Vlaamse plattelandswereld in de tijd dat de Beatles de hitparade bestormen. De voornaamste plaats van handeling is het huis van de grootmoeder, die in haar jonge jaren de 'Blomme van Stuyvenberghe' werd genoemd. In acht hoofdstukken - ieder hoofdstuk beslaat gemiddeld zo'n 20 pagina's en die hoofdstukken zijn weer in korte passages ingedeeld - leven we met de kleinzoon mee in het huis van zijn grootmoeder en langzaamaan krijgt de in de oorlog overleden Marcel gestalte. Zijn leven was voor de jonge ikfiguur in sluiers gevangen en als lezer kom je ook slechts mondjesmaat iets te weten over deze Marcel. De ikfiguur lijkt op latere leeftijd de aanwijzingen te willen reconstrueren die hij in zijn jeugd heeft gekregen over de gebeurtenissen in en na de oorlog m.b.t. Marcel, de rest van de familie en het dorp. Als lezer heb je redelijk snel in de gaten waar de verklaring voor de sores van de familie na de oorlog gezocht kan worden : de familie stond sympathiek t.o.v. het Vlaams Nationalisme. Maar hoe stonden al deze sympathisanten, en m.n. Marcel, dan tegenover Hitler en het door hem uitgedragen nazisme? Wat is het aandeel van Marcel of Cyriel in de sores van de familie na de oorlog? Is deze familie zoals de oma het ziet slechts een kleine vis die na de oorlog is gepakt? Wat waren hun idealen of standpunten tijdens de oorlog? En hoe is Marcel aan zijn einde gekomen? Elk hoofdstuk biedt op ingetogen wijze stukjes die de puzzel compleet helpen maken. De toon is - in tegenstelling tot het onderwerp - buitengewoon lichtvoetig te noemen. Mortier gebruikt bij voorbaat zeer korte, kernachtige zinnen waarbij zijn poëtische woordkeus opvalt. Een ijzersterk debuut.
genre-thema"">
Choose an application
Hitler, Adolf --- biografieën --- geschiedenis --- 20ste eeuw --- Eu-duit 945.3 --- Hitler --- Wereldoorlog II
Choose an application
Wat gebeurt er met een kind van vijf dat ziet hoe zijn moeder wordt afgeranseld in een Jappenkamp? Jaren later, wanneer zijn moeder overlijdt, blikt de schrijver terug op zijn jaren in het kamp. Na de bevrijding was de relatie met zijn moeder nooit meer dezelfde. Dat dit zelfs zijn liefde voor vrouwen beïnvloedt, merkt hij als hij Liza tegenkomt.
16+ --- 024520.jpg --- moeder-kind relatie --- Wereldoorlog II --- concentratiekampen --- Nederlands-Indië --- roman
Choose an application
Het verhaal begint in Berlijn in 1943. Als de negenjarige Bruno op en dag uit school komt, zijn al zijn spullen in kratten gepakt. Zijn vader heeft promotie gekregen en Bruno en zijn familie moeten verhuizen naar een plek die ver weg is, waar niets te doen is en waar niemand is om mee te spelen. Hun nieuwe huis staat naast een hek dat zich uitstrekt zover het oog maar reikt, een hek dat Bruno afschermt van de vreemde mensen die hij daarachter ziet bewegen. Bruno wil ontdekkingsreiziger worden en besluit op onderzoek te gaan. Op een van zijn zijn tochten ontmoet hij een jongen wiens leven en omstandigheden zeer verschillen van die van hem. Toch sluiten de jongens vriendschap, maar het is een vriendschap die niet zonder gevolgen blijft...
Literatuur --- Holocaust --- Tweede Wereldoorlog --- Wereldoorlog II --- Jodenvervolgingen --- Concentratiekampen --- Vriendschap --- PXL-Education 2014 --- Nederlands, literatuur --- roman
Choose an application
De tweede wereldoorlog door de ogen van een jonge verzetsstrijder
Basisonderwijs --- Lager onderwijs --- Wereldoorlog II --- Documentaire (genre) --- Concentratiekamp --- Tweede Wereldoorlog --- anno 1940-1949 --- Didactic material
Choose an application
Zuid Limburg, 1938. Fings droom is zojuist in duigen gevallen. In plaats van dat ze mag doorleren voor onderwijzeres, moet ze gaan werken bij de Sigarenkeizer. Het werk stelt niet veel voor : ze wordt oppas van Liesl, het eigenaardige joodse nichtje van de vrouw van haar baas. Maar dan breekt de Tweede wereldoorlog uit en Liesl blijkt in groot gevaar. De enige die haar kan helpen is Fing. Als het noodlot onafwendbaar lijkt, krijgt Fing op wonderbaarlijke wijze hulp. Niet van mensen maar van een mijnpaard genaamd Heivisj en een stokoude linde. Maar zal de redding op tijd zijn?
Wereldoorlog II. --- Tweede Wereldoorlog (themawoord fictie) --- secundair onderwijs 1ste graad --- Dutch literature --- roman --- jeugdliteratuur --- jodenvervolgingen --- romans --- JB LINDE --- Nederland --- Tweede Wereldoorlog --- paarden --- Jeugdliteratuur --- Tweede wereldoorlog --- jeugdliteratuur (ler) --- verhalen 14+ --- Jeugdliteratuur ; verhalend --- Jodenvervolging ; verhalen --- Wereldoorlog II
Choose an application
Tijdens de Tweede Wereldoorlog zat Anne Frank gedurende twee jaar met haar familie ondergedoken in het Achterhuis aan de Amsterdamse Prinsengracht. Door het dakraam zag zij een monumentale paardenkastanje waarover zij meerdere malen in haar beroemde dagboek schrijft. In dit verhaal kijkt de kastanjeboom terug op zijn leven. Hij herinnert zich de vreselijke gebeurtenissen die plaatsvonden tijdens de oorlog en met name het veel te korte leven van dat bijzondere meisje achter het dakraam.
prentenboeken --- 9+ --- Wereldoorlog II --- Jodenvervolging --- Frank, Anne --- verhalen +9 jaar --- jodenvervolging --- Nederland --- kastanjelaar --- Jeugdboek 9+ --- Anne Frank --- Jodenvervolgingen --- Beroemde personen --- Jodenvervolgingen ; verhalen --- Wereldoorlog II: Nederland --- Kastanjebomen --- French literature --- Tweede Wereldoorlog (themawoord fictie) --- lager onderwijs 3de graad (doelgroep)
Listing 1 - 10 of 89 | << page >> |
Sort by
|