Narrow your search

Library

Thomas More Kempen (18)

UCLL (18)

Hogeschool Gent (16)

Arteveldehogeschool (13)

KU Leuven (13)

Odisee (12)

PXL (12)

Thomas More Mechelen (12)

VIVES (11)

UGent (9)

More...

Resource type

book (18)

object (3)

audio (1)

film (1)


Language

Dutch (17)

French (1)


Year
From To Submit

2012 (1)

2008 (1)

2007 (5)

2006 (6)

2004 (1)

More...
Listing 1 - 10 of 18 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Nbn-normen : efficiente communicatie
Authors: ---
ISBN: 9789461960085 Year: 2012 Publisher: Brussel Licap


Book
Effectiviteit van tso- en bso-scholen in Vlaanderen : een onderzoek naar de effecten van schoolkenmerken op de prestaties en het welbevinden op school van tso- en bso-leerlingen
Authors: --- ---
ISBN: 9033454882 Year: 2003 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een onderzoek naar de effecten van schoolkenmerken op de prestaties en het welbevinden op school van tso- en bso-leerlingen De ene school is de andere niet. Tussen scholen bestaan verschillen met betrekking tot de prestaties van hun leerlingen, zelfs als men rekening houdt met achtergrondkenmerken zoals intelligentie en sociale herkomst. Dat is herhaaldelijk vastgesteld in internationaal en Vlaams onderzoek rond schooleffectiviteit. De bedoeling van dit type onderzoek is nagaan wat de ene school 'goed' maakt en de andere school 'minder goed'. Of met andere woorden een antwoord vinden op de vraag welke factoren samenhangen met de verschillen in leerlingprestaties. In deze publicatie wordt gerapporteerd over een onderzoek naar effectieve scholen in het technisch en beroepssecundair onderwijs. Het is uitgevoerd op initiatief van de minister van Onderwijs in het kader van het Onderwijskundig Beleids- en Praktijkgericht Wetenschappelijk Onderzoek. Het heeft gelopen aan de Universiteit Antwerpen in nauwe samenwerking met de Universiteit Utrecht.


Book
Leren leren in de 1e graad van het secundair onderwijs.
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9086611419 9789086611416 9789086613670 9086613675 Year: 2006 Publisher: Brugge Die Keure


Book
Oefenboek spraakkunst
Authors: ---
ISBN: 9789030192688 Year: 2007 Publisher: Mechelen Wolters Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit oefenboek hoort bij het Handboek Spraakkunst, maar kan er ook los van gebruikt worden. Het richt zich tot iedereen die de traditionele spraakkunst wil inoefenen. Dat betekent dat het vooral gaat om oefeningen in het benoemen van de woorden naar de woordsoort (woordleer) en het ontleden van zinnen in zinsdelen (zinsleer). Daarnaast zijn er ook oefeningen in het ontleden van constituenten en oefeningen in verband met algemene verschijnselen, zoals de woordvolgorde. Van alle oefeningen zijn de correcte oplsossingen te vinden op de website van de uitgeverij, zodat dit werkboek uiterst geschikt is is voor zelfwerkzaamheid.


Book
Portfolio als leermiddel : inspiratieboek voor lesgevers
Author:
ISBN: 9789030192503 9789030191988 Year: 2007 Publisher: Mechelen Wolters Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het portfolio is in het onderwijs mogelijk een van de meest besproken instrumenten van de laatste jaren. Het is een informatiebundel met een specifieke inhoud en vorm. Naargelang de functie waarvoor het gebruikt wordt, zijn er drie soorten portfolio's: Het portfolio als een verzamelmap. In dit geval heeft het portfolio vooral een bundelende functie. Wanneer het portfolio gebruikt wordt bij het beoordelen van opleidings- of beroepsspecifieke kennis, vaardigheden en/of attitudes, noemen we het een prestatieportfolio. Het omvat dan een selectie van het 'beste werk'. Een derde type portfolio is gericht op het beoordelen van leercompetenties zoals zelfstandig leren, plannen en reflecteren. Dit wordt dan weer een 'ontwikkelingsportfolio' of 'leerportfolio' genoemd. Een school of opleiding kan uiteraard de verschillende functies combineren in n portfolio of meerdere portfolio's in dezelfde opleiding hanteren. Belangrijk bij het werken met een portfolio is in ieder geval dat de lerende zlf Verantwoordelijk is voor het leerproces. Dit instrument sluit dan ook aan bij de zelfgestuurde kennisopbouw van leerlingen en studenten. Dit cahier biedt een beschrijving van twaalf portfolioprojecten uit het secundair onderwijs, het volwassenenonderwijs, de gentegreerde lerarenopleiding, de hogescholen (respectievelijk de opleiding grafische en digitale media, logopedie, podologie en verpleegkunde) en de universitaire opleidingen. In het laatste hoofdstuk schetst de auteur een kader waarin hij de verschillende portfolioprojecten ten opzichte van elkaar situeert. Hier wordt duidelijk dat 'het portfolio' niet bestaat. Elke leerkracht of docent die met portfolio?s wil werken, zal zelf moeten zoeken naar een geschikte vorm en werkwijze. Toch is het niet nodig dat hij van nul begint. De verschillende portfolioprojecten die in dit cahier beschreven worden, bieden uitdagende ideen voor al wie in het onderwijs met portfolio's wil starten of wie lopende projecten wil bijsturen. Dit cahier is Een inspiratiebron voor wie met portfoliowerk het leerproces meer wil toevertrouwen aan de lerende zelf Inhoudsopgave : 1. Inleiding 2. Op naar de werkvloer: herkennen en erkennen. Portfolio binnen Project Algemene Vakken 3. Rapporteren van een handelingsplan via een blog. Portfolio binnen Maatschappelijke Vorming 4. Werken aan individuele tekorten. Portfolio in het tweedekansonderwijs 5. Een voorzichtig onthaal van een nieuw instrument. Portfolio in het talenonderwijs 6. Metawerk en portfolio: een weg naar zelfsturing?! Portfolio in de gentegreerde lerarenopleidingen 7. Een nieuw curriculum, een nieuwe leerlijn. Portfolio in de lerarenopleiding kleuteronderwijs 8. Competenties in beeld brengen om te solliciteren. Portfolio in Grafische en Digitale media 9. Professionele ontwikkeling ondersteunen. Portfolio in de logopedie 10. Begeleiden, sturen en beoordelen van het leerproces. Portfolio in de podologie 11. Groeien naar beroepsbekwaamheid. Portfolio in de verpleegkunde 12. Een digitaal Ondersteunend leerproces hand in hand met supervisie. Portfolio in de academische specifieke lerarenopleiding 13. Elektronische opvolging van de stage. Portfolio in de Lichamelijke Opvoeding 14. What's in a name? Portfolioprojecten in grote verscheidenheid


Multi
De h@ndel en wij. 4.2.
Authors: ---
ISBN: 9789030198529 9789030190615 9789030199106 9789030190622 Year: 2006 Publisher: Mechelen Plantyn


Book
Agressie op school aanpakken : reactiestrategieën voor de praktijk
Author:
ISBN: 9789030191728 903018941X 9789030189411 9030191724 Year: 2006 Publisher: Mechelen Wolters Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wie in het onderwijs werkt, krijgt in zijn loopbaan te maken met agressief gedrag van leerlingen of ouders. Een verwijt, een vernederende blik, een opgestoken vinger, ... tot regelrechte criminele feiten. Het is niet gemakkelijk om in zulke situaties gepast te reageren. Extreme of uitzonderlijke agressie-incidenten kunnen leiden tot een gevoel van onmacht of zelf onveiligheid. Het eigen professioneel functioneren kan een flinke knauw krijgen. Daarom is het belangrijk die onmacht om te buigen in weerbaarheid. Alleen wie zich rustig en zelfverzekerd voelt in confrontatie met agressie, kan gepast reageren.

Keywords

Agressie --- Leerlingen. --- agressie --- Primary education --- gedragsstoornissen --- leerlingenbegeleiding --- geweldbeheersing --- Personality development --- Pupil counseling. Pupil guidance --- schoolproblemen --- 37.015.31 --- geweld --- Agressie: onderwijs --- 071018.jpg --- 371.212 --- 454.9 --- onderwijs --- scholen --- 37 --- 455.9 --- 454.22 --- 465 --- 467 --- Conflicten --- Conflicthantering --- Gedragsproblemen --- Gesprekstechnieken --- Onderwijs --- Relatie leraar - leerling --- Sociaal-agogische vaardigheden --- Sociaal-emotionele opvoeding --- agressiviteit --- angst --- emoties --- gedrag --- geweld op school --- Agressie (geweld, woede) --- Conflictbeheersing --- Leerkracht-leerling --- School --- agressie (ler) --- 416.5 --- agressiviteit (agressie) --- leerkracht --- veiligheid --- Leerlingbegeleiding --- 301.15 --- Didactische beginsituatie --- schoolmoeheid, spijbelen, pesten en overige onderwerpen --- Overige onderwerpen --- Onderwijsstijlen --- Kinderen met socio-educatieve belemmeringen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Didactiek ; algemeen ; overige onderwerpen --- (zie ook: teleonderwijs) --- (zie ook: criminaliteit) --- Aggressiveness in children --- Handbooks, manuals, etc. --- Aggressiveness (Psychology) management --- #PBIB:+105.91 --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Geestelijke gezondheid van leerlingen : Algemeen --- Geweld --- reactiestrategieën --- departement Lerarenopleiding 07 --- Gesprekstechniek --- Gedragsprobleem --- Sociaal-agogische vaardigheid --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport

Listing 1 - 10 of 18 << page
of 2
>>
Sort by